kat houden op bovenwoning, kan dat?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

kat houden op bovenwoning, kan dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 12:17

Ik ben heeeeelemaal blij! Heb eindelijk een appartementje helemaal voor mij alleen! (Oke, tis maar 1 kamer, met aparte badkamer en keukentje.. maar toch, me is happy! Lekker niet meer in studentenhuis met andermans haren in het doucheputje enzo).

En nu wil ik zoooo graag een kat. Alleen het is op de derde verdieping met een trappenhuis met alleen een deur erin beneden. En als ik een katje neem dan moet ie wel naar buiten kunnen vind ik. De hele dag in een kamer zitten vind ik een beetje zielig voor zo n beestje. Maar ik vraag me af zou zo n kat als ie van buiten komt nou kunnen onthouden hoeveel trapjes ie opmoet om bij zn eigen voordeur te komen?? Hij moet natuurlijk niet verdwalen en bij de benedenburen gaan wonen ofzo... Scheve mond Iemand ervaring hiermee??


meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:23

ik ken wel mensen die in een flat wonen en daar een kat hebben. Vaak werkt het alleen niet om hem nar buiten te laten, want hij kan van buiten nooit naar binnen toe, of je moet overal kattenluikjes bouwen... Het is natuurlijk zielig als hij voor de deur zit te miauwen en hij kan er niet in..
Het is ook niet te doen om je katten binnen te houden, dan worden ze helemaal gek, zeker op een niet te grote kamer.

Spero melior

Kiekeboe1981

Berichten: 70
Geregistreerd: 27-05-04
Woonplaats: Boer'n gehucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:25

Denk dat de weg terug vinden geen probleem is. Sommige katten vinden het juist prettig om naar buiten te gaan, ander katten blijven liever binnen...Misschien kun je een wat oudere binnenkat nemen uit het asiel?

Lancelot en ik gaan endurance starten!!

jessy
Berichten: 1041
Geregistreerd: 15-07-02
Woonplaats: Michigan, VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 12:54

Als je bij het asiel gaat kijken, kunnen ze je vertellen of een kat persé naar buiten wil of niet. Niet alle katten hebben dat nodig. Die van mij heb ik ook uit het asiel, hoefde volgens hun ook niet naar buiten en dat gaat al 2 jaar prima. (Ik ook op 2 hoog)

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:00

Allereerst: gefeliciteerd!
Ik hoop dat je heel veel plezier van je eigen huisje gaat hebben!
Over katten:
Mijn oude kat wilde absoluut niet naar buiten! Daar deed ik haar GEEN plezier mee!
Vraag eens in het asiel om zo'n lekker oudje, dat het liefst op de bank ligt en slaapt...
Asiels zitten er vol mee (helaas)
Laatst bijgewerkt door Kiara op 11-06-04 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt


Samantha_

Berichten: 10795
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:02

Ik heb mijn 2 katten ook op een flat, gaat prima. Ze zijn ook nog nooit buiten geweest, want ze zijn 13 hoog geboren.
Einde van het jaar verhuizen we naar een eengezinswoning, dus dan mogen ze leren naar buiten te gaan.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:05

Als ik jou was zou ik naar het asiel gaan en daar vragen om een binnenkat. Sommige katten doe je gewoon geen plezier met naar buiten gaan (al hoewel ik er niet aan zou moeten denken).

