PABO > pgo systeem?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-04 14:31

Ik vond PGO vreselijk, ondanks mijn gemotiveerde groepje. Voerde ook niks uit want je kon je er toch wel uit l*llen.
En van het woord 7-sprong ga ik rillen... Zag trouwens dat ze bij rechten in utrecht ook zoiets hebben, maar dan heet het choachgroep, voor mij een reden om daar niet heen te gaan!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:13

Die meiden bij mij uit de klas klagen ook alsmaar over PGO...

In het 1e jaar hadden we theorielessen uit het boek. Toen klaagden ze dat ze zolang achter elkaar moesten lezen, luisteren enz en dat ze dan geen info meer opnamen.

krijgen we in het 2e jaar PGO, wat voor hen, (n.a.v. het gezeur) de oplossing zou moeten zijn. Wat denk je... zijn ze het weer niet eens met de methode Verward .... (conclusie. ze willen gewoon zeuren)
Nee want nu moeten ze zelf dingen opzoeken die niet meer zo 1 2 3 in je boek staan omschreven. Proberen zo weinig mogelijk leerdoelen te maken, en in de studie uren lekker de stad in of naar huis...
En dan zielig doen als ze niet snappen hoe ze een link moeten leggen tussen bepaalde dilemma's. Grrrr, ik kan ze af en toe de nek wel omdraaien.
Er wordt gevraagd kritiek op elkaar te geven of een discussie aan te gaan, maar ze kunnen alleen elkaar napraten, terwijl ze niet weten waar ze het over (zouden moeten) hebben.
Maar na een stage zijn ze opeens weer de beste maatjes en voor de stage willen ze nog ene gaan drinken omdat we elkaar dan 10 weken niet meer zien. En ondertussen.......... Scheve mond
Ik was altijd blij dat er weer een periode kwam zonder hen.

Nee wat mij betreft hoeft het systeem niet te veranderen, maar de LEERLINGEN (ze gedragen zich werkelijk als kleuters). Clown

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 14:24

De leerlingen zijn inderdaad ook het probleem ja.
Maar voor mij is het echt gewoon het systeem. Ik pik met het PGO systeem niet genoeg op en heb te weinig zelfdiscipline om er thuis kei hard voor te gaan werken. Daarom denk ik dat het voor mij beter zou zijn om met klassikale lessen te werken.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:30

Dat kan ook, iig suc6 met je zoektocht. Volgens mij hebben de meeste opleidingen pgo ingevoerd?!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 14:34

Dank je Lachen
Ja volgens mij ook wel.
In Den-Bosch en Nijmegen, Eindhoven, Tilburg zowiezo. Dat heb ik al opgezocht. In Breda niet, maar dat is weer anderhalf uur reizen.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 14:53

Suleika schreef:
De leerlingen zijn inderdaad ook het probleem ja.
Maar voor mij is het echt gewoon het systeem. Ik pik met het PGO systeem niet genoeg op en heb te weinig zelfdiscipline om er thuis kei hard voor te gaan werken. Daarom denk ik dat het voor mij beter zou zijn om met klassikale lessen te werken.



Tsja toch wordt enige mate van zelfdiscipline wel gevraagd! Het is WEL HBO niveau en straks als je je eigen klas hebt moet je het ook op kunnen brengen! Er gaat enorm veel voorbereiding in zitten!

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-04 15:13

Dat klopt, dat realiseer ik me ook wel.
Maar ik heb gewoon het idee dat het op klassikaal niveau beter zal gaan als met PGO. Ik denk dat ik in vergelijking met de Havo nu te veel in het diepe ben gegooit ofzo.

Caira
Berichten: 26064
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 15:22

Ik denk dat je je daar grondig in vergist, ik heb volgens beide systemen les gehad, en pgo is nog enorm gebonden! Het wordt in de praktijk alleen nog maar zwaarder als je alleen klassikaal les hebt gehad! Denk aan alle vergaderingen die je gaat krijgen!

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 19:16

Daar ben ik het ook wel mee eens...
Je gaat ook veel uitgebreider op onderwerpen in, doordat iedereen iets opgezocht heeft en er discussies (kunnen) ontstaan.
Dat is idd heel handig voor in de praktijk. Ik persoonlijk vang veel meer info op als er over de lesstof gepraat wordt.
Maar ieder zijn eigen manier natuurlijk.

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 20:00

Fysiotherapie in Utrecht doet ook aan pgo Scheve mond
Wij hadden dit jaar (2de) maar 1x per 2 weken tutor erbij, de andere week hadden we pgo zonder tutor. Moet zeggen dat dat stukken beter en sneller werkt Schijnheilig
Enne, Misser, die 7sprong hebben we afgeschaft. Wij hebben er de 3sprong van gemaakt Haha!

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-04 22:03

horseless schreef:
Enne, Misser, die 7sprong hebben we afgeschaft. Wij hebben er de 3sprong van gemaakt Haha!


Dat hadden wij ook gedaan idd, tot we een nieuwe begeleider kregen 'jullie vergeten een stap!'.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-04 00:29

Waar ken ik dat van Schijnheilig

Ben de zeven stappen even kwijt, maar bijv. dat inventariseren van de moeilijke woorden en wel drie keer je vragen inventariseren en bekijken... Cool
Ik denk altijd iets sneller dan de rest, dat is met PGO ook heel irritant. Ik kreeg na een minuut of tien altijd een spraakverbod...Zij moeten ook wat bedenken en uitzoeken!
''ja maar ik weet het al en vind dit gemedder en gedraai heel irritant en het is vrijdagmiddag half vijf, ik wil gewoon opschiehiehieten...'' (denk ik dan in mezelf)

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-04 10:30

Bij ons was het altijd zo bij het pgo systeem:
we hadden de 7-sprong

bij stap 7 formuleerden we leerdoelen.
Ieder zocht 1 leerdoel uit (en legde het uit in de klas door samen te vatten), en dan leerde je uiteindelijk nog niks van die taak.
Was het bij jullie dan wel zo dat ieder alles opzocht?

horseless
Berichten: 2398
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-04 17:56

Bij ons is het de bedoeling dat je alles opzoekt. Wat we natuurlijk ook altijd braaf doen Schijnheilig
Soms doen we wel dat je 1 leerdoel uitgebreider moet opzoeken en presenteren, en de groep geeft dan alsnog aanvulling.

Rene
Berichten: 266
Geregistreerd: 06-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-04 14:09

Oh,

dan hebben jullie het nog goed...
Wij hebben hier de 9-sprong.
Maar na een aantal taken weet je wel ongeveer wat er voor leerdoeln uit moeten komen. Dus we maken nu bij stap 3/4 al de leerdoelen. Clown