wie heeft er een donorcodiciel getekend?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse Pleasure
Berichten: 2760
Geregistreerd: 09-01-01

wie heeft er een donorcodiciel getekend?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-02 21:32

ik was net naar Ned 2 aan het kijken, over bart de graaff en daar kwam uiteraard ook weer een soort oproep voor mensen om een donor codiciel te ondertekenen.
ik heb dat jaren geleden al gedaan.
waarom?
simpel, als ik een transplantatie nodig heb die mij mijn leven kan redden dan ben ik denk ik dolblij als ik een donor orgaan kan krijgen.
ik vind het dan ook vanzelfspreken om na mijn dood hetzelfde voor andere te kunnen doen, als er dan nog iets te gebruiken is uiteraard.

zijn er hier meer mensen met een donor codiciel en wat heeft jullie doen beslissen?


Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:37

ik heb nog geen codicil getekend. Wil t nog wel gaan doen. En waarom mag duidelijk zijn, ik heb als ik eenmaal dood ben niets meer aan mijn organen en er zijn dan mensen die het juist erg goed kunnen gebruiken om nog lang te kunnen leven. Dat wil ik die mensen graag gunnen dus vandaar dat ik wel een donorcodicil wil gaan tekenen

Je hoeft niet meteen een vlinder te zijn
Obsession SL (v. Orbaldo II) mijn grote trots :+:

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:48

Ja ik heb een donor codicil.

Eigenlijk al jaren en inderdaad om de rede ik heb er dan toch niks meer aan.

PS een hele leuke ontroerende uitzending. Ik heb eigenlijk alleen maar gelachen Haha!
Ik zal hem missen hoor op TV.

straks om 23.15 uur gaat Jeroen verder praten met makers van BNN(o.a ruud de wild, heb ook wel enorme bewondering voor dit persoon hoor )

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:51

Ja ik heb er een. Omdat het voor mij niks uitmaakt als ze nog iets bruikbaars kunnen vinden als ik toch al dood ben.
Mijn familie echter vind het niet fijn dat ik er eentje heb. Omdat zij graag willen beslissen op het moment dat het zover zou zijn of ze mij mogen gebruiken. Omdat het voor de familie heel emotioneel kan zijn als er ook nog in je gesneden moet worden. Dus ze willen graag dat ik het laat veranderen maar zullen uiteraard mijn wensen wel in het achterhoofd houden mocht het ooit zover komen.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 21:54

Ik niet, en ik vind ook dat dat ieders eigen mening is. Maar ik wil toch het gevoel niet hebben, dat als ik dood ben, dat ze me dan van binnen 'leeg gaan halen' ofzo. Ik weet niet, ik geloof ook gedeeltelijk in reincarnatie dus misschien dat het daardoor komt...

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:11

Ik heb er al jaren een.
Wat zou je doen als je door een ziekte bv. een nieuwe nier nodig hebt? Zou je er een accepteren?
Dan vind ik ook dat je een donor codicil moet ondertekenen.

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:18

Ik heb ook een codicil getekend, om bovengenoemde redenen.

Ik kan me echter wel voorstellen dat sommige mensen er moeite mee hebben "incompleet" begraven of gecremeerd te worden.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:19

*Marije* schreef:
Wat zou je doen als je door een ziekte bv. een nieuwe nier nodig hebt? Zou je er een accepteren?
Dan vind ik ook dat je een donor codicil moet ondertekenen.


Tja dat weet je denk ik niet tot op het moment zelf... en als je die ziekte krijgt kun je zelf waarschijnlijk ook je organen niet meer afgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 22:48

Ja! Al sinds mijn 18e heb ik een codicil. Om dezelfde redenen als het merendeel hier heeft. Daarnaast heb ik een aantal jaar geleden meegemaakt hoe het met iemand ging die op een donororgaan zat te wachten, dat was zo aangrijpend dat ik met het ingaan van het nieuwe systeem direct mijn formulier heb teruggestuurd.
Je kunt er zoveel goed mee doen.

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-02 23:53

Sypheron"]
[quote="*Marije* schreef:
Wat zou je doen als je door een ziekte bv. een nieuwe nier nodig hebt? Zou je er een accepteren?
Dan vind ik ook dat je een donor codicil moet ondertekenen.


Tja dat weet je denk ik niet tot op het moment zelf... en als je die ziekte krijgt kun je zelf waarschijnlijk ook je organen niet meer afgeven.
[/quote]

Ik vind dat je hier juist over moet nadenken als je gezond bent.
Dan kan je zelf een goed overwogen beslissing maken.
En niet wachten tot je een ongeluk o.i.d. krijgt en het maar van je familie laat afhangen.

