Bomaanslagen in Spanje

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:26

Overeenkomst: 11 maart 2004 en 11 spetember 2001.. Precies een halfjaar tussen die maanden, op de 11e en het is nu 2½ jaar geleden...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:27

Al-Qaida eist aanslagen op 11-03-2004


De Arabische krant Al-Quds, die in Londen verschijnt, heeft naar eigen zeggen een e-mail gekregen waarin de Brigade van Abu Hafs al-Masri in naam van Al-Qaida de aanslagen van donderdag in Madrid opeist.

Dit is deel van het vereffenen van oude rekeningen met Spanje, kruisvaarder en bondgenoot van Amerika in zijn oorlog tegen de islam, staat in de e-mail. Aznar, waar is Amerika? Wie beschermt jou, Groot-Brittannië, Japan, Italië en anderen tegen ons? Aznar is de Spaanse premier José Maria Aznar.

Abu Hafs heeft in het verleden grote aanslagen in Irak, Indonesië en Turkije opgeëist.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:32

Sorane"]
[quote="leentje schreef:
Nee, want het is nog niet vastgesteld of de brief effectief van een groepering uit het netwerk van al-Qaeda afkomstig is.

Kritisch lezen Knipoog


Mischien dan ook even kritisch luisteren naar het nieuws? Het is inmiddels WEL duidelijk. Maar goed ik heb kennelijk weer teveel gezegt
[/quote]
joh niet zo op je teentjes getrapt zijn, die Knipoog staat er niets voor niets Lachen

Ik baseerde me op het nieuwsbericht wat ik hier in België gehoord hebt, en het stukje tekst dat jij gequoted hebt, en in beide wordt vermeld dat het nog niet vaststaat dat het effectief van al-Qaeda of een gerelateerde groepering afkomstig is. Jij lijkt desondanks uit het stukje tekst te besluiten dat het dus zeker al-Qaeda geweest is.
Welk nieuwsbericht jij gehoord hebt weet ik niet, maar in elk geval heb ik het niet gehoord. En nu gaan we echt de mierenn**kers-toer op hoor, zand erover Clown

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:35

Dioxide schreef:
Overeenkomst: 11 maart 2004 en 11 spetember 2001.. Precies een halfjaar tussen die maanden, op de 11e en het is nu 2½ jaar geleden...


Die overeenkomst viel mij idd ook direct op.

Ik was echt met stomheid geslagen toen ik vanmiddag het nieuws uit Madrid op internet las. Vanavond de beelden gezien op het journaal en ik heb er nog steeds geen woorden voor. Scheve mond

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-04 23:54


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-04 09:37

Tja ik weet het niet zo goed. De verkiezingen zijn aanstaande Zondag. De ETA moet wel erg dom zijn hebben ze nu die bom geplaatst... dit is alleen maar negatieve publiciteit iets wat ze momenteel niet kunnen gebruiken. Dat terzijde is dit ook niet de manier van werken van de ETA, die melden het via een brief of dergelijke als ze een bom hebben geplaatst... dit is ook niet gebeurd Of de ETA is van hun patroon afgeweken en hangt nu de onschuld zelf uit. Of de Alqaida heeft zijn werk gedaan en probeert dit bij de ETA in de schoenen te schuiven...maar dat lijkt me stug. Of je krijgt eerdaags een video te zien waarop een van de leden van de alqaida inspreekt waarom ze deze bommen hebben af laten gaan. Osama zal je hoogst waarschijnlijk niet te zien krijgen Knipoog

Is ie nou opgepakt eigenlijk...Osama?

