pup blijft binnen plassen, iemand tips?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:10

Jij mag die mening hebben, Miep. Maar kom dan wèl met betere argumenten dan 'in de tijd van mijn opa haalde bijna iedereen z'n hond met z'n neus door de pies'. Scheve mond

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:14

Het is wel een 'big deal' Miep... Er zijn mensen op dit forum die nog nooit een hond hebben gehad en dus al gauw dingen aan gaan nemen van mensen waarvan zij denken dat ze 'ervaring' zullen hebben in dat soort dingen. Je geeft die eigenaar IMO dan compleet verkeerde informatie. Dit onderwerp heeft niets met een mening te maken, maar puur met gedrags-wetenschap van honden.

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:17

oke was ook geen goed argument, dat geef ik toe.
Maar het feit dat ik nog geen hond heb gezien die er slechter van word/werd, is dat dan geen goed argument?

Ik haal mijn honden echt niet constant met de snuit door de pies.
Maar mijn honden lopen hele dagen buiten ( in de echte winter zijn ze iets vaker binnen ) en als ze het dan presteren om binnen te gaan piesen, ja dan haal ik ze eenmalig met de snuit erdoor.
Ik ben het net zo goed met jullie eens dat je dat met een jonge pup niet doet, en 4 maand is dan idd nog te jong.
Maar sommige honden doen het na 8 a 10 maand nog.
een van mijn honden presteerde het om met 9 maanden nog binnen te piesen, nadat het al een dikke 2/3 maand goed ging. ( op enkele ongelukjes na ).
En niet 1 keer, niet 2 keer, maar wel 6 keer per dag.
Nadat een medisch mankement was uitgesloten heb ik hem er 1 keer met zn snuit doorgehaald.
En toen was het wel afgelopen.
En nu soms gaat het nog mis, als hij te druk met spelen is. ( is nu bijna 2 )
Dan haal ik hem er ook echt niet met de neus, dan is een foei voldoende.
Maar bang? Nee dat is hij absoluut niet.

Misschien dat ik inderdaad eerst een andere ervaring ermee moet hebben, voordat ik erin geloof dat die methode echt fout is.

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:24

Ok… dat is jouw manier, maar nu zou ik graag de wetenschappelijke verklaring willen zien waarom deze manier volgens jou zou werken bij een hond. Er kan wel van alles geroepen worden zoals ‘de hond wordt er niet slechter van’ maar ik zou het allemaal graag wat beter onderbouwd zien.

Jij als paraveterinair in opleiding zou toch eigenlijk wel wat kritischer naar dat soort zaken moeten kijken vind ik Knipoog

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:27

Maarten schreef:
Ok… dat is jouw manier, maar nu zou ik graag de wetenschappelijke verklaring willen zien waarom deze manier volgens jou zou werken bij een hond. Er kan wel van alles geroepen worden zoals ‘de hond wordt er niet slechter van’ maar ik zou het allemaal graag wat beter onderbouwd zien.

Jij als paraveterinair in opleiding zou toch eigenlijk wel wat kritischer naar dat soort zaken moeten kijken vind ik Knipoog


tja daar heb je wel gelijk in.
En eerlijk gezegd, heb ik geen wetenschappelijke verklaring, en kan het dus eigenlijk ook niet beter onderbouwen.

Dus waar het eigenlijk op neer komt is: Ik neem klakkeloos aan van mijn ouders dat het met de neus door de pies halen 'juist ' is.
Omdat ik mijn ouders dat heb zien doen, en nooit heb gezien dat het negatief kan werken.
Ik heb het alleen positief zien werken..

hmm..klinkt niet echt geweldig he? Clown

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:31

Nee... niet echt *LOL*

Haha!

Denk dat je er beter aan doet om gewoon eens kritisch te zijn en je bepaalde dingen af gaat vragen over 'het hoe en waarom' Haha! Zoiets heet nu 'zelfontwikkeling'

voor ex-onderschrift, zie onderschrift Polly
Na vele jaren een keer een ander onderschrift

Miep

Berichten: 1707
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:35

Maarten schreef:
Nee... niet echt *LOL*

Haha!

