echografie (baby)

Moderators: Leo, Muurp, Dani, Murthul

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Lusitana

echografie (baby)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-05 00:16

Er is hier pas geleden een baby geboren zonder handen en voeten. Dit kwam als een grote schok voor de ouders, helemaal omdat er DRIE echo´s zijn genomen en alle keren is ze verteld dat alles in orde was.
Hoe is het mogelijk dat ze iets kleins als het fluitje van een jongetje kunnen zien, maar niet zien dat het geen handen en voeten heeft?

Je wilt paarden helpen? *klik*Facebook en @paardenopvangPT (Twitter) Je wilt een Iberiër kopen? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.

Linda

Re: echografie (baby)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:11

Ik heb er niet echt verstand van, maar misschien is het omdat ze er dan gericht naar op zoek gaan en in jouw geval misschien alleen kijken of het hartje klopt ofzo? Ik zeg maar even wat hoor Knipoog

I'll always think of you and smile...

Linda wás Ludo

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 06:53

Vreemd dat ze dat niet gezien hebben op de echo.

Toen ik in verwachting was en er een echo werd gemaakt zag je duidelijk de handen, voeten, neus en ruggewervel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 08:18

Dat is zeker erg vreemd maar zijn die echo's in een ziekenhuis gemaakt of waren het de zogenaamde "pretecho's"? In het laatste geval kan ik het me wel voorstellen want die echo's worden gemaakt door mensen die niet de kennis hebben om deze echt te beoordelen.

Sinterklaas kapoentje, gooi wat in mijn schoentje
http://www.concertplus.nl https://www.facebook.com/#!/concertmeteenplus

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:13

Nou, met het zien van het 'fluitje' van een jongetje gaat ook weleens wat fout. Vrienden van mij was verteld dat ze een jongetje kregen, was toch écht een meisje.

Het beoordelen van een echo is vrij moeilijk, je ziet eigenlijk alleen maar ruis, en minder ruis. Oftewel, echo-signaal en minder echo signaal. Die echo's zie je als bewegende spikkels. Je ziet geen directe weefselsstructuren. Daar kunnen dus best fouten mee gemaakt worden.

tina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 09:58

bij mij op de echo's kon je alles zien
handen voetjes zelf duim in de mond en op laast zat meneer met zijn navelstreng te spelen Haha!

zijn dan wel hele groffe fouten gemaakt

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 10:01

Mijn ervaring is dat ze bij een pretecho veel beter kijken dan bij een gewone echo in het ziekenhuis (in mijn geval dan)
De echo’s in het ziekenhuis worden zo snel gedaan…hup dat ding op je buik..ff snel kijken en weg met dat ding want volgende patiënt staat al weer te wachten.
Moet trouwens zeggen dat dit dus niet in alle ziekenhuizen zo is…ik kreeg echo’s en controles in ziekenhuis A en moest bevallen in ziekenhuis B.

Bij mij hebben ze ook niet goed gekeken want in ziekenhuis A hadden ze onze meid op 2000gram geschat wat een mooi gewicht zou zijn geweest voor 31 weken en 6 dagen.
Maar omdat mijn bloeddruk een beetje gevaarlijk hoog was moest ik naar ziekenhuis B en daar werd weer een echo gemaakt (dit keer een goede) en toen kwamen ze amper aan de 1200gram (wat ook bleek want ons meisje woog 1180gram bij de geboorte)

Het komt dus wel vaker voor dat ze “iets”niet zien.
Zo ook nog een verhaal van een kindje waar ze met 31 weken achter kwamen dat het niet levensvatbaar zou zijn en van alles mankeerde ondanks de echo’s die er van te voren gemaakt zijn.

Ltje 10-03-2004
Wtje 29-05-2006

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 12:44

Ik denk dat er dan wel een heel grove fout is gemaakt. Dat je op de 12-weken echo (termijnecho) niet alles even duidelijk kan zien, ala, het kindje is dan ook nog maar iets van 3-4 cm groot. Maar als je daarna echo's maakt, zeker met een pretecho rond de 20 weken, dan moet je heel duidelijk kunnen zien dat het kindje armpjes en beentjes heeft. Die (boven)beentjes bv hebben ze nodig om de lengte van het kindje te bepalen, en de lengte om de zwngerschapsduur te bepalen (oftewel, is het kindje genoeg gegroeid over de periode van termijnecho naar pretecho).

Ook wij konden op de echo heel duidelijk de beentjes zien, en ook zwaaide de baby naar ons. Verena had telkens haar knuistjes voor haar gezichtje, dus bij haar waren de handjes zelfs te zien.
Dat zoiets over het hoofd wordt gezien vind ik dan ook een grove medische fout!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:35

Wat een ellende!
En zeker als er al 3 echo's gemaakt zijn dan voel je je 'veilig'.

