Ik begrijp het niet..oorlogsmisdaden

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 12:43

Amerikanen worden idd opgevoed met het idee: "we are the best"
maar moet nu ook opeens denken aan de moordenaar van Pim Fortuyn en hoe weinig er eigenlijk voor nodig is om mensen te laten geloven dat het een slecht mens was met slechte ideeen. (denk ook vooral aan de aandacht in het buitenland)

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:50

Je hebt gelijk. Er zijn inderdaad een flink aantal gelijkenissen te vinden.

Een groot deel van de wereld wil dit voorkomen, ze willen vrede hebben, maar toch gebeurd dit.

Het is inderdaad schokkend om die vrouw zo op de foto te zien staan met haar gevangenen.

Een oorlog doet heel wat met je.
Het veranderd je in een klap, vaak zonder er al te veel over na te denken.

Je volgt de rest van de bevolking, in de hoop dat je zelf niet het slachtoffer word...

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 12:59

Dat milgram experiment heb ik ook ooit eens gelezen..Moet je kijken hoe gemakkelijk en snel mensen eigenlijk zijn over te halen ...

Eigenlijk is de mens maar een akelig wezen..
Zelfs geen beest meer,want dieren zijn nog redelijker.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 13:53

manic schreef:
Even terugkomend op het verhaal WOII, het kan ook anders. Mijn oma heeft ondergedoken gezeten en heeft tijdens die period ook een kindje (een zoontje) gekregen. Dit kindje is eigenlijk al gelijk bij katholieke mensen in het noorden des lands ondergebracht en als eigen kind beschouwd, met gevaar voor eigen level. Dat blijkt wel, want ook deze familie is verraden, en de (katholieke) vader van het gezin is samen met de baby om het leven gebracht in een van de concentratiekampen. Mijn moedere heeft haar broertje dus nooit gekend en weet eigenlijk niet eens zeker of hij wel om het leven is gebracht. Ik heb een keer een foto van de baby gezien bij mijn oma. Ik was toen erg jong en begreep niet waarom zij er niet over wou praten. Inmiddels dus wel...

Maar het verhaal gaat verder. Ondergedoken met baby en op een dag wordt er aan de deur geklopt. Een duitse soldaat staat voor de deur... Mijn oma is toen tegen hem tekeer gegaan of hij wel kon tegen een vrouw met een kind. Hij heeft hen verteld dat hij de dag erna terug zou komen en dat ze dan moesten zorgen dat ze weg waren. Ook deze Duitse soldaat deed dit met gevaar voor eigen leven, hij had ook geen keus. Hier hebben mijn oma en opa wel hun leven aan te danken.

Wat betreft Irak, dat zijn dingen waar ik me een beetje afzijdig van houdt. Beide partijen zijn schuldig, mischien wel niet op het persoonlijk vlak, danwel in de samenleving en cultuur waarin zij wonen. Ik durf daar zelf geen uitspraken over te doen, aangezien het te moeilijk is je in dit soort mensen te verplaatsen.


Raar dat mensen elkaar verraden. Zelfs die duitse soldaat probeerde ze te waarschuwen, en die andere mensen hadden slechts hun smerige kop hoeven te houden. Waar was dat verraden nou voor nodig?

Ik vraag me ook af wat die proef betreft, of er verschillen zaten tussen mannen of vrouwen, of dat de proef alleen met mannen is gedaan.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 14:04

Desiree schreef:
Raar dat mensen elkaar verraden. Zelfs die duitse soldaat probeerde ze te waarschuwen, en die andere mensen hadden slechts hun smerige kop hoeven te houden. Waar was dat verraden nou voor nodig?

Ik vraag me ook af wat die proef betreft, of er verschillen zaten tussen mannen of vrouwen, of dat de proef alleen met mannen is gedaan.


In de film van Anne Frank is het ook een vrouw die voor haar hachje kiest en de hele familie moedwillig verraadt.
Terwijl je in de loop van de film denkt dat ze door een man verraden zullen gaan worden die geld nodig heeft.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:21

Gister is als het goed is ook de documentaire "Wie verraadde Anne Frank?" geweest op discovery, iemand dat nog gevolgd toevallig? Ik heb het dus niet gezien omdat ik de film zat te kijken, maar had het ook graag willen zien.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 14:44

Cody schreef:
Gister is als het goed is ook de documentaire "Wie verraadde Anne Frank?" geweest op discovery, iemand dat nog gevolgd toevallig? Ik heb het dus niet gezien omdat ik de film zat te kijken, maar had het ook graag willen zien.


Ja die had ik nog gezien, was ook erg interessant, wat voor een gevaar al die mensen liepen in die tijd... Daar zaten nog eens echte helden, maar helaas ook vieze verraders, tussen.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 16:28

essie79"]
[quote="Desiree schreef:
Raar dat mensen elkaar verraden. Zelfs die duitse soldaat probeerde ze te waarschuwen, en die andere mensen hadden slechts hun smerige kop hoeven te houden. Waar was dat verraden nou voor nodig?

Ik vraag me ook af wat die proef betreft, of er verschillen zaten tussen mannen of vrouwen, of dat de proef alleen met mannen is gedaan.


In de film van Anne Frank is het ook een vrouw die voor haar hachje kiest en de hele familie moedwillig verraadt.
Terwijl je in de loop van de film denkt dat ze door een man verraden zullen gaan worden die geld nodig heeft.
[/quote]

Feit is volgens mij dat er helemaal niet bekent is wie de familie Frank verraden heeft.. dit is gewoon verzonnen voor de film dat die vrouw hun heeft verraden.

Wat verschrikkelijk voor je oma Manic!

Mensen worden wreed in tijden van oorlog en het is dan ieder voor zich en god voor allen. Ik kan mij er persoonlijk helemaal niets bij voorstellen dat ik ooit zoiets zou kunnen doen Ik denk dat het ook in je aard moet zitten Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 23:03

Maar waarom he. WAarom mensen verraden? Wat win je ermee? en zelfs geld kan het leed toch niet goed maken, en ze wisten verdomde goed wat ze er mee aanrichtten.