Verkiezingen toch op 15 mei

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

hadden de verkiezingen uitgesteld moeten worden?

Eens
27 (100%)

Totaal aantal stemmen: 27


lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Verkiezingen toch op 15 mei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 12:49

Slechte beslissing, ik voorzie al dat half nederland gaat stemmen op Pim, puur gebasseerd op emoties. Dus hebben we vanaf 16 mei een dode premier.
Ik doe nooit pollen, sterker nog, plaats weinig onderwerpen, maar ben nieuwsgierig. Eens of oneens over de stelling; Hadden de verkiezingen uitgesteld moeten worden?


Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 12:53

We waren tegelijk lis. Lachen

Zoals ik hier http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?p=586328#586328 al zei: ik vrees idd ook voor 'impulsstemmers' en ik ben van mening dat een maandje later stemmen beter was geweest. Maar ik kan ook wel begrijpen waarom deze beslissing is genomen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:18

Al zouden de verkiezingen uitgesteld worden, dan nog zouden mensen emotioneel stemmen, als ze dat al van plan waren. maar 15 mei zijn de scherpe kantjes al weer afgezwakt van het gebeurde. Ik hoop dat mensen gewoon stemmen op de partij waarop ze van plan waren te stemmen. Dat zou Pim denk ik ook het liefste gewild hebben.

De hond is de betere mens

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 13:32

Ik denk dat het beter was geweest als ze hadden gewacht.
Maar aangezien Paars II ook al niet meer bestaat zitten we dan te lang zonder regering.

Ik hoop inderdaad dat iedereen kiest waar hij voor had willen kiezen als Pim nog geleefd had. Ik weet tenminste dat ik dat ga doen.
En zo erg als het is, mijn stem gaan niet naar de Lijst Pim Fortuyn.

Je suis Charlie.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:00

ja, ik denk dat het beter had geweest de verkiezingen uit te stellen.
Nu stemmen veel mensen op LPF, emotioneel, terwijl ze anders ergens anders voor hadden gestemd

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:22

ALS LPF dan nog bestaat Stef. Want die zijn zonder Pim helemaal nergens. Het is heel waarschijnlijk dat de partij opgeheven wordt. Dus ik denk niet dat dat argument op gaat.

De hond is de betere mens

lies

Berichten: 9616
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-05-02 14:47

de lijst gaat gewoon verder, is vanmiddag bekend geworden.
Ik luister nu naar stand.nl op radio 1 en er wordt veel opgeroepen tot het stemmen op Pim als daad tegen deze moordaanslag.
Ik denk dat ook heel veel (vooral domme?) mensen dit ook werkelijk gaan doen.
Net verteld een vrouw dat ze eerst een andere partij haar stem wou geven en nu geeft ze hem aan Pim Verward
Gelijk erachteraan een man met hetzelfde standpunt. OJEE, ik ben bang dat we echt een dode premier gaan krijgen...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 14:48

Tja, daar schieten we dus niets mee op. wie moet dan straks de premier worden>? Echt oliebol dat hij doodgeknald is, hier kunnen we niets mee. Daarnaast wordt ook niet het werkelijke gevoel van nederland weergegeven als mensen nu om emotionele redenen gaan stemmen op Lijst Fortuyn.

De hond is de betere mens

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 15:06

Ik denk dat het wijs is om de verkiezingen gewoon door te laten gaan.
Iedereen weet toch wel waar hij/zij op wil stemmen.
Of Pim nou dood is of niet. Denk dat mensen juist nu verstandige keuzes maken.
Viv

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 16:41

Verkiezingen worden niet uitgesteld
Gepubliceerd op dinsdag 7 mei 2002 13:33
De politieke partijen hebben na de moord op Pim Fortuyn hun campagnes beƫindigd, maar de verkiezingen gaan gewoon door. Dat is dinsdagmiddag bekend gemaakt.
In een persconferentie na afloop van het beraad tussen kabinet en LPF zei demissionair premier Kok dat iedereen "doordrongen is van het diepe besef dat de toekomst van het land en de eensgezindheid, ondanks alle verschillen, van grote betekenis is." De kalmte, waartoe de premier maandagavond direct na de aanslag had opgeroepen, heeft een bijzonder accent gekregen tijdens het gesprek, aldus Kok. De premier sprak ook zijn grote erkentelijkheid uit aan het adres van de Lijst Pim Fortuyn voor de waardige manier waarop de partij met de situatie omgaat.

