Mening? Tot hoeverre moet je aardig blijven....

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:27

Ik denk dat je eerst eens een schifting moet maken tussen de echte vrienden en de profiteurs. Daarna moet je voor jezelf een grens trekken. Natuurlijk moet je gewoon dingen blijven doen, ookal wordt je er zelf niet beter van, voor vrienden moet dat gewoon kunnen. Toch moet je op een gegeven moment aangeven dat ze het maar ff zelf moeten uitzoeken, bij vrienden kun je dat ook aangeven en ze zullen je er niet minder aardig om vinden. Daarvoor zijn het namelijk vrienden, die zullen je begrijpen. En al raak je iemand kwijt, dan is het jammer, dan was dat dus blijkbaar geen vriend.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:28

Ik denk dat je aardig moet blijven tot punt 10, en dat jij gemiddelt bij punt 16 zit...

Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:39

Volgens mij moet jij een keer 'nee' leren zeggen. Vroeg of laat, walsen alle mensen zo over je heen... Krijg jij ooit wel eens wat van ze terug?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 11:51

een schifting maken tussen mensen die je vertrouwt en die je niet vertrouwt, ga je dadelijk automatisch doen. Door een paar keer op je bek te gaan, ontwikkel je inzicht en intuitie. Daarbij leer je natuurlijk vanzelf voorzichtiger te zijn.

Ook moet je inzien dat mensen die altijd alles doen voor een ander, over het algemeen helemaal niet gewaardeerd worden. Integendeel, hun verdiensten worden een beetje als vanzelfsprekend beschouwd. Je kunt beter assertiever worden en nee leren zeggen. Juist dan gaan ze je meer respecteren en waarderen.

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:01

Ik herken hier heel veel in. Ik ben het nu wel een beetje aan het afleren. Dit komt door een paar gebeurtenissen de laatste tijd.
Een bepaalde vriendin heb ik al een keer of 3 geholpen met verhuizen. Nu ben ik in december op mezelf gaan wonen en ze is nu 2 keer langs geweest om thee te drinken. Ze heeft ook veel problemen, is alleenstaande moeder en heeft pas haar moeder verloren, maar toch....
Zij noemt mij haar beste vriendin omdat ik altijd voor haar klaar sta, enz.

Ik ben nu zo ver dat ik niet meer meteen op de stoep sta als ze belt. Het enige dat ik gewoon niet kan is haar vertellen hoe ik er over denk. Want ik wil haar geen pijn doen en ik wil haar ook niet kwijt.

Mensen vertrouwen doe ik niet zo snel meer. Ik ben daar al zo vaak door op mn bek gegaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:03

Desiree schreef:
Ook moet je inzien dat mensen die altijd alles doen voor een ander, over het algemeen helemaal niet gewaardeerd worden. Integendeel, hun verdiensten worden een beetje als vanzelfsprekend beschouwd. Je kunt beter assertiever worden en nee leren zeggen. Juist dan gaan ze je meer respecteren en waarderen.


Nou, ik vind dat je het al moet waarderen als iemand anders iets voor je doet. Je moet duidelijk onderscheid maken in wie er heel makkelijk over doet en wie nog wel waardering kan opbrengen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 12:26

Lovely schreef:
Nou, ik vind dat je het al moet waarderen als iemand anders iets voor je doet. Je moet duidelijk onderscheid maken in wie er heel makkelijk over doet en wie nog wel waardering kan opbrengen.

Dat vind ik ook Lovely. Maar zo werkt het vaak niet bij mensen. en als je altijd voor iemand klaar staat, gaan mensen het zelfs verzelfsprekend vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:31

Desiree"]
[quote="Lovely schreef:
Nou, ik vind dat je het al moet waarderen als iemand anders iets voor je doet. Je moet duidelijk onderscheid maken in wie er heel makkelijk over doet en wie nog wel waardering kan opbrengen.

Dat vind ik ook Lovely. Maar zo werkt het vaak niet bij mensen. en als je altijd voor iemand klaar staat, gaan mensen het zelfs verzelfsprekend vinden.
[/quote]

Dat is inderdaad wel vaak zo. Reden te meer om vanuit je zelf wel waardering te uiten als mensen iets aardigs voor je doen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 13:55

Dat doe ik ook. Dat probeer ook altijd op mijn eigen houterige wijze te laten merken.

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:03

of anderen wel eens wat voor mij doen? Ik heb af en toe nog die periodes dat ik het niet meer zie zitten, en iedereen zegt wel dat ik bij ze terecht kan, maar zodra ik advies nodig heb sta ik bij wijze van spreken voor een dichte deur.
Ik zit er al maanden lang mee, en stapje voor stapje doe ik steeds minder. Ik geef en doe ook niets meer wat ik zelf kan missen, ja alleen voor 1 persoon, maar dat is omgekeerd ook zo. We waren vanmiddag in de snackbar, en een meisje (ik mocht haar helemaal niet, zij mij blijkbaar ook niet) vroeg of ik geld had, dus ik zeg nee. Zei ze ook gewoon glashard 'Jammer dan kan ik niet van je profiteren'. Dat vond ik zo asociaal! Ben ook gewoon weggelopen, met als gevolg dat ze me nu raar en stom vindt, maar mensen die er echt voor uitkomen kan ik al helemaal niet hebben.Maar t blijft moeilijk.. ik ben altijd al zo geweest

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:04

Gut, ik herken je verhaal uit duizenden. Ik vond altijd iedereen aardig, ook al was mijn eerste indruk niet geweldig, later draaide die weer bij, want die persoon deed aardig dus waarom zou ik mij dan zo voelen over die persoon. Afijn, die personen kregen dan een kans en werd reuzegezellig. Ze gingen leven op mijn batterij, wat ik zelf toeliet natuurlijk, en zat ik later met gebakken peren, want bleek mijn eerste indruk wel te kloppen. Ik probeer nu mijn eerste indruk goed aan te houden en heus iedereen wel een kans te geven, maar beperkt. Voelt het niet goed, dan blijft het bij hoi en doei. Wat vertrouwen betreft, zoveel mensen om mij heen hebben mij beduveld, terwijl ik het nooit van hun verwacht had. Het maakt je werledje enorm klein als je niemand meer kan vertrouwen, ik heb te hoge verwachtingspatroon in vriendschappen denk ik, die helaas in deze tijd niet meer kloppen. Als het niet goed voor je voelt, leg dat dan uit aan die persoon, dan is er duidelijkheid en kan die persoon je een weerwoord geven over het waarom..Wat die vriend betreft, ik denk dat ie zich schaamt dat je hem zo straalbezopen naar huis hebt gebracht..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:05

Lekker raar en stom laten vinden....... de groeten het zou zelfs gunstiger zijn als zoiemand helemaal niet meer met je praatte Haha! Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:07

Pam schreef:
Zei ze ook gewoon glashard 'Jammer dan kan ik niet van je profiteren'. Dat vond ik zo asociaal!

zo hee, schaamt ze zich niet? Ik zou wel uitkijken om zo'n opmerking tegen iemand te maken! Want je zet jezelf daar mee wel te kijk, niet die ander!

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:14

het was gewoon een heel asociaal kind. Toen ze met een vriendin meekwam stond ze me vanmiddag al aan te kijken van 'wat doe jij hier??? ik moet jou niet!'

Het typische is dat ik over eerste indrukken wel een klein beetje overheen ben, maar helaas niet altijd ten goede. Een vriend van mijn beste vriend mocht ik op t eerste gezicht niet. Na een tijdje leerde ik hem beter kennen en daar ben ik blij mee! Betreft mijn beste vriend, ik was al na de eerste minuut weg van hem, en dat was maar goed ook. Hij is de enige waarvan ik zeg, hem vertrouw ik voor de volle 100%. Hij staat altijd voor me klaar mocht dat nodig zijn, is niet te beroerd om zelf wat te doen, en het lieve aan hem is dat hij ook niks van mij aanneemt. Op die manier leert hij het me ook wel een beetje. Wat hem betreft heb ik het wel goed getroffen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:22

Je hoeft niet altijd je gutfeeling te negeren, of the overrulen met 'ratio' dat is meestal niet handig.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:31

Noucca schreef:
Ik ben van een aantal mensen voor 500 % zeker dat ze er zijn voor mij.
Wat bedoel je met stront aan de knikker?
Iedereen heeft wel eens moeilijke tijden nietwaar?


Met stront aan de knikker bedoel ik niet "moeilijke tijden", maar dat je alles kwijt bent: familie, huis, haard, baan....je komt met niets dan de kleren op je lijf bij een van je "vrienden" op de stoep te staan...en dan zal jij zien hoeveel je er overhoudt.

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 14:35

Lov ik snap je niet echt, die laatste opmerking?

Krijg telkens dat reclame filmpje in mn hoofd, van die lottowinnaar die met zn hond zijn 'vrienden' langsgaat en ze vervolgens keurig netjes kan afstrepen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 14:41

Lovely schreef:
Je hoeft niet altijd je gutfeeling te negeren, of the overrulen met 'ratio' dat is meestal niet handig.

nee, daarmee komt je intuitie heel erg in het gedrang. En eigenlijk doen alle mensen die in meer of mindere mate. Want iedereen wordt geboren met een goede intuitie en bij het volwassen worden heb je geleerd met de ratio te denken, de intuitie te negeren of zelfs af te schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:19

Pam schreef:
Lov ik snap je niet echt, die laatste opmerking?

't Staat er ook niet echt handig, beetje te gehaast Haha!.

Als je bijvoorbeeld bij iemand al een wat minder goed gevoel hebt, maar ondanks dat toch probeert om iemand aardig te vinden, dan ben je dus eigenlijk bezig om met je verstand (iedereen vindt hem/haar toch aardig) je gevoel te overrulen. Je zult er nog vaak achter komen dat je met je gevoel in eerste instantie wel goed zat en dat je dus eigenlijk jezelf een beetje in de maling hebt genomen door dat opzij te zetten en te negeren.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 15:40

Ik ben nooit zo goed in aardig blijven Bloos

Willekes
Berichten: 957
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:24

Gossiemijne. Als ik dit zou lees wou ik dat ik 10-15 jaar geleden internet had gehad waar ik mijn verhaal op kwijt zou kunnen. Ik weet precies wat je bedoelt. Ik zet mezelf ook altijd op de tweede plaats. Dat deed ik en nu kies ik meer voor mezelf. Ik ben het zat altijd maar achter iedereen z'n reet aan de lopen om mensen het naar de zin te maken. Als ze me maar aardig vinden. Ze bekijken het maar denk ik wel eens maar toch ga ik altijd weer voor een tegenreactie of blijf ik aardig. Voort wat hoort wat maar dat gaat in de meeste gevallen niet op als je niet echt bevriend bent met mensen.
Ook in vrienden relaties heb je verschillende niveaus. Bij mij zijn er 2/3 mensen (behalve myn luve) die er altijd voor me zullen zijn als ik ze nodig heb. Van de rest weet ik het niet want ik bespreek zulke dingen niet met ze. Het is een raar zooitje bij elkaar.

Ik heb nog vrienden van de middelbare school. We zijn met 7-ven man over maar de meeste vind ik burgerlijk en truttig. Ik vind het vreselijk om te zeggen over ze. Twee (stelletje) staat lekker vlot in het leven en met hen kan ik het nog goed vinden. We zien elkaar op saaie verjaardagen. Ik vraag me ook af: waar doe ik het nog voor?
Ik weet alleen dat als ik het contact verlies ik ze wel zal missen. Ik accepteer en respecteer hen voor wie ze zijn maar ze zien mij nog steeds als het stille teruggetrokken meisje zonder vriend. Haha! Nu ook niet meer want ik ben binnenkort de eerste die gaat trouwen. Lekker puh Tong uitsteken

Ik heb gewoon echt moeite mensen echt te vertrouwen. Dit is een beetje erg persoonlijk maar voordat ik zo ver was met iemand voor het eerst te 'slapen' wat ik al ergens in de 24/25 jaar Boos! En nu weet ik wat ik al die jaren heb gemist Haha! Ik weet nu ook tegen wie ik aardig ben en wie 'niet'. Vrienden maken zal ik niet snel, mensen vertrouwen ook niet maar iedereen krijgt van mij het respect dat hij/zij verdiend. De eer is aan mij te bepalen of ik aardig blijf of niet!

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-04 16:42

ben ook blij dat ik op mn gevoel af ga, want iedereen zei tegen mij dat die vriend van hem een eikel was, en ik heb het tegendeel ondervonden.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-04 16:51

Pam schreef:
ben ook blij dat ik op mn gevoel af ga, want iedereen zei tegen mij dat die vriend van hem een eikel was, en ik heb het tegendeel ondervonden.

Precies, en Lovely probeerde je dus te waarschuwen dat je je gevoel niet moet negeren maar er juist naar moet luisteren.

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-04 15:46

quote van een persoon op een ander forum, over hetzelfde onderwerp:
Citaat:
Kennen jullie de tekst dan niet van Vriendschap van "Het Goede Doel"????
Vriendschap is in 99% van de gevallen het volgende:
Twee mensen komen elkaar tegen. De een schat de ander in "Hmmmm , is dat een bedreiging of heb ik mogelijk een voordeel om aardig tegen hem/haar te doen?"
Blijkt dat laatste, en de ander denkt daar ook zo over, noemt men het al snel een vriendschap.
Dat duurt tot een van de partijen bedenkt dat zijn voordeel verdwenen is, hij bij iemand anders meer voordeel kan halen of omdat de ander een bedreiging wordt..
Echt hoor, kijk maar eens in je hart en analyseer je vrienden maar.. Waarom is die of die mijn vriend(in).. Echt banketstaaf om te ontdekken dat je zelf ook zo'n rekenmachientje in je hoofd hebt, met een debet en een credit kant.

Gelukkig kom je soms iemand tegen, waarbij dat rekensommetje niet belangrijk is, je enige voordeel is dan dat je je happy voelt met of bij die persoon. Zonder meetlintje of weegschaal. Kijk op die personen moet je zuinig zijn.


Dergelijke dingen zetten je wel aan t denken..

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-04 18:01

Pam schreef:
quote van een persoon op een ander forum, over hetzelfde onderwerp:
Citaat:
Kennen jullie de tekst dan niet van Vriendschap van "Het Goede Doel"????
Vriendschap is in 99% van de gevallen het volgende:
Twee mensen komen elkaar tegen. De een schat de ander in "Hmmmm , is dat een bedreiging of heb ik mogelijk een voordeel om aardig tegen hem/haar te doen?"
Blijkt dat laatste, en de ander denkt daar ook zo over, noemt men het al snel een vriendschap.
Dat duurt tot een van de partijen bedenkt dat zijn voordeel verdwenen is, hij bij iemand anders meer voordeel kan halen of omdat de ander een bedreiging wordt..


Ik heb ooit eens een artikel gelezen dat je met iemand "vrienden" bent omdat je elkaar nodig hebt of profijt van elkaar hebt.
Hoeveel schoolvrienden heb je nog? Hoe vaak zie jij je oude buren nog?
Waarom heb je zoveel vrienden in paardenkringen?
Juist, je zit niet meer op school (Pam, lees voor jou je lagere school) dus je hebt elkaar niet echt meer nodig.
Aan die oude buren heb je ook niets meer nu ze niet meer de post hoeven te doen als je op vakantie bent.
Klinkt even heel zwart-wit maar daar zijn de meeste vriendschappen wel op gebaseerd. En zeg nu zelf: Heb jij de tijd om je te verdiepen in een vriendschap met iemand die compleet andere hobbies heeft, geen kinderen en jij juist wel (of net andersom) Wij zijn toch allemaal hartstikke "druk druk druk" dus een vriendschap moet wel in je schema passen. er moet wel een bepaalde match zijn.

Ik ben het eens met degenen die zeggen dat je gewoon nee moet leren zeggen. Maar dat is gemakkelijk gezegd dan gedaan! En als je nee zegt en je voelt je daarna schuldig dan heb je nog niets gewonnen.
Daarnaast heb ik geen zin om een weegschaal te gebruiken: Jij hebt mij toen geholpen dus nu moet jij eerst wat voor mij terug doen voordat ik weer wat aardigs doe.

Pam, zoals je leest sta je niet alleen en ik hoop voor je dat je voor jezelf een goed evenwicht kunt vinden tussen ja en nee.