Grijp jij in in de natuur?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Grijp jij in in de natuur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-04 10:50

naar aanleiding van dit topic [AM] gewond baby haasje gevonden, wie heeft tips???

Het is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen van tja, dat is de natuur...
En het is natuurlijk ook zo. Waarschijnlijk was het haasje de zwakste, anders hadden de vogels hem nooit te pakken gekregen. Wellicht mankeerde hij iets en heeft zijn moeder hem daarom verstoten.
Mijn hoofd zou ook zeggen van, laat liggen, dat regelt de natuur zelf wel, maar of ik het ook over mijn hart kan verkrijgen??
Vroeger toen ik klein was nam ik altijd alles mee naar huis, vlinders met kapotte vleugels, musjes die uit het nest waren gevallen, etc... En mijn vader vertelde me toen altijd dat het hopeloos was en dat zo'n beestje niet gered kon worden door mensen, en met veel pijn en moeite zette ik het dan terug waar ik het gevonden had.
Beter? ja, leuk? Nee....


Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:00

Waarom beter Verward

Ben ik niet met je eens namelijk. Ik heb al eens een jong eendje gered

Iedereen grijpt in in de natuur. Alleen al door geboren te worden Knipoog

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:08

Als jij ingrijpt is dat naar mijn mening ook iets wat de natuur doet. Jij behoort daar tenslotte ook tussen Lachen.
Er zijn ook dieren die elkaar helpen, dus waarom zou jij het niet mogen?

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:11

ik denk dat je het per situatie moet bekijken. als een beest ook niet gered meer kan worden, kan je hem beter gelijk dood maken, en niet terug in de natuur zette. Anderen die wel gered kunnen worden zou ik redden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:21

Ik zag gister toen ik met mijn vriend in de auto zat een schaapje op zijn rug liggen spartelen...

We hadden nooit kunnen remmen want het was een 100 weg en weet je...soms gaan die dingen zo, maar als ik er wel in 1 keer bij kan, dan duw ik dat arme ding wel weer terug.

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:22

Ilona en ik zagen dat een tijdje terug idd ook... zo'n schaap op de kop... alleen toen we wat langer keken, zagen we dat het schaap aan het rollen was over zijn rug Verward. Hij kiepte gewoon weer terug Tong uitsteken. Zeker extreme sports onder de schapen community ofzo Cool .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:26

Sypheron schreef:
Ilona en ik zagen dat een tijdje terug idd ook... zo'n schaap op de kop... alleen toen we wat langer keken, zagen we dat het schaap aan het rollen was over zijn rug Verward. Hij kiepte gewoon weer terug Tong uitsteken. Zeker extreme sports onder de schapen community ofzo Cool .


Ja alleen op de terugweg was die van mij gesneuveld Tong uitsteken

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:42

Tot op zekere hoogte. Ik heb zaterdag de stalkatten naar binnen gedaan omdat er mezen-vliegles was op het erf. Ze mogen best een keer een vogeltje pakken (al zijn ze aangenomen voor de muizen, ze luisteren alleen niet naar me Scheve mond) maar uitvliegers... dan liggen er straks 6 op een rijtje. Ik heb de nog levende uitvlieger weer ergens neergezet en gehoopt dat hij verder okay was. Hij leek last van een pootje te hebben, maar ik ga zo'n beestje dan niet naar de dierenbescherming brengen ofzo. Ik heb 'm nog een kans gegeven, herstelde hij niet dat is 'ie de volgende morgen alsnog catfood geworden.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 11:56

Ook al is het de natuur, een dier hoef je niet te laten lijden.
Dus je helpt dat diertje, misschien komt het er bovenop, misschien niet.
Van de week had mijn kat een klein konijntje te pakken. Zijn pootje was gebroken, dus istie naar de dierenarts gegaan en die heeft hem een spuitje gegeven. Ik kan er niks aan doen, ik kan het die kat niet afleren, maar als ik het zie pak ik het meestal wel af.

Net zoiets als een paar jaar terug. In een natuurgebied hadden ze van die wilde koeien lopen. Die wilde ze niet bijvoeren in de winter en een dood dier lieten ze ook liggen, want dat was de natuur.
Dat vond ik zo'n onzin. Wij halen die beesten hierheen, zetten ze in een natuurgebied met een groot hek eromheen en dan moeten ze het zelf maar uitzoeken. Ik vind dat je nog steeds die verantwoording voor die dieren hebt.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:06

en als je een veulentje ziet liggen?

Amor Vincit Omnia

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:22

Eens met Romkabouter, Syph en Alikesflame... dat 'beter' in jouw topic ben ik het dus niet mee eens... ik heb een paar dagen geleden nog een vogeltje mee genomen, die doet het nog hartstikkegoed en de vogel opvang laat hem of haar binnenkort uitvliegen. Ik zie niet in waarom we niet zouden mogen ingrijpen... dan kunnen we ook de mensen die ongelukken krijgen wel laten liggen bij wijze van spreke... dat klopt imo natuurlijk van geen kant.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:25

Helemaal van de situatie afhankelijk.
Als ik denk dat er serieus iets te redden valt aan het dier (en zodat het dier zelf ook nog gelukkig kan leven) grijp ik in.
Is dit niet het geval dan grijp ik ook in, maar dan om er een eind aan te maken Scheve mond .