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:05

Ik zou geen jonge kat nemen.. heb ik ook gedaan (was echt een sneu geval) en dat arme ding vond het vreselijk in mijn 1 kamer woning. Zit nu bij een vriend, maar ben druk bezig een ander tuinadresje voor m te vinden.
Mijn vorige kat vond het echter geen probleem, die was al wat ouder en vermaakte zich prima tussen mijn plantjes op de vensterbank.
Ik zou dus idd naar het asiel gaan en een binnenkat zoeken... Lachen

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

missrosa
Berichten: 293
Geregistreerd: 22-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:07

Wij hebben altijd katten gehad die niet naar buiten konden. Nooit problemen mee gehad.

bakkie

Berichten: 3234
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: etten-leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 13:17

De oma van een vriendin van mij woonde ook in een flatje en aan haar balkon had ze een plank weggezet schuin naar beneden zodat de kat lekker buiten kon spelen......als ie dan naar binnen wil gaat ie weer naar boven over de plank en zit ie op het balkon te mauwn Lovers

is een goede optie
En ander idd een lekker knuffel beestje uit het asiel ofz.....help je dat beestje ook weer mee...

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-06-04 13:49

Dat van die plank naar balkonnetje zag ik bij mensen die lager woonden ook idd! Maar drie hoog is daar net te hoog voor denk ik.
Asielkat had ik ook al over nagedacht, dan neem ik een lekker luie knuffelkat!

meis_lief

Berichten: 496
Geregistreerd: 15-02-04
Woonplaats: Haren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:11

moet je zeker doen!!

Spero melior

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 14:48

Wij wonen op 4 hoog en mogen geen kattenluikje maken. We zijn naar het asiel gegaan en hebben daar twee ouderen heren vandaan gehaald, die echt niet zo nodig naar buiten hoeven. Als ze maar eten krijgen, en wat speeltjes hebben, vinden ze het prima! Het kan dus wel, je moet alleen even de juiste kat vinden! www.dierenasiels.com is heel handig, veel asiels hebben al hun dieren daar op staan.

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:34

Asiel is een heel goed idee, dan weet je ook wat voor kat (of poes) je in huis haalt, of die graag binnen wil zetten of ook naar buiten.
Ik denk niet dat als je 3 hoog gaat wonen, een buitenkat moet nemen.
Ik denk dat het nogal gaat tegenvallen, want als een kattenluik niet mag, moet dus steeds iemand de deur open en dicht doen, als de kat naar buiten gaat en als de kat naar binnen gaat.
Bij je eigen voordeur (al zal dat niet zo'n probleem zijn) en bij de algemene deur (en dat zal wel een probleem worden denk ik).

Daarbij zal je je hele leven daar waarschijnlijk ook niet blijven wonen en als je dan gaat verhuizen, moet je bij de volgende woning ook aan denken of daar huisdieren zijn toegestaan en als de kat gewend is om naar buiten te gaan, daar ook weer naar buiten kan.

Ik ken iemand die als ze ging verhuizen, altijd wel wat dieren weg moest doen en als ze dan eenmaal gesetteld was (of soms nog niet eens) er wel weer nieuwe dieren bijkwamen.
Daarmee bedoel ik, kijk naar de toekomst.
Een huisdier heb je vaak 10 tot 15 jaar (nouja, ligt eraan wat voor dier, maar voor een kat gaat dit meestal wel op, als je hem als kitten neemt tenminste), soms langer, soms korter.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 17:59

Mijn katten kunnen ook niet naar buiten. Maar ik denk dat ze gelukkiger zijn bij mij thuis dan in de opvang waar ik ze vandaan heb gehaald.
Informeer even bij je asiel. Daar zitten genoeg leuke lieve en luie katten die alleen maar op schoot willen slapen en geknuffeld worden.

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:15

Gefeliciteerd! Wij hebben eerest ook op een flat gewoond en onze kat kwam toen ook niet buiten (alleen af en toe met 1 voetje op ht balkon, maar dat was wel heel eng!). We wonen nu in een 2 onder 1 kap huis met een grote tuin, en nog komen ze in principe niet buiten. Met heel warm weer willen we de deur wel eens open hebben maar dan komen ze ook niet verder als de schuur en dat is 1x wijzen en dan zitten ze weer bibberend binnen.
Kortom: lang niet zlle katten hebben er behoefte aan om naar buiten te gaan. En evt als je hem echt naar buiten wil hebben, kunje hem leren aan een lijntje te gaan. We krijgen verchillende mensen op de praktijk die de kat aan een tuigje mee hebben lopen.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:48

Gefeliciteerd.
Ik zou ook eens bij een asiel gaan kijken. En misschien wel voor twee, je bent waarschijnlijk toch een groot deel van de dag weg en dan zit het dier alleen.

