buitenlandse leaseauto rijden in NL

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

buitenlandse leaseauto rijden in NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 09:18

Op het bedrijf waar ik werk hebben ze afgelopen weekend een leuke auto om een trailer mee te trekken over laten komen, een Mitsubishi Pajero Sport GLS Kwijl . De auto zit in Italie in de lease (en heeft dus ook Italiaanse kentekenplaten), maar het leasecontract afkopen was duurder dan de lease uitrijden, dus hebben ze 'm maar over laten komen naar Nederland.

Wie weet of het toegestaan is (oa verzekeringtechnisch) om deze auto, als Nederlander zijnde, hier te rijden? Of waar je dat kunt opvragen? Het leasecontract wordt je niet veel wijzer van, dat is in het Italiaans...


obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:48

Volgens mij mag je er dan niet mee rijden hier maar dat weet ik niet zeker....Misschien op de site van een leasemaatschappij? Gewoon hun ff een mailtje erover sturen. Of een italiaans woordenboek op internet zoeken.
succes ermee

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 09:51

Het bedrijf waar ik werk verleast alleen auto's aan mensen die in Nederland werken. Ze krijgen echter wel een groene kaart mee om in het buitenland te kunnen rijden. Ook mogen ze voor hun werk best naar het buitenland en krijgt een aantal ook een internationale brandstofpas.
Vakantie? Lease-auto mee. De auto is gewoon verzekerd in het buitenland. Ik neem dus aan dat het geen probleem is om in Nederland in een buitenlandse leaseauto te rijden.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:43

Als nederlander mag je niet zomaar in een auto met buitenlands kenteken rijden, daar moet je een speciale vergunning voor hebben.
Mijn oom heeft een aantal jaren geleden een boete gehad omdat hij 500 meter over de grens was met zijn Duitse leaseauto van ongeveer fl 20.000,-.. kan ook DM zijn hoor, was iig zo belachelijk veel!
En dan te bedenken dat hij alleen maar zijn zoons op kwam halen die ergens aan het duiken waren... totaal ridicuul. Jaren ging het goed, maar nu heeft hij toch maar een vergunning, want 't is een duur grapje!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

obsession

Berichten: 3383
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 11:46

Wat laui zegt is inderdaad waar. Als de opa en oma van mijn vriend uit belgie er zijn dan mogen wij ook niet in zijn auto rijden.

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 12:57

Mja dat vermoeden heb ik ook, maar ik heb ook gehoord dat die regel niet zo heel lang geleden is gewijzigd.

Het lijkt mij vergelijkbaar met een huurauto (correct me if I'm wrong): stel dat ik in het buitenland een auto zou huren, dan mag ik er gewoon in rijden, iig in dat land. Is het dan wettelijk strafbaar om met zo'n auto in Nederland te rijden (gemakshalve ervan uitgaan dat er in huurcontract niks over staat)?

Maar stel even dat het niet mag, dan neem ik aan dat die auto onverzekerd rondrijdt als ik er in rijd (nog niet gedaan overigens)? En wat als de baas volhoudt dat het wel mag, is zij dan aansprakelijk te stellen voor evt. schades die op mij verhaald zouden kunnen worden? (ja heel hypotetisch allemaal, maar ik wil gewoon niet de l.ul zijn als er iets gebeurd...)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:06

eigenaar v/d auto is aansprakelijk voor wat de bestuurder van die auto doet. Mijn moeder maakt altijd een briefje als een van de kids de auto leent waarin zij nog eens extra verklaart dat de auto met haar medeweten op pad is met een van de kids. Als het voor langere tijd is dan, voor een ritje van een dag niet.
Verzekering weet ik niet, maar ik weet dus wel dat mijn oom een flinke boete had. Ik begon wel te twijfelen of de boete nou 20.000 pietermannen was of dat het de vergunning was.
Het is op zich een heel idiote regel ivm de EU en alles, je mag dus overal met een auto met bijv. een duits kenteken rijden behalve in NL omdat je Nederlander bent.
Het is volgens mij niet strafbaar maar een overtreding, da's wel een verschil(letje).
Als de eigenaar van de auto jou toestemming geeft erin te rijden dan is de eigenaar aansprakelijk. Zo ging het nl. ook met mijn oom. Mijn tante (zijn ex-vrouw) reed de auto over de grens om hem met mijn neefjes weer op te pikken (ingewikkeld verhaal) zij kreeg een reprimande en omdat ze dus geen letterlijke toestemming had had ze nog een groter probleem. Zij dus mijn oom gebeld die al begon te denken: waar blijft ze toch? Naja, hij erheen gewandeld (ze mocht echt niet meer rijden met die auto) en toen bleek dus dat hij een vergunning moest hebben, dat mijn tante geen toestemming had. Hij trof dus ook nog eens een keer een hele foute man als agent, echt zo'n zeur, maar hij (de agent) stond volledig in zijn gelijk. Uiteindelijk heeft hij geloof ik alleen zijn vergunning moeten regelen en hoefde hij de boete niet te betalen, maar dat was een meevallertje.
De eigenaar is dus wel degelijk de verantwoordelijke/aansprakelijke, maar als ze kwaad willen kom je geen meter verder met je auto. Verzekering zal wel in het buitenland geregeld zijn, maar zeker weten doe ik het niet.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 15:31

Citaat:
eigenaar v/d auto is aansprakelijk voor wat de bestuurder van die auto doet.

