stotterende bokkers?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

stotterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-02 22:26

Omdat ik stotter(de), zit ik me af te vragen of er nog meer stotteraars onder de bokkers zijn.

De oorsprong van mijn stotteren zit waarschijnlijk in mijn genen: mijn moeder stotter(de) ook. Qua spreken lijken we dan ook veel op elkaar (razendsnel).
Ik stotter ongeveer vanaf mijn zevende en ben daarvoor best gepest Verdrietig . Toen in ondeveer 10 was ben ik een tijdje in therapie geweest bij Del Ferro, maar op dat moment deed het meer fout dan goed. Ik was te jong voor de ( toen wat harde) aanpak die ze daar hanteerden. Vanaf die tijd heb ik een paar jaar therapiën vermeden en durfde ik nog steeds nauwelijks een telefoon op te nemen en al helemaal niet zelf te bellen Huilen
Toen ik 12 was sprak mijn vader met mijn leraar Nederlands en hij raadde een stottertherapeute aan die ook zijn zoon goed geholpen had. Maar het heeft nog 3 jaar geduurt voordat ik weer in therapie wilde en ik ben blij toe dat ik het gedaan heb. Het is niet zo dat ik altijd vloeiend spreek, maar ik durf ook stotterend te spreken en de bellen. De mensen nemen me maar gewoon zoals ik ben! Sigaar


Debbiedee
Berichten: 467
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 06:16

ikzelf stotter niet, mijn man wel, hij denkt er net zo over als jij ,ze nemen me maar zoals ik ben en anders niet. ik vond toen ik hem voor het eerst ontmoeten her stotteren wel charmant Bloos

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 08:10

Ik stotter zelf niet, maar ik ken een meisje (komt ook hier op bokt) dat heel erg stottert. Toch nemen de mensen haar wel zoals ze is, omdat ze er zelf niet te zwaar aan tilt. Ik denk dat jouw eigen houding naar je stotteren de houding van anderen naar jou toe bepaalt.

De hond is de betere mens

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 08:46

Mijn maakte het vroeger ook niet veel uit wat anderen er van dachten, maar door het pesten bleef daar vrij weinig van over.
Bovendien, wat is erg stotteren? "Gewoon" stotterend spreken of "vloeiend" je mond houden? Ik kende een jongen die simpelweg niet sprak (behalve tegen zijn paard) en zelfs zijn ouders waren verbaast toe hij een stotteraar bleek te zijn.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 09:20

Pesten maakt een hoop kapot, ook als je niet stottert. Je moet het wel een beetje treffen met je omgeving hoor.

De hond is de betere mens

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 10:20

Vroeger zat er bij ons op school wel een meisje en die stotterde heel erg, die werd altijd gepest. Ze deed altijd erg lang over een stukje tekst, en de leraar kan haar natuurlijk niet overslaan bij een leesbeurt. Maar zodra hij haar naam noemde, begonnen er een paar te zuchten " nee, nou als zij klaar is, is de dag wel weer voorbij" Heel triest !!

Bij ons op stal staat idd een meisje dat stottert en die tilt er niet zo zwaar aan, ik kan zo niemand opnoemen die er moeite mee heeft .
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. Nu moet je natuurlijk ook wel de mensen meehebben. Ik kan me voorstellen dat als je 10 jaar bent eerder gepest word, dan dat je 20 bent.

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:01

ik ken ook iemand die af en toe stotterd...

zelf kom ik slecht uit me woorden als het in bv engels of frans moet...
maar met Nederlands heb ik nooit problemen...

wel praat ik altijd veelste zacht...

ik vind wel dat je een goede houding hebt aangenomen,...
laat die mensen toch lekker! Als jij iets wilt vertellen, dan doe je dat!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:24

Ik heb ook gestotterd. Ik ben ervan af gekomen door logopedie. Sindsdien gaat het stukken beter. Af en toe heb ik nog weleens dat het mis gaat. Wat mensen uit mijn omgeving zeggen dan dat iedereen dat weleens heeft. Ik voel me echter wel "banketstaaf" als dat gebeurt.
Vaak gebeurt het in situaties waar ik me vantevoren naar om maak.

Geen onderschrift.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 11:30

In bepaalde situaties begin ik ook wel eens te stotteren. Twee van mijn kinderen hebben in het begin ook gestotterd maar dat was gauw opgelost toen ze bij de logopedist belanden. Yootha kon in het begin de S niet uitspreken en verwelkomde meester Smit met meester Fit. En ze luste heel graag een noepie Haha!

