Last van dislectie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 22:43

Eerst had ik er niet zo heel veel last van maar nu wel Frusty das best wel irri vooral bij de talen op school die doe ik dus echt niet goed.
Hebben jullie daar ook last van? (dislectiese mensen als die hier ook zijn?)

Sundancer

Berichten: 9707
Geregistreerd: 21-03-01
Woonplaats: Somewhere in The Netherlands.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:44

Nou een jongen uit me klas heeft het en die krijgt begeleiding,weet niet precies wat het inhoud,maar daar heeft due ook bij bij talen problemen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:44

Ik heb een soort dislectie met cijfers. Ikke blij dat ik geen wiskunde en economie meer krijg. Schijnheilig ik was daar altijd heel slecht in, dus toen ben ik getest en bleek ik een soort dislectie te hebben, maar dan met cijfers. Ik kan dus niet snel rekenen en haal heel soms cijfers door elkaar. Als ik 8204 op moet lezen wil ik bijvoorbeeld nog wel eens 8402 zeggen ofzo.. Scheve mond\

Klijn

Berichten: 5566
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Schaijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-01 22:49

Ik ben blij dat ik het niet allebij heb en woorden en cijfers.
Bij mij kwamen ze er pas in de 1e achter hoewel ons mam het op de bassischool altijd al gezegt heeft. Ik heb niet z'n hele erge vorm want lezen gaat bij mij wel heel goed.

Ik heb ook 2 jaar begeleiding gehad maar dat krijg je niet zo lang of zo want jah dat kost allemaal geld voor de school en das natuurlijk lastig.
_________________
Death is the greatest kick of all,
that's why they save ist for last!! Frusty

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Haffie op 2001-11-01 21:50 ]</font>

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 22:49

bij mij weten ze t niet zeker.. ik heb allerlei testen gehad waaruit blijkt dat ik t niet heb maar toch lijkt het van wel omdat ik heel veel moeite heb met talen, niet met het leren gewoon ervan maar met schrijven maak ik heel veel foutjes bij duits en frans en engels, en niet uit slordigheid maar ik weet het gewoon ff niet meer dan..

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-01 23:34

Mijn vriend is dyslectisch.
Hij heeft het best wel erg, het toeval wil dat ik een lerarenopleiding doe en nu het vak Taalleerproblemen heb, wat voor 90% over dyslexie gaat.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 00:00

ik heb er ook last van ik zie mijn eigen fouten niet als ik een lange text schrijf zie ik dat gewoon niet lezen lukt wel maar schrijven Frusty Frusty

xxx
Thirza
ik heb het hier ook wel eens over gehad staat ook nog ergens bij algemeen

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 10:00

heey nathalie dat heb ik ook dat ik het niet op kan noemen ofzo.. waarbij heb je dat getest? misschien heb ik dat ook Scheve mond\
ik ken iemand die dislectie heeft

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 13:22

Ik ben het ook. Heb d'r niet echt heel veel last van maar zie m'n eigen fouten niet. En lange woorden moet ik eerst 2x lezen voordat ik ze kan zeggen. Ik heb d'r ook begelijding voor gehad en er word rekening mee gehouden.
XXX
Ciska

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:14

Ik heb gelukkig geen dislectie!:))

Maar ik moest zo lachen toen ik het berichtje van Ciska las.
Aan het berichtje alleen al kan je wel zien dat ze dislectie heeft! (begelijding)

Groetjes Jolanda

Gucci
Berichten: 182
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: Apeldoorn!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 16:20

Ik heb ook dislectie maar heb er met lange woorden geen moeite mee(minder) en met kleine woordtjes juist wel.
Ik moest een keer op school iets voorlezen ja zelfs op het mbo moet je nog voorlezen! en toen ging ik dus de mist in en iedereen begon te lachen maar dan voel je je echt dom. toen heb ik verteld aan het einde van de les wat eraan de hand was en nou helpen ze me er juist mee. Want het is ECHT K*T. ik heb het nou heel mijn leven al en heb er in het begin in groep 6 en 7 veel hulp bij gehad maar die heeft niet echt geholpen. SNIK SNIK SNIK
Gr charlotte

_________________
Mensen met paarden hebben de hemel op aarde maar komen ze te sterven dan valt er niets meer te erfen

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Gucci op 2001-11-02 15:23 ]</font>

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:25

Leuk he, Jo! Zo gaan al m'n berichtjes en alles wat ik schijf. Zelfs als d'r geen moeilijke woorden in zitten.
XXX
Ciska(die denkt dat ze niet 1 fout gemaakt heeft)

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:32

het heeft lekker wle een voordeel, schrijffouten mogen ze bij jou neit rekenen (bij nederlands iig)
maar het akn ook lastig zijn hoor, over het leren doet een meisje bij mij uit de klas 3x zo lang overa ls ikd oe

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:49

Citaat:
Op 2001-11-01 21:44, schreef Nathalie:
Ik heb een soort dislectie met cijfers


Dit noem je dyscalculie.

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:51

Ik heb het ook, maar gelukkig niet zo heel erg.
Bij mij zijn ze er pas in het einde van de 1e achter gekomen. Scheve mond\

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 17:53

Troost je ik geloof dat 1 op de 7 mensen last heeft van een aan dyslectie verwande stoornis.
Als je een rapport hebt van bijvoorbeeld een orthopedagoog kun je extra tijd krijgen bij tentamens of examens.
In mijn klas kom ik regelmatig in aanraking met dyslectie, dyscalculie of dysortografie. Als juf van groep 3 is het mijn taak om kinderen waarvan ik een vermoeden heb dat er van dyslectie, dyscalculie of dysortografie sprake is te melden bij de zorgcoördinator van mijn school. Vaak volgt er dan een onderzoek door een orthopedagoog en klopte mijn vermoeden.
Neem de tijd voor het lezen, en meer doen dan je best kun je niet (dat kan niemand). Maar het neemt niet weg dat het knap lastig kan zijn.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 18:04

een meisje uit mijn klas heeft dyslectie in een vrij extreme vorm, daarbij is ze ook nog eens behoorlijk hoogbegaafd... die combinatie is echt geen lolletje volgens mij... klink misschien vreemd maardaardoor komt ze enorm dom over.. juist omdat ze de meeste in de klas altijd ver voor is met opmerkingen e.d
ze zou makkelijk naar t Gymnasium kunnen maar door de dyslectie (en slechte begeleiding daarvan) zit ze nu inmiddels op havo niveau..
best sneu eigenlijk..
nu krijgt ze overigens wel goede begeleiding, maar nog niet genoeg, mijn mentor is ook conrector en ik had het er laatst met hem over en hij zei dat er gewoonweg nog (bijna) geen goede begeleiding ís voor haar..
bijv bij frans, de basis uit de eerste bijv zit er nog niet eens in.. ze kent gewoon hele simpele dingen niet omdat er dus in de tweede en eerste an de begeleiding tekort is gedaan...
best triest eigenlijk
ze word trouwens ook best 'gepest' nouja eerder genegeerd eigenlijk.. ze is ook wel behoorlijk irritant ik geloof niet dat dat aan de dyslectie ligt

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 18:19

Ik heb ook op het VWO gezeten maar door slechte cijfers voor mijn talen werd ik terug gezet naar mavo/havo. Toen haalde ik nogsteeds slechte cijvers voor mijn talen en moest maar naar de mavo. Daar heb ik 2 jaar uit mijn neus zitten vreten en ben met ZEVEN vakken op D nivo geslaagt. En ik heb er nog steeds niets aan gedaan. Iedereen vond het heel knap dat ik een extra vak nam maar ik had zo alle vakken behalve frans, duits en engels(nederlands gaat altijd redelijk, 6jes enzo). Nu zit ik op het MBO en moet er aan trekken omdat heel veel 'boeken'(of teksten op de computer) in het engels zijn.
XXX
Ciska

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 19:50

idd, mickey. Ik was de naam vergeten. Schijnheilig

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:00

Citaat:
Op 2001-11-02 17:43, schreef Malle Babbe:
Citaat:
Op 2001-11-02 16:25, schreef Dennis:
Leuk he, Jo! Zo gaan al m'n berichtjes en alles wat ik schijf. Zelfs als d'r geen moeilijke woorden in zitten.
XXX
Ciska(die denkt dat ze niet 1 fout gemaakt heeft)



helaas meid. toch een fout...
schijf = schRijf , maar das maar 1 klein foutje



Daar heb je het dus al. Frusty

Gaby
Berichten: 3390
Geregistreerd: 30-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 21:35

ik ken die dyslexie - problemen ook wel. mijn vader , mijn broer en een klasgenoot van mij zijn ook dyslectisch.

en o ja , nathalie , de vorm van dyslexie die jij hebt is dyscalculie ( ofwel in plaats van woordblindheid , cijferblindheid ). irritant voor je dat je dat hebt.

groetjes
Laatst bijgewerkt door khirshanta op 31-03-19 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

**Max**

Berichten: 160
Geregistreerd: 18-09-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-01 22:24

Ik had het eerste jaar ook iemand in mijn klas.
Ze kwamen er dat jaar ook achter dat ze dyslectie had.
Ze is toen van het vow naar havo gegaan.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 09:20

Ik heb het ook. Stomme is dat als ik moe ben dat het erger word.
Ik weet heel vaak niet hoe ik de makkelijkste woorden moet schrijven.
bv cijfers dan kan ik heel lang staan dubben of het nu met F of V moet.
Meestal (lees heel vaak) kom ik er niet uit en dan zoek ik een ander woord zoals getallen Lachen
Of een woordje op D-T of DT moet eindigen weet ik 9 van de 10 keer ook niet. ook of iets au of ou of misschien wel ao moet zijn weet ik ook niet.
Nouja meestal wel als ik het dan overlees dan denk ik he daar klopt iets niet maar wat er dan mis is dat zie ik niet.

Het is lastig en vaak niet leuk.
Lezen gaat mij wel redelijk af al lees ik soms iid iets anders dan er staat zodra ik te snel wil.

Whisper

Berichten: 132
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-01 13:31

Word er bij jullie op school ook rekening gehouden bij de toetsen?
Ik zit nu in het examenjaar. (net een week lang tentamens gehad Frusty )
Voor de mensen die dislexie hebben, wordt er wel rekening mee gehouden. Ze mogen bijvoorbeeld langer door gaan met een tentamen, dan de tijd die er voor staat.