Thuis trainen (fietsen) Wie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Thuis trainen (fietsen) Wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 21:55

Ik ben erg benieuwd of er veel bokkers ook gewoon thuis trainen, net als ik. En waarom en hoe lang(per keer) en hoe lang(in maanden en jaren) doen jullie dat al Haha!

Ik train nu sinds een tijdje dus op de fiets. Hierbij train ik op mijn hartslag. Omdat ik 20 ben moet ik dus tussen de 155 en 185 zitten wil ik mijn conditie verbeteren.

Nu is mijn vraag dan ook hoe het in godsnaam komt dat ik die hartslag amper nog haal Boos! Eerst zat ik met twee minuten al op 155, nu na tien minuten nog niet eens Verward

Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik vrij zwaar train, dus veel belasting voor de gewrichten. Toen ik sneller maar ook lichter ging fietsen zat ik wél weer op de gewenste hartslag OK dan!

Betekent dit nou dat mijn conditie vooruit gaat? Of dat ik een baaldag heb Haha!

Frank

Berichten: 5239
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:01

Linet wilde ook gaan trainen, dus zo´n fiets gehaald. Best een mooi en duur ding. Met hartslagmeter en weet ik veel wat er op zit.
Alleen gebruikt ze ´m volgens mij niet zo... Ik denk dat het nieuwtje er een beetje van af is!! Haha!

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:05

Ik wou het ook, zo'n fiets gekocht harstikke duur!
Heb er wel 4 keer op gezeten, en nu staat het ding vast te roesten...
Maar als ik weer beter ben wil ik wel weer beginnen.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:11

Ik heb dan wel geen fiets, maar een roeiapparaat, ook met hartslagmeter erop. Dat ding leek helemaal niet te kloppen dus ik gebruik hem ook niet meer.
Ik werk nu alleen met het klokje.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:13

Ik train op dit moment onder begeleiding van een fysio op de hometrainer, om mijn conditie na de operatie weer te verbeteren. Het hangt heel er af van de kracht in je benen en je algehele conditie hoe je moet trainen. Het is in ieder geval niet goed om heel zwaar je gewrichten te belasten, dan kan je beter meer trappen op een lichter niveau.
Ik zal je even een voorbeeldje geven van hoe onze trainingen er uit zien:
Ik begin op een niveau van 60, 3 minuten lang, de volgende drie minuten op 120, dan weer drie minuten 60, dan drie minuten 125, en terug naar 65. Zo steeds een beetje klimmen in niveau. Ik doe in totaal negen rondes (dus 27 minuten), je begint altijd licht en je eindigt altijd licht. Als je hartslag in de lichte periode met 30 of meer daalt kan je er zeker van zijn dat je een stapje hoger kan.
Daarnaast moet je de verzuring in je benen goed in de gaten houden. Je mag wel heel licht verzuren, vooral tegen het einde, maar zeker niet zo dat het pijn gaat doen. Dat schijnt weer slecht te zijn.
Ik weet niet of je normaal veel sport, maar het helpt als je weet hoe het aanvoelt om echt aan het werk te zijn. Ik kan dat niet precies uit leggen, maar ik zie bij mij in de groep veel mensen die na maanden nog amper conditie hebben omdat ze zichtzelf niet genoeg (kunnen) uitdagen.
Het is trouwens helemaal niet zo erg als je hartslag boven de 185 komt, zolang hij maar niet over de 200 stijgt. Het belangrijkste is dat je hartslag snel zakt als je weer rustig fietst, dat betekent ook dat je in goede conditie bent.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:17

Oh, ja, ik train normaal ook thuis, maar niet op een hometrainer. Ik loop hard en zwem heel veel (ik zie het zwembad ook als thuis, aangezien ik daar meestal zeven dagen per week ben, en het om de hoek is). Maar wat ik bedoel met thuis is zelfstandig. Ik neem ook mijn hartslag op, maar dan met de klok, want die meters verdragen het niet echt als je er mee in het chloor springt Haha!
Ik doe vooral intervaltraining, zowel bij het lopen als bij het zwemmen. Dat vind ik zwaarder, en van duurtraining word ik verschrikkelijk lui (dan blijf ik heel de tijd heel erg onderin mijn hartslag zitten, zo'n 160 denk ik). Bovendien moet ik interval conditie opbouwen voor waterpolo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:22

Ik train heel weinig. Heb altijd gerookt en dit is eigenlijk voor het eerst dat ik dus conditie wil opbouwen.

Ik val er trouwens bijna af omdat ik mezelf zo uitdaag, ga ik dan goed Haha!
En verzuren doe ik niet, toen ik toestraks de neiging daartoe kreeg ben ik gelijk rustiger aan gaan doen en heb het daarna weer geleidelijk opgepakt.

Als ik trouwens uitgetraind ben en ik fiets rustig uit dan daalt mijn hartslag hartstikke snel tot lekker onder de 100.

Dat is dan toch ook goed Lachen

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:24

Als je helemaal niet verzuurt doe je het toch niet helemaal goed (of je bent net zo'n wonder als die ene lange afstandsschaatser, die gewoon niet kon verzuren!). Dan moet je jezelf toch wat meer aan het werk zetten. Hoeveel omslagen per minuut maak je, en op welk niveau?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:34

Euhhh ik heb geloof ik een iets andere dan jij thuis Haha! Maar ik verzuur wel, maar niet dat het pijn gaat doen wat jij zei dat dat fout is Haha!

Ik heb een hometrainer met 8 trappen daarvan train ik dus op trap 5 met ongeveer 23 km p/u. Fiets dan 20 minuutjes voluit (ben pas drie weken bezig) en dan fiets ik uit. Als ik dan klaar ben ben ik goed moe en helemaal bezweet...

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:41

Dan weet ik het eigenlijk niet precies. Ik ben eigenlijk niet zo'n expert met die fietsen, ik houd het liever bij zwemmen. Maar ja, fysio is nu even de baas. Ik mag morgen weer, kijken wat hij nu weer in petto heeft.
Het is wel goed om te proberen elke keer een stapje verder te gaan, dus bijvoorbeeld elke week een paar minuten langer, of een trap hoger (let er dan dus op dat je niet teveel van je gewrichten vraagt, ik neem aan dat de verschillen nog al groot zijn als je maar acht trappen hebt). En je moet het minimaal!!!!! drie keer in de week doen om je conditie te verbeteren.
Het hangt er ook heel erg vanaf wat je ermee wil bereiken: duurconditie,spel/intervalconditie of vetverbranding. Heb je er geen boekje bij met voorgeschreven programma's?

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:44

Ik train thuis ook Lachen

Met een crosstrainer.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:59

Ik heb een speedbike/spinningbike.

Ik fiets zelf nogal afwisselend. De ene keer fiets ik drie kwartier op een normaal tempo door de andere keer fiets ik twintig minuten voluit. Mijn hartslag komt eigenlijk nooit hoger dan 135 geloof ik. Als ik in een normaal tempo fiets dan komt mijn hartslag in het begin even aan de 120 maar stabiliseert daarna rond de 110.
Ga ik voluit dan kan mijn hartslag weleens uitschieten naar de 130+ maar dan juist op het moment dat ik weer wat rustiger aan ga doen dan schiet het ineens omhoog.

Juist als ik keihard fiets dan wil mijn hartslag vaak nog dalen naar 80 of zelfs lager.

