Bloedarmoede... (= dag leasepaard)

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Bloedarmoede... (= dag leasepaard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:34

Maandag naar het ziekenhuis geweest omdat ik bij inspanning (bijv. paardrijden) een beetje kortademig ben, niet echt schokkend ofzo, maar ja. Even met de longarts gepraat en een afspraak gemaakt voor een longfunctieonderzoek en, voor de zekerheid omdat ik ook allergisch ben (maar daar is nooit onderzoek naar gedaan), ook nog even bloedprikken.
Ik zou de dag daarna waarschijnlijk een leasepaard krijgen. Er waren nu nog wat problemen met de verzekering dus de kans dat het door zou gaan was al wat kleiner.
Toen ik thuis was hoorde ik van m'n moeder dat het ziekenhuis gebeld had, ik had bloedarmoede. Nou ja, paar staaltabletten en dan is het weer over, dacht ik Tong uitsteken . Dus snel gegeten en springles gehad, ging allemaal leuk en aardig.
Kom ik thuis, had de arts ook nog een keer gebeld, omdat het toch wel heeeeel ernstig zou zijn (volgens mijn overdrijvende moeder). Het kwam er eigenlijk op neer dat ze verbaasd waren dat ik naar school kon fietsen zonder flauw te vallen Schijnheilig maar dat gebeurde niet, dus wat is dan het probleem Verward
De dokter zou het de dag daarna in een ander ziekenhuis nog even overleggen.
Mocht ik de volgende dag niet eens naar school Boos! (had een afspraak met een gastspreker voor onze maatschappijleerpresentatie, nu afgezegd *fijn*). Bleek later dat m'n moeder dat helemaal zelf bedacht had, sloeg echt nergens op .
De arts belde die dag nog om te zeggen dat ik het gewoon met wat staaltabletten en meer eten met ijzer moest proberen en dan over een tijdje weer bloedprikken voor controle.

Maar nu hebben m'n ouders dat leasepaard hierom dus ook mooi even afgezegd Scheve mond .

Zijn er nog meer mensen op bokt met bloedarmoede?
Ik had trouwens een hemoglobinewaarde oid van 3,6.. (bij een "normaal" mens hoort dat 8,0 te zijn...)

Denken jullie dat het idd beter is om rustig aan te doen (terwijl ik me van de dokter naar behoefte in mocht spannen en ik nergens last van heb, nooit flauwgevallen ben oid)?! Of denken jullie dat het geen probleem zou zijn om ongeveer 4x per week op een pony te rijden (jonge pony met cornage, dus moet sowieso een beetje rustig aan doen Knipoog ).


vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:40

Mag ik vragen hoe oud je bent? En als ik eerlijk mag zijn klinkt het me in de oren alsof jouw moeder overdreven bezorgd is... misschien moet je eens een gesprek vragen met de arts en je moeder er bij zodat haar bezorgdheid weg kan worden genomen... en anders misschien navragen of het mogelijk is dat jouw medische probleem niet meer met je moeder wordt besproken... een arts heeft immers beroepsgeheim, ik weet alleen niet of leeftijd daar een rol bij speelt... Verward Maar er zijn vast wel bokkers die dat wel weten. *Edit* Ik heb geen ervaring met bloedarmoede, dus ik kan ej helaas niet van advies dienen... maar als de arts zegt dat je je gewoon nog in mag spannen dan snap ik dus niet waar je moeder in hemelsnaam een probleem van maakt.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:45

Ik ben 16.
Mijn moeder is imo ook best wel overbezorgd.
Ze werkt trouwens wel in het ziekenhuis en had het ook nog met een kinderarts erover gehad en die was het eingelijk wel met haar eens Scheve mond .
De longarts zelf is ook een beetje overbezorgd, maar wel minder (hij had gezegd dat ik me naar behoefte mag inspannen). Het probleem is, dat m'n moeder voor ze weer over het leasepaard na wil gaan denken, eerst opnieuw bloedprikken af wil wachten en daarvan krijgen we de uitslag pas 10 mei en dat is dan waarschijnlijk te laat voor dat leasepaard.
Het is trouwens een paard waar ik op gelest heb, maar degene ging nu stoppen met haar stal en kan zelf niet echt goed meer voor Lady zorgen. Voordat ze Lady te lease aanbood, had ze haar al te koop gezet... Dus de kans dat ze nu verkocht wordt is nogal groot.

Kristie

Berichten: 15027
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Al pendelend tussen hier en daar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:46

ze is 16 jaar {profiel Knipoog }
Wel vervelnend dat je geen verzorgpaard meer mag, ik vind niet dat je moeder over bezorgd reageerd, is denk ik de aard der moeders...
en mag je oook niet over een tijdje weer gaan paardrijden??
sterkte!!