Maar het kan zeker gebeuren.
Nadeel van echografie is dat je niet een platte foto van het hele kindje krijgt, maar steeds alleen maar naar een dwarsdoorsnede kijkt.
Denk aan een gesneden brood, je kijkt steeds naar één boterham.
Bij het onderzoek van bv een nier of een lever van een volwassene kan je van boven naar beneden door al deze plakjes heenlopen en weet je zeker dat je alles in kaart hebt gebracht.
Maar bij een ongeboren baby is dat anders, die is continu aan het bewegen.
Begin je dan bovenaan en ga je naar beneden, dan schiet het handje zeg maar van boterham 7 naar boterham 3, en breng je het niet in beeld. Omdat dit door het hele onderzoek heen gebeurt kan het gebeuren dat de afwezigheid van handjes en voetjes niet opvalt.

Als de verloskundige of gynaecoloog zegt dat alles in orde is, bedoelen ze waarschijnlijk dat het hartje klopt, kindje goed beweegt, placenta op de juiste plek ligt, wervelkolom helemaal te zien is, en dat het kind goed op de groeicurve ligt. Daar zijn namelijk die echo's vooral voor bedoeld.
Handjes en voetjes zijn net zo goed af te beelden als het fluitje van het kind, als je er maar naar op zoek gaat.
Naar het fluitje wordt vaak actief gezocht, naar handen en voeten niet.
Al vond mijn gynaecoloog het wel erg leuk om bij de eerste echo (11 weken) een zwaaiend handje in beeld te brengen (dag mama!).

Kortom, een gemiste kans. Of eigenlijk 3 gemiste kansen!
En echt naar voor de ouders, want dat is natuurlijk enorm schrikken bij de bevalling.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-05 11:03

Bedankt voor de zeer goede uitleg.
Het is hier het gesprek van de dag, maar ze doen alsof het kind zo niks waard is, en daar wordt ik wel even boos over. Ik denk dat zo´n mens zeker kwaliteit van leven kan hebben.

Je wilt paarden helpen? *klik*Facebook en @paardenopvangPT (Twitter) Je wilt een Iberiër kopen? *KLIK* voor Lusitanos, cruzados en andere Portugese paarden en ponies.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 11:40

Het lijkt me ook moeilijk hoor, een kind zonder handen en voeten.
Het vraagt zeker heel veel extra energie en vooral creativiteit van de ouders. Maar om nou te doen alsof het kind niets waard is....ik zou daar ook boos om worden.

Toevallig was er vorige week een docu op tv over een meisje van een jaar of 15 zonder onderarmen en onderbenen.
Dat kind zag alles als een uitdaging en zorgde dat ze overal even goed in mee kwam als haar klasgenootjes.
Was een enorme vrolijke spontane meid.

Ik hoop voor die ouders als ze van de schrik zijn bekomen dat ze de schouders er onder kunnen zetten en toch kunnen genieten van hun kind.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-05 12:45

Ja weet je, hier zijn nog veel mensen van mening dat het kind er is om de ouders te helpen en niet andersom. In die zin is dit kind dus waardeloos. Kan niet eens huishoudelijke taken uitvoeren en gaat nog moeite en geld kosten ook.
De mentaliteit hier is soms echt niet te begrijpen.
Maar het kan best dat deze ouders inmiddels wel blij kunnen zijn met hun kind zoals het is.
Misschien komt ze over tig jaar ook wel zo positief op TV!

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 13:45

Wat dat betreft zijn we in Nederland ook best wel verwend denk ik. Verzorgd van de wieg tot aan het graf...

Kan je wat mentaliteit betreft wel een beetje aarden daar in Portugal?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-05 14:03

Nee, aan de mentaliteit op bepaalde gebieden en dan met name in het gezinsleven (vrouwen zijn om schoon te maken en de benen van elkaar te doen lees ook mijn post in topic over familie drama) en naar dieren. Dat zijn beesten, het laagste van het laagste. die mag je kwellen. Ze lokken zwerfhonden om ze een schop te geven en leren hun kinderen dat van kleins af aan. Honden horen vooral ook aan een korte ketting met een ton als schuilplaatst, dus natuurlijk smoorheet wordt in de zomer.
Nee, het is echt om het klimaat dat ik hier zit (heb oa reuma en astma). En de natuur is prachtig en de mensen zijn ook aardig (naar anderen) en het ritme is lekker langzaam. Maar goed, het kan zijn dat ik volgend jaar al naar Amerika ga verhuizen. Daar zit mijn liefje nl. Daar kan ik me nog veel meer ergeren, denk ik, hahaha. Ach, er is overal wel wat. Ik doe wat ik kan om mensen een beetje inzicht te geven hoe het ook kan en doorpraat heel veel taboes in het café. Mensen vinden mij maar een vreemde vogel, hoor.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 14:22

Klinkt inderdaad meer als het perfecte vakantieland dan om er te settelen.....
Ik hoop dat je je in de States wat meer op je plek voelt! Haha!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-05 14:37

Thanx. Ik zie wel. Zo niet, dan toch.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie