Ik sta morgen voor de klas! + verslag

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Ik sta morgen voor de klas! + verslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 15:47

Ben bezig met een Communicatie & Educatie cursus (keuze tussen 8 weken cursus en 12 weken stage, of 20 weken stage) en daar hoort ook het onderdeel 'oriƫntatie op het beroep van leraar' bij.
Dus morgen ga ik een les geven aan een 2 gymnasium klas! En volgende week nog aan een 4 Havo klas.
Ben net bezig geweest met m'n les voor te bereiden, kan er wel wat leuks van maken denk ik, als ze een beetje meewerken natuurlijk.

Ik heb niet de ambitie om in het onderwijs terecht te komen, maar ik vind dit toch wel een hele leuke ervaring! (of het leuk wordt is nog maar afwachten, maar een ervaring is het zeker! Dat nemen ze me niet meer af!)
Laatst bijgewerkt door Margreet op 04-03-02 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:05

Stoer! Maareh... hoe ahngt dat dan samen met een studie medische biologie? Verward Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 16:07

biologieleraar Knipoog

En een stukje communicatie (onderwijs is een heel groot deel communicatie!) is nooit weg, vooral ook omdat ik niet het onderzoek in wil, maar meer de beleidsrichting.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 16:09

Spannend, hopen dat het een beetje een enthousiaste klas is (ach, gymnasium... Haha! ) die leuk meedoet met wat jij zo fanatiek hebt voorbereidt! Knipoog Veel plezier!

Kinta

Berichten: 2702
Geregistreerd: 19-09-01
Woonplaats: prov. Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 17:40

krijg je dan ook wel didactiek enzo?
of weet je verder helemaal niets af van lesgeven! Verward

nou ja, veel succes morgen in elk geval! Pling

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 17:44

Ja hoor, ik heb al allerlei voorbereidende dingen gedaan, lessen houden voor medestudenten, achter in de klas zitten en meekijken, theorie etc. etc.
Het is niet zo dat ik maar voor die klas gedumpt wordt en het maar moet uitzoeken!

Als ik later toch de (verkorte) lerarenopleiding wil doen om mijn bevoegdheid te halen, dan is deze cursus ook verplicht om toegelaten te worden.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:25

Leuk hoor! We willen wel een verslagje hoor *LOL* (ik iig Haha! )
2 gym moet te doen zijn, pas na de derde worden ze vervelend Party!! En 4 havo heeft toch eigenlijk geen les meer(2de fase), die zijn meestal niet blij als een leraar/stagiere gaat praten Tong uitsteken
in ieder geval succes morgen!

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:30

hoop dat je ene leuke 2 gym klas krijgt geen een zoals wij vorig jaar Extreme duivel

was leuk hoor stageires(weet nie hoe je het schrijft(tja 3 gym hea? Haha! ))

maare succes!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 20:33

Ik heb al een keer een les meegekeken bij die klas, dus ik weet ook wie ik in de gaten moet houden }>

Het zijn niet zoveel leerlingen, maar 18, dus dat is te overzien. En grotendeels meisjes, van die giebeltantes.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:36

gomir schreef:
na de derde worden ze vervelend Party!!


Haha, ja dat is zo Haha!
In de 2e zijn het nog allemaal brugwuppies met enorme tassen (moet je voor de gein eens vragen wat ze allemaal wel niet mee hebben *LOL* ) , die kun je wel de baas Haha!

maar wel leuk hoor!
Welke school is het?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-02 20:37

Het CSB in Amsterdam. Tussen de VU en Amstelveen in.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-02 20:39

Steffi"]
[quote="gomir schreef:
na de derde worden ze vervelend Party!!


Haha, ja dat is zo Haha!
In de 2e zijn het nog allemaal brugwuppies met enorme tassen (moet je voor de gein eens vragen wat ze allemaal wel niet mee hebben *LOL* ) , die kun je wel de baas Haha!
[/quote]

Tss! Ik ben geen brugwuppie met een grote tas, maar ik zit wel in 2 gym Verdrietig Haha!
Wij hebben best wel een vervelende klas eigenlijk.. Schijnheilig

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 17:36

Hey leuk ik loop ook sinds 4 weken stage op een middelbare school en heb inmiddels mijn eigen klassen gekregen waar ik dan ook alleen voor sta. Het zijn 3e en 4e klassen VMBO dus niet de makkelijksten. Er zitten ook ivbo-klasjes bij dat zijn dan klassen van maximaal 15 leerlingen en de grotere klassen gaan tot 30 leerlingen, dat is echt ontzettend veel maar tot nu toe gaat het me zeker niet slecht af Pling
Succes!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 17:53

Nou vandaag was het dus zover!
Ik merkte dat ik toch wel wat nerveus was, maar toen ik eenmaal bezig was was dat gelukkig over (of in ieder geval niet merkbaar voor buitenstaanders) Gelukkig heb ik last van rare zenuwtics ofzo want daar word je natuurlijk genadeloos op afgerekend!