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:47

Ik stotter zelf niet, ik heb wel bij mensen in de klas gezeten die stotterden.

Ook werkt er hier in een telefoonwinkel een jongen die echt heeeel erg stottert, en het spijt me voor de stotteraars maar ik moest echt heel erg mijn lachen inhouden. Ik zal nooit iemand die stottert erop aanspreken of degene recht in zijn gezicht uitlachen.

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 12:59

Mijn broer (geen bokker overigens, wel geregistreerd Lachen ) stottert ook, maar wat heel erg opvallend is dat hij niet stottert als hij tegen de dieren dingen zegt (zoals de honden of de paarden). HIj kon vroeger hele verhalen houden tegen de beesten, maar als hij dan weer met ons praatte lukte het niet best meer. Wisten we maar waar het aan lag, dan konden we het oplossen. Verder kan hij erg goed uit zijn woorden komen als hij vreselijk kwaad is, dan houdt hij hele relasen en kan banketstaaf als Brugman Haha! Cool

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 13:39

Hmmmm, ik denk dat niet stotteren tegen dieren komt doordat dieren niets terugzeggen en al zeker geen commentaar en kritiek leveren waardoor een stotteraar zich onzeker gaat voelen. Ik denk dat die onzekerheid de grootste boosdoener is; als hij denkt: "zo direct ga ik misschien wel hakkelen" - dan gebeurt het dus ook. Stotteraars kunnen toch ook gewoon zingen zonder te hakkelen?

Misschien ontstaat stotteren in den beginne door een comm. stoornis in de hersens?

Zelf stotter ik niet, blijf wel af in woorden steken maar dat heeft meer te maken met een slechte concentratie dan met praat problemen. Ik praat tamelijk snel en wil daar door dus wel eens over mijn eigen tong struikelen maar dat klinkt meer als blaaaaaah dan gestotter.

Een vriend van mijn zusje stottert ook heel erg, eerst was het gewoon een vriend en leerden ze elkaar door en door kennen en stotterde hij niet. Nu heeft hij een oogje op haar, is als gevolg hiervan verlegen met zichzelf en lijkt af en toe wel een repeteergeweer: ttttttttttttttttttttttttttttttttttttrrrrrrrrrrrrr en dan iets totaal anders zeggen wat niet met tr begint.... Vaak kun je ons dan wel wegdragen maar hij vindt het zelf ook wel komisch want lacht gelukkig zelf het hardt.

akerna

Berichten: 3770
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: apeldoorn!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:09

ken verder wolgens mij geen bokkers die stotteren, maar mijn oom stottert wel. doet ie ook al vanaf kinds af aan geloof ik.

zelf stotter ik ook niet, wel kan ik vaak slecht uit mijn woorden komen. dan draai ik 2 of 3 woorden in een zin om of het begin van het ene woord met de rest van het andere woord enz. of ik vertel wat en vergeet dingen te zeggen ofzo. moet soms echt nadenken wat ik wil zeggen enzo.
erg vervelend, vooral omdat ik er snel bij bloos Boos!


en wat desiree zegt. pesten maakt idd een hoop kapot!

liever eigenwijs dan helemaal geen zelfvertrouwen!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:22

ff of topic

ik ken ook een jongetje dat stottert (broertje van een vriendin van me) en sinds de pokemon rage kan ie al de mogelijke namen van zo een beest no-problemo in 1 keer uitspreken Haha!
Lief hoor, als ie tegen je spreekt gaat het met moeite en als je het over pokemon hebt spreekt ie de namen sneller uit dan jij ze had kunnen lezen Haha!

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:22

Heb vroeger erg gestotterd, gelukkig is dat nu over. Heel soms heb ik er nog weleens last van maar bijna niet meer. Heeft denk ik ook te maken met zenuwen want op vakantie had ik het ineens niet meer en toen ik weer thuis kwam wel. Ook met zelfvertrouwen enzo.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Renate1970
Berichten: 1100
Geregistreerd: 10-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:23

ik stotter ook niet maar praat wel vaak te snel, zodat ik dan halverwege een zin er absoluut niet meer uitkom Bloos en dan krijg ik zo'n leuke rooie kop Frusty , heel vervelend vooral als het bij vreemden gebeurd, en ik betrap Nigel er ook vaak op en die is pas 4, die begint ook al zo snel te praten, en ik de hele tijd maar roepen "rustig praten" het helpt alleen zo weinig Frusty

Marsje
Berichten: 8089
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 18:29

Wat Suzanne F. zegt, dat komt mij heel erg bekend voor. Dat heb ik ook. Als het bij mij mis gaat, dan zakt mijn zelfvertrouwen weer enorm.