Tja het zal wel aan mij liggen maar ik geloof dat mijn lichaam af en toe niet goed wijs is Haha!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:08

Mijn hartslag begint altijd rond de 90/100 (beetje hoog, maar ik heb een prothese in mijn hart, dat schijnt daardoor te komen). Ik stijg vrij snel naar 150/160. Als ik echt op mijn top zit, zit ik rond de 198. Maar volgens de fysio ga ik ook heel erg diep, en kunnen/durven de meeste mensen dat niet (ik snap niet precies wat hij bedoelt, maar het klinkt alsof ik er trots op mag zijn). Als je duurconditie goed is, is je beginhartslag laag (dus rond de 60 ofzo, als je echt marathons kan lopen), en stijgt hij ook minder snel bij duurtraining. (ik neem aan dat de meeste mensen dat thuis doen, aangezien interval vrij nutteloos is als je er geen specifieke reden voor hebt). Maar je moet wel boven een bepaalde hartslag zitten om je conditie te verbeteren (hangt van je leeftijd af). Maar als je apparaat aangeeft dat je hartslag daalt op het moment dat je je meer gaat inspannen is hij volgens mij kapot (of ben je een medisch wonder Haha! ), of kan hij het slecht meten als je veel zweet. Die van mij heeft mijn beginhartslag altijd fout, want die gaat het pas doen als er een zweetlaagje tussenzit (ik heb een band onder mijn borsten lopen). Mijn vriend heeft me een keer naar de huisarts gesleept, omdat dat ding aangaf dat ik een rusthartslag van 133 had Verward Gelukkig bleek dat ding fout Haha!

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:23

Bij andere mensen schiet de hartslag wel omhoog als ze bij mij op de fiets stappen dus het zal wel aan mij liggen Haha!

Maar zodra ik rustiger aan ga doen stijgt mijn hartslag dan ineens dus ik geloof dat mijn hart het tempo gewoon even niet kan volgen of zo Knipoog

Ik doe in principe inderdaad alleen duurtraining. Af en toe houd ik me weleens bezig met intervaltraining (op aanraden van...) maar daar ben ik eigenlijk niet echt mee bezig.

Waar ik wel heel erg op let is dat mijn hartslag wel netjes binnen een korte tijd weer terug is op een lager niveau. Als ik constant rond een hartslag van 120/130 heb gezeten en ik stop dan wil ik dat ook direct zien op de meter.
Binnen een korte tijd is mijn hartslag terug op 80 min en heel af en toe varieert het dan nog even dat het toch even terugschiet naar de 105 bv. maar dan ook meteen weer omlaag daarna.

Ach ja heel precies zal dat ding ook wel niet kloppen maar het globale idee zal wel goed zijn.

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:34

Ja, en zo'n globaal idee is, als je zelf traint al heel goed. Sommige mensen lopen al jaren hard, en hebben echt geen idee wat hun hart doet. Alleen vind ik het heel raar dat je omlaag gaat als je je inspant. Heb je dat ook wel eens met een klok gemeten (of laten meten, dat is beter)? Want anders vind ik het echt heel raar. Ik ben geen arts ofzo, maar de enige keer dat mijn hart omlaag ging tijdens inspanning was vlak voordat ik een harttstilstand kreeg.
Als ik aan het trainen was, en mijn hartslag ging omlaag, zou ik echt linea recta de cardioloog bij zijn kraag vatten. Maar ja, ik ben een doorgewinterder hartpatient, dus nogal gevoelig voor dat soort dingen. Misschien ben je echt een medisch wonder. Dan zou ik echt voor de marathon gaan trainen, die loop je dan zo uit.

Bitwise

Berichten: 754
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:45

Frank schreef:
I tried my best to feed her appetite
Keep her coming every night
So hard to keep her satisfied

Kept playing love like it was just a game
Pretending to be the same
Turn around and leave again... Haha!

Sind ik SGW aan het rijden ben, ben ik ook voor extra conditie gaat trainen. In het begin deed ik hardlopen, maar dat hielp niet zo veel. Ik kreeg van mijn vriendin een hartslagmeter en kwam tot de ontdekking hartslag heel snel heel hoog was. Dit blijkt ook niet zo gezond te zijn.

