Angstige kat: iemand ervaring met Feliway?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Angstige kat: iemand ervaring met Feliway?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-04 12:51

Onze bejaarde poes, die we nu bijna drie maanden hebben, kan nog steeds niet goed aarden bij ons. Ze blijft angstig en oplettend, hoewel wij echt heel lief voor haar zijn Scheve mond Ze blijft zoveel mogelijk in haar mand (transportkooi), komt er alleen maar uit om te eten en om op de kattenbak te gaan. Aanhalen kan sinds gistermiddag weer voorzichtig (alleen het kopje, die steekt uit haar mandje), maar voor de rest zit er nog weinig vooruitgang in.
Ze begint als het donker begint te worden te schreeuwen, klinkt een beetje klagelijk. Ze gaat er de hele nacht mee door, tot de zon weer opkomt. We worden er inmiddels niet meer wakker van, maar het blijft vervelend en zielig voor haar.
We willen haar graag helpen, maar ze raakt er maar niet van overtuigd dat ons huis ook haar huis is en dat wij eigenlijk best wel lieve mensen zijn... Ach gut Misschien mist ze wel wat, maar we zullen nooit weten wát (misschien familieleden waar ze mee opgegroeid is, of een nestje?). Ze zal het toch bij ons naar haar zin moeten gaan krijgen, want ze gaat niet meer weg.

De dierenartsassistente raadde ons Feliway aan. Volgens de DA zelf moeten we een maand uittrekken voordat we weten of dat effect heeft.
Heeft iemand hier ervaring mee? Helpt het echt?

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:31

Wij hebben het gebruikt omdat wij last hadden van vreemde katten in huis. Onze kater ging daardoor zijn territrium eens extra afplassen (uhh, afzetten)
Elke dag kon ik wel ergens een plas opruimen! Een dram dus.
Het heeft geholpen,
we hebben ondertussen wel een nieuw kattenluikje.
Maar in de tussentijd was dat prima!

Succes ermee

Girl In The Mirror

Berichten: 3156
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:34

Mag ik vragen wat Feliway is? een soort prozac-achtige equivalant van de 'menselijke' variant?

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 13:40

Girl In The Mirror schreef:
Mag ik vragen wat Feliway is? een soort prozac-achtige equivalant van de 'menselijke' variant?



Feliway stopt of voorkomt dit.

De straaltjes urine tijdens het sproeien bevatten stoffen die Feromonen genoemd worden. Omstandigheden van buitenaf die dit gedrag beinvloeden zijn: -sexuele opwinding -stress(verhuizing/vervoer, nieuwe kat)
Feromonen zijn lichaamseigen stoffen die het de kat mogelijk maken met zijn omgevening te communiceren. Ze komen vrij bij urinesproeien, maar ook bij het 'kopjes geven'. Als een kat zich veilig en op zijn gemak voelt geeft hij kopjes en geeft zo zijn eigen gezichtsferomonen af. Katten sproeien niet op deze plaatsten. Feliway bevat gezichtsferomonen en helpt daardoor de kat zich op zijn gemak te laten voelen. Hierdoor zal het sproeien stoppen. Ook werkt het goed tegen het krabben en angstig gedrag. Feliway is zeer gemakkelijk in gebruik. Een verpakking bestaat uit een flesje met een verdamper die eenvoudig in het stopcontact gezet wordt en zo 1 maand lang de feromonen afgeeft aan de omgevening. Feliway is uitsluitend bij de dierenarts verkrijgbaar.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:01

Feromonen? Is mij ook aangeraden door de DA... Zou het gewoon proberen!

Liesje_Lover

Berichten: 6861
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 15:03

Wij hebben ook feliway, omdat onze 2 katten altijd vochten en 1 kat heel bang was van de ander. Een week nadat we de stekker gekocht hadden werd het vechten steeds minder en Qwerty ook minder bang.
Ik zou zeggen, probeer het gewoon, je hebt niks te verliezen (ja je geld maar dat zou ik er wel ff voor overh ebben)
Succes Haha!

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 16:21

Een vrouwtje wat ik ken heeft hetzelfde probleem met haar kat, of had!
Niet meer kunnen slapen omdat de kat de hele nacht mauwde.
Ik zei al het is goed mogenlijk dat de kat dan dement raakt (het beestje is al 18 jaar), en de dierenarts wist dat te beamen.
Nu heeft de kat daar een middeltje voor gehad en het werkt! Het is een soort anti-depressiva wat de kat heeft gehad.

spokie79

Berichten: 3010
Geregistreerd: 06-08-03
Woonplaats: Berkel en Rodenrijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-04 17:25