Denk dat je er beter aan doet om gewoon eens kritisch te zijn en je bepaalde dingen af gaat vragen over 'het hoe en waarom' Haha! Zoiets heet nu 'zelfontwikkeling'


Gelukkig ben ik nog maar 17 jaar en kan ik nog beginnen met 'zelfontwikkeling' Schijnheilig

Groetjes Miep Knipoog

* Profiel aangepast, nu met foto's *

Carolinef

Berichten: 4939
Geregistreerd: 30-03-03
Woonplaats: Sleeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:38

Maarten schreef:
*grom*… Boos! Ik word niet snel kwaad als het gaat om hoe je een pup op moet voeden, maar de manier van sily daar gaan bij mij mijn nekharen van overeind staan. Ik wil me graag bij de reactie van Billy aansluiten. Dat is wel het meest belachelijke advies wat je een hondenbezitter kunt geven Een hond kan wat die plas betreft echt geen link leggen. Hij doet een plas en een half uur later wordt hij met zijn neus in de plas geduwd. Denk je nou werkelijk dat een hond het als een straf ziet om met zijn neus in zijn plas geduwd te worden? *LOL* Dacht het niet Een hond ervaart dat namelijk niet als vies. Kijk maar naar je eigen hond, deze maakt zijn geslachtsdelen ook schoon door te likken, denk je dat dat beetje urine op de vloer dan indruk op hem/haar zal maken? (beetje onsmakelijk voorbeeld misschien in de ogen van sommige mensen, maar een beter voorbeeld kan ik niet bedenken om het duidelijk te maken Haha! ).

Onze manier is gewoon de pup heel goed in de gaten houden en zodra je het idee krijgt dat hij moet plassen als de sodemieter het beestje oppakken en mee naar buiten lopen. Waarschijnlijk zal hij van schrik zijn plas ophouden (en zo niet, dan trek je maar weer schone kleren aan, je wist immers waar je aan begon toen je een pup kocht Tong uitsteken ) en de plas weer laten lopen als hij buiten is. Als hij buiten plast dan prijs je hem de hemel in hoe braaf hij wel niet is. Wanneer hij binnen dreigt te plassen dan is hem afstraffen een manier om hem te laten stoppen. Afstraffen betekent echter niet hem slaan of weet ik veel wat, maar vaak is een heftige reactie al voldoende om de hond schrik aan te jagen (natuurlijk moet dit met beleid gebeuren Knipoog ). Jouw snelle reactie (bijvoorbeeld snel en met veel bombarie naar de hond toelopen) en hard “èhèh” roepen jaagt al behoorlijk veel schrik aan. Maar het moet wel op het juiste moment gebeuren. Exact op het moment dat de hond door de knieën is. Mocht je net een halve minuut te laat zijn en de hond is net bezig om vrolijk jouw kant op te lopen omdat hij/zij zo blij is je te zien, laat dan maar, want dan is het leermoment allang weer voorbij en is de hond vergeten dat hij geplast heeft.

Misschien nogal mosterd na de maaltijd, maar als het op honden aankomt wil ik altijd graag mijn zegje doen Haha!


Amen OK dan! ik sluit me helemaal bij je aan

Ubie (Brusvein) Haakon (Hisco) en Indigo (Ismo) onze 3 Fjorden musketiers!!!
http://www.bokt.nl/markt/ad/17225/rober ... o-boek-pre

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:39

Miep, jij zegt dat je nog nooit een hond hebt gezien die met zijn neus door de pies heengehaald is en daar last van heeft gehad.
Ik dus wel!
En dat was (helaas) bij mijn eigen vorige hond!
Iemand als ik kan het dus helaas uit eigen ervaring zeggen, vandaar ook mijn advies.
Een jaar of 10 geleden toen een van mijn vorige honden nog pup was, heb ik 2x het neusje door de pies heen gehaald. Als gevolg hiervan heb ik de eerste jaren van het leven van deze hond plasjes gevonden, die zij echt bewust verstopt had! Dus als wij in de kamer zaten ging ze de keuken in, en ging helemaal in een hoekje onder de tafel zitten plassen, zo dat wij dit niet zagen.

Daardoor besefte ik toen al dat dit absoluut niet de goede manier was en heb ik dit dus ook nooit meer gedaan! Gelukkig heb ik met behulp van iemand die toentertijd heel vooruitstrevend was de hond weer zelfvertrouwen kunnen geven en heeft ze het "stiekem plassen" afgeleerd.

Mijn laatste hond heb ik door middel van benchtraining en positieve training heel erg snel zindelijk gekregen, met een week of 12 was ze al helemaal zindelijk. Zo kan het dus ook en voor mij het beste bewijs hoe het WEL moet!
Het ene ras leert wel sneller dingen aan dan het andere ras, en niet iedere hond is hetzelfde, dus een hondje van 4 maanden dat nog niet volledig zindelijk is, is helemaal niet vreemd, laat of belachelijk!

27-10-13: Weer eens wat rijfoto's: http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1748038
Romanov (Rubin Royal x Ramino x Weltmeister [OLD]): M2 + 6 dressuur

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 17:02

Mijn pup is nu bijna 8 maanden en was net (ook nogal laat) een tijdje zindelijk, maar nu begint hij (reutje dus) zijn terrein af te bakenen Verward denk ik toch door tegen de hoekjes van kasten, sofa en alles een paar drupels achter te laten. (en dus niet omdat hij dringend moet plassen). Weet iemand wat ik daaraan kan doen?

