Wie heeft "de ontdekking van de hemel"gelezen??

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Wie heeft "de ontdekking van de hemel"gelezen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-02 18:59

Ik heb het boek uiteindelijk toch maar eens gelezen na alle ophef over de film.

Ik heb het net uit en ik ben helemaal confused....

Ten eerste vond ik dat er echt hele moeilijk te volgens stukken tussen zitten. Maar toen ik er achteraf over na ging denken had ik echt zoiets van: hoeveel waarheid schuilt hierin?

Ik vind Harry Mulisch echt een kwal (nou ja voor zover je iemand die je niet kent zo kunt beoordelen dan Schijnheilig )
Maar ik vind dit boek toch echt wel heel goed geschreven. Echt onthutsend.

Wie heeft het boek nog meer gelezen, en eventueel de film gezien?
En wat was je mening daarover (boek en/of film)


Noukie
Berichten: 10939
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:09

ik heb m gelezen. Vond hem echt ontzettend goed, enige is dat er af en toe te diep wordt ingegaan op wetenschappelijke dingen die voor het verhaal niet echt van belang zijn, daardoor zat ik soms niet echt op te letten. Maar verder was ie wel erg gaaf

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 19:34

Ik heb 'm een hele tijd geleden gelezen. Vond 'm erg gaaf. Ik ben er nu weer in begonnen, omdat je een tweede keer altijd dingen oppikt waar je de eerste keer overheen leest.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-02 22:50

Uit principe lees ik hem niet Haha!
Ik werd in 6 VWO zo ongelooflijk niet goéd van alle mensen die dachten wijs te doen en dat boke te lezen (even populair worden bij de docent) dat ik nu nog een afkeer van het boek heb. HM is idd een kwal. Maar Siegfried is wel erg goed... die raad ik mensen aan die tegen dat dike boek opzien Knipoog

Nothing tastes as good as being lean feels *profielupdate*
Goed voornemen 2007: Sommige PBtjes slippen er nog wel eens tussendoor... dus mocht je geen respons krijgen; stuur svp nog eens en niet boos worden hoor Haha!

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 10:29

Ik heb het WEL gelezen voor m'n lijst, en heb toen eerder Publieke Werken gelezen om een beetje te slijmen Knipoog Mulisch las iedereen.
Maar ik vond het echt geweldig!
Je moet nu je het gelezen hebt er eens goed over nadneken (ik herinner me bijvoorbeeld een puntenslijper die een betekenis had) en zien dat je de analyse uit het Literatuur lexicon te pakken krijgt. Dan krijg je echt bewondering voor wat er allemaal achterzit en hoe die man dat geschreven heeft (verder ben ik ook niet zo'n fan van Mulisch hoor)

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-02 10:45

Die achterliggende betekenissen haal ik er zo ook wel uit.

Ik denk er liever eerst zelf over na voor ik analyses ga lezen over een boek.

Pas als ik er voor mezelf helemaal uit ben wat ik voor een thema's e.d. in een boek vind ga ik verdere informatie zoeken.

Meteen naar analyse en uittreksels grijpen doet me teveel denken aan de lijst.

Ik lees een boek omdat ik dat zelf wil en niet omdat ik dat moet voor bijvoorbeeld school. Ik weet nog dat toen ik op de havo zat ik kon kiezen welke boeken ik op de lijst ging zetten aangezien ik er meer gelezen had dan nodig was.
De ontdekking van de hemel had ik er niet op staan.
Wel enkele boeken van W.F. Hermans, Leon de Winter, Simon Vestdijk etc.
De ontdekking van de hemel had ook niet op mijn lijst gepast omdat ik voor het thema: zoektocht naar jezelf had gekozen. Het was bij ons namelijk de bedoeling dat je een rode draad door je lijst had.

Achteraf gezien is er natuurlijk ook wel een zoektocht in de ontdekking te vinden maar dat wist ik toen nog niet.

Ik vond het boek erg goed! Ik kan me alleen niet voorstellen dat het te verfilmen is geweest.....
Is er iemand hier die ook de film heeft gezien?

Gwen

Berichten: 15915
Geregistreerd: 20-11-01
Woonplaats: Nabij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 12:16

Ik heb wel het boek gelezen maar de film heb ik niet gezien. Het boek vond ik heel mooi, maar ik vind het wel jammer dat HM altijd zonodig moet etaleren hoeveel kennis hij heeft. Hierdoor krijg je een boek met een heel hoge "drempel", terwijl dat eigenlijk niet helemaal nodig is.

Rhys
Berichten: 6352
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-02 23:20

[quote="kaj"]Die achterliggende betekenissen haal ik er zo ook wel uit.