LPF-woordvoerder Mat Herben benadrukte dat "dit het moment is van kalmte en rust. Dat is in de geest van Pim Fortuyn. Pim hield van de democratie en van verkiezingen en dus willen wij dat de verkiezingen op 15 mei doorgaan. Pim hield van het woord als wapen. Dat heb ik hem in de laatste weken vele honderden keren horen zeggen. Dat betekent dat een rellerige sfeer absoluut niet kan, want Pim was een man die geweld verafschuwde."

Minister-president Kok zal nu met de overige ministers overleggen of de verkiezingen ook daadwerkelijk op 15 mei zullen plaatsvinden. Kok zei maandag nog dat de wens van de partij en de familie van Fortuyn zwaar zal wegen bij het besluit om de verkiezingen al dan niet uit te stellen.

Schutte: Niet uitstellen

Volgens oud-Kamerlid Schutte van het GPV, lid van de Kiesraad, kunnen de verkiezingen in principe ook niet worden uitgesteld. Toch is er volgens hem een mogelijkheid de verkiezingen uit te stellen door de Kieswet ongedaan te maken met een noodwet, die dan nog voor 15 mei moet worden ingediend. De minister van Binnenlandse Zaken, De Vries, zou die noodwet moeten indienen.

De politieke partijen waren verdeeld over het wel of niet uitstelling van de verkiezingen. VVD-leider Dijkstal: ,,Wat hoor je te doen? Is uitstellen zwichten voor geweld?'' Partijgenoot en vice-premier Jorritsma voelde er weinig voor de verkiezingen op 15 mei door te laten gaan. ,,Gevoelsmatig zeg ik dat dat bizar zou zijn''.

Oud-minister Peper van Binnenlandse Zaken, die sprak van de eerste politieke moord in de Nederlandse democratie, is van mening dat de verkiezingen moeten worden uitgesteld. ,,De verkiezingen zouden in het gevoel van de mensen nooit meer eerlijk zijn'', stelde Peper.

Fractieleiders vergaderen

De fractieleiders besloten maandagavond een punt te zetten achter de campagnes. Alle fractieleiders waren vanavond bijeen in de werkkamer van lijsttrekker Melkert van de PvdA. Voor hun veiligheid zijn extra maatregelen genomen. Ook de lijsttrekkers vergaderen dinsdag opnieuw.

Politiek Den Haag reageerde maandag verbijsterd op de aanslag op het leven van lijsttrekker Pim Fortuyn. VVD-leider Dijkstal heeft gezegd dat alle politieke partijen hebben besloten hun verkiezingscampagne stil te leggen wegens het neerschieten van Fortuyn.

PvdA-lijsttrekker Melkert vindt de aanslag op Fortuyn ,,weerzinwekkend. Het is niet te bevatten''. Het is volgens hem een dieptepunt van de democratie in Nederland. De aanslag moet volgens Melkert ten diepste worden veroordeeld. De campagne is afgebroken. ,,Alles is anders geworden hierdoor. We moeten tijd scheppen om hiermee om te gaan'', aldus Melkert.

Mens: LPF opheffen

Harry Mens, vriend van Pim Fortuyn, vindt dat de Lijst Pim Fortuyn nu moet worden opgeheven. Dat zou Fortuyn in deze situatie ook gewild hebben, zo verklaarde Mens stellig bij Villa BvD (RTL4) en in het NOS Journaal.

Dat mensen ondanks de dood van Fortuyn toch op hem willen stemmen, wijst hij van de hand. ,,Pim heeft mij kort geleden in vertrouwen vertelt dat hij grote moeite heeft met de kwaliteit van de mensen op zijn lijst. Tien dagen geleden stond hij nog op het punt de pijp aan Maarten te geven. Pim wilde geen chaos. Als nu mensen toch allemaal op hem gaan stemmen krijg je chaos.''

,,Pim wilde graag een coalitie met de VVD en het CDA. Als mensen dan echt in de geest van Pim willen stemmen, laten ze dan die partijen steunen, of eventueel de PvdA.'' Volgens Mens was er een splijtzwam aan het ontstaan binnen de partij. Een aantal mensen op de lijst vond hij kwalitatief goed, maar ook een aanzienlijk aantal niet.

Bronnen: NOS Journaal, ANP, Radio 1.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie