Wat te doen met vet haar #nognetnietwanhopig

Moderators: xingridx, Ladybird, NadjaNadja, Polly, Essie73, Firelight, Mjetterd, ynskek, Muiz

Waidida

Wat te doen met vet haar #nognetnietwanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 21:07

Hoi allemaal,
Ik struggle al best lang met haar dat snel vet wordt. Lees: het houdt het geen 48 uur vol :') intussen al enkele jaren en vele shampoos verder maar niks lijkt te helpen.
Ook wanneer mijn haar een hele dag vastzit is het na anderhalve dag eigenlijk klaar, dus het is niet enkel van het vele aanraken, wat ik sowieso tot een minimum probeer te beperken maar dat wil niet altijd even goed lukken. En God forbid dat mijn haar nat wordt in de tussentijd.
Ik was mijn haar bijna nooit 2 keer in 48u dus ik probeer altijd 1 dag wel en 1 dag niet te wassen.
Shampoos speciaal voor vet haar doen niks, ook niet de dure :+ ik heb een tijdje mijn bruine haar echt wit gebleekt en toen zei de kapper dat dat zeker en vast veel ging helpen en ik ging moeten opletten dat mijn haar niet uitdrogen. De dame stond ervan versteld hoe niet droog mijn haar was achteraf en al helemaal toen ik zei dat er niks van olie in zat. Als ik naar de kapper ga miet mijn haar echt een week recupereren want als ik s´ochtends bij de kapper binnenloop is het tegen de avond alweer vettig. Ook niet wassen heb ik geprobeerd maar deed niks.
Zijn hier mensen die dit ook ervaren en wat doen jullie hieraan? Of is hier meer aan de hand?
Help, ik wordt er moedeloos van :')

Yenni

Re: Wat te doen met vet haar #nognetnietwanhopig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:11

Je wast het veel te veel. De kunst is om het 1 of 2 x per week te wassen. Veel beter voor je haar. Dit kun je rekken met droog shampoo. Iedere keer een dag langer wachten met wassen. Het zal eerst vetter worden daarna word het beter

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:12

Yenni schreef:
Je wast het veel te veel. De kunst is om het 1 of 2 x per week te wassen. Veel beter voor je haar. Dit kun je rekken met droog shampoo. Iedere keer een dag langer wachten met wassen. Het zal eerst vetter worden daarna word het beter

Uit ervaring weet ik dat dit de oplossing is!

Voor het eerst bestellen bij Picnic?
Gebruik kortingscode PETR3795 voor 10 euro korting!

Marleen_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:13

Ik had ook snel vet haar (waste het om de dag en dan had ik de andere dag echt droogshampoo nodig). Heb het toen in coronatijd twee keer een week niet gewassen en ben nadien gaan wassen met SLS-vrije shampoo. Dat kwam toen toevallig tegelijk om mijn pad doordat ik naar een kapster was geweest voor mijn bruiloft, die adviseerde dit. Ook adviseerde ze het eerst een keer te wassen met Dreft om de SLS die achterblijft in je haar weg te spoelen. Of dat laatste ook echt zo is, weet ik niet, maar ik heb hem maar wel gedaan. Sindsdien kan ik het makkelijk om de dag wassen zonder droogshampoo. Een extra dag gaat niet altijd, maar het is er wel echt beter van geworden. Nadat ik bij de kapper ben geweest is het inderdaad weer snel vet. Soms wacht ik het af, heel soms doe ik dan weer een keer Dreft en daarna weer mijn eigen shampoo.

Zonder de SLS voelt m'n haar wel veel minder zacht en glad, daar moest ik aan wennen, maar inmiddels weet ik niet meer beter.

Zoals hierboven gezegd: het uitrekken met droogshampoo werkte voor mij juist niet. De droogshampoo droogde m'n hoofdhuid uit waardoor het nog meer vet ging maken.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 21:15

Tijdens covid heb ik inderdaad ook maar 1 keer per week gewassen maar dat hielp helaas niet.
Droogshampoo werkt inderdaad ook niet hier.
Dankje voor de tip Marleen_L ik ga het eens bekijken!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:16

Petpa schreef:
Yenni schreef:

Uit ervaring weet ik dat dit de oplossing is!

Bij een 'medisch' vette huid helaas niet. Het is wat dat betreft gewoon een aandoening. Je hebt overigens ook medische shampoo's hiervoor TS. Dat werkte bij mij wel beter, maar ik redde er alsnog de 48u niet mee, maar het proberen waard.

Ik heb me er bij neergelegd en was gewoon elke dag mijn haar nu. Het is nu niet dat t opeens na een 4 uur al vet is ofzo hoor.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:18

Heb je verder ook een vette huid TS of niet? Mijn hele huid maakt overmatig talg aan en toen ik daar medicatie voor kreeg, snapte ik opeens hoe mensen hun haar zo 'weinig' konden wassen

Henrike5

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:19

Inderdaad wat minder wassen hoe moeilijk dat nu ook is. Wat voor shampoo gebruik je nu? En wat voor haarbostel?