Maik's muisjes zijn favoriet. Als hij er 1 gevangen heeft die al in shock is dan wordt hij een keer tegen de muur gezwiert, daarna mag Maik verder spelen.
Dood gaat hij dan toch, maar dan liever snel dan langzaam met veel pijn...

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 12:34

Ingrijpen in de natuur=een dier (proberen)te redden wat t in zijn eentje niet had gered.

Dus ook de vogel die uit het nest is gevallen, dus ook je paard medicijnen geven je kat ontwormen alles etc etc etcIk denk dat iedereen van ons wel op een bepaalde manier ingrijpt in "de natuur"

Persoonlijk red ik wat er te redden valt , onze huispoezen komen hier oorspronkelijk (en zeker niet in deze hoeveelheid, en zo "goed"verzorgt etc) vandaan dus worden er veel meer vogeltjes en muisjes gevangen
Aan de andere kant hebben we er ook zelf voor "gezorgd" dat er minder
adders rond kruipen dus.....

En nog veel belangrijker in mijn ogen een beestje niet "onnodig "laten lijden , een konijn met de konijnen ziekte geef ik "graag" een klap achter zijn oren en ik lust dan ook ff geen boterham hoor , maar voel me hierdoor wel beter dan m te laten lopen wetend dat tie een langzame dood tegemoed gaat .

zakelijke mail nickyskeet@gmail.com -- http://www.nickyskeet.nl
pbs worden niet beantwoord

GEZOCHT westdorpe- verzorger/bijrijder
of te koop/ruil (tegen 1 / 2 span shet wagen) aangeboden E (ca.153cm) pony
reacties aub per mail keetelaar@gmail.com

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:44

Als we niet meer mogen ingrijpen in de 'natuur', moeten we vanaf vandaag allemaal stoppen met paardrijden.. Haha!

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 15:55

Dat ligt eraan. Vorig jaar was er een kerngezond kauwtje uit de boom gevallen. Hij had alleen een lichte verwonding aan z'n vleugel. Hij was ook niet bang voor me, dus heb ik hem opgepakt en hem een tijd verzorgd. Ik kon het niet over m'n hart verkrijgen o het beestje door een kat te laten grijpen (die inmiddels al in omliggende bosjes zaten).

Uiteindelijk is ie naar de vogelopvang gegaan, en is ie weer vrijgelaten. Mijn Piekpiek. Lovers

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:15

Ik maak me daar absoluut geen zorgen over en wel met de volgende reden.
Je leven volgt een weg. Zo ook het leven van een dier.
Om alles in evenwicht te houden op de aarde helpt de een de ander, maar een andere keer helpt niemand elkaar. Zo is dat ook de bedoeling, en je moet er niet bij stil gaan staan of je elkaar helpt of niet. Zoiets gaat vanzelf.

MaiNat

Berichten: 3471
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:52

Ik vind dat het afhangt van de situatie. Zoals in mijn topic staat wilde ik het haasje redden van die vogels. En ik denk ook niet dat hij de zwakste was van het nest ofzo, maar enkel nog heel jong. De vrouw van de hazenopvang zei dat hij 2 of 3 dagen oud is. Hoe kan z'n haasje zich dan verweren? Het enige wat ik weet is dat ik hem heb proberen te redden en ik heb hier totaal geen spijt van. Anders hadden ze eerst ze ogen eruit gepikt en hem levend opgegeten. En al zou hij niet gewond zijn dan had ik hem ook nooit opgepakt hoor, maar hier ken enkel een deskundige er wat aan doen.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Jokonootje

Berichten: 4830
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 16:53

tsja hangt af van de situatie ... zo zat er laatst een klein spreeuwtje midden op het grasveld bij mijn vriend thuis heb er nog even bij gekeken want er zat een kraai op te azen vanuit een boom ik hem hem toen maar laten liggen want het beestje had al een gebroken poot en probeerde niet eens weg te komen voor me ... nog geen 2 minuten nadat ik weg was werd het beestje gedood door de kraai ...
tsja daar was toch weinig meer aan te doen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:30

Ja, ik grijp dagelijks in op de natuur: mijn kat woont thuis en krijgt hapklare brokjes en haar behoefte doet ze op de kattenbak. Dan heb ik ook nog een paard dat in een stal woont, gepoetst wordt, waar ik ook nog regelmatig een zadel opgooi undsoweiter, undsoweiter.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:31

Sypheron schreef:
Als jij ingrijpt is dat naar mijn mening ook iets wat de natuur doet. Jij behoort daar tenslotte ook tussen Lachen.
Er zijn ook dieren die elkaar helpen, dus waarom zou jij het niet mogen?


