Iemand hier die dingen bij een drukker aanlevert?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 14:13

In titel...
Ik heb voor het eerst voor iemand die graag wilde dat ik het probeerde een logo gemaakt, hij wil dit op visite kaartjes? Hoe ga ik het aanleveren bij de drukker?
Help me please.

_________________
<FONT COLOR="purple"><FONT FACE="georgia">Er is iets aan het uiterlijk van een paard
dat goed is voor het innerlijk van de mens!
~~SIR WINSTON CHURCHILL 1874-1965 ~~

</FONT COLOR="purple"></FONT FACE="georgia">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sjimmy op 2001-11-29 14:07 ]</font>


UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:23

Ligt eraan wat de drukker wil?? Kan op diskette of Email.

Overleg even met de drukker het is ook maar net wat voor een systeem ze daar hebben bv Mac of windows.

Voor de caps kan ik het gewoon als .jpg aanleveren hijkan het omzetten en inlezen in zijn computer.

Succes

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS

Kitty

Berichten: 7694
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:28

Als ik jou was zou ik contact opnemen met een aantal drukkers.
Visitekaartjes, briefpapier en folders moet ik altijd in Illustrator-formaat aanleveren, logo's ook het liefst in Illustrator (.ai) maar het mocht ook in PSD of JPG. Moet je gewoon even met de drukker overleggen.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 14:40

Ik heb overleg met de drukker maar ik begrijp die surinamer (sorry dit is geen discriminatie) voor geen meter, ik versta hem slecht.
Hij zegt iets dat ik de twee kleuren apart moet aanleveren (kan hij geen fulcolor?!? gaf hij geen antwoord op).
Dus een keer met alleen licht blauw en een keer met alleen donkerblauw. Kan dat kloppen.? Maar hoe moet ik het dan doen met 'bevel and emboss'wat aanstaat, dat zijn toch andere kleuren?
rara.
Op 600dpi in pdf formaat. Dat is me wel duidelijk geworden.
Het enigste wat hij zei geen enkele drukker kan hier iets mee!?!? wat ik dus niet echt geloof.

:evaw:

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 14:51

Als je in Illustrator aanlevert moet je zelf je overlap (trapping) aangeven (bij bv. 2 steunkleuren, leuk karweitje!) of ze moeten het zelf door gaan kleurscheiden... maar dat is het hele probleem
Een pakket als QuarkXpress regelt dat zelf...
In Photoshop kun je 't best als TIF of EPS aanleveren en dan full-color (CMYK)... maar ja dat kan niet maak ik op uit je verhaal.

Ik zou eerst eens vragen met wat voor software (=programma's) hij werkt, mijn ervaring met PDF aanleveren bij drukkerijen is dat altijd wel "iets" mis gaat....
Bij een "normale" drukkerij bestaan er altijd zoiets als "aanleverspecificaties" die kunnen ze je faxen/mailen, dat maakt de communicatie een stukkie makkelijker.

In welk pakket heb je dat logo gemaakt dan?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 15:02

Ik heb het gemaakt in Photoshop, opgeslagen als PDF
ik moest het in pdf of word!!!!! Verward aanleveren heeeeel vaag. Lekker drukkerijtje zal dat zijn.
Ik maak het nog een keer en dan zoeken ze het daar maar uit. Alleen beetje zielig voor de man die mij gevraagd heeft en zelf de drukker heeft geregeld.
Als iemand me nog kan helpen met tips?? Hoe groot een officieel precies is bijvoorbeeld.

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 15:03

CMYK had ik al gedaan, maar dan moet ik dus nog de kleuren gaan scheiden.

:evaw:

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:08

Citaat:
Hoe groot een officieel precies is bijvoorbeeld.


Huh?

In principe draait (RIP) de drukkerij het kleurgescheiden uit! Dus ik snap niet waar het probleem zit bij die man? Misschien bedoelt hij dat je al de films kleurgescheiden uit gedraaid moet hebben en dat aanleveren? Nee, anders vraagt ie geen PDF...
Wat je kunt doen in Photoshop is de kanalen (dus C en M en Y en K) apart opslaan... je delete de andere kanalen dus gewoon en slaat het per kleur op, je houdt dan 4 bestandjes met elk 1 kleur over... maar of dit nu de meest ideale manier van aanleveren is... ????

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 15:10

Wil je de visitekaartjes echt laten drukken of juist laten printen bij de drukker?

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 15:14

laten drukken
en het moet zijn hoe groot een a4 precies is BlonT vandaag.
Bedankt voor de hulp!

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 15:19

Wat hij dus wil is een print met alleen de donkerblauw en een print met alleen de lichtblauw. Omdat ik zelf geen goede printer heb mag ik het mailen zodat hij het zelf uitprint.
Maar waar hij volgens mij niet over nadenkt is dat er ook nog bevel and emboss (= zwart,grijs,wit) in zit, of bedenk ik me dat nu helemaal verkeerd?

:evaw:

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 17:13

tnx voor jullie hulp. Het probleem is opgelost. Wat nou het probleem was weet ik nog steeds niet maar die man die ik ermee hielp was even met mijn bestandjes naar een kennis die ook "ontwerpt" gereden die daar vlakbij woont en die heeft het opgelost. Scheen een fluitje van een cent te zijn met mijn bestanden. En maandag wordt het gedrukt.
Best een leuk gevoel.
Wat ik wel jammer vind is dat ik nou nog steeds niet weet hoe het moest.
Maar ja, daar komen we een volgende keer misschien wel achter.

:evaw:

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 17:16

Ah, ik snappum... ja meestal bouw Photoshop ze op mbv zwart... hmm... ja en dan kom je dus niet aan 2 kleuren. Dus... vraag me inderdaad af of de man het snapt. Zou zeker even een proefje vragen als ze het uit gaan draaien, straks heb je 500 kaartjes met een lelijk logo erop, yek.
Je zou er ook nog een duo-tone van kunnen maken met 2 PMS-kleuren blauw... das misschien wel mooi en beter.... Verward

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-01 17:42

Hij heeft net al een proefje gedraaid en het schijnt mooi te zijn. Ik krijg ook een envelop/briefpapier/opdrachtbon/visitekaartje Haha! Komt goed dus Party!!
Maar Sibold, wat voor werk doe jij dat je dit allemaal weet? Of is het hobby?
Oeps dit moet eigenlijk via PB geloof ik Schijnheilig

:evaw:

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-01 18:41

Citaat:
Oeps dit moet eigenlijk via PB geloof ik Schijnheilig


Lekker off-topic ja ja...
als je rode spetters op je scherm ziet, dan komt dat omdat er een moddereter ontploft is... Haha!
Ik PB.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Antonius, Plus_en_Min, Roosch, YandexBot en 199 bezoekers