Sorry hoor, maar dan moet je toch wel enorm aandachtig gelezen hebben en bovendien véél weten van het hele Christendomverhaal (beetje denigerende formulatie, niet zo bedoeld) en echt getraind zijn in literatuuranalyse. Want crisis, er zitten wel tien lagen in dat boek, bij wijze van spreken.
Ik zeg ook niet dat je direct naar een proffesionele analyse moet grijpen, maar het is gewoon leuk om te kijken wat ij eruit haalt en wat zij eruit haalden.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-02 11:00

Rieja"]
[quote="kaj schreef:
Die achterliggende betekenissen haal ik er zo ook wel uit.

Sorry hoor, maar dan moet je toch wel enorm aandachtig gelezen hebben en bovendien véél weten van het hele Christendomverhaal (beetje denigerende formulatie, niet zo bedoeld) en echt getraind zijn in literatuuranalyse. Want crisis, er zitten wel tien lagen in dat boek, bij wijze van spreken.
Ik zeg ook niet dat je direct naar een proffesionele analyse moet grijpen, maar het is gewoon leuk om te kijken wat ij eruit haalt en wat zij eruit haalden.


Sorry hoor maar ik bedoel niet dat ik elk detail heb doorzien!
Maar ik lees een boek altijd minstens voor een tweede keer voor ik naar analyses ga kijken.
Want het is toch veel leuker om er zelf dingen uit te halen?
En ik vind het ook niet nodig om alles er meteen uit te halen.

En ik denk (ik zeg niet dat ik nu mezelf bedoel) dat een beetje geoefend lezer toch wel zelf een hele hoop uit het boek kan halen.

De schrijver kan bijv. voor zichzelf wel 3 hoofdthema's hebben, als jij daarnaast nog een vierde thema vind is dat toch leuk!

Vind het juist verfrissend om eerst helemaal voor jezelf op een rijtje te hebben wat jezelf ziet in het boek en er dan met anderen over te discussieren!

Je kan een boek natuurlijk ook gewoon lezen en het een mooi boek vinden zonder dat je er achter wilt komen wat er allemaal bedoeld is.

Het klonk misschien een beetje arrogant, om te stellen dat ik geen analyses nodig heb om een boek te doorgronden, maar zo was het niet bedoeld.
Wat ik ermee wilde zeggen was dat ik liever zelf over het boek nadenk. Als je analyses van een boek hebt gelezen en je leest het boek nogmaals dan vind je alles uit die analyse terug. Had je dat ook zo gezien zonder die analyses?

Laat tien mensen een boek lezen en een analyse schrijven: je krijgt tien verschillende analyses. Er zullen zeker hoofdovereenkomsten zijn maar ook zeker verschillen.
Dat is nu juist zo leuk.

Ieder bekijkt het anders.
Ik heb eens een analyse over een boek gelezen, ik weet even niet meer welk boek het was, nou het moest zo'n beetje het achtste wereldwonder zijn. Ik heb het boek gelezen en ik heb nog nooit zo'n verschrikkelijk boek gelezen. Nou ja misschien een klein beetje overdreven maar ik vond het tien keer niks.

Ik bedoel dus eigenlijk dat het heel persoonlijk is wat je uit een boek haalt. Natuurlijk is het leuk om dat te vergelijken met wat er over een boek geschreven is. Echter doe ik dat pas in een stadium waar ik zelf al mijn mening over het boek heb afgerond.

Het idee om meteen uittreksels en dergelijke te gaan lezen doet mij teveel aan het verplichte lezen voor school denken.
Boek een beetje doorbladeren, niet over nadenken, daarom uittreksels erbij halen en klaar.

Ik denk dat we elkaar gewoon verkeerd begrepen hebben.
Ik zoek ook achteraf informatie over een boek op, alleen nog niet voor ik het voor mezelf op een rijtje heb.

Maar ik blijf er wel bij dat je de onderliggende betekenissen er toch zelf uit moet halen, anders betekenen ze niets voor jou.
Je moet al teveel aannemen zonder dat je er zelf ooit bewijs voor hebt gezien, ik vind het leuker om zelf mijn mening te vormen.

Wat ik trouwens een erg leuk detail op het eind vond, was dat Quinten ineens de letters XDX zag.
Ik vroeg me als sinds het begin van het boek af wat er met die letters werd bedoeld. Aangezien er in het boek niets toevallig is gebeurd. Alles had vanaf het begin af aan een betekenis en dat stukje met die namen werd een hele poos uit het oog verloren voor mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-02 15:02

De ontdekking is een heel bijzonder boek, maar mijn persoonlijke favoriet bij Mulisch blijft toch "Het stenen bruidsbed"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _kimm, ComscoreBot, Cubone, furious, Jooytjee, lideli, Lisselot, lizard, Niobe, Oehlala, Roosch, Suusw, Tigress en 147 bezoekers