Geen onderschrift.

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 19:07

Bij mij is het ook nog eens zo dat ik ook nog eens behoorlijk snel spreek. En als ik op mijn spreeksnelheid let, ga ik weer stotteren...
Tel daar nog eens bij op dat het mij meer moeite kost om de letter r rollend te krijgen ... Is trouwens ook het resultaat van mijn spreektempo.

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 19:24

Klopt allemaal wel Het hangt erg samen met je onzekerheid. In de basis is het vaak een lichamelijke 'afwijking'. (middenrif die te klein slap of iets anders mee is) en natuurlijk onzekerheid.

Ik heb een hele korte periode gestotterd, nadat ik het overgenomen had van iemand anders. Maar het was niet naapen.

Anyway, ik vind het helemaal niet erg als iemand stotterd. Ik vind het ook niet zo gauw een afknapper als iemand er last van heeft.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Cathelijne

Berichten: 2411
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Vieux Village sur Mer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-02 20:38

Prima schreef:
Klopt allemaal wel Het hangt erg samen met je onzekerheid. In de basis is het vaak een lichamelijke 'afwijking'. (middenrif die te klein slap of iets anders mee is) en natuurlijk onzekerheid.


Dit is lang niet altijd waar. De therapie van Del Ferro is gebaseerd op dit standpunt, maar niet iedereen heeft er baat bij. De oefeningen heb ik een tijd lang dagelijks gedaan, maar ik kan niet zeggen dat het geholpen heeft. En ik heb van meer mensen gehoord dat het geen vooruitgang gaf.

Annabelle

Berichten: 539
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Spijkenisse en Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:43

Ik stotter niet, en ik ken ook niemand die stottert.

Maar ik vind het heel goed dat je er zo dapper mee om gaat!

Haha!

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 20:44

Ik stotter zelf niet, in mijn omgeving ook niet. Wel heb ik vaak dat ik (als ik bv zenuwachtig ben) niet goed uit mijn woorden kan komen, dat ik een zin anders uitspreek dan het in mijn hoofd zit Verward Of dat ik woorden omdraai in een zin. (ik jas mijn trek aan.... ipv ik trek mijn jas aan).
Soms schaam ik me daar wel voor. Ik werk op een dierenartsenpraktijk en zit vaak aan de balie, en dan komt het erg banketstaaf over als je niet eens normaal kunt praten...

Avanti

Berichten: 13903
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-02 23:37

Ik stooterniet, maare ik kan er niet tegen als iemand stotterd Dat werkt echt op mn lacht spieren en dat is vet banketstaaf! Frusty
Wij hadden eerst ook een voetbal trainer die stoterden en ik moet elke keer lachen maar echt niet expres! Ik vind dat echt irri!

Suzanne F.

Berichten: 48960
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 08:28

avantilover schreef:
Ik stooterniet, maare ik kan er niet tegen als iemand stotterd Dat werkt echt op mn lacht spieren en dat is vet banketstaaf! Frusty
Wij hadden eerst ook een voetbal trainer die stoterden en ik moet elke keer lachen maar echt niet expres! Ik vind dat echt irri!


Ik snap dat je daar niks aan kan doen want het is ook best lachwekkend af en toe, als je maar weet dat het voor diegene heel erg is als je lacht. Dat kan zo iemand heel verdrietig maken en angstig en dan zakt zijn zelfvertrouwen nog meer. Zo iemand durft op een gegeven moment niks meer te zeggen omdat ie bang is om uitgelachen te worden en raakt soms helemaal afgezonderd van de buitenwereld. Ik ken zelfs gevallen die er zo erg meezaten dat ze diep depressief werden en er heeft er 1 zelfs zelfmoord gepleegd.
Dus denk er alsjeblieft bij na voor je iemand uitlacht of probeer je in te houden.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Laar

Berichten: 6654
Geregistreerd: 24-02-02
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-02 08:35

ik sotterde vroeger ook en ik sliste ook heel erg 9 legde mijn tong niet in m`n mond maar buiten mijn tanden daar door sliste ik zo)
maar toen ik op vakantuie ben gegaan stopte mijn stotteren want ik was ontspannen en dacht eerst goed na hoe ik het ujit ging spreken voor ik ietrs zei!




Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Evito_06, Googlebot, limagirl, SemrushBot en 30 bezoekers