'Wil je me alsjeblieft vertellen welke kant ik op moet vanaf hier?'
'Dat ligt er aan waar jij naar toe moet,' zei de kat.
'Dat kan mij niets schelen,' zei Alice.
'Dan doet het er niet toe welke kant je opgaat' zei de kat.

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:48

Ik mag nog wel blijven paardrijden.
Ik rijd nu 2x per week in de manege, in een les, ook springles. Dat is eigenlijk intensiever dan op dat leasepaard, want op Lady zou het vrijrijden zijn (wel les, maar dan privé-les). Tijdens vrijrijden kan je makkelijker even gaan stappen en tijdens een privé-les hoef je ook geen rekening met de anderen te houden.
Mijn moeder zou er dan ook op rijden (iets minder dan de helft) en een vriendin van me kan als ik erg moe zou zijn er ook af en toe op rijden.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:49

Gelukkig geen bloedarmoede. Twee maanden geleden is mijn hemoglobine nog geprikt op 9,9 ! Super gezond, dus!
Vroeger heb ik wel eens een laag ijzergehalte gehad en weet nog hoe slapjes ik me daarvan voelde...

* To Belg, or not to Belg *

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-04 13:49

Dat is dus het vreemde, ik voel me helemaal niet slapjes ofzo Verward

Billy

Berichten: 20699
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 13:50

Eehm, 3,6 is erg laag.
Omdat het langzaam gezakt is heeft jouw lichaam zich eraan aangepast, maar ik kan me de bezorgdheid van je moeder erg goed voorstellen.
Ik snap niet dat er geen onderzoek gedaan wordt naar de reden van je bloedarmoede, want ik schrik hier behoorlijk van.
Ik ben zelf verpleegkundige en ik kan je verzekeren dat een Hb van 3,6 ernstig afwijkend is.

Goedgekeurd onderschrift :)

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:06

Ik heb vroeger, ongeveer hetzelfde gehad, ik had alleen al een pony, die ik gelukkig gewoon mocht houden, alleen was de voorwaarden dat als ik echt moe was ik ook thuis zou blijven om te rusten en dus niet wegging met de kans op flauwvallen... Is gelukkig allemaal goed gekomen! Kan je je moeder niet voorstellen het gewoon te proberen, mocht het niet lukken kan je toch altijd nog opzeggen, okee is dan wel moelijker, maar jullie hebben het dan in ieder geval geprobeerd.
Ik hoop voor je dat het gaat lukken !

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 14:22

Het probleem is dat Irene (renza) vast zou zitten aan een minimale lease-tijd van een half jaar en met een opzegtermijn van twee maanden dus proberen is waarschijnlijk geen optie.
Ik zag het eerst ook nog wel positief in, maar nu ik Irene's moeder net heb gesproken denk ik dat ze nog maar weinig kans maakt .... ze wil sowieso eerst de resultaten van het bloedprikken en de longfunctie afwachten.
Billy, als je lichaam zich aan die lage hoeveelheid ijzer heeft aangepast is het dan echt "schadelijk" om regelmatig paard te rijden?! Aangezien de longarts had gezegd dat ze zich naar behoefte in mag spannen en de arts in het andere ziekenhuis zei dat het met een paar staalpilletjes wel weer beter zou zijn, is het dan echt zo onverstandig?

Hetja

Berichten: 2338
Geregistreerd: 12-03-04
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 15:59

't was te proberen..... Maar is een half jaar dan niet gelijk een mooie 'proefperiode'.. Of misschien is er een afspraak te maken voor in dit geval een kortere periode? Zomers is het zowieso een betere periode om eventueel je paard te verkopen... Tja, wens Renza veel succes!

Welcome to my world of make believe, check your reality at the door.
Within my wishes and my wildest dreams, if I could be anything,
well baby, I‘d be yours

ippolata

Berichten: 1344
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:05

ik heb ook bloedarmoede, maar ik viel er wel door flauw en ik kreeg ook een of andere tabletten, we zonde dat je nu wel je lease hierdoor is afgezed

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:08

Bloedarmoede, vroeger had ik het heel erg, nu is het eigenlijk zo goed als weg.
Elke dag paardrijden was voor mij echt teveel toen, maar 1 keer in de week ging wel Lachen

gewoon geen onderschrift :D

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 16:18

Kan het niet zo zijn dat die bloedarmoede meer de wel bekende druppel (die de emmer deed over lopen) was voor je moeder? Zag ze niet sowieso al op tegen het leasen?

Percy

Berichten: 12023
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:03

Nou, deze bloedarmoede lijkt me allesbehalve een "druppel". Dit is bijna een waarde die goed is voor een bloedtransfusie. De meeste mensen zouden niet meer naar behoren kunnen functioneren met zo'n laag Hb.
Ik denk dat je eerste prioriteit nu moet zijn om er achter te komen waar het vandaan komt en de waarde weer omhoog zien te krijgen.
Die bezorgdheid van je moeder is volkomen terecht.

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 17:27

Nou ik zou het als ik jouw was erg rustig aan gaan doen want een HB van 3.6 is schrikbarend laag.... Gaan ze nog verder onderzoek doen?? want dat lijkt me wel noodzakelijk, want mijn zusje had een HB van 3.3 en die werd met spoed opgenomen in het ziekenhuis, en kreeg enkele bloedtransfusies.. Zij had daarbij dan wel bloedingen(blauwe plekken enzow). En het bleek best wel iets ernstigs te zijn want bij haar bleek het beenmerg niet goed te werken waardoor ze dus een beenmergtransplantatie nodig had.. Nou doordat ik dit alles van erg dichtbij heb meegemaakt (was zelf de donor) ben ik dus erg geschrokken van je waarde.. wil je door dit verhaal niet laten schrikken maar je er wel een beetje bewust van maken dat een HB van 3.6 erg laag is en dat je eigenlijk tot dat het weer tussen de 7,5 en de 10 zit het rustig aan moet doen, omdat je het anders voorjezelf misschien alleen maar erger maakt.

in iedergeval heel veel beterschap Knipoog

Maroush

Berichten: 3953
Geregistreerd: 01-10-03
Woonplaats: Zoetermeer/Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 19:03

Maar of je nu 2x per week vrij intensief een uur les hebt of dat je ongeveer 4x per week op een heel rustig ponytje rondhobbelt, volgens mij maakt dat niet zo veel uit (om je maar even tegemoet te komen hè Irene, ik zie je nl. al helemaal shaken achter je pc omdat jij eigenlijk alleen maar reacties wil van: wat een belachelijk overbezorgde moeder heb jij ! Bloos! ). Maareh, waar zorgt ijzer eigenlijk voor? Voor het vervoeren van zuurstof ofzo Verward

Misja

Berichten: 3317
Geregistreerd: 12-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-04 20:16

Billy schreef:
Eehm, 3,6 is erg laag.


Zeg dat wel!! Jeetje Scheve mond
Ik kan je moeder wel begrijpen hoor..
Is er een 'reden' of oorzaak voor je bloedarmoede gevonden?

Op het randje van de afgrond..is het uitzicht het mooist!.......

Renza

Berichten: 4113
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-04-04 07:40

Er is geen reden gevonden. Waarschijnlijk eet ik te weinig ijzer, dus ze gaan eerst kijken of het met staaltabletten en meer ijzer beter gaat.
Ben btw ook vegetarisch, misschien dat het daar ook aan kan liggen, in vlees zit veel ijzer toch?

Chrystal-gek

Berichten: 3076
Geregistreerd: 17-05-01
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:47

Ik heb ook zware bloedarmoede gehad, waar door het kwam hebben ze nooit op getest.
Ik kreeg ijzerpillen, maar daar reageerde ik niet goed op.
Dus terug naar de dokter en ik mocht niet eens meer naar huis.
Dus mijn mams is naar huis geweest om spulletjes voor me op te halen.
Ik ben er toen 3 dagen geweest en heb toen 2 maal een bloedtransfusie gehad, 1e keer 2 zakken bloed, maar toen bleek het nog niet goed genoeg te zijn, daarna nog weer 2 zakken bloed en toen kon het ermee door.
Was niet perfect (had hoger gemogen dus) maar kon er dus mee door.
Dat was 6, 7 jaar geleden ofzo.

Ik viel wel flauw en was ook heel snel moe.
Nu test ik om de zoveel tijd nog eens mijn HB (nouja, laat het testen dan), maar het gaat nu aardig goed.
Ben na de bloedtranfusie ook nog wel eens flauwgevallen of stond op het puntje om dat te doen, maar gelukkig niet meer zo vaak als eerst.
Mijn HB is nu vaak op het randje, dat het er mee door kan dus, dat het hoger had gemogen.

*Na regen, komt zonneschijn... zegt men*


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, AmberG, Andreeaa, Anoukjuuuhh, Cerosa, cinniz123, DeGelukkige4, furious, goldith, IASCrawler, linoleum, Pieneappel, RoronaZorro, roxiie, Sanniejtjuh, Summerfly, tengeltje11, Traiectum, Vinny12511, Whizz, zonnebloem18 en 48 bezoekers