mijn zoon van 3

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:49

Dat is zowiezo verstandig, alleen maar overbodige suiker. Smeerkaas of smeerworst doen het vaak goed bij die kleine mannen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:55

Ik vind het echt belachelijk dat je je zoontje gewoon voor de TV laat zitten terwijl hij op z'n bed hoort te liggen. Ik (maar ik ben dan ook geen kinderliefhebster) zou hem er in slaan als hij er uit blijft komen. Bedtijd = op bed liggen en dus niet lekker rekken en voor de TV zitten. Tja... ik ben dan ook streng maar rechtvaardig opgevoed, misschien ligt het daaraan.
Idd het middagslaapje weglaten en zo min mogelijk suikers en kunstmatige kleur- en smaakstoffen binnen laten krijgen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:07

Ben het met je eens Tes! Regels zijn regels!
Als hij nu al die regels gaat overtreden en zijn zin door gaat drijven... hoe is hij dan over 10 jaar? Nu op je strepen staan en erop blijven staan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:13

Ik denk dat wij als kinderloze dames makkelijk praten hebben. Wij worden niet wanhopig van een jengelende peuter waar geen land mee te bezeilen is..... Haha!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:17

Maar komen we nu niet bij het kip en het ei verhaal? Wat was er eerder, een niet-altijd-even-consequente moeder of een jengelende peuter? Ik kon vroeger jengelen tot bepaalde hoogte, daarna was het gewoon klaar en moest ik het niet in m'n hoofd halen om door te gaan, want anders zou ik het wel even voelen of voor straf op m'n kamer zitten totdat ik bijgetrokken was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:19

Jij en ik waren blijkbaar geen probleemkinderen.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:21

Nou sonja ik heb 1 jengelende peuter thuis wonen ... een kleuter en een puber Haha!
Ja broertjes en zusjes waar ook ik de verantwoording wel eens voor draag... Bij mij zijn regels .. regels klaar. Nee= nee en dat weten ze ook.
Die peuter/ kleuter is ze ondertussen (4) wil ook nog wel eens drammen en huilen als ze haar zin niet krijgt.... die gaat de gang in daar mag ze bleren!
Dus ik weet wel degelijk hoe het is een jengelend kind om de hele dag om je heen Knipoog

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:22

Nou, ik was absoluut geen lieverdje hoor, maar ik wist wel wanneer ik naar m'n ouders moest luisteren. Je moet als kind respect hebben voor je ouders en als een kind dat niet toont, dan moet het repect maar afgedwongen worden (net als bij een paard Knipoog ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:30

Toch zeg ik nogmaals dat wij geen probleemkinderen waren.

Misschien heeft het kindje waar het hier om gaat wel ADHD, een suikergevoeligheid of een koemelkallergie, waardoor het heel anders reageert dan een "normaal" kind.

( Haha! Geloof het of niet, ik ben absoluut geen kinderliefhebben en zou in eerste instantie hetzelfde gereageerd hebben, maar ik heb van dichtbij een ADHD-kind meegemaakt en dat opent je ogen...)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:51

Maar ik neem aan dat ADHD geen reden is om totaal niet te luisteren naar je ouders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:57

Soms wel. Dan komt er een stof vrij in het lichaam die zoveel energie en actie losmaakt in het kind, dat ze er zelf gewoon geen raad mee weten. En zeker een kind van die leeftijd.

Essie

Berichten: 1785
Geregistreerd: 25-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:12

Ik denk dat je veel consequenter moet zijn. Vraag je eens af waarom hij steeds weer uit zijn bed komt??? Mensen doen vaak bepaalde dingen vaak omdat ze ervoor beloont worden. Als hij uit bent komt krijgt hij weer aandacht is dus een beloning...
Je moet proberen dit om te draaien en in plaats van die positieve beloning (aandacht) als hij uit bed komt er een negatieve sanctie van maken.

Wat misschien ook werkt is de overleg methode. Het klinkt heel stom om met een kind van 3 te overleggen, maar misschien kom je er achter of er bepaalde dingen zijn waarom hij niet wil slapen.

Verder is het heel belangrijk om echt een vast ritme te hebben. Hij weet waar die dan aan toe is en jij ook.

Ook heel erg oppassen met suiker. Ik heb door middel van een simpele oefening gezien dat suiker heel veel effect op je heeft. Er zijn genoeg andere lekkere dingen te vinden waar geen suiker in zit.

Ga er niet van uit dat het van vandaag op morgen over is. Als je het heel eerlijk bekijkt hebben jullie als ouders hem dat gedrag geleerd. (goed gekeurd de eerste keren=belonen) nu moet je dat weer omdraaien.