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-04 23:58

Nog een verhaal over katten binnen op een flat hoeft denk ik niet meer, het is denk ik wel duidelijk dat dat heel goed kan (wij hebben er 3 binnen, gaat prima).
Maar als antwoord op je vraag of ie het aantal trappetjes onthoud, volgens mij wel hoor, als hij eenmaal goed gewend is waar hij woont en je 'm misschien een paar keer naar boven en beneden begeleid moet dat volgens mij geen probleem zijn. Ze weten heus wel waar hun eten te halen is hoor

http://www.hestarmoves.nl - bewegingstherapie voor paarden
Gediplomeerd MHC Paarden bewegingstherapeut
*Jaguar* *Bjarni, klein paard met een groot hart, rust zacht!*

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 00:25

Mijn drie katten blijven ook binnen, niet eens omdat we in een flat wonen maar meer omdat de mensen om ons heen graag een gratis siameen zouden willen hebben Haha!

Veel speelgoed en leuke dingen neerzetten en ze hebben nergens last van.

Kwa trapjes oplopen en de weg terug vinden komt het wel goed, katten zijn slim genoeg.
Alleen hoor ik vaak van kennissen die in een studentenflat wonen of gewoon een flat dat 1 van de buren de kat inpikt.
Snoepje hier, blikje daar, betere of lekkere brokjes aan de andere kant....heb al vaak genoeg gehoort van mensen die hun kat onvrijwillig bij de buren in eht raamkozijn zien liggen Haha!

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:04

wel oppassen dat je kat niet naar beneden valt.

de kat van mijn tante is van 10 hoog afgevallen Scheve mond Lips are sealed

Icelandics
They grow when you get on

corinec
Berichten: 1098
Geregistreerd: 15-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 18:28

wij hebben ook in een flat gewoont toen hadden we ook een kat.Die is toen van het balkon 7 verdiepingen naar beneden gevallen. De buurman zag hem voorbij komen. Gelukkig kwam ze op haar pootjes terrecht. Ook is ze een keer ontsnapt geweest, kregen we haar pas een paar dagen terug hadden ook allemaal mensen spelletjes gedaan met de kat volgens de dierenambulance. Ik zou m'n kat nu wel binnenhouden als ik ooit weer op een flat kwam te wonen.

Juliaa
Berichten: 374
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-04 19:25

Nou ik zit op drie hoog, dus valt op zich nog mee. Neemt niet weg dat dat niet lekker is om te vallen natuurlijk.. Tnks voor jullie tips, ik ga dr absoluut eentje nemen, heb er nu al zin in! Lachen

Nienke

Berichten: 3205
Geregistreerd: 01-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 19:26

Leuk! Veel plezier met uitzoeken. Wel foto's plaatsen als hij/zij er is he!

Look. A petrol station, the natural home territory of the Ford GT. And there it is, at the watering hole, drinking its fill. For the forty-seventh time today.

Fleur1977

Berichten: 1278
Geregistreerd: 23-03-04
Woonplaats: Het drentse landschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 20:40

Is toch gezellig een katje.. veel plezier ermee

Quarterh0rse

Berichten: 8491
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-04 21:32

ja een oudere asielkat die binnen kan lijkt me het beste.. jij vind het leuk, het asiel heeft weer een plekje en de kat heeft eindelijk een goed tehuis wat ie verdiend.. mooie oplossing toch! Haha!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dees, Dyphusion, GoogleAdsense, Jolliej, JornaR, Loreke2, YandexBot en 172 bezoekers