twee raadseltjes

Moderators: Leo, Muurp, Dani, Murthul

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Paardeblomme

twee raadseltjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 19:05

Ik ben op zoek naar de oplossing van twee raadseltjes:

(1)
Op een pleintje heb je twee poorten. De ene is de poort naar de hel, de andere de poort naar de hemel. Op het pleintje staan twee wachters. Zij weten welke poort die van de hel of de hemel is. De ene wachter liegt, de andere is spreekt altijd de waarheid.
Jij bevind je op het pleinte en wil naar de hemel. Jammer genoeg weet je niet welke poort de juiste is. Je mag aan de wachter(s) één ja-nee-vraag stellen opdat je zou te weten komen welke poort de juiste is (naar de hemel dus). Welke vraag moet je stellen??

(2)
Ontcijfer volgende boodschap, de cijfers kunnen vanalles-en-nog-wat zijn (letters weliswaar) (bv cijfer = volgorde van de letter in alfabet) Er kan eventueel de voornaam Melanie of Sean in voorkomen...

17,1,19,19,8 7,3,19,1,20,5,3,23,18,3 17,8,3 4,1,1,23 7,3,23 18,3 24,1,20,15,1,1,4, 6,24,8,20,15 17,3,23 19,3,11,6 15,1,23 18,3 3,22 24,22,5,18,15,1,4 12,1,10 20,8,4 3,3,20 16,5,18,20,3 12,3,3,6 6,5,10,10 10,3,1,20!

Rara?

Het kleine nederige paardeblommeke.

mickydo

Re: twee raadseltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:16

Je Raadsel 1 moet anders
Op een pleintje heb je twee poorten. De linker is de poort naar de hel, de rechter poort naar de hemel. Op het pleintje staan twee wachters. Zij weten welke poort die van de hel of de hemel is. De ene wachter liegt, de andere is spreekt altijd de waarheid.
Jij bevind je op het pleinte en wil naar de hemel. Jammer genoeg weet je niet welke poort de juiste is. Je mag aan 1 wachter 1vraag stellen opdat je zou te weten komen welke poort de juiste is (naar de hemel dus). Welke vraag moet je stellen??

Het antwoord is : Wat zou die andere wachter zeggen als ik hem zou vragen welke poort ik zou moeten nemen

Je krijgt namelijk ten allertijden een leugen te horen. En de waarheid over een leugen is een leugen, En een leugen over een leugen ook Haha!

Kane me kanjer!!!!
Dressuur B + heel veel en nu ook L1 +16 yeah L2 here we come ! :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:18

raadsel 2 ga ik nog ff over nadenken

Kane me kanjer!!!!

Paardeblomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 19:42

Dankje Lachen Hé, de eerste heb je leuk gevonden (of kende je die al? Knipoog) daar was ik zelf vast nooit opgekomen!

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:44

De tweede is iets in de trand van Hallo Melanie hoe gaat het met je vandaag ik vond het leuk dat je... toen had ik geen zin meer om te vertalen... Klopt dat tot nu toe?

Paardeblomme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-05 19:47

Hm, ik was zelf ook iets in die aard aan het denken maar dan kwam ik op een gegeven moment klem te zitten op het einde maar je zal wel gelijk hebben hoor Bloos Bedankt!

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, YRT, JITP, VVDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 19:50

de eerste snap ik nog altijd niet!?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:00

De 1e kon ik al maar dan in een andere versie . Heb er heel lang over nagedacht en hem op gelost met een waarheidstabel. Was ook een raadsel die ik in mijn wiskunde les heb gehad Haha!
Man , wat heb ik daar lang over nagedacht.

Dutske de uitleg staat erbij

Je hebt 1 wachter die liegt en 1 wachter die altijd de waarheid spreekt.

Stel je vraagt aan 1 wachter de vraag wat zou de ander zeggen als ik hem zou vragen welke poort ik moet nemen. en de wachter antwoord links. Dan weet je dus meteen dat je de rechter poort moet nemen.
Want je weet immers niet wie er liegt.
Stel je vraagt het toevallig aan de wachter die altijd de waarheid spreekt dan vertelt hij het antwoord van de andere wachter links dus in dit geval dan weet je dat het rechts is want hij vertelt de waarheid over een leugen. Stel dat je het aan de wachter vraagt die altijd liegt, dan ook zal hij zeggen links. Want hij liegt altijd dus ook over het antwoord wat de wachter zou zeggen die wel altijd de waarheid spreekt. Een leugen over een leugen dus Haha!

Kane me kanjer!!!!

Duhelo
Moderator HK, MWS, JHK, JH, YRT, JITP, VVDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:09

mickydo schreef:
De 1e kon ik al maar dan in een andere versie . Heb er heel lang over nagedacht en hem op gelost met een waarheidstabel. Was ook een raadsel die ik in mijn wiskunde les heb gehad Haha!
Man , wat heb ik daar lang over nagedacht.

Dutske de uitleg staat erbij

Je hebt 1 wachter die liegt en 1 wachter die altijd de waarheid spreekt.

Stel je vraagt aan 1 wachter de vraag wat zou de ander zeggen als ik hem zou vragen welke poort ik moet nemen. en de wachter antwoord links. Dan weet je dus meteen dat je de rechter poort moet nemen.
Want je weet immers niet wie er liegt.
Stel je vraagt het toevallig aan de wachter die altijd de waarheid spreekt dan vertelt hij het antwoord van de andere wachter links dus in dit geval dan weet je dat het rechts is want hij vertelt de waarheid over een leugen. Stel dat je het aan de wachter vraagt die altijd liegt, dan ook zal hij zeggen links. Want hij liegt altijd dus ook over het antwoord wat de wachter zou zeggen die wel altijd de waarheid spreekt. Een leugen over een leugen dus Haha!

ik snap hem Haha!
bedankt Lachen (ben heel slecht in logica ed. )

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-05 20:37

Maar die 2e he , kom er eigenlijk niet uit en volgens mij klopt het ook niet wat er al voor een deel gezegt werd in het topic

Kane me kanjer!!!!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie