Wie sufferd ook van Manic-Depressies?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Wie sufferd ook van Manic-Depressies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 04:28

In 1997 ben ik dus achter gekomen dat ik aan Manic depressie lijd. Het word ook Bipolar Disorder genoemd. Ik heb dus Bipolar II wat betekend dat mijn humeur heel snel op neer gaat. In 1997 was ik meer depressief dan blij. Ik haatte alles en iedereen en had echt geen controle meer over mijn gevoelens. Ik zag dan ook het leven niet meer zitten. Ik ben nu inmiddels al een paar jaar aan medicijnen die me humeur op een level houden. Ik doe het nu ook heel goed! Haha! Zijn er nog meer mensen die Manic depressies hebben?

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!


Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 08:02

Ik had eerder verwacht dat je zo een Borderline figuur was!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 10:04

Beste DC ik werk met mensen die manisch depressief zijn. Ik werk namelijk in een psychiatrisch ziekenhuis waar geregeld manisch ontremde mensen binnenkomen, of juist erg depressieve mensen. Het kan erg uit de hand lopen als je geen hulp erbij hebt, maar ik neem aan dat jij wel hulp hebt omdat je aan de medicijnen bent gekomen.

Als je echt serieus in contact wil komen met mensen die ook MD hebben kan je kijken op de volgende site:

http://www.psychiaterconsult.nl/cgi-bin ... matebb.cgi

Als je nog vragen hebt, hoor ik het wel.

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Re: Wie sufferd ook van Manic-Depressies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 12:05

DiamondCheckers schreef:
In 1997 ben ik dus achter gekomen dat ik aan Manic depressie lijd.


en dan daarbij ook nog fibromyalgie??
Life is tough!!

Ik moest trouwens wel lachen Haha! Haha! om jouw titel
(niet UITlachen hoor!!)
omdat het zo direct vertaald is!!
Verder vind ik jouw nederlands nog prima hoor!!

En vwb die manische depressiviteit, daar lach ik niet om hoor Verdrietig
sterkte

fryslân boppe

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-02 17:49

Meer uitleg graag Prima! Haha!

Some love last a lifetime...Some love last forever!!!
http://www.freewebs.com/martellstables
Profiel is weer aangepast!!

Rob_H

Berichten: 4242
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 19:14

Goh zei ik niet dat MDS en FM hand in hand gaan }>

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 20:37

Inderdaad, MD en FM gaan heel goed samen. Het is niet leuk en ook niet om over te lachen, maar denk maar eens goed na wat er gebeurt als je deprie wordt: Je kan in een heel verkrampte toestand komen. Dit heeft zeker zijn weerslag op je lichamelijk functioneren. Met name weke delen zoals peesaanhechtingen zijn erg gevoelig. De vermoeidheid is een cirkel waarin je terecht kan komen. Van manische depressie wordt je moe, van lichamelijk slecht functioneren ook enz....

Dan is er nog het verhaal van de neurotransmitters, zowel van toepassing op de MD als op de FM.

DC, ik wens je veel sterkte en een begripvolle omgeving toe.

( ervaringsdeskundige door zieke familieleden)

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 13:45

Prima schreef:
Ik had eerder verwacht dat je zo een Borderline figuur was!


Prima, wat versta jij dan onder 'zo een Borderline figuur'? Jouw opmerking komt op mij nogal denigrerend en generaliserend over, vooral ook omdat je geen enkele argumentatie voor je mededeling geeft. Beetje loze opmerking dus, graag iets genuanceerder en meer toelichting.

Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die aan een psychische aandoening lijden (en daar overigens tot op zekere hoogte goed mee uit de voeten kunnen dankzij medicatie en therapie), en ik kan het slecht hebben als daar zo laconiek over wordt gedaan.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-02 19:44

Karin"]
[quote="Prima schreef:
Ik had eerder verwacht dat je zo een Borderline figuur was!


Prima, wat versta jij dan onder 'zo een Borderline figuur'? Jouw opmerking komt op mij nogal denigrerend en generaliserend over, vooral ook omdat je geen enkele argumentatie voor je mededeling geeft. Beetje loze opmerking dus, graag iets genuanceerder en meer toelichting.

Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die aan een psychische aandoening lijden (en daar overigens tot op zekere hoogte goed mee uit de voeten kunnen dankzij medicatie en therapie), en ik kan het slecht hebben als daar zo laconiek over wordt gedaan.
[/quote]

Ik ben het volledig met je eens Karin Pling

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 09:16

Mijn schoonvader is manisch depressief. Zelf sta ik er dan wat verder van af, maar heb hem ook al regelmatig in een depressieve bui meegemaakt. Daar schrik je echt van! Als hij manisch is is hij niet te stoppen zo 'grappig' en het middelpunt van de hele wereld.

Hij slikt ook medicijnen en is al jaren onder controle bij een psych. ziekenhuis.

Op zich gaat het de laatste tijd best goed, alleen krijgt hij nog af en toe de kolder in zijn kop en is dan niet meer te houden.
Ik denk dat het vooral voor mijn schoonmoeder heel zwaar is, verder is mijn schoonvader een schat van een man!

Ik wens je heel veel sterkte en hoop dat de medicijnen blijven helpen.

Dag lieve Nick. Dankjewel voor jou. Dankjewel voor alles.
Vergeten zal ik je nooit, dag maatje... 15.05.2004 - 07.06.2010

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:54

Manda"]
[quote="Karin"][quote="Prima schreef:
Ik had eerder verwacht dat je zo een Borderline figuur was!


Prima, wat versta jij dan onder 'zo een Borderline figuur'? Jouw opmerking komt op mij nogal denigrerend en generaliserend over, vooral ook omdat je geen enkele argumentatie voor je mededeling geeft. Beetje loze opmerking dus, graag iets genuanceerder en meer toelichting.

Ik ken in mijn omgeving meerdere mensen die aan een psychische aandoening lijden (en daar overigens tot op zekere hoogte goed mee uit de voeten kunnen dankzij medicatie en therapie), en ik kan het slecht hebben als daar zo laconiek over wordt gedaan.
[/quote]

Ik ben het volledig met je eens Karin Pling
[/quote]

Zoek maar op in je woordenboek wat het betekend? Wie zegt dat ik denegrerend doe of dat het een loze opmerking is?? (laat staan generaliserend Verward Verward ) Kijk hier werd PF ook altijd moe van, mensen die hem in een hokje propte en dingen zagen die er niet waren. Laat staan hem onterecht beschuldigen.........

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 23:59

En Prima, waarom zeg je uberhaupt zoiets en met welke autoriteit? We weten al dat je psychologie hebt gestudeerd, maar dat heb ik ook en ik pas ervoor om zulke ongefundeerde onzin op dit forum te flikkeren die nog denigrerend is ook. Dus waarom vind jij dat jij zoiets mag zeggen?

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:02

Wat ontzettend triest om PF er op deze manier bij te slepen, echt heel zwak. En ik mis nog steeds het antwoord op mijn vraag, Prima.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:17

Prima schreef:
Zoek maar op in je woordenboek wat het betekend? Wie zegt dat ik denegrerend doe of dat het een loze opmerking is?? (laat staan generaliserend Verward Verward ) Kijk hier werd PF ook altijd moe van, mensen die hem in een hokje propte en dingen zagen die er niet waren. Laat staan hem onterecht beschuldigen.........


Tsjonge jonge jonge, waar slaat dat nou weer op? En om dan zo iets te zeggen. Beter geef je eens normaal antwoord op een fatsoenlijke vraag die je gesteld wordt. Geeft een andere een reactie die je niet helemaal kan verwerken of je weet er geen klapper boven op te gooien dan laat je het er maar bij.
Niks tegen jou persoonlijk hoor maar wel tegen je commentaar.
Je kan wel lekker origineel verzinnen hoor, heel knap van je en een applaus. Zo geef je toch weer een stukje van jezelf bloot.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:20

Ik heb hier verder niets aan toe te voegen en sluit me geheel bij Karin aan. Hieronder alleen wat info over Borderline.


Wat is borderline?

Borderlinestoornis is een stoornis die gekenmerkt word door een voortdurende patroon van instabiliteit en wel op het gebied van relaties, zelfbeeld, stemming en impulscontrole, beginnend in de vroege volwassenheid. Er zijn verschillende theorieën die het ontstaan proberen te verklaren, één hiervan gaat uit van een verstoorde moederkind relatie met name in de peuterjaren wanneer het kind de wereld gaat ontdekken en zich gaat losmaken van de moeder. Door deze verstoorde moeder kind relatie is de relatievorming in het algemeen bemoeilijkt evenals het proces van zelfstandig worden en losmaken. Als we dit verder uitwerken zien we dat de borderliner een jarenlange problematische relatie heeft met zijn ouders met hoogoplopende conflicten. Meestal wordt dit beeld in de adolescentie duidelijker. De borderliner tracht zich los te maken van zijn ouders. Ze lopen vaak van huis weg maar nemen hun problemen mee. In de meeste gevallen is er sprake van antisociaal gedrag, zoals stelen, liegen, spijbelen, agressie. Prestaties op school zijn vaak wisselend en er zijn veel gedragsproblemen. Borderliners kunnen niet goed alleen zijn en relaties met anderen betekenen veel voor ze. Ze leggen makkelijk contact met leeftijdgenoten. In de manier waarop ze relaties aangaan is een duidelijk patroon te herkennen; zij idealiseren de ander een tijd lang en hebben de verwachting dat deze vriend of partner de juiste oplossing zal bieden van al hun tegenspoed en moeilijkheden die ze tegenkomen. In een latere fase blijkt de vriend of partner maar ook docent toch teleur te stellen (waarbij de relatie al snel als "geheel waardeloos" bestempelt zal worden) en uiteindelijk voelt de borderliner zich in de steek gelaten. Iemand kan door een borderliner vandaag als 100% goed worden beoordeeld en morgen als waardeloos worden bevonden. Een tussenweg bestaat voor de borderline adolescent niet. Ze worden vaak echt in de steek gelaten omdat hun vrienden niet meer op kunnen tegen de heftige emoties, de zware "claims" en de openlijke of bedekte agressieve uitingen. In de fase van verlating krijgt de borderliner agressieve gevoelens, zich uitend in bekvechten, sarcasme of manipuleren met zelfmoord. Maar ook impulsieve gedra gingen kunnen optreden zoals alcohol- of drugsgebruik, geld verkwisten, overmatig eten, roekeloos autorijden of agressieve uitbarstingen. Er kan automutilatie (= zelfverwonding) vóórkomen zoals snijden of krassen in de pols.


Hoe vaak komen borderline adolescenten voor?
Uit onderzoek bleek bij 1-2% van de volwassen een borderline persoonlijkheidsstoornis voor te komen. Dat is ongeveer 150.000 mensen. Het is niet bekend hoe groot dit percentage bij de adolescenten is. Wat we wel weten is dat bij probleemjongeren (zoals psychiatrisch opgenomen adolescenten, jeugdige delinquenten en zwerfjongeren) regelmatig borderline persoonlijkheidsstoornissen (tot 25%) worden aangetroffen. Over het algemeen komt deze stoornis vaker voor bij meisjes dan bij jongens. Tussen het 20ste en 30ste levensjaar is borderline het ergst, en vaak ook levensbedreigend. Zo ongeveer 8 tot 10% van de borderliners pleegt ook daadwerkelijk zelfmoord.

Wanneer heb je borderline?
Veel mensen die horen van borderline zullen al snel zeggen o, daar heb ik ook last van, maar er is een groot verschil dat mensen dan niet zien, bij "normale" mensen komt het af en toe voor, maar bij borderliners is het constant altijd aanwezig, het gaat door en door. Om de diagnose borderline te krijgen wordt er gekeken naar een lijstje van 9 gedragskenmerken namelijk de volgende:




* Impulsiviteit :
Een borderline patient reageert vaak impulsief, eerst doen en dan pas denken. Zonder zich af te vragen wat de consequenties kunnen zijn.


* Stemmingswisselingen/ emotionele instabiliteit :
Op het ene moment kan een borderliner heel vrolijk zijn, maar als er dan wat gebeurt kan het gedrag omslaan in depressiviteit , soms hoeft er niet eens een aanleiding te zijn. Die stemmingswisselingen komen ook vaak voor soms wel drie of vier keer op een dag. Het hele gedrag kan binnen een uur geheel veranderd zijn. En vaak als het gedrag omslaat kan een borderliner een paar dagen depressief zijn, en dan zomaar in eens weer vrolijk zijn.


* Stoornis in contact leggen/ alles zwart wit zien :
Het lijkt of borderline patienten maar twee kleuren kunnen zien, zwart en wit, het hele grijze stuk ertussen kunnen ze niet zien. Het lijkt alles of niets, mensen worden onderdeeld in goed of slecht. Iemand is ontzettend aardig of juist helemaal niet. Ook het ophemelen van andere personen komt daardoor, er wordt te veel van de partner verwacht, en de ander die natuurlijk niet alles weet en alles kan, kan daaraan dus niet voldoen. Daardoor wordt een relatie vaak al snel verbroken omdat de borderliner vindt dat haar/ zijn partner het fout doet, en niet aan haar verwachtingen voldoet.


* Identiteitsonzekerheid :
Borderliners zijn vaak onzeker over zelfbeeld, carrierekeuze, type vrienden of normen. Niet al deze onzekerheden hoeft iedere borderliner te hebben, maar op z'n minst twee.


* Opzettelijke verwonding ( automutulatie) :
De borderliner kan spanningen afreageren op het eigen lichaam, door te krassen in de armen of benen, het zichzelf verbranden met een sigaret is een ander voorbeeld. Ook zelfmoord pogingen komen vaak voor bij borderliners.


* Moeilijk alleen kunnen zijn :
Een borderliner is heel bang om in de steek gelaten te worden, ze leeft in de veronderstelling dat degene met wie ze een sterke band heeft haar zal verlaten. En is ook consant bezig om de ander daar op te betrappen. Deze angst kan op lopen tot extreme paniek wanneer zij alleen is, en deze zal dat dan ook zo goed en kwaad als dat kan proberen te vermijden.


* Psychotische verschijnselen :
Deze zijn meestal kortdurend, van enkele uren tot enkele dagen. Onder deze verschijnselen vallen, het horen van stemmen of zien van dingen, en stoornis in het denken zoals achterdocht en in de war zijn.


Plingissociatie verschijnselen :
De borderliner staat tijdelijk niet in de realiteit, ik kan dit het beste uitleggen door een voorbeeld te geven: Een borderliner gaat naar de stad om iets te kopen, op de terug weg in de bus kijkt de borderliner plotseling om zich heen en denkt " waar ben ik geweest wat doe ik in deze bus? En hoe kom ik aan deze spullen" De borderliner heeft niet in de gaten dat ze naar stad is geweest, omdat ze op dat moment ' niet in de realiteit stond'. Een borderliner maakt dan ook een afwezige indruk op andere mensen.


* Maatschappelijke problemen :
Banen, opleidingen relaties, vriendschappen worden vaak op extreme wijze aangepakt. Ver wachtingen liggen zo hoog dat teleurstellingen vaak voorkomen. Door deze regelmatige negatieve ervaringen neemt het zelfvertrouwen af en de kwetsbaarheid toe. De borderliner trekt zich meer en meer uit de maatschappij, doordat de problemen zo divers zijn en het maatschappelijk steeds moeilijker gaat, kan de borderliner in een isoloment raken waardoor de symtomen erger kunnen worden.

Van deze 9 gedragskenmerken moet iemand er op z'n minst 5 hebben om de diagnose borderline te krijgen.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 00:36

Kolere...lap tekst zeg...daar eeh...distantieer ik me even van Knipoog Weltrusten! Haha!

From the looks of this place, my ass has got a lot of catching up to do.
http://www.crperformancehorses.nl

Jeddah

Berichten: 14474
Geregistreerd: 17-03-02
Woonplaats: Golden Valley, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 01:27

Prima,

Juist omdat je zo snel dit soort reacties krijgt, heb ik DC een pb gestuurd...

Feel the fear and do it anyway
~Accept the things you cannot change and fight for everything else~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 08:52

Je smijt niet iemand zomaar een borderline stoornis voor zijn voeten, dat doe je niet.

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 11:40

Lovely schreef:
Je smijt niet iemand zomaar een borderline stoornis voor zijn voeten, dat doe je niet.


Ga ik geheel in mee,

er was een meid die bij mij op de basisschool heeft gezeten, die te laat de diagnose borderline was gesteld.
Zij heeft een einde aan haar leven gemaakt op 24 (kan een jaar ernaast zitten) jarige leeftijd.

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 10:14

Volgens mij gaat iedereen hier lekker off-topic!! En dat met TWEE moddies! Ik ga er dus maar niet meer op in.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 10:19

De eerste die off topic ging, was jij zelf.

Het ging namelijk over manische depressiviteit, niet over borderline.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 10:27

Dat bedoelde ik met iedereen!

~het komt uit de lengte of uit de breedte~

warren

Berichten: 336
Geregistreerd: 27-04-02
Woonplaats: Gersleat (Fryslân)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 10:56

Prima, ik vind jouw houding NIET prima.
Volgens mij begon DC deze topic, over een zeer pesoonlijk,gevoelig probleem, en ga jij daar niet prima mee om.
Daar laat ik het bij.
DC ,sterkte.

fryslân boppe

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 11:37

Ik ken een borderliner. Is een hele aardige meid, en het is zonde dat ze deze ziekte heeft. Ik hoop dat ze het gaat winnen van deze ziekte maar ik heb er soms een hard hoofd in. Meer dan eens heeft ze pillen geslikt in een poging tot, in zich gesneden etc. Ze zit onder de medicijnen waardoor ze ontzettend is aangekomen (wat haar alleen maar in een neerwaartse spiraal brengt, het laatste dat ze kan gebruiken), haar thuissituatie is in mijn ogen ook niet ideaal.

De hond is de betere mens

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 12:39

Je hebt het in verschillende gradaties natuurlijk. Ik ken er ook eentje. Een hele onaangename vrouw is het. Maar niet alleen door haar ziekte.

~het komt uit de lengte of uit de breedte~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Maeve, YandexBot en 19 bezoekers