Begravenis: alleen bekende of uit beleefdheid?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Dela

Berichten: 6940
Geregistreerd: 07-09-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:20

uit beleefdheid ga je altijd, maar je moet bij jezelf nagaan of je er wel of niet heen wilt aangezien je de persoon niet kende. dat hangt volgens mij helemaal van jou af

A horse without an equestrian is still a horse, but an equestrian without a horse is just a human


Janski

Berichten: 6498
Geregistreerd: 03-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 11:33

Hmm hangt er vanaf. Ik ga zowiezo nar de uitvaart van familie en dierbaren. Maar een vriendin van me en een vriend zijn allebei een ouder verloren. Ik heb die mensen hooguit één of twee keer op een verjaadag een hand geschud maar dan ga ik dus heel duidelijk voor de nabestaanden. Soms ga je om afscheid van een persoon te nemen en somd ga je omdat je weet dat het door de nabestaanden op prijs wordt gesteld.

Het is natuurlijk per familie verschillend maar misschein vinden die mensen het wel heel fijn als de sportclub in tenu nog komt als blijk van respect. En ik vind dat ook een beetje bij teamsport horen dat je ook een beetje met je team begaan bent.

WWW.EQUINOVUM.NL
Millie (v Manhattan) drachtig van Van Gogh delivery date: 1 juli 2013 http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=229&t=1714289

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:07

Als je tijdens de begrafenis zelf niet kunt, kan je altijd nog naar de avondwake gaan. Heb je toch je eer betoont...


Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:19

Ik ben dit jaar bij een begravenis van een schoonoma, een goede klant, een oude bekende en mijn schoonvader geweest.

Een paar jaar terug ben ik uit respect ook nog naar de begravenis van een moeder van een collega van mij geweest. Met name ook omdat dit vlakbij mijn werk was en mijn manager dit verzocht.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 15-09-04 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Buster

Berichten: 4656
Geregistreerd: 10-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 16:23

Ik vind dat er twee redenen zijn waarvoor ik naar een begrafenis kan gaan.
1. dat je het zelf graag wilt, er iets aan hebt bij de verwerking, dat soort dingen.
2. als je weet dat je er een ander mee helpt, als je bijvoorbeeld de nabestaande goed kent, en daarvoor helpt.

Groetjes, Nadia
Please don't talk about life to me I've seen more than most people my age have seen And there ain't no rules on how it's gotta be Think again
Collendoorn herinneringen ophalen - |Even iets anders: zou een digitale vlieg in je online oog kunnen vliegen... ;-)

Shiloh

Berichten: 19783
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:01

Ik ga zowiezo naar dierbare natuurlijk, maar ook vaak uit beleefdheid zeg maar. Bijvoorbeeld, mijn leraar scheikunde was overleden VLAK nadat hij met pensioen was en afscheid had genomen op school. en dat terwijl hij nog ZOVEEL plannen had en doelen... echt zo sneu... ik ben toen met een paar vriendinnen naar de begravenis geweest. Dat was in de vakantie en er waren echt bijna geen leerlingen. Ik vond gewoon dat ik daar hoorde te zijn.... en zoveel had ik eignelijk niet met die leraar...

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 17:12

Ik ga niet uit beleefdheid. Ik ga alleen om steun te zijn aan een ander. Verder ga ik als ik zelf ook afscheid wil nemen. Ook al is het niet een goede vriend. Voor mij is het ook een afsluiting

Bij een totaal vreemde ga ik dus bij voorkeur niet. Of ik moet de bijv. ouders van de overleden persoon kennen en die dus wil steunen bij hun verlies.

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

marije999

Berichten: 330
Geregistreerd: 25-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 18:46

Ligt helemaal aan de situatie. Vorig jaar was ik bestuurslid van een studentenroeivereniging, het is heel normaal dat je bij goed bekend staande oud-leden als bestuur vertegenwoordigd bent, en omdat de famillie/vrienden dit meestal wel weten, wordt er bijna verwacht dat er een afvaardiging is. In 1 geval hebben we erg lang getwijfeld, het meisje in kwestie was lid-af geworden maar had voor veel mensen toch wat betekend. Er zijn toch 2 mensen naartoe gegaan, mede omdat de ouders hadden aangegeven dat de aanwezigheid van bekenden erg op prijs werd gesteld. Achteraf bleek dat de ouders dit ook erg hebben gewaardeerd. Meestal probeer ik via via uit te vinden of dit gebaar op prijs gesteld wordt, zo ja, dan zeker gaan, zo nee, dan stuur ik een kaartje.

"De meest interessante mensen zijn diegenen die op hun 25e nog niet weten wat ze met hun leven willen doen." (gelezen op een toilet in Arthurs' Pass, Nieuw Zeeland 2003)

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:03

Het ligt er helemaal aan...ik ben wel eens naar een begrafenis van een totaal onbekende geweest, was de zus van een meisje dat ik kende van de manege. Daar zijn we toen met een stel mensen van stal naar toe geweest omdat we de indruk hadden dat we het meisje daar mee zouden steunen. We hebben ons toen wel bescheiden opgesteld, achteraan in de kerk gaan zitten (of blijven staan als er niet genoeg plek is) en niet meteen vooraan staan bij het condoleren. Dat was eigenlijk de enige keer dat ik naar de begrafenis van een onbekende ben geweest.
Bij jonge mensen vindt de familie het vaak wel prettig te weten dat veel mensen hun zoon/dochter/broer/zus zullen missen.
Je zou aan iemand die nauw bij de familie betrokken is kunnen vragen of ze het op prijs zouden stellen dat er veel mensen komen, ik zou de familie zelf er echter niet mee lastig vallen.
Zulke dingen vind ik altijd heel moeilijk, het ligt er echt aan wat voor een gevoel je er zelf bij hebt, zou jouw aanwezigheid iets kunnen uitmaken om het verdriet te verzachten of niet...

Only two things are infinite: the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:04

Ik ga (als ik kan) naar 'alle' begrafenissen, zowel 'verre' vrienden, kennissen, gewoon uit beleefdheid én omdat het voor mij ook een persoonlijke manier van afscheid nemen is.
Afgelopen jaar is er een leerling van mij overleden en ik ga nog elke 6 weken naar zijn begraafplaats puur omdat ik niet bij zijn begrafenis kon zijn vanwege tentamens. Verdrietig

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-04 19:22

Ik ben pas sinds 2 maanden bij die club, en nog geen een keer meegetraint, dus ken er vrijwel niemand. Alleen de overledene kende ik, omdat ze wel eens bij ons op stal trainde.
Maar ik dacht, misschien komt het raar over dat ik niet kom. Maar vandaag stalgenoten gesproken, en die snapten het. En zeiden ook van dat ze ook niet zouden gaan, als ze haar(+ familie en vrienden) niet goed kende.

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:42

Ik ga alleen naar begrafenissen van familie/vrienden/mensen die ik zelf voldoende kende... In andere gevallen stuur ik wel een kaartje, daarmee laat je evenzeer weten dat je meeleeft met de familie zonder op de begrafenis aanwezig te zijn.

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 19:45

Uit beleefdheid ga ik niet, alleen als ik zelf veel om die persoon gegeven heb en een soort ''laatste eer'' wil bewijzen. Heb zowieso een hekel aan begrafenissen dus uit beleefdheid zou ik niet snel gaan....
Een goeie is idd een kaartje sturen.

__Carmen__

Berichten: 1189
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-04 21:45

vorig jaar is de zoon van een leraar van mijn basisschool begraven
hij was 17 jaar oud, ongeluk met de fiets
ik kreeg het niet meer uit mijn hoofd, ik dacht er de hele tijd aan
toen ben ik toch maar naar de begrafenis gegaan, alleen naar de kerkdienst, de rest is voor dichtere naasten vind ik. het gaf me het gevoel dat ik het afgesloten had.
dus als het van iemand is die ik via via wel ken dan ga ik ook wel, maar dan alleen de kerkdienst

loveyaliefie
Berichten: 283
Geregistreerd: 04-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-04 23:10

ligt helemaal aan de situatie. een paar jaar geleden was de vader van een klasgenootje overleden. wij zijn toen met de hele klas gegaan omdat mijn klasgenoot had aangegeven dat ze het erg op prijs zou stellen als steun. haar zusje daarintegen wilde totaal niet dat haar klasgenoten erbij zouden zijn dus die klas is niet gegaan.

ik vind wel dat als je naar de begravenis gaat van iemand die je niet zo heel goed hebt gekend dat je respect moet tonen voor de nabestaanden dit is eigenlijk logisch dat je dat doet maar er zijn mensen die totaal respectloos kunnen zijn. zoals vooraan willen staan en roepen dat je niets kan zien (ik heb dit meegemaakt en vind het absoluut niet kunnen)

met alleen een kaartje sturen of condeleance bezoek laat je ook al zien dat je de nabestaanden wilt steunen.

kelly_ov
Berichten: 526
Geregistreerd: 17-04-04
Woonplaats: lisserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-04 11:08

toen mijn vader was overleden kwamen er veel mensen van de ponyclub en ik was er heel erg blij mee dat zoveel mensen interesse en medeleven toonde (al had ik niet zoveel met sommigen) dus ik denk dat ik wel zou gaan al zou hetzelfde met hun gebeuren.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Iris, Amazonbot, Berdien, bonnielau, BranwenGC, Brittneyx, ComscoreBot, Dominique_96, Fly_high, Ginny135, GoogleAdsense, IASCrawler, Kanto, Lestrange01, ManonGrr, Molly1230, Paardennamen, Pieke_Gwen, rien10, Roosch, Ruai, sharonalover, Slagroomsoes, vikawiek, Xanthippe, xReetch en 205 bezoekers