Wanneer ga jij naar een crematie ?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

FennyPower

Wanneer ga jij naar een crematie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-24 16:46

Ik wil even wat van mijn hart.

Normaal weet ik wel raad met mijn gevoel maar nu even niet en ik blokkeer mezelf.

Mijn 'opa' is overleden afgelopen zaterdag.
Ik had geen goede band met hem , hij heeft bepaalde dingen geschreeuwd naar mij in het verleden wat mij erg pijn doet nog steeds.
Maar ik heb ook situaties gezien met hem, inrichting naar mijn moeder en oma hoeveel pijn hij iedereen gedaan heeft.
Is ook gediagnostiseerd met narcisme.

Hij kreeg een bacteriën (sepsis) in zijn bloedbaan en is op een akelige manier overleden.
In een verzorgingshuis komen wonen , en een paar weken later werdt hij ziek, en is hij in slaap gebracht met morfine en nog iets.uiteindelijk overleden na 4 dagen akelig ademen en alles aanhoren.

Ik ben heel kort bij het bed geweest.
En heb dingen gehoord wat familie over hem zei waar hij op reageerde. (Ademen en uiteindelijk huilen.) En hij kan er niet op reageren.
Hij kon heel moeilijk gaan door de ellende wat er is onstaan bij het bed.

Ik heb geprobeerd rust te creëren bij het bed door te zeggen dat iedereen moet stoppen met elkaar zo naar te behandelen. Maar ook niet te praten over iemand die niet terug kan reageren.
Dat is mijn respect, en zo ben ik opgevoed.

Die man heeft dagen doorgehaald dat zorgpersoneel zei dat hij een sterk hart had.
Nachten is er gewaakt door familie en die ene nacht dat hij alleen was is hij gegaan.

Ik keur niet goed waar hij mij allemaal voor uit gescholden heeft toen ik 17 was.
En hoe hij mijn oma behandeld heeft maar ook mijn moeder..
En ik zit daar mee, maar ik gun het ook niemand om zo te overlijden.

Nu is morgen de crematie, ik zit in een dubio... Wat moet ik.. moet ik mee.. iedereen zegt doe het voor je oma. Maar oma heeft al dochters om haar heen..
Aan de andere kant denk ik, waar huilde hij om, wilt hij nog wat vertellen?.
Ik ben 23, ik heb er niet veel ervaring mee..
Ik wil ook niet huilen op zijn crematie omdat dat mij het gevoel geeft van het accepteren van zijn daden.

Hij heeft in de tijd dat hij thuis woonde mijn oma zo bang gemaakt dat ze geen contact durfde te hebben met mij. Ik sprak haar als ze buiten was.
Zij heeft nooit een oma kunnen zijn voor mij door deze man.

Wat zouden jullie in zo'n situatie doen, wanneer besluit jij dat je naar een crematie gaat, en wanneer niet ?
Ik weet het gewoon niet, mijn gevoel gaat overal heen en blijft niet hetzelfde..

Mijn Nummer: o611derestkomtvanzelf /

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:51

FennyPower schreef:

Dit lijkt me een heel 'mooi' moment om die relatie op te pakken en uit te diepen (als je dat wil).
Ik zou wel gaan in dit geval, het klinkt alsof je spijt krijgt als je niet zou gaan. Maar de keuze ligt bovenal bij jezelf.

Ik vind trouwens huilen om de emotionele gebeurtenis echt helemaal losstaan van accepteren van zijn daden.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:52

Och jeetje , dit is erg voor je zeg!
Wat rot dat je je hier nu zo door voelt.

Schrijf je gevoel even op.
De voors en tegens. Misschien helpt dit om een besluit te nemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:52

Gecondoleerd met je opa en sterkte met je beslissing.

Doe het vooral voor jezelf, ga je spijt krijgen als je niet gaat of juist als je wel gaat?

Even onderschriftloos.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 16:54

Ik sluit me helemaal bij Goof aan.
Ik denk dat je 'niets te verliezen hebt' door naar de crematie te gaan, en dat je oma en moeder het waarderen.

Marije_jiplover

Re: Wanneer ga jij naar een crematie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:01

Wat vervelend voor je, dat je geen goede band had met je opa.

Voor wat betreft de crematie: je kunt het niet nog eens over doen, dat afscheid nemen is maar 1x.

Dus als je het idee hebt dat je misschien spijt krijgt wanneer je niet gegaan bent, ga dan toch.

Of ga overduidelijk toch voor je moeder en je oma, zoals Goof ook schrijft.

Imo kun je beter spijt krijgen van iets wat je wél gedaan hebt, dan van iets wat je niet gedaan hebt en niet meer over kunt doen.

Sterkte met je beslissing, luister goed naar wat je zelf wil en voelt.
Uiteindelijk is elke beslissing die je hierin weloverwogen en goed doordacht of juist met je hart neemt, altijd de goede.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:04

Gecondoleerd.
Ik denk dat je in eerste instantie na moet denken voor wie je naar de uitvaart gaat. Ga je voor je eigen gevoel of ga je om de band met je oma aan te halen of er voor haar te zijn?Of ga je alleen voor de familie voor de goede orde. Niet negatief bedoelt.

Bedenk ook of je misschien spijt zal krijgen als je gaat of niet. Het blijft altijd lastig.

Als je voor het eerste gaat zou ik gaan. Als het is voor de goede orde zou ik niet gaan.

Toen mijn vader 3 jaar geleden overleed ben ik niet gegaan en heb er ook geen spijt van. Maar dat is ieder zijn keuze.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:10

Het maakt niet uit wat je gaat besluiten. Het is altijd goed. Om wel of niet te gaan, je hebt voor allebei goede redenen.

Alleen jij kunt die keuze maken. Met jouw beweegredenen in het achterhoofd. Laat je niets aanleunen,, schuldgevoel, egoisme, spijt etc.etc. Doe wat jou goeddunkt!!

Sterkte met je beslissing.
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 04-09-24 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:11

Gecondoleerd.
Ik kom uit een gecompliceerde familie.
Maar voor mij is het heel eenvoudig.
Indien iemand gecremeerd (of begraven) wordt dan ben ik erbij.
Simpelweg omdat ik vanuit mijn gevoel vind dat familie familie is.

Jouw oma en moeder zijn ook je familie TS.
Alleen daarom zou ik al gaan.

Sterkte met je keuze!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:16

Misschien een onpopulaire mening maar ik ga nooit naar een crematie of begrafenis als het niet goed voelt. Inmiddels heb ik er zoveel gemist dat ik ook bij mensen die wel goed voelen eigenlijk niet ga. Mijn manier van afscheid nemen is gewoon niet gebonden aan een ceremonie.

Volg je eigen hart TS dan kan je het niet fout doen, wat de mening van een ander ook is :knuffel:

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:17

Gecondoleerd.

Ik ben wel eens gegaan bij iemand die ik echt niet moest.
En dus niet om afscheid van die persoon te nemen, of een laatste eer te bewijzen of wat dan ook.
Maar wel om er voor familie te zijn. En ja ik laat dan ook een traan, want ben zo'n emotionele kip. Niet om hem, maar om de sfeer of verdriet van andere.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:19

Gecondoleerd. Wat mij betreft zijn crematies/begrafenissen voor diegene die achterblijven. Als je gaat zou dat dus kunnen zijn voor je oma en moeder. Dat je gedag zegt maakt niet dat je zijn gedrag goedkeurt. En ook als je wel huilt hoeft dat niet te zijn omdat je hem gaat missen. Dat mag ook gewoon om je eigen gevoel gaan wat het bij je oproept of omdat je verdrietig bent vanwege het verdriet van je oma of verdrietig om de band die niet was zoals je misschien had gewild.
Ik zou hoe dan ook gaan al is het maar om je moeder bij te staan, het is haar vader en daar zal ze ongetwijfeld een gevoel bij hebben.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:19

Gecondoleerd.

Ik sluit me aan bij wat Goof schreef.

En ik denk dat je makkelijker over spijt heen kan stappen als je wel gaat, dan over de spijt als je niet gaat.

Sterkte.

Jos - 26 maart 1988-26 januari 2017 - Bijna 29 jaar geworden... Mijn grote paardenliefde!"
Holly - 10 mei 2012 - Mijn nieuwe paardenliefde ...

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:32

Ik ben sowieso niet van de uitvaarten. Dus ik zal altijd eerder skippen, want trek die emoties allemaal niet.
Maar het was dus eigenlijk een nare man, dus dan zou het voor mij allang duidelijk zijn.
Ik denk dat je altijd voor jezelf moet kiezen en jouw eigen gevoel als 'wat iemand anders daar mogelijk van zou kunnen vinden'..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:34

Crematie of begrafenis ga je naar toe voor de nabestaanden. En is iets wat je nooit meer kunt veranderen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:40

Goof schreef:
FennyPower schreef:

Dit lijkt me een heel 'mooi' moment om die relatie op te pakken en uit te diepen (als je dat wil).
Ik zou wel gaan in dit geval, het klinkt alsof je spijt krijgt als je niet zou gaan. Maar de keuze ligt bovenal bij jezelf.

Ik vind trouwens huilen om de emotionele gebeurtenis echt helemaal losstaan van accepteren van zijn daden.

Ik sluit me hier helemaal bij aan.

Persoonlijk ga ik alleen naar uitvaarten als de persoon echt iets voor mij heeft betekend en in sommige gevallen als steun voor andere personen. Maar dan alleen als ze uitspreken dat ze mij er graag bij willen hebben. Ik vraag daar altijd naar.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:43

Sterkte.

Ik ben ook van de groep: liever spijt dat ik ben gegaan, dan spijt van niet zijn gegaan.
Maar het belangrijkste is dat je doet waar jij je goed bij voelt.

Doe wel en zie niet om

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 17:59

Precies wat BigOne schrijft : je gaat naar een uitvaart om de familie/nabestaanden te steunen en er voor hen te zijn.
En verder heeft Goof ook een goed punt.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:00

Ik zou gaan ter afsluiting, en hopelijk als opening voor misschien weer contact met je oma.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:04

Je gaat naar een uitvaart voor de nabestaanden.
Als je denkt dat het voor hén belangrijk is dat je er bent, dan ga je.
Als je denkt dat je misschien méér kunt doen voor de nabestaanden door hun op te zoeken ná de uitvaart, dan doe je dat.

Of je doet allebei. Die uitvaart is voor de nabestaanden nl het begin. Van hun leven zonder de overledene. En dat kan ook een fijner leven zijn. Waarbij jij het misschien fijner kunt maken.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:11

Heel erg dat het gezin zo heeft geleden onder een persoon.
Voor je opa hoef je niet te gaan, als je gaat ga je voor degenen die achterblijven en voor jezelf. Het kan voor jouzelf ook de afsluiting van dit alles zijn.

Als het niet gaat zoals het moet. Dan moet het maar zoals het gaat.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:14

Ik zou een afspraak met mijn oma (al dan niet met mijn moeder erbij) maken, buiten de crematie om, en er zo voor/met haar/hen willen zijn.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:14

Heel veel sterkte!

Normaal zeg je, bij twijfel niet doen maar met afscheid nemen is het wat anders.

Mocht je twijfelen zou ik toch gaan en je kunt na de uitvaart/dienst ook er voor kiezen dan naar huis te gaan. Lastige situatie :knuffel:

Stal Madelicious
Welsh pony's
[FA] 3 welsh A veulens verwacht voor 2025

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:49

Gecondoleerd,

Mijn eerste vraag die boven komt, ga je voor je opa naar de crematie of voor je oma en moeder?

Je opa krijgt er niks meer van mee of je wel of joet gaat je oma en moeder wel, als je gaat ga je om hun te steunen niet voor je opa.

Althans dot is mijn mening over deze kwestie.

Leuke cadeautjes, https://www.yoursdesign.nl Of een toffe fotoshoot bij @maikesmitsphotography op insta gram, met BRAM10 krijg je een leuke korting.

MissJG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 18:58

Als je gaat voor je oma maar eigenlijk niet wil. Kun je haar niet bellen of opzoeken om te vragen wat haar wens is? Mits je die dan ook kan vervullen zonder jezelf voorbij te gaan.

Als je denkt het niet aan te kunnen of echt niet te willen dan zou ik niet gaan. Als het verleden zo erg was dan zal daar ook begrip voor moeten zijn.