Heel veel succes er mee!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:19

bedankt allemaal voor je tips, ik heb er zeker wat aan.
de chocopasta heb ik vanaf vandaag omgezet naar smeerkaas en de appelsap of aanmaaklimonade heb ik ff omgezet naar water, vind ie trouwens ook heel erg lekker, ik kan het maar proberen toch.

zijn kamer is niet helemaal donker savonds maar dat was op zijn vorige kamer ook al niet maar die word dus vanavond wel eens helemaal donker, uitproberen kan nooit kwaad.

mijn vriendin heeft een ADHD kind in zware vorm, die is inmiddels 7 maar ken ik al van de geboorte, als ik soms haar verhalen hoor dan lijkt sven daar helemaal niet op!
of misschien wil ik het niet zien maar ik geloof het niet echt!

Al moet ik wel zeggen dat mijn zoon een verwend nest is hoor, regels zijn regels maar soms speel ik er wel eens mee, ik weet het,. het is niet goed maar heb daar nog nooit problemen mee gehad, ff een voorbeeld, mama mag ik een snoepje, nee sven, je luisterd niet maar als je nu een hele dag goed luisterd dan mag je vanavond een snoepje, zo speel ik er bv een beetje mee, ik weet het, het mag niet maar goed , ikw il ook geen bitch zijn tenm opzichte van mijn kind.

paps zadel ik er niet mee op als ie stout is, hij is vrachtwagenchauffeur en komt ofwel savonds thuis of hij is een paar dagen weg en als ie er niet is dan hoeft ie het ook niet te weten omdat ik dan zoiets heb van, ik wil niet van paps de boeman maken dus van, wacht maar tot papa thuis komt, dan shilder je de papa af als een eng figuur terwijl papa van niks weet en het kind al loopt de shaken tegen dat ie thuiskomt!

hem het bed in slaan doe ik al helemaal niet, er zijn ook moederregels net als het kind regels heeft en slaan hoort daar niet bij.
een tik op zijn vingers ja maar het bed in slaan, nee, sorry, vind ik te ver gaan!

het kip van het ei scheiden, ja is best moeilijk natuurlijk, misschien hebben svenb en ik dit probleem samen gecreeerd, of misschien is het toch een voedingsprobleem.
hyperacticiteit zit wel een beetje in de familie aan papa's zijde.

ik laat jullie weten de tips zullen werken!

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:29

laten we 1 ding voorop stellen, je bent zeker niet de enige, en het gaat over. Maar daar heb je nu helemaal niks aan. Ik denk wel dat je partoon door de dag heen, moet verandere, meer consequent(heel moeilijk), s.avonds na het eten geen tv, maar lees hem voor, doe een spelletje, voordat hij naar bed gaat, lekker in bad doen, met lavendelolie(rustgevend) of die andere lotion die nu verkrijgbaar is(zie reclame op tv).
als je hem naar bed doet, niet meer eruit halen(weer zo moeilijk) als je dat probeert zal denk ik een weekje of 2 strijd hebben, maar het gaat werken. Gaat hij al naar de peuterspeelzaal?? wie weet zijn daar ook ouders met hetzelfde probleem. En die homeopatiche druppels, gewoon geven baat het niet schaat het ook niet. Ik zelf heb mijn dochter kindival gegeven een periode. Veel succes, komt allemaal goed. En in alle bovenstaande teksten, zitten hele goeie tips tussen, probeer gewoon het een en ander.

Adriana

Berichten: 11102
Geregistreerd: 26-10-01
Woonplaats: Haselau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:38

Nu is juist de tijd dat je consequent moet zijn, maar niet overdrijven.
En dat overdrijven zie ik niet bij jou gebeuren, consequent zijn is helemaal niet erg.
Ik heb een paar weken stage gelopen in een groep 1, ik kan je vertellen dat de consequente juf veel meer met de kinderen kon doen, dan de juf die 10 keer nee zei.
Consequent zijn is niet erg, dan weet je zoontje precies wat ie aan je heeft.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:44

isabelle schreef:
hem het bed in slaan doe ik al helemaal niet, er zijn ook moederregels net als het kind regels heeft en slaan hoort daar niet bij.
een tik op zijn vingers ja maar het bed in slaan, nee, sorry, vind ik te ver gaan!


Nou ja, in slaan... misschien even het armpje beetpakken en hem naar bed geleiden. Het moet gewoon even duidelijk voor hem zijn dat het spelletje over is.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 13:14

Nou Issabel Ik geloof dat de algemene stelling toch wel
CONSEQUENTIE is en daarbij als tip zo min mogelijk zoetigheid

Mocht dit na 1 maand nog absoluut geen resultaat hebben dan kan je als nog evt via de HA kijken of er niet iets anders aan de hand is

Ik weet dat kinderen heel vermoeiend kunnen zijn , ik vraag me ook
dagelijks af waar dat jong zijn energie van daan haalt en of tie mij niet een beetje kan geven!Ik weet wel dat als die van mij door zijn vermoeidheid heen is dat dan pas echt t hek vd dam gaat!