Het kan helpen om met koud water te wassen, ook zo min mogelijk aan je hoofd zitten want hoe meer je aan je hoofd zit hoe meer talg er geproduceerd word. En hoe is je hoofdhuid? Shampoo zonder siliconen zoals Marleen zegt kan zeker helpen! Ik moest toen ook eerst wassen met dreft ja :+

Voor wat van mijn werken:
https://www.henrikevanzomeren.nl/

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 21:21

Mijn huid in mijn gezicht is ook erg vettig en aangezien ik het niet wassen al heb geprobeerd denk ik niet dat daar echt de oorzaak ligt. Mijn zus heeft hetzelfde probleem, alleen werkt droogshampoo bij haar wel.
De trucjes van niet wassen en haar trainen en verschillende soorten shampoo´s en conditioners (van pro merken) heb ik allen al geprobeerd.

@ladyson ga ik hiervoor naar een dermatoloog?

Ik heb een tijd shampoo tegen vet haar van Mylene gebruikt, een medische shampoo nu van Ray en nu ga ik Oway gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Waidida op 11-08-24 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:21

Ik heb het heel lang geprobeerd met langer ertussen maar het werkt echt niet en het is echt vies na een dag, ik heb het opgegeven en was het elke dag

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:23

Ik had het ook. Toen ik 2 jaar ziek thuis zat heb ik tijd gehad om het 'te trainen' en dat is ook gelukt. Dat was niet gedaan in een paar weken. 2x per week wassen zonder dat ik erbij liep als een frituurpan heeft wel een jaar geduurt minstens. Ik was het nu 1x per week in de winter en 2x per week in de zomer. Gaat prima.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:41

Ik heb er ook last van maar ik vind mn haar al vrij snel vettig ogen, terwijl als ik dan echt vet haar zie bij anderen denk ik: valt wel mee bij mij :')

Wat bij mij ook werkt is als het vettig oogt, even de voorkant wassen met gewoon beetje shampoo. Dan oogt het weer fris. De rest deed ik in een staart, knot of vlecht en dan zag het er toch weer oke uit en hoef je dus niet helemaal op je hoofdhuid te komen met de shampoo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:07

Elke dag wassen kan prima hoor,met een milde shampo.
Ik had vroeger ook heel vet haar heel snel.
en enige wat ik deed was niet teveel op de hoofdhuid masseren.
Ik zou een elke dag shampo gebruiken en kijk voor iets wat vrij is van parabenen en zo.

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:17

Ik had hier ook erg veel last van. Wat is je haartype? Ik heb zelf veel slag en merkte dat mijn haar met een krullenshampoo en conditioner minder snel vet werd!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-08-24 22:25

gelato schreef:
Ik had hier ook erg veel last van. Wat is je haartype? Ik heb zelf veel slag en merkte dat mijn haar met een krullenshampoo en conditioner minder snel vet werd!

Hmm dat is idd ook nog een dingetje, mijn haar lijkt inderdaad een beetje slag te hebben maar eens ik het borstel is het recht. Behalve de onderkant want die krult omhoog. Maar achter mijn oren zit er wel echt duidelijk slag in!

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:27

Ja hier ook. Haar ‘trainen’ deed niks, behalve dat ik bijna frikandellen kon bakken op mijn hoofd. Al zoveel verschillende soorten shampoos geprobeerd, maar nog geen wonder middel :+

Van de kapper heb ik in ieder geval te tip om het 2x te wassen en het liefst dan ook droog te föhnen. Ik ga altijd met nat haar slapen, maar dat idealiter dus niet doen. Ook doe ik geen crème spoeling meer in, maar een haar serum van Finnley’s.

Maar ik heb na heel wat droogshampoos geprobeerd te hebben, nu de poeder droogshampoo van Foamie. Die werkt al stukken beter dan alle spuitbussen die ik heb leeg gespoten. Daarmee kan ik het best goed hebben om het 1 dag niet te wassen. Maar dat is ook wel de Max, dus ik was het gewoon om de dag. Nu vind ik dat met het veel dragen van een cap ook wel zo fris.

I am because you were

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:31

Ik gebruik shampoobars en was echt alleen nog mijn hoofdhuid. Dit doe ik max 3 keer in de week. In de uiteinden doe ik conditioner.

Nu het wat warmer is en ik snel zweet douche ik ook meer. M'n haar spoel ik dan uit met water.

Regelmatig je borstel schoonmaken is ook belangrijk! Haren eruit en in de bakingsoda/natuurazijn/water laten weken, goed uitspoelen en laten drogen.

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 22:40

Ik was het gewoon dagelijks. Vooral als ik bij de paarden ben geweest ruik ik dat aan mijn haar. En wil natuurlijk fris voor de dag komen.

Voor altijd in m'n hart, Tommie

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:05

Ik was sulfaatvrij en siliconenvrij, en kan tegenwoirdig gerust 4 dagen niet wassen.
Alleen is het een milde shampoo: is mijn haar echt vies moet ik 2x wassen.
Mijn haar is een tintje donkerder geworden, en als ik was eerst puur water en dan mijn milde en niet tot op mijn hoofdhuid inmasseren.
Dat doe ik periodiek indien nodig.
En dan zwem ik ook nog 2x per week wat vast niet zo goed is hoewel het minimum aan chloor erin zit wettelijk.
Na het zwemmen spoel ik met water uit voelt het ok aan beetje shampoo en op het haar niet mijn hoofdhuid.
Voor mij was eerst natures gate heilig die was niet meer te koop nu petal fresh.
Dat gaat ook goed al vond ik natures gate fijner.

Ik heb ook snel een frituurpan hoofd, mijn fysio moest mijn nek spontaan even doen.
En ik zei ja oliebol haar niet gewassen…
Je moet maar even kijken of je het schoon vind of dat we het later doen.
Hij: ik vind je haar absoluut niet vet hoor?
Hoe lang heb je niet gewassen?
Ik: ehhh minstens 4-5 dagen…
Hij: nou dat scheelt mooi veel geld per jaar. :+
Zo zie je maar hoeveel rotzooi we erin smeren eigenlijk. :=
Want je hebt van jezelf een vette huid, dus kennelijk klopt de balans goed.
En dat voor iemand die best wat mankeert.

Ik heb dus de van nature iets donkere tint geaccepteert tov brandschoon iets lichter.
En ik borstel zo min mogelijk op mijn hoofdhuid.
Echt netjes is netjes klaar.
Ook geen gel, sprays niks.

Nu krijg ik ook een knalrode jeukende huid van normale shampoo dus dat was simpel.
Ik herinner me eigenlijk de overgang niet meer zo, ik doe het al jaaaaaaaren zo.
En zelfs na stal met warm weer is shampoo niet nodig…

gelato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:18

Waidida schreef:
gelato schreef:

Hmm dat is idd ook nog een dingetje, mijn haar lijkt inderdaad een beetje slag te hebben maar eens ik het borstel is het recht. Behalve de onderkant want die krult omhoog. Maar achter mijn oren zit er wel echt duidelijk slag in!

Ik denk dat het het waard kan zijn om te proberen! Kan altijd een reisverpakking kopen voor het begin, hoef je niet meteen een grote fles aan te schaffen.

Sterre98

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:43

Nog een vraagje: als je je haren wast, gebruik je dan 1 of 2x shampoo?

Haren goed wassen werkt pas met 2x shampoo namelijk

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 06:38

Voor sommige mensen helpt het om minder vaak te wassen. Maar lang niet voor iedereen, dan is het gewoon zoals jouw haar is.

Ik heb tijdens het eerste jaar van corona mezelf ook voorgenomen om zo min mogelijk te wassen en zo mijn haar te trainen. Dure shampoos en vanalles. Enige wat ik ermee bereikte was dat m’n vette bos ongeveer rechtop kon zetten van de viezigheid. Mijn haar wordt dus gewoon snel vet.

Enige wat tot nu toe voor mij werkt is zwanger zijn. Maar dat heeft andere best wel grote gevolgen :+
Het beste ga ik nu op tijdens douchen tweemaal m’n haar goed wassen met shampoo, conditioner enkel in de punten. En dan eens in de week gebruik ik een scalpscrub.

I'm not weird, I'm limited edition :D

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-24 07:35

Sterre98 schreef:
Nog een vraagje: als je je haren wast, gebruik je dan 1 of 2x shampoo?

Haren goed wassen werkt pas met 2x shampoo namelijk

Ja ik doe altijd 2 keer shampoo.

linoleum schreef:
Enige wat tot nu toe voor mij werkt is zwanger zijn. Maar dat heeft andere best wel grote gevolgen :+

Goh ja zo wanhopig ben ik niet haha

gelato schreef:
Ik denk dat het het waard kan zijn om te proberen! Kan altijd een reisverpakking kopen voor het begin, hoef je niet meteen een grote fles aan te schaffen.

Dat is een goed idee dankje!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 07:44

Ik heb het trainen ook geprobeerd, hielp echt helemaal niks. Alleen maar heel veel haarpijn van de vettigheid.
Ook hier was het beter bij mijn eerste zwangerschap, door de hormoon balans. Nu bij mijn tweede zwangerschap dan weer niet haha.

Vergeet inderdaad je borstel niet te reinigen, maar ook je kussenslopen en kussen echt goed uit te wassen/te vervangen. Ik merk zelf dat bij oudere kussenslopen toch een soort vettig laagje erop kwam.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 08:22

Bij mij heeft de overstap naar shampoobars een mooi verschil gemaakt. Ik gebruik de 'La vie en rose' van HappySoaps en ben daar erg tevreden over.
Ook veel vraag gehad van mensen of ik mijn haar anders droeg/naar de kapper was geweest enz.
Bij overstap je haar een aantal keer wassen met appelazijn. Zo haal je de opgebouwde 'troep' uit je haar. Gewone shampoo heeft namelijk vaak ingrediënten die een laagje om je haar heen maken (en waardoor het vaak ook vetter wordt).

Enjoy the little things in life, because one day you will look back and realize it were the big things.