Ben nu overgestapt op fietsen. Ik probeer naast het rijden van mijn paarden 1 a 2 maal per week ca 45 min te fietsen. Ik begin nu resultaten te boeken. Ik ben niet meer "op" als ik uit de cross kom. Bij een SGW in Gorssel was ik een keer zo moe dat ik me op de Finish van het paard heb laten vallen en uit ademnood ben blijven liggen. Een official kwam toen vragen of ik ergens anders dood wilde gaan want de volgende kwam er al aan.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 23:52

Nou een medisch wonder ben ik niet hoor!
Tenminste niet dat ik weet Knipoog

Ik vermoed zelf dat er een beetje vertraging zit in de meter waardoor de stijging wat later komt (bij ontspanning dan).

Tja ik weet het verder ook niet. Maar op het moment dat ik me inspan en ik heb mijn tempo gevonden dan zakt mijn hartslag ook weer en dat lijkt me toch wel een beetje een conditie/gewenningskwestie.

Maar ik doe het maar gewoon voor de fun en een beetje conditie kweken is ook leuk.
Verder skate ik regelmatig met een collega en eigenlijk ben ik nooit te moe om verder te gaan dus ik denk dat ik gewoon een redelijke conditie heb opgebouwd voor duursporten of zo.

Nou ja op het moment dat ik dan echt voluit ga dan houdt het natuurlijk wel eerder op Haha!

Echt conditie heb ik nou ook weer niet.
Ik loop op het werk elke dag de trappen op naar de derde of vierde verdieping en nog steeds raak ik hiervan buiten adem hahaha. Alleen met skaten of fietsen heb ik dat gewoon niet.

Misschien toch maar wat harder mijn best doen of zo?!

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:03

Je duurconditie bouw je vooral op door veel herhaling. Dus als je gemiddeld minder dan drie keer in de week sport, heeft het weinig zin. Maar trappen lopen kan al heel veel uitmaken, als je dat elke dag doet.
Voor de rest is het inderdaad belangrijk om steeds je grens op te zoeken.
Als je zegt, in mijn ritme, betekent dat dan dat het je makkelijk afgaat? Dan doe je dus te weinig. Je moet echt lekker zweten. Je ziet vaak mensen trainen, en ondertussen met hun trainer/ medesporters praten. Dan doe je het dus niet goed, want als je kan praten terwijl je sport (met uitzondering van de oerkreten die ik af en toe over het zwembad schreeuw tijdens de wedstrijd) dan ben je niet hard genoeg aan het werk.
Om jezelf aan het werk te houden is het handig van te voren een schema te maken waar je je aan moet houden. Want anders ga je bij een baaldag, of een kater, of wat dan ook, al snel jezelf wat minder te doen geven. Maar daar heb je dan wel weer discipline voor nodig, of een vriend die daar toezicht op houdt (op mijn verzoek dan, hij hoeft zich er niet uit zichzelf mee te bemoeien, dan zal ik hem eens pakken met zijn bierbuikje!)

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:09

En nu ga ik maar eens slapen want anders ga ik mezelf nog vrijaf geven morgenochtend. Gelukkig is de fysio pas om 9 uur open. Normaal moest ik soms om 7 uur bij het zwembad staan. Kan ik toch weer twee uur langer in bed blijven liggen.

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:29

Nou slaap ze zou ik zeggen!
Als ik in een rustiger tempo train (dan dus drie kwartier dan gaat het me redelijk makkelijk af (als in ik hou het ook wel een kwartiertje langer vol) fiets ik twintig minuten dan fok ik mezelf op door telkens net iets meer te willen.

Ik merk inderdaad wel dat het de laatste tijd er wat bij inschiet helaas dus ik denk dat ik maar eens een schema ga maken!
Ik werk alleen heel erg onregelmatig vandaar dat het nogal moeilijk is om een vast schema aan te houden.

zo nu wordt het tijd dat ik ook naar bed ga!

Ik houd het topic in de gaten want ik vind het een interessant topic Lachen

gucci_girl
Berichten: 3925
Geregistreerd: 05-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:30

wij hebben ook zo'n hometrainer staan.. een fiets
wanneer ik weer zo'n bevlieging krijg en ik wil gaan afvallen fiets ik me elke avond kapot op dat ding haha en dan is t weer over en doen we er nix mee.. wat ik vaker doe zijn buikspieroefeningen en helpt heel goed bij mij *LOL*

Zesiram

Berichten: 8480
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 11:24

Ik kom net terug van training, en heb het even aan de fysio voorgelegd.
Hij zei dat om je duurconditie te verbeteren je hartslag tussen de 140 en 160 slagen per minuut moet zijn. Om vet te verbranden moet je dit langer dat een half uur volhouden, dan pas wordt er vet verbrandt dat al in je lichaam aanwezig is.
Hij zei ook dat heel veel van die hartslag apparaatjes slecht werken, en dus maar een globaal idee geven.
Bij intervaltraining moet je tijdens een berg zo hard mogelijk, dus je moet zelf aanvoelen hoever je kan, en dus je hartslag omhoog krijgt, en in rust moet hij minimaal dertig slagen zakken.
Het is heel belangrijk om het vaak te doen, en ook elke keer ongeveer hetzelfde op te bouwen, dan krijg je een betere conditie. Als je de ene keer heel lang heel rustig fietst, en de andere keer wat korter maar weer zwaar dan kan je lijf er niet aan wennen. Je kan wel afwisselen, maar dat moet je dan ook weer in een bepaald schema doen.
Gelukkig verzint hij het voorlopig nog voor mij, want ik moet mijn nieuwe schema voor van de zomer nog maken. Je kan in de bieb ook heel veel boeken krijgen met leuke schema's, dus daar ga ik ook maar even kijken.
Voor de rest zei hij dat afvallen vooral met wel eten te maken heeft, en dat ik me niet mocht uithongeren en veel trainen (ben nogal aangekomen). Het helpt trouwens wel als je 's ochtends eerst traint en dan pas gaat ontbijten (maar dan moet je wel vroeg op Scheve mond )

kaj

Berichten: 3755
Geregistreerd: 08-10-01
Woonplaats: Huissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 23:45

Dit is interessante informatie!
Ik ga me echt ook maar eens aan een schema onderwerpen!
Ik fiets meestal 's avonds laat omdat ik vaak tot laat werk en daarna nog even op de fiets stap.

Maar misschien kan ik dat inderdaad beter verplaatsen naar de ochtend en dan wat langer doorgaan. (nu stop ik al als er niets meer op tv is hahaha)
Dus hartslag moet minimaal tot de 140 worden opgevoerd.
Mmm ik ga het proberen!

Enne goed eten zal inderdaad ook wel belangrijk zijn. In mijn geval moet ik er vooral op letten dat ik wat regelmatiger eet (dat krijg je met die verschillende werktijden) en vooral wat meer drink.

Vanaf volgende week ga ik maar eens beginnen met een vast rooster!
Vorderingen laat ik weten......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 11:14

Hee Erleyne, top dat je er naar gevraagd heb Lachen Nu weet ik in ieder geval dat ik zo in mijn eentje toch goed bezig ben Lachen
Ik fiets trouwens niet om af te vallen, maar puur om conditie te krijgen Haha!

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:12

Ik heb geen fiets thuis, maar fiets wel op de sportschool, bijna hetzelfde dus.

Ik heb dat ook hoor, als ik nu op level 4 fiets haal ik niet eens 160
Ik vind het alleen erg vervelend om hem op level 6 te zetten, mijn hart red het wel, maar ik gewoon niet Haha!

Ik weet niet of je ook meerdere functies hebt, zoals Hill, Manuel, Interval.
Anders moet je eens varieëren helpt een hele hoop Haha!