Juist vind ik ook! Zijn wij mensen zo onnatuurlijk dan?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:36

Ik neem ook alles mee naar huis en probeer het weer op te knappen. Zo heb ik al heel veel vogeltjes gered, een kalfje, kikkers Haha! en zelfs een keer een baby uil. Haha!
Van mij krijgen ze zeker een tweede kans.
Dr stond toevallig nog een foto op de computer en ik moest m dr bij zetten, sorry. Haha!
Deze was tegen hem raam gevlogen, sufferd. Ach gut Maar zon arm beestje laat je toch niet liggen. Lovers Hij heeft het trouwens gered na een nachtje bij te zijn gekomen in een kooitje. OK dan!

Afbeelding

Lieke

Berichten: 11348
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 17:47

Als ik een gewond dier zie liggen en ik kan het helpen dan doe ik dat.
De natuur regelt het zelf wel, maar mijn hart regelt dat ik me heel lang schuldig ga voelen als ik het dier niet help.
Ik zal altijd proberen wat ik kan, want er gaan nog heel veel dieren dood in het verkeer of door mensen (zoals tegen ramen aanvliegen) dus ingrijpen in de natuur is al gedaan door de mens.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:02

Ligt inderdaad helemaal aan de situatie... Neem nou dat spreeuwtje waar een kraai op zat te loeren. Ik zou daar persoonlijk niet ingrijpen. Die kraai heeft misschien ergens ook wel een nest en die jongen moeten ook eten. Maar daarentegen vond ik 2 maanden geleden een wild duifje die uit het nest was gevallen en als ik die niet op had gepakt, dan had hij/zij kattenvoer geweest. En katten hebben brokjes die ze kunnen eten en zijn niet van de natuur afhankelijk. Dus ja, ik grijp op z'n tijd wel eens in Haha!

Life is all about ass; you're either covering it, laughing it off, kicking it, kissing it, busting it, trying to get a piece of it or behaving like one.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 18:36

Ik kan me in een hoop antwoorden vinden... Oa het antwoord over de medicijnen van het paard OK dan! Ook zal ik niet ingrijpen wanneer een kat op een vogel loert, als die 2 van mij iets binnen brengen en het leeft nog zal ik het afpakken. Maar dan bedoel ik wel echt leven... Niet half dood, die mogen mijn katten lekker verder doodmaken.

Maar een gesneuveld konijntje, een vogel met een gebroken vleugel, eigenlijk alle mankementjes die theoretisch niet levensbedreigend zijn (en dan laat ik dus roofdieren ed buiten beschouwing), die neem ik mee. Beesten die het op voorhand al niet lijken te overleven laat ik met rust.

Ik heb de beesten die het overleefden overigens vrijwel allemaal ondergebracht bij vrienden of mezelf, ik ben nl van mening dat zo'n dier niet zomaar terug de natuur in kan.

Spoiler:
Hier moet een nieuw onderschrift komen.

_DuN_

Berichten: 1166
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-04 20:17

BeNGeL schreef:
tsja hangt af van de situatie ... zo zat er laatst een klein spreeuwtje midden op het grasveld bij mijn vriend thuis heb er nog even bij gekeken want er zat een kraai op te azen vanuit een boom ik hem hem toen maar laten liggen want het beestje had al een gebroken poot en probeerde niet eens weg te komen voor me ... nog geen 2 minuten nadat ik weg was werd het beestje gedood door de kraai ...
tsja daar was toch weinig meer aan te doen ...


Ik had m wel weg gehaald, er valt vaak nog wel wat te repareren, maar zo heb ieder zn eigen mening. Ik zou niet meer kunnen slapen Bloos Alles wat ik tegen kom neem ik mee. En komt bij de vogel opvang of dieren ambulance terecht. Vandaag toevallig een kauwtje gepakt, jong, met gele mondhoekjes. hupte zo de sloot in en kon er niet meer uit dus meteen mee genomen. Mankeerde verder nix maar kon nog niet al te best vliegen. Mensen komen vaak ook bij ons aan de deur met gewonde beesten *don't ask me why* laatst was er een kat die amper kon lopen. Zn vacht zat helemaal onder d klitten en had erg veel groene snot in zn mond, Stinken! Scheve mond toen ik aan kwam viel ie om en trok helemaal in een, en dacht die is dood, maar hij leefde nog, raapte al zn kracht en probeerde verder te lopen alsof ik er niet was. Dus pakte m op en nam m mee. Hij wou nix eten enz, zn neus zat verstopt. De dieren ambulance is toen langs geweest en hebben m inlaten slapen. Nou weet ik ook van wie die was. Maar vind t wel *piep* als je zo lang wacht om met m naar de DA te gaan. we hebben ook duiven, meerkoeten, katten, ratten, egels, eenden en een buizerd *gaaf beest* in huis gehad. zo zie je weer s wat ook op mn oude school geven ze slangen jonge knaagdiertjes die hun ogen nog dicht hebben maar wel lopen kunnen. En dan roept iedereen aaah wat zielig dat doe je toch niet, kan ik niet zien hoor! en wat doen ze... allemaal met hun neus tegen t glas. *zucht* Stoom uit je oren dat snap ik niet dan. sorry voor t lange verhaal! *LOL*
Laatst bijgewerkt door _DuN_ op 01-06-04 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

A trip down memory lane...I'm a Bokted One! Knipoog
~* Backstreet's back again! *~


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: swatch en 33 bezoekers