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 10:05

Osama is niet opgepakt.. helaas. Vanmorgen op het journaal zeiden ze wel dat Al Queada de aanslag had opgeeist, maar men twijfelt nog of ze het wel gedaan hebben.

dewy007
Berichten: 358
Geregistreerd: 05-09-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 11:16

ja egt wel erggg

scapaboy
Berichten: 50
Geregistreerd: 28-02-04
Woonplaats: staphorst

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:13

Damn Boos! het komt wel dichtbij he!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 13:24

dit is echt erg. tis dat ik niet mag schelden, maar er wonen vrienden van mij daar en het is dus afwachten voor mij.

marel

Berichten: 681
Geregistreerd: 03-12-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 14:26

Ik geloof dat het nog steeds niet duidelijk is om welke terreurgroep het nu gaat. Ik acht het best mogelijk, dat de explosieven die bij ETA-leden zijn aangetroffen (een paar weken geleden) zijn gekocht van Al-Quaeda, terwijl als wederdienst de ETA een smokkelroute voor Al-quaeda kan hebben mogelijk gemaakt. Dat zou de overeenkomst kunnen verklaren tussen de geconfiqueerde explosieven en de gebruikte.
Steeds meer aanwijzingen wijzen inmiddels naar Al-quaeda, vooral dat busje met ontstekers en een band met koranrecitaten vind ik overtuigend die kant op wijzen. Ik herinner mij dat er na 9/11 ook bij één van de vliegvelden een auto werd gevonden die door enkele terroristen gebruikt was.

De Basken lijken tegenwoordig een hoge mate van autonomie te hebben, maar een groot deel wenst zich toch af te scheiden. Uiteindelijk is democratie een systeem waarbij de minderdheid loyaal moet zijn aan een meerderheidsbesluit, wat alleen mogelijk is als die minderheid een etnische of religieuze verbondenheid heeft met de meerderheid. Zonder zo'n bindend element is democratie een schertsvertoning omdat er dan immers geen 'demos' (volk) is dat zichzelf bestuurt. Spanje is zo'n schertsvertoning Scheve mond .
Aanstaande zondag zijn er inderdaad verkiezingen in Spanje, vraag me af wat voor gevolg deze aanslag met zich meebrengt wb de verkiezingen, misschien een ruk naar conservatief?

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 15:20

Een dag na de terreuraanslagen in Madrid is er opnieuw een bom gevonden. Dat melden de autoriteiten in de Spaanse hoofdstad. De bom werd gevonden onder een stapel bagage die was verzameld na de aanslagen van gisteren.

Het explosief is inmiddels onschadelijk gemaakt. Het zat in een weekendtas verstopt. Bij toeval kwamen de autoriteiten tot de ontdekking dat er een bom inzat. Dit was het geval, toen er een mobiele telefoon afging. Het signaal van de telefoon had het explosief mogelijk tot ontploffing moeten brengen, maar het mechanisme faalde.

In Spanje wordt vanavond een groot protest gehouden tegen de aanslagen. Naar verwachting zullen honderdduizenden Spanjaarden hierin meelopen. Premier Aznar heeft hier gisteren toe opgeroepen, ook zijn er drie dagen van nationale rouw afgekondigd. Ook gisteren waren er al diverse stille tochten. Ook protesteerden mensen op het station en werden er kaarsjes gebrand.

Update 12:36 uur

De Spaanse televisie heeft zojuist gemeld dat het treinstation Atocha opnieuw is geëvacueerd. Nadere gegevens ontbreken nog.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-04 19:29

marel schreef:
Aanstaande zondag zijn er inderdaad verkiezingen in Spanje, vraag me af wat voor gevolg deze aanslag met zich meebrengt wb de verkiezingen, misschien een ruk naar conservatief?


Over politieke gevolgen gesproken: ik hoorde vanmiddag op Radio 2 een Nederlandse journalist in Madrid vertellen dat hij gisteren na de aanslagen was gebeld door een vertegenwoordiger van het parlement. Die drukte hem op het hart dat hij de gebeurtenissen naar buiten moest brengen alsof het zeker was dat de ETA erachter zat. Later bleken collega-journalisten gebeld te zijn met hetzelfde verhaal. Hoezo manipulatie van de berichtgeving? Verward

Overigens had de betreffende journalist zo te horen sch**t aan dat vriendelijke doch dringende verzoek.