Ik ben vandaag ook de hele dag met die klas meegelopen, dus ik had ze al tijdens andere lessen kunnen observeren en daar werd ik niet vrolijk van! Een ontzettend mondige klas, bijdehand, altijd een woordje klaar, erg onrustig, springt overal op in, maar gelukkig ben ik ook niet op m'n mondje gevallen Knipoog

Het uur voor mij hadden ze les van een mevrouw die totaal geen orde kon houden, niet consequent was etc. etc. kortom: totale chaos! Dus ik had me al voorgenomen: dat overkomt mij dus niet!

Tijd voor mijn les, ze kwamen dus als een soort werveldwind binnen, heel erg onrustig en voor mijn gevoel vastberaden om dat broekie (ik dus) eens even in de zeik te nemen. Ik van mijn kant was vastberaden om dat niet te laten gebeuren. Gezellige basis dus (not).

Les begin. Boeken op tafel, jas uit, pet af, kauwgom in de prullenbak (schoolregels, ben ik het wel mee eens). Mezelf even voorstellen, vertellen wat de bedoeling is. 1 meisje bleef consequent achterstevoren zitten en door m'n verhaal heen praten, zwaar irritant. Persoonlijk (boos) op aangesproken. Draaide zich diep beledigd om. 'Oh nou sorry hoor, ik wist niet dat u (ze zij toch nog wel u!) boos werd' Ik: 'Nou dan weet je het nu en dat sorry is inderdaad wel terecht, dank je' (zij voor schut!). Daarna geen last meer van gehad.

Daarna m.b.v. een sheet een uitleg gegeven over de bouw van de huid, ging erg goed, rust in de klas, deden goed mee, interactief, gaven vlot (juiste) antwoorden op mijn vragen, stelden zelf vragen, ging fijn.

Toen een klein practicum over warmte- en koudezintuigen in de huid. Met bekerglaasjes met warm, koud en kamertemperatuur water. In tweetallen en doorgeven naar achteren als ze klaar waren (had niet genoeg opstellingen Frusty ) dat veroorzaakte wel wat rumoer. Rest van de leerlingen kon opdrachten uit het boek gaan maken. Niet af? Huiswerk.

Wel een paar keer op moeten treden, soms werd het wel erg gezellig! Het volgende uur hadden ze ook een repetitie Duits, waarvoor blijkbaar nog geleerd moest worden. Mag best, maar pas als je je bio-opdrachten af hebt, dat hadden ze niet, dus geen Duits.

Tijdens maken van opdrachten/practicum wel veel gepraat in de klas, maar ik kon merken dat dat over de stof ging, samen opdrachten maken, dus dat is prima, maar niet te hard (nogal een gehorige school). Kon het volume gelukkig goed laag houden. Nog wat individuele vragen beantwoord, ging ook prima.

Alles bij elkaar ging het wel ok. Docent die mij moest beoordelen was ook zeer tevreden, wel wat kleine puntjes natuurlijk, maar zo'n 1e les is natuurlijk nooit perfect. Had er zelf ook wel een goed gevoel over. Leuk om een keer gedaan te hebben, om eens een keer aan de andere kant van zo'n klas te staan. Mijn respect voor het beroep leraar is absoluut gegroeid.

Volgende week 4 Havo (dit was 2 gymnasium), de mentorklas van mijn begeleider, volgens hem een leuke klas, makkelijker dan deze. Ben benieuwd ik kan ze hebben }>

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 18:08

He goed gedaan! Ik zit zelf in 5Havo, maar als ik er aan terugdenk wat wij bij stagieres allemaal uitgevreten hebben... Ik zal het maar niet vertellen, straks zitten er ook kinderen uit je klas op bokt Haha!

Maar in ieder geval leuk dat het zo goed ging en veel success in 4Havo!

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 19:29

Margreet schreef:
Het CSB in Amsterdam. Tussen de VU en Amstelveen in.


Hey grappig, mijn oude school. Is 't nog steeds zo'n glasbak? Wees maar blij dat je er nu les geeft en niet in de zomer (erg warm).

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 19:45

Jeetje Margreet, wat herkenbaar allemaal Haha!