En dat is bij leasing dus niet het geval. De leasemaatschappij is namelijk de eigenaar van de auto, maar de lessee (degene die de auto least) is verantwoordelijk. Bekeuringen e.d. worden dan ook doorbelast aan de lessee die in zijn plaats al dan niet een autoregeling hanteert waarin staat wat doorbelast wordt aan de berijder van de auto.

Waarom zit de auto trouwens in Italië in de lease?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 16:04

saillant detail Haha! Bloos
Maar goed, als zijn baas de auto least is die dus aansprakelijk (staat zo in het leasecontract, ik neem tenminste aan dat dat in Italie ook zo is). Dus als zijn baas hem er in laat rijden is zij als nog aansprakelijk etc. voor wat hij ermee uitspookt.
Als eigenaar/leaser (haha) is het vrijwel onmogelijk kosten te verhalen op degene die de auto reed ten tijde van een of ander ongeval, dan moet je daar zowat een heel contract voor opstellen, waar vrijwel altijd gaatjes in zitten.
Dus volgens mij is de conclusie als volgt: als A een auto bezit/least en hij/zij laat B erin rijden en mocht er wat gebeuren dan treft B vrijwel nooit blaam (wordt iig heel moeilijk voor A om kosten op B te verhalen).

Mocht er wat gebeuren en je trailer loopt schade op, dan heb je wel een probleem, want die is van jou en daar ben jij dus aansprakelijk voor, als de hele combi jouw eigendom is kun je misschien wel de schadekosten aan de trailer op je verzekering verhalen, anders niet lijkt mij, maar dat weet ik niet zeker.

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-02 17:27

Kitty"]
Waarom zit de auto trouwens in Italië in de lease?
[/quote]

Hij was van een voormalige Italiaanse medewerker die in Italie woonde en werkte. Ik denk dat ze destijds ook het omgekeerde probleem hadden (dus hier in NL leasen en een Italiaan erin laten rijden).

[quote="Laui! schreef:
Mocht er wat gebeuren en je trailer loopt schade op, dan heb je wel een probleem, want die is van jou en daar ben jij dus aansprakelijk voor, als de hele combi jouw eigendom is kun je misschien wel de schadekosten aan de trailer op je verzekering verhalen, anders niet lijkt mij, maar dat weet ik niet zeker.


Trailer is apart verzekerd, dus dat zou geen probleem moeten zijn (?).

Maar waar zou ik kunnen checken of het voor de Nederlandse wet mag?

Percy

Berichten: 12068
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 17:56

De Rijksdienst voor het wegverkeer kan je vertellen of dit wel of niet mag. Zij gaan over dit soort zaken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-02 19:52

Vraag ik me nog iets af. Auto & trailer zijn apart verzekerd. Stel dat je te dicht langs een Ferrari rijdt (hypothetisch voorbeeld, maar dit voorbeeld geeft mijn paps ook altijd) en je trailer raakt de Ferrari, F is ernstig beschadigd, en zoals dat gaat bij dat soort auto's: 1 krasje kost al een godsvermogen om te herstellen omdat het zo'n apart duur ding is. Verhaalt de Ferrari-eigenaar dat dan op de eigenaar van de auto? Of die van de trailer? Of op de bestuurder? Of anders gezegd: wie is aansprakelijk?
Je bent goed verzekerd en ik neem aan dat je ook een WA verzekering hebt (die dekt dat nl altijd wel), maar 't kan dus nog eens 'extra' ingewikkeld worden, als je wilt tenminste!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-02 00:08

Ik heb mijn Ned. rijbewijs, om moeten laten zetten naar een Duits rijbewijs.
Ik heb jaren geleden eens een weddenschap met één van mijn broers gehad, die graag mijn auto, (met duits kenteken) wilde lenen.
Ik zei dat hij met mijn auto mocht rijden, alleen niet in Nederland }> , volgens hem mocht dat wel (door de EU enzo). We hebben toen bij de politie opgebeld en die zei dat ik gelijk had Lachen en gaven daarbij de volgende reden op: het gaat hierbij om het "ontduiken" van belasting. Op het moment dat jij met een auto met buitenlands kenteken in Ned. rond rijd, wordt er in Ned. geen belasting over/voor betaald. Het is wat anders als je bijv. in Frankrijk een ongeluk hebt gehad en je krijgt een huur auto mee, voor je terug reis naar Ned. Dán mag je voor bepaalde tijd met een auto met Frans kenteken in Ned. rondrijden.
Ook mag je met een Ned. rijbewijs, bijv. met een auto met Duits kenteken, in Italie rondrijden. Ik, als Nederlandse met duits rijbewijs, mag hier in Dld. niet met de Ned. auto van mijn schoonvader rondrijden.
Kortom, in het land waar je rijbewijs is afgegeven, mag je alleen die auto´s met betreffende kenteken rijden, daarbuiten mag je in alle rijden! (Zó is het mij tenminste uitgelegd Scheve mond !!)

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

daniel79

Berichten: 933
Geregistreerd: 28-10-01
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-02 09:44

Sterre schreef:
en gaven daarbij de volgende reden op: het gaat hierbij om het "ontduiken" van belasting.


Dat hoorde ik gisterenavond ook van iemand, en lijkt mij de meest logische uitleg tot nu toe.

Zal vandaag eens rond gaan bellen als ik tijd heb...

Thnx!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bytespider, Firebug, LiannePuthzy en 138 bezoekers