Wat dat betreft ben ik misschien heel hard maar de wachtlijsten zouden een stuk korter zijn als je alleen in aanmerking komt voor een transplantatie (18+) als je zelf een donor codicil hebt getekend...
Reken maar dat heel wat meer mensen er over na gaan denken.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 06:25

Ik heb ook sinds mijn achttiende een donorcodicil. Ik heb het formulier meteen ingevuld en teruggestuurd. Als ik overleden ben heb ik niets meer aan mijn organen en het is ook niets eens gezegd dat je organen wel worden gebruikt, dusse...

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:00

De dag dat ik 18 werd heb ik een donorcodicil getekend. Wel met de bewuste melding dat ik absoluut NIET voor de wetenschap gebruikt wil worden.

Als mijn organen na mijn dood het leven van een ander kunnen redden, waarom niet? Wat mij betreft halen ze alles eruit, ik heb er dan toch niks meer aan! Knipoog

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Eluu

Berichten: 93
Geregistreerd: 28-05-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:27

Ik heb nog geen donorcodeciel maar zo gauw als ik 18 ben ga ik er een tekenen.
Als ik 18 ben ga ik ook bloeddonor worden.

T korte Eigetje!!!!

MarijeR

Berichten: 24924
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 07:42

Ik weet niet hoe het nu geregeld is, maar vroeger kon je ook voor je 18e een donor codicil tekenen. Tenminste, doen moesten ook je ouders tekenen. Ik heb dat dan ook al op jonge leeftijd gedaan.
Onder de 18 jaar konden de ouders het eventueel wel tegenhouden mocht er iets met je gebeuren, maar het was wel een manier om dit onderwerp thuis te bespreken. Mijn ouders hebben er ook altijd achter gestaan.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 08:29

Ik heb jaaaren geleden al een codicil ingevuld. Ze mogen van mij alles hebben. Ik geef ook eens per half jaar bloed, dus ik ben volgens mij wel goed bezig.

Gisterenavond heb ik een heel stuk van Bart de Graaf gezien, ik heb af en toe wel dubbel gelegen van het lachen over de Bart Begraafshow en dat soort dingen. Tijdens het liedje van Guus Meeuwis moest ik wel slikken, dat raakte mij toch echt.

Toos paardloos

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 09:01

Ik heb vanaf mijn achttiende een donorcodicil. De reden mag duidelijk zijn: ik wil iets doen voor de medemens. Als ik zelf een ernstig ongeluk krijg of iets dergelijks, ben ik ook enorm geholpen met andermans organen en/of bloed. Zo simpel zie ik het maar!

Ook ben ik bloeddonor. Dit ben ik eigenlijk om twee redenen geworden, natuurlijk ook omdat ik de medemens wil helpen, en ook omdat mijn beste vriendin ernstig ziek is, en geen bloed meer mag geven. Ik vind dat als je gezond bent en goed bloed hebt, dat je daar dan iets mee moet doen.

Ik vond de tekst van Henny Huisman wel erg pakkend gisteravond; " Bart de Graaff was heel erg ziek. Ondanks dat heeft hij gezegd dat een de huid en misschien iets anders nog wel gebruikt konden worden voor iemand in nood". Dat vind ik prachtig. Zo ziek zijn, en nog nadenken over wat er nog wel bruikbaar zou zijn voor een ander.

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:05

ik heb 'm ookal vanaf mijn 15de toen hebben mijn ouders er al voor getekend...
ik geloof ook in reincarnatie en ik weet zeker dat ik het dan niet met precies dezelfde lichaamsdelen hoef te doen als dat ik het nu doe daar zitten (grof maar waar) na een X aantal jaar alleen maar wormen in te wroeten onder de grond of het wordt verbrand niemand die er wat aan heeft.
Ik kan er iemand zoveel plezier mee doen waarom zou ik het dan niet doen ik heb er niets maar aan

http://www.kimtelgen.nl
Cranio sacraal therapeut en instructrice

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:12

Sinds 1993 ben ik ook in het bezit van een codicil, maar heb nooit het formulier ontvangen waarmee ik aan kon geven dat men mijn organen mocht gebruiken. Ik neem gewoon maar aan dat mijn codicil genoeg is om aan te geven dat ze alles van me mogen gebruiken. De reden is o.a. dat als ik een orgaan nodig mocht hebben dan zou ik ook graag willen dat er een donor voor mij is. Ik vind het nogal hypocriet als men wel graag een donororgaan zou willen hebben, maar zelf geen donor wil zijn... ik ben bang dat er nog legio mensen zijn die zo denken... Scheve mond

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 12:49

Ik heb een donorcodicil gehad. Toen ik achttien werd kreeg ik de papieren thuis waarin je je keuze aan kon geven.

Aangezien mijn vader absoluut niet wil dat er eventueel organen van mij weggehaald zouden worden mocht mij iets overkomen, heb ik ingevuld dat ik de beslissing aan mijn nabestaanden overlaat.

Mijn vader heeft die opvatting omdat hij als het zover mocht komen graag afscheid wil nemen en bijv. de hele dag nog bij mij (of mijn moeder) wil zitten zonder dat er haast bij is omdat bijv. je hart eruit gehaald moet worden. Nu kunnen ze je wel kunstmatig in leven houden maar dat is niet hetzelfde. Ik kan dit standpunt begrijpen als is het niet het mijne.

Ieder moet gewoon voor zich weten wat hij/zij wil.
Wel heb ik vermeld dat ik niet beschikbaar wil zijn voor bijv. hoornvliestransplantatie. Ik wil niet dat er aan mijn ogen wordt gezeten.

Lijkt me een naar idee voor de nabestaanden.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:03

ik heb er ook al een tijdje 1, nog niet helemaal wettelijk, want ik ben nog geen 18.
maar ik draag een codicil in mijn portomonnee, en mijn ouder weten er ook vanaf.
na je dood heb je toch niets meer aan je organen, dus ze mogen weghalen wat er te halen valt. mits ze het weer netjes dichtnaaien.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 14:21

Ik heb er niet een... en ik zal jullie uitleggen waarom niet...

Bovenal; ik ben helemaal niet tegen hergebruik van mijn organen, mocht ik niet meer te redden zijn, in tegendeel, en mijn naasten (dan nabestaanden) weten dat van mij.

Waar ik wel angst voor heb, is dat stel ik lig in het ziekenhuis en mijn leven hangt aan een zijden draadje en naast mij, een kamer verderop ligt, ik noem maar wat, Willem Alexander, en die heeft een orgaan nodig...een orgaan wat mij nog wel in tact is....
Denk je dat ik dan levend uit dat ziekenhuis ga komen?

Wat ik vrees mag in Nederland niet, en er is ook geen arts die het zo zal zeggen mocht het wel gebeuren, maar ik vertrouw het gewoon niet. Ik ben misschien te cynisch...
Vandaar, mijn organen zijn beschikbaar voor de 'gewone' medemens, maar niet voor bobo's....
Het is de enige reden waarom ik niet met donorcodicil op zak loop.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Maud_82

Berichten: 2152
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Echt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 15:02

ik heb er wel eentje getekend. Al 6 jaar of zo. Ben inmiddels bijna 20 jaar.

Vind het gewoon belangrijk dat ik andere mensen kan helpen verder te leven...als je ziet hoeveel mensen je daar blij mee kunt maken dan heb ik dat er wel voor over.

Ik denk dat wanneer ik zelf ziek zou worden en iets nodig zou hebben, ik het ook gigantisch op prijs zou stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:41

Ik heb mijzelf op mijn 12e laten registeren. Ik ben donor van organen als ze het kunnen gebruiken. Het enige waar ik bang voor ben is, dat ze als ik in het ziekenhuis lig, en er is niet veel kans dat ik het overleef, maar die is er nog wel, dat ze dan gaan kijken, van ow die is donor, Jongens kappen maar, we gaan haar hart aan Pietje geven, dat wil ik niet, ze moeten wel hun uiterste best voor mij doen, maar als het echt medisch hopeloos is, tja gebruik wat je gebruiken kan.
Ik heb mezelf jong laten registreren, omdat mijn moeder toen eens tegen mij heeft gezegd, Ow jij wordt niet oud hoor, (geen idee waarom), en toen ik dat hoorde, geloofde ik haar dus heb ik me laten registreren. Ik hen ook altijd dat gele papieren kaartje in mijn portemonee zitten.

pniekepnak
Berichten: 4927
Geregistreerd: 04-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 16:47

Ik ben twee weken geleden 18 geworden, en ik wil me nu dus ook zo snel mogelijk registreren. Waarom? Mijn vriend, waar ik ontzettend veel van hou, heeft 1 nier. Als het mis gaat met die nier, of als hij een klap krijgt in zijn nier, moet hij binnen 13 uur een nieuwe nier hebben, anders gaat hij dood. Dat zet je wel aan het denken, zeker als het iemand is waar je zoveel van houd.

Bovendien, zou ik niet weten waarom niet, de medische wereld staat te springen om donor-organen, en ik ben dan toch al dood...

En inderdaad, als ik een keer een orgaan nodig heb, dan zou ik het ook erg prettig vinden als er een donor voor me was...

Drie goede redenen, vind ik...

She got home late, she got home late
She drank so hard the bottle ached

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-02 17:33

Ik heb er ook al jaren een, toen ik nog jong was (heeeel lang geleden Haha! ) hebben m´n ouders getekend.
Ik las er laats een mooie spreuk over:
Don´t take your organs to heaven, heaven knows we need them here.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 3lsk3, _Gerdien_, cariena1, fro, Marleen_L, Mrskiwi, N_B_N, Nathalie18x, PotjeMayo, Saaams, Sannens, Westerntrail en 77 bezoekers