Helemaal die drukte waarmee ze binnenkomen en hoe brutaal ze kunnen reageren. Alles is leuk en aardig maar oh wacht eens, stond daar ook nog iemand les te geven? Kusje Je moet af en toe inderdaad flink optreden maar als dat een paar keer goed gaat dwing je ook wel respect af. Bij mij gaat het eigenlijk met de dag beter, alleen zit er af en toe wel eens een lesje tussen waarbij het even niet zo lekker loopt, maar dat heeft met zo veel factoren te maken, stemming van de kinderen, stemming van jezelf, hoeveelste lesuur is het, wat ga je doen in de les, enz enz.
En ja, sinds ik mijn stages loop en zelf voor de klas sta heb ik wel veel meer respect voor docenten gekregen en zelfs spijt gehad van hoe zo'n etterbak ik zelf was soms vroeger, want voor de klas staan is echt niet makkelijk.
Petje af hoor!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-02 20:12

Roos"]
[quote="Margreet schreef:
Het CSB in Amsterdam. Tussen de VU en Amstelveen in.


Hey grappig, mijn oude school. Is 't nog steeds zo'n glasbak? Wees maar blij dat je er nu les geeft en niet in de zomer (erg warm).
[/quote]

Ja. Zeker een glasbak. En zo gammel als wat.
Het is een monument ofzo dus er mag geen dubbel glas in dus je hoort die vliegtuigen ook zo fijn, gelukkig stond de wind de goede kant op, dus daar heb ik geen last van gehad, dan kun je je les dus onderbreken want je verstaat niets meer en alles rammelt.

Martenique
Berichten: 1606
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-02 20:22

Margreet"]
Een ontzettend mondige klas, bijdehand, altijd een woordje klaar, erg onrustig, springt overal op in, maar gelukkig ben ik ook niet op m'n mondje gevallen Knipoog
[/quote]

zo zo onze klas kunnen zijn!!



[quote="Margreet schreef:
1 meisje bleef consequent achterstevoren zitten en door m'n verhaal heen praten, zwaar irritant. Persoonlijk (boos) op aangesproken. Draaide zich diep beledigd om. 'Oh nou sorry hoor, ik wist niet dat u (ze zij toch nog wel u!) boos werd' Ik: 'Nou dan weet je het nu en dat sorry is inderdaad wel terecht, dank je' (zij voor schut!). Daarna geen last meer van gehad.


dit had ik kunnen zijn maar ik hads geen U gezegd Schijnheilig Schijnheilig


maar wel cool dat het goed ging!!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 00:48

Fijn dat het zo meeviel, en petje af als jouw 2e les wel perfect wordt Schijnheilig Die van mij zijn na 4 jaar stages nog steeds niet perfect... Haha! Knipoog Maar ja, nu moet ik per dag zo'n 4 vakken op minimaal 3 niveau's geven, allemaal verschillende lessen... Kun je beter op het voortgezet onderwijs lesgeven, dan kun je 1 les tenminste vaker geven en tussendoor aanpassen en verbeteren!
Veel plezier!

carina

Berichten: 2783
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-02 22:13

Ludo schreef:
He goed gedaan! Ik zit zelf in 5Havo, maar als ik er aan terugdenk wat wij bij stagieres allemaal uitgevreten hebben... Ik zal het maar niet vertellen, straks zitten er ook kinderen uit je klas op bokt Haha!

Maar in ieder geval leuk dat het zo goed ging en veel success in 4Havo!


jep, dat ken ik ludo...

sommige hebben we na 1x nooit meer teruggezien, andere werden onze beste maatjes Haha!

nu (5vwo) zijn we wel heeeel lief voor ze hoor, maar we laten ze wel weten ewat ze kunnen doen en wat niet...

Prima

Berichten: 6024
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bussum & Harskamp :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 01:08

En ga je later leraar worden?

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-02 01:59

Leuk Margreet Haha!

Hihi, bij ons was 4 Havo de 'verschrikking' *LOL*

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-02 09:48

Prima schreef:
En ga je later leraar worden?


Neuh, ik denk het niet, is toch niet echt iets voor mij. Maar ik vind het wel een mooie ervaring om een keer gedaan te hebben!

MMIDV

Berichten: 7357
Geregistreerd: 21-01-02
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-02 10:59

Leuk dat het zo goed ging!!!
ik loop nu zelf ook stage maar ik doe Spw dus mag niet op middelbare school Huilen
ik loop nu stage op een basisschool in groep 1 en 2, echt heerlijk die kleintjes maar bijdehand dat ze kunnen zijn...pffff
ik hoop dat het voor de Havo klas ook zo goed gaat!!