Kado vriendjes die gaan emigreren

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 15:26

Een van de vriendjes van mijn zoon gaat binnenkort met zijn familie emigreren.
De kans dat ze elkaar nog zien hierna is bijzonder klein. We willen graag een leuk kado/aandenken meegeven. Hebben jullie misschien ideeën?
Hij is 11 jaar en heeft nog een jonger broertje (en baby zusje maar die is nog te jong om alles te beseffen).

Het lijkt ons leuk als ze het in het vliegtuig uit kunnen pakken. Het moet dus niet te groot zijn en er mogen geen etenswaren oid in zitten.

rien10
Berichten: 14668
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:27

Een plakboek vol met foto's, herinneringen, anekdotes etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 15:34

rien10 schreef:
Een plakboek vol met foto's, herinneringen, anekdotes etc.
Zoiets inderdaad, en waar ik nog steeds heel blij mee ben, is een leesboek waarin simpelweg geschreven staat van wie het cadeautje afkomstig was. Ook al is het bedoeld voor kinderen en heb ik die mensen nooit meer gezien (zij zijn op den duur zelf naar Botswana verhuisd), ik heb het nog steeds. :+:

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 16:07

Foto’s….ja natuurlijk!!
Die zal ik extra maken komende tijd……
Boekjes ook altijd leuk!

stitchlover

Berichten: 2606
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:14

Misschien een fotoboekje met briefjes voor iedere verjaardag van het vriendje tot zijn 18e ofzo?
Zodat hij ieder jaar een boodschap te lezen heeft tot ze oud genoeg zijn om elkaar zelf nog eens op te zoeken.

tienus63

Berichten: 12072
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:40

Houd wel rekening met aantal kg’s (hand)bagage die ze mee mogen nemen.

Het is nog veel leuker als ze op de nieuwe plek onverwachts een pakketje uit Nederland vinden.
Etenswaren gaat naar heel veel landen prima.
Zolang je het maar duidelijk op de lijst vermeld en er geen zuivel, zaden of vlees in zitten.


Een verjaardagskalender met foto’s. Hoewel ik de kans groot acht dat de klas zoiets zal maken.

Duran123
Berichten: 1076
Geregistreerd: 02-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-23 16:46

tienus63 schreef:
Houd wel rekening met aantal kg’s (hand)bagage die ze mee mogen nemen.

Het is nog veel leuker als ze op de nieuwe plek onverwachts een pakketje uit Nederland vinden.
Etenswaren gaat naar heel veel landen prima.
Zolang je het maar duidelijk op de lijst vermeld en er geen zuivel, zaden of vlees in zitten.


Een verjaardagskalender met foto’s. Hoewel ik de kans groot acht dat de klas zoiets zal maken.

Ja vandaar dat we wat kleins mee willen geven. Maar een boekje en wat foto’s en dan nog iets kleins erbij gaat vast lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 16:48

tienus63 schreef:
Houd wel rekening met aantal kg’s (hand)bagage die ze mee mogen nemen.

Het is nog veel leuker als ze op de nieuwe plek onverwachts een pakketje uit Nederland vinden.
Etenswaren gaat naar heel veel landen prima.
Zolang je het maar duidelijk op de lijst vermeld en er geen zuivel, zaden of vlees in zitten.


Een verjaardagskalender met foto’s. Hoewel ik de kans groot acht dat de klas zoiets zal maken.
Als ze gaan emigreren (en uit de berichten van de TS maak ik op dat dat niet bepaald naar net over de Duitse grens is), vermoed ik zomaar dat er ook nog een grote zeecontainer met meubels e.d. die kant op gaat, of in ieder geval een lading dozen. :P

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:05

Foto’s en dergelijke zou ik dus niet doen. Zou ook niet blij zijn als iemand dat aan mijn kinderen gaf. Het is waarschijnlijk al moeilijk genoeg voor dat jochie en een foto album met foto’s van wat ie achterlaat wrijft dat er alleen nog maar even extra in.

Zou eerder voor iets neutraals gaan waar geen emoties aan hangen. Een Nederlands boek is een goed idee, misschien een moppen boekje? Of iets van z’n favoriete voetbal club.. ik noem maar wat.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:41

Ik weet nog van vroegah :') op de basisschool toen een klasgenootje ging emigreren dat we met de hele klas een fotoboek hadden gemaakt met foto’s en tekstjes enzo. Misschien de school erbij betrekken als ze met elkaar in de klas zitten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 18:50

Mavelle schreef:
Foto’s en dergelijke zou ik dus niet doen. Zou ook niet blij zijn als iemand dat aan mijn kinderen gaf. Het is waarschijnlijk al moeilijk genoeg voor dat jochie en een foto album met foto’s van wat ie achterlaat wrijft dat er alleen nog maar even extra in.

Zou eerder voor iets neutraals gaan waar geen emoties aan hangen. Een Nederlands boek is een goed idee, misschien een moppen boekje? Of iets van z’n favoriete voetbal club.. ik noem maar wat.
Emigreren is voor de meeste kinderen moeilijk en hij hoeft niet naar de foto's te kijken als dat te emotioneel is, maar wie weet helpt het juist wel. Of vindt hij het later leuk om een aandenken te hebben aan zijn leven in Nederland. Eerlijk gezegd vind ik je insteek wel heel negatief; dan kun je als ouder namelijk ook wel meteen alle foto's van z'n jeugd ditchen, want dat is net zo "wrijf het erin" als een fotoalbum als aandenken meegeven.

Niets wat je meegeeft is neutraal. Een fotoboek niet, de Schippers van de Kameleon niet, en When Hippo Was Hairy was dat ook niet.

heidiLOVER

Berichten: 9185
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-23 21:14

Toen een vriendinnetje van mijn dochtertje ging verhuizen (ze waren toen nog maar 3) hebben wij ook een mini fotoalbum gegeven met foto's van de tijd dat ze met elkaar optrokken en iets wat ze gewoonweg sowieso heel leuk vond. Toevallig hebben we laatst 1 keer afgesproken in de vakantie zodat de meisjes weer eens samen konden spelen en haar moeder vertelde mij toen dat zij nog steeds graag in het boekje kijkt, net als mijn dochtertje. Ik twijfelde daar eerst ook over, maar nu zou ik zeggen doen of dat nou voor nu meteen of later is!

Het kan best zijn dat hij het in het begin heel erg moeilijk vind, maar foto's zijn wel iets tastbaars en iets heel persoonlijks en ik denk daarom dat het uiteindelijk juist een heel mooi en leuk cadeau is. Die herinneringen blijven toch wel, maar zijn levendiger met een aantal leuke foto's. Je kunt er altijd nog een leuk cadeautje bij doen van iets waar het vriendje fan van is en waar hij nu meteen iets aan heeft mocht hij het lastig vinden.

Urona447
Berichten: 2800
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-23 08:38

Op onze internationale school word er elk jaar voor kinderen die weggaan een boekje gemaakt met foto's en herinneringen.

Marije112

Berichten: 3393
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 10:57

Toen ik emigreerde heb ik een vriendenboekje gekregen die mijn vrienden en familie ingevuld hebben, vind ik nog steeds erg leuk om naar te kijken!

hannelot
Berichten: 969
Geregistreerd: 19-05-22
Woonplaats: Zeeland

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-23 11:40

Foto's of iets anders wat herrinert aan jou!

Mavelle

Berichten: 4747
Geregistreerd: 30-03-08
Woonplaats: VS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 07:17

Mkango schreef:
Mavelle schreef:
Foto’s en dergelijke zou ik dus niet doen. Zou ook niet blij zijn als iemand dat aan mijn kinderen gaf. Het is waarschijnlijk al moeilijk genoeg voor dat jochie en een foto album met foto’s van wat ie achterlaat wrijft dat er alleen nog maar even extra in.

Zou eerder voor iets neutraals gaan waar geen emoties aan hangen. Een Nederlands boek is een goed idee, misschien een moppen boekje? Of iets van z’n favoriete voetbal club.. ik noem maar wat.
Emigreren is voor de meeste kinderen moeilijk en hij hoeft niet naar de foto's te kijken als dat te emotioneel is, maar wie weet helpt het juist wel. Of vindt hij het later leuk om een aandenken te hebben aan zijn leven in Nederland. Eerlijk gezegd vind ik je insteek wel heel negatief; dan kun je als ouder namelijk ook wel meteen alle foto's van z'n jeugd ditchen, want dat is net zo "wrijf het erin" als een fotoalbum als aandenken meegeven.

Niets wat je meegeeft is neutraal. Een fotoboek niet, de Schippers van de Kameleon niet, en When Hippo Was Hairy was dat ook niet.


Mag je vinden. Ik vind op mijn beurt dat jij appels met peren vergelijkt. Jeugdfoto’s van jezelf vergelijken met foto’s van vriendjes die je waarschijnlijk heel lang of helemaal niet weer ziet? En natuurlijk is schippers van de kameleon neutraal, die ken je immers niet persoonlijk.

ElfBeau_067

Berichten: 1994
Geregistreerd: 03-11-22

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 07:28

Ik denk dat een kind van 11 het juist leuk vind om een boekje met foto’s te krijgen. Of een boekje met een soort brief erin geschreven. Ik vind het idee dat er steeds een briefje voor een verjaardag ook echt leuk!

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Kado vriendjes die gaan emigreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 07:39

Een t shirt met op de achterkant Houdoe met de NL vlag en aan de voorkant Welkom en met de vlag van het land waar ze naar toe gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-23 08:50

Mavelle schreef:
Mkango schreef:
Emigreren is voor de meeste kinderen moeilijk en hij hoeft niet naar de foto's te kijken als dat te emotioneel is, maar wie weet helpt het juist wel. Of vindt hij het later leuk om een aandenken te hebben aan zijn leven in Nederland. Eerlijk gezegd vind ik je insteek wel heel negatief; dan kun je als ouder namelijk ook wel meteen alle foto's van z'n jeugd ditchen, want dat is net zo "wrijf het erin" als een fotoalbum als aandenken meegeven.

Niets wat je meegeeft is neutraal. Een fotoboek niet, de Schippers van de Kameleon niet, en When Hippo Was Hairy was dat ook niet.


Mag je vinden. Ik vind op mijn beurt dat jij appels met peren vergelijkt. Jeugdfoto’s van jezelf vergelijken met foto’s van vriendjes die je waarschijnlijk heel lang of helemaal niet weer ziet? En natuurlijk is schippers van de kameleon neutraal, die ken je immers niet persoonlijk.
Mijn jeugdfoto's bevatten ook foto's van mensen die ik nooit meer heb gezien na een bepaalde leeftijd/fase met een emotionele lading, dus nee, dat is geen appels met peren vergelijken. Sterker nog, een belangrijk deel van mijn jeugd speelde zich af in het buitenland, en ik ben alleen maar blij dat mijn ouders die foto's niet in de fik gestoken hebben "omdat ik het er weleens moeilijk mee kon hebben om die foto's te zien," want ook daarin staan mensen die ik uit het oog verloren ben of die zijn overleden toen ik nog relatief jong was.

Niks is neutraal, zoals ik al eerder als voorbeeld gegeven heb: óók een boek draagt herinneringen met zich mee. Het zal altijd "dat boek van dat vriendje dat ik nooit meer heb gezien" zijn als je jouw lijn van denken volgt (voor mij is When Hippo Was Hairy "het boek dat ik van een van m'n beste matties kreeg, hoe zou het met ze gaan?" en dat is het altijd geweest, van het moment van in het vliegtuig stappen als kind tot nu)

Vraagje aan jou: ben jij het kind dat geëmigreerd is of vul je alleen maar dingen in vanuit het perspectief van een geëmigreerde volwassene? Ik ben namelijk wél dat eerste en ben alleen maar heel erg blij dat ik die tastbare herinneringen, foto's e.d. heb. Nu als volwassene, maar ook zeker als kind en ik hoor dezelfde geluiden van andere expatkinderen of kinderen die geëmigreerd zijn.