Over wat er verder gezegd is: Ik zou ook de methode van de neus erdoor halen niet gebruiken omdat ik weet dat mijn hond dat niet snapt, maar een vriendin van me heeft 2 jackpups en die vertelde me dat ze ze na een paar keer zindelijk had gekregen door dus de nues erdoor te halen nadat ze een beetje peper erdoor had gestrooid! Verward

Tja, niet mijn voorkeur, maar ze waren 4 maanden en allebei zindelijk.
Dus ja, ieder zijn manier ook al is dat ook niet meteen mijn voorkeur!

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:14

Een hond die zijn terein afbakent is veel moeilijker.In ieder geval alle plekken met azijn afkuisen dat vinden ze vies.En zien dat je hem op heterdaad kan betrappen ,onmiddelijk een brul geven oppakken en buiten zetten.Als hij het echt blijft doen is evt. castreren een optie en kan je met de dierenarts het erover hebben om eerst een chemische castratie te doen dit zijn pilletjes als dat helpt ,helpt een castratie ook.Maar vaak is grondig kuisen met azijn genoeg.Dingen als peper en pipi is eigenlijk dierenmishandeling door dat te doen verneder je hem en wordt hij bang van je en dat is de bedoeling niet.En overdreven belonen als je hem buiten iets ziet doen .Met een hoog vrolijk stemmmetje oooo,wat een knappe hond ,flink ,braaf goed hoor enzovoort .Dat vinden ze leuk en plassen met plezier buiten voor je.Stem intonaties zijn bij honden opvoeden heel belangrijk laag,boos als hij iets uitvreet,overdreven vrolijk als hij braaf is.

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 20:30

silvana schreef:
Een hond die zijn terein afbakent is veel moeilijker.In ieder geval alle plekken met azijn afkuisen dat vinden ze vies.En zien dat je hem op heterdaad kan betrappen ,onmiddelijk een brul geven oppakken en buiten zetten.Als hij het echt blijft doen is evt. castreren een optie en kan je met de dierenarts het erover hebben om eerst een chemische castratie te doen dit zijn pilletjes als dat helpt ,helpt een castratie ook.Maar vaak is grondig kuisen met azijn genoeg.Dingen als peper en pipi is eigenlijk dierenmishandeling door dat te doen verneder je hem en wordt hij bang van je en dat is de bedoeling niet.En overdreven belonen als je hem buiten iets ziet doen .Met een hoog vrolijk stemmmetje oooo,wat een knappe hond ,flink ,braaf goed hoor enzovoort .Dat vinden ze leuk en plassen met plezier buiten voor je.Stem intonaties zijn bij honden opvoeden heel belangrijk laag,boos als hij iets uitvreet,overdreven vrolijk als hij braaf is.


Inderdaad, zo heb ik het dus ok gedaan! En als hij binnen deed niks gezegd (want negatieve aandacht is ook aandacht)

Maar nu gaat hij dus ook tegen benen van mensen en tegen andere honden plassen en dan pak ik hem toch wel ff aan want dat is niet bepaald leuk voor die mensen Clown

trotse mama van 5 kindjes!!!
If you're talking behind my back, you're in a good position to kiss my ass !!

gabyfedde

Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 21:44

vanity"]
[quote="silvana schreef:
Een hond die zijn terein afbakent is veel moeilijker.In ieder geval alle plekken met azijn afkuisen dat vinden ze vies.En zien dat je hem op heterdaad kan betrappen ,onmiddelijk een brul geven oppakken en buiten zetten.Als hij het echt blijft doen is evt. castreren een optie en kan je met de dierenarts het erover hebben om eerst een chemische castratie te doen dit zijn pilletjes als dat helpt ,helpt een castratie ook.Maar vaak is grondig kuisen met azijn genoeg.Dingen als peper en pipi is eigenlijk dierenmishandeling door dat te doen verneder je hem en wordt hij bang van je en dat is de bedoeling niet.En overdreven belonen als je hem buiten iets ziet doen .Met een hoog vrolijk stemmmetje oooo,wat een knappe hond ,flink ,braaf goed hoor enzovoort .Dat vinden ze leuk en plassen met plezier buiten voor je.Stem intonaties zijn bij honden opvoeden heel belangrijk laag,boos als hij iets uitvreet,overdreven vrolijk als hij braaf is.


Inderdaad, zo heb ik het dus ok gedaan! En als hij binnen deed niks gezegd (want negatieve aandacht is ook aandacht)

Maar nu gaat hij dus ook tegen benen van mensen en tegen andere honden plassen en dan pak ik hem toch wel ff aan want dat is niet bepaald leuk voor die mensen Clown
[/quote]

Inderdaad, dat (dominantie)gedrag moet je meteen afstraffen.

Don't dream your life, live your dreams!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: agesus, Britta31, Klis, laura22, Lugea, Nikkii026, rosalie_a en 57 bezoekers