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 13:25

ja nicky, ik geloof het ook en daar moet ik dus extra ff mijn aandacht opleggen wat ik ook wel van plan was, ik heb hier ten slotte niet voor niks om tips gevraagd en ik merk dat er heel veel moeders gereageerd hebben waar ik echt heel veel aanhad. voor de niet moeders ook dank je wel uiteraard

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:26

isabelle schreef:
Al moet ik wel zeggen dat mijn zoon een verwend nest is hoor, regels zijn regels maar soms speel ik er wel eens mee, ik weet het,. het is niet goed maar heb daar nog nooit problemen mee gehad, ff een voorbeeld, mama mag ik een snoepje, nee sven, je luisterd niet maar als je nu een hele dag goed luisterd dan mag je vanavond een snoepje, zo speel ik er bv een beetje mee, ik weet het, het mag niet maar goed , ikw il ook geen bitch zijn tenm opzichte van mijn kind.


Dit heeft niets te maken met consequent zijn of niet. Dit doe ik bij mijn dochter ook. Op deze manier leren ze ook dingen. Zoals je het uitlegt is er niks mis mee. Dit is pas fout als hij 's avonds wel een snoepje krijgt als hij de hele dag idd niet goed geluisterd heeft.

Soms is de situatie niet anders en moet je wel eens "spelen" met de regels. Als ze eenmaal op een leeftijd komt dat je wat kunt uitleggen is dat ook helemaal niet verkeerd. Moet je uiteraard niet met teveel regeltjes gaan spelen want dan krijg je een puinhoop Haha! .

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 16:54

Wat ik me opeens af zit te vragen......
Als jij er een avond niet bent maar een oppas ofzo, komt hij dan ook eindeloos zijn bed uit? Heeft hij dan ook zo'n moeite met inslapen?

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 17:25

Richtje schreef:
Wat ik me opeens af zit te vragen......
Als jij er een avond niet bent maar een oppas ofzo, komt hij dan ook eindeloos zijn bed uit? Heeft hij dan ook zo'n moeite met inslapen?


dit is nog nooit gebeurd, sven heeft nog nooit een oppas gehad, ja eens gaan slapen bij oma ofzo maar dat gaat meestal goed, het is echt nog maar sinds een maand dat hij dat hiero doet!

misshcien is het ook wel eens een optie om hem door iemand anders op bedje te leggen!
ff kijken of hij mijn niet te makkelijk vind
dank je is een goede tip! OK dan!

PatriciaB

Berichten: 467
Geregistreerd: 14-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 17:26

Ik lees niks vreemds voor een driejarige,lekker grenzen verleggen ....
Wel even uitvinden of hij niet bang op zijn kamer is,dat was bij mijn driejarige zoon(is nu 8) het geval.Niet te geloven he hoeveel energie die kinderen hebben...
Waarschijnlijk gaat het beter als hij naar de kleuterschool gaat.
Suikers kleurstoffen en appelsap geven inderdaad nog een extra energiestoot..
Er zijn cursussen via het consultatieburo ""peuters lief maar ook wel eens lastig" heette dat toendertijd,cursus zelf heb je niet zo veel aan maar wel ouders met kinderen in dezelfde leeftijd om het mee over te hebben..heel verhelderend Haha! Haha!

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:51

leg je hem ook 's middags te slapen ?
zo ja doe dat dan niet (ik heb hetzelfde geval als dat van jou nl op vitaya gezien --> belgische zender en je mag hem dan 's middags niet meer te slapen leggen zodat hij 's avond echt moe is en doe 's middags wat spelletjes met hem of

pimkie
Berichten: 748
Geregistreerd: 15-01-04
Woonplaats: {hartje van turnhout}

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 21:52

oeps een foutje ......als hij naar een kinderopvang gaat vraag dan of ze met hem extra willen bezig zijn en niet laten slapen

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 22:29

hij gaat niet naar de kinderopvang en dat slapen smiddags doet ie al een hele tijd niet meer.
hij gaat wel twee middagjes naar de peuterspeelzaal, voor de belgen onder ons is dat een soort van voorbereiding voor ie naar school gaat!

vanavond kreeg ik hem na lang gesjoemel om 21.30 eindellijk zijn mand in!

hij zegt wel eens dat ie bang is maar ik heb bij sven nog niet door dat ie het woord "bang" begrijpt want hij zegt het als ik het vraag en anders hoor ik er hem nooit over!