Olympuscamera doet weinig - diafragma/lens?

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Kookaburra

Olympuscamera doet weinig - diafragma/lens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 07:59

En daar stond je dan. Midden in de nacht buiten om het noorderlicht te fotograferen. En ineens, geen idee of ik het verkeerde knopje of icoontje heb aangeklikt of dat hij de combi van iso/diafragma/sluitertijd niet meer aan kon... Blijft hij hangen -O-

Gaat om een Olympus E-M10, met een simpele 14-42 zoomlens.

Hij geeft nu onderstaande aan als ik mijn camera aanzet. Bij diafragma staat dus -.- .
Afbeelding
De lens is zelf steeds aan het inzoomen en uitzoomen.

Iemand een idee wat dit is en of ik dit zelf op kan lossen? Hij staat nu in de M-stand.

(Er staat wel noorderlicht op de foto!)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:06

Je hebt 'm op 0,3 stop overbelichten staan zo te zien. Draai dat eerst eens terug.
(Is bij mijn Canon een kwestie van sluiterknop even half indrukken en dan het wieltje waarmee je de belichting regelt draaien, maar dat zal ongetwijfeld anders zijn bij Olympus)

Thats_Me

Re: Olympuscamera doet weinig - diafragma/lens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:35

Ik heb ook een Omd10, alleen een latere versie. Gezien de P, staat deze niet in de M, manuele stand. Je hebt wel de focus op manueel staan deze zou je op enkel of continu kunnen zetten zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Mocht je ook scenes op je camera hebben zou je daar eens kunnen kijken welke instellingen hij pakt en deze dan zelf nadoen in de M-stand.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 17:25

Ibbel schreef:
Je hebt 'm op 0,3 stop overbelichten staan zo te zien. Draai dat eerst eens terug.
(Is bij mijn Canon een kwestie van sluiterknop even half indrukken en dan het wieltje waarmee je de belichting regelt draaien, maar dat zal ongetwijfeld anders zijn bij Olympus)

Deze kan ik inderdaad terugdraaien naar 0. Al verandert hij wel als ik de camera beweeg, dus ik denk dat hij ergens toch iets opvangt qua licht. Maar ik zie verder niets en kan ook geen foto's maken. Hij doet niets als ik de ontspanner indruk.

Thats_Me schreef:
Ik heb ook een Omd10, alleen een latere versie. Gezien de P, staat deze niet in de M, manuele stand. Je hebt wel de focus op manueel staan deze zou je op enkel of continu kunnen zetten zodat je dat niet zelf hoeft te doen. Mocht je ook scenes op je camera hebben zou je daar eens kunnen kijken welke instellingen hij pakt en deze dan zelf nadoen in de M-stand.

Ik heb hem, na de foto, op de M-stand gezet. En met de belichting naar 0 is dit het resultaat.
Afbeelding
De rest van je tekst kom ik eerlijk gezegd niet uit. Nu heb ik ook nog niet veel met de instellingen op deze camera gedaan. Dus ik ben nog aardig onwetend ;)

Bedoel de de AF/MF op de lens?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:32

Zit hem denk ik in de AEL/AFL lock en die lijkt onder knop Fn1 te zitten.
Daarmee zet je settings vast voor bv panorama foto’s waarbij je wil dat de belichting niet verandert.
Wat gebeurt er als je die uit zet?

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:00

Dat je lens blijft zoeken komt volgens mij vooral doordat je MF aanstaand, je manuele focus. Ik heb deze zelf vaak op singlefocus of soms continue focus staan. Zie het groene vakje. Klik maar eens op de Mf in je schermpje om deze aan te passen.

Afbeelding

Verder bedoel ik dit menu, alleen mijn versie is dus een nieuwere dan die van jou dus weet niet of die knop er op zit.

Afbeelding

Het helpt soms om daar eens te kijken wat voor instellingen deze gebruikt om daarna zelf te gaan proberen.

Mocht je lens raar blijven doen zou ik deze ook even verwijderen, de puntjes schoonmaken en deze weer terug plaatsen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 19:57

MarijeR, ik ga inderdaad even kijken hoe of wat daar verkeerd kan staan. Nu is het vastzetten van instellingen met Fn1 niet iets wat bij mij bekend is. Dus het handboek pak ik er ook maar bij!

Thats_me, er lijkt inderdaad iets met de AF en MF te zijn als ik het vergelijk met jou camera. Ik kan vanuit het menu de AF ook niet aanklikken, dus dat lijkt een/het probleem te zijn. Nu nog de juiste knopjes vinden ;)
Afbeelding

Dat laatste zit er inderdaad, in een iets ouderwetsere uitvoering, ook bij mij op. Goed om te weten!

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:27

Ik ken deze camera/lens combinatie niet, maar zit er niet toevallig een Manueel/Autofocus of "lock" schuifje ergens op de lens zelf die je aangezet hebt?
(of wellicht tussen twee standen in, gezien het gekke gedrag van de camera)

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 20:32

Op de lens zelf kan ik helaas niets vinden. Ik heb mij inmiddels ook aangemeld voor een pagina met olympus-gebruikers. Als ik wordt toegelaten zal ik daar even vragen hoe en wat.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:36

De lens zelf zit nog goed vast/vergrendeld? Niet dat je het lens-wissel-ontgrendelknopje half ingedrukt hebt, waardoor de lens niet meer helemaal goed zit, en één van de elektrische contactjes slecht contact maakt?

...wie de laars z'n schoentje Kerstmuts Ozosnel [&] winterbuitenrit niet past, knipt hem op maat...

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-24 20:40

Klopt. Die zit er prima op. Met het wisselen naar een andere lens heb ik ook problemen zie ik nu. Dus ik denk dat er inderdaad in de instellingen iets verkeerd zit.

Morgen even kijken naar wat Marije en Thats me hebben aangegeven.

Dankjulliewel trouwens voor de berichten tot dusver!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 20:40

Ik ken deze lens niet maar veel Olympus lenzen hebben een ring die je kan verschuiven om hem op MF te zetten, dat zou het ook nog kunnen zijn.
Vaak zit de ring aan het uiteinde van de lens. Soms merk je niet dat je die per ongeluk hebt verschoven.
Maar ik weet niet of dat bij deze lens ook kan, heb zelf alleen de pro lenzen van Olympus.

Afbeelding

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 15:17

Helaas nog steeds problemen. Contactpunten van de lens en camera zijn ook even schoongemaakt, en ik had er al een hard hoofd in... Maar dat was inderdaad niet de oplossing.

Hij blijft maar op de MF staan. Alsof hij daarin vasthangt. Op de lens zelf kan ik geen lock o.i.d. vinden.

Morgen de camera van een familielid er maar even naast, die heeft ook een OM-D (een iets nieuwere versie, dus wie weet Thats_me ;) ). Dan alle instellingen maar eens nalopen, maar dat kan het bijna niet zijn. Ik heb alle instellingen al eens gereset.

Heel zuur dit!

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 15:39

Update, ik vrees dat de lens het begeven heeft. Ik heb de andere lens er weer opgezet, en hij werkt. AF en MF zijn ook allemaal in te stellen.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 18:55

Pff.. dat zou balen zijn. Morgen je lens dan maar eens op de camera van je familielid draaien om te testen wat ie dan doet.
Ik hoop mee dat er nog een oplossing te vinden is om hem weer aan de praat te krijgen.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-24 19:46

Ik ga er vanuit dat het einde oefening is. Ik hoor dat deze lens vaker problemen geeft waarbij reparatie duur is, dus waarschijnlijk loont het om tweedehands naar een nieuwe te gaan kijken. Helaas!

Ik gebruik hem niet veel, want ik ben zowat getrouwd met een 40-150mm. Maar toch, voor landschappen, noorderlicht etc kom ik met die lens niet ver. (Of letterlijk gezien juist te ver :D )

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie