Fysieke boekenclub

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Fysieke boekenclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-23 20:19

Al een tijdje speelt het in mijn hoofd dat het me best leuk lijkt om lid te zijn van een boekenclub, maar dan niet online, dus echt fysiek.
Bokkers die lid zijn van een boekenclub, kunnen jullie er iets meer over vertellen? Hoe groot is de groep, hoe vaak komen jullie samen, dat soort dingen.
Ben heel benieuwd!

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16138
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Fysieke boekenclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-23 15:55

Omdat dit topic beter op Leven zonder paarden past verplaats ik hem daarheen.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 08:10

Ik ben lid van een boekenclub sinds zo'n anderhalf jaar. We zijn met z'n tienen ongeveer en komen eens per maand samen. Het is een super leuke club waaruit inmiddels ook echt vriendschappen zijn ontstaan. We kenden elkaar vooraf nog niet, ik ben begonnen met een oproepje in een facebookgroep. Kan het heel erg aanraden!

Desireeeee
Berichten: 234
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Fysieke boekenclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 09:58

Ik volg even mee, ik ben ook wel benieuwd :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-23 12:57

Ik! Het is een groep van een stuk of 6 meiden. Zij waren al bevriend, ik ben bij de boekenclub gekomen via een vriendin die er al bijzat.
We spreken ongeveer 1x per 6 weken op zondag bij iemand af. Eind van de middag en dan inclusief eten. We hebben verder geen 'regels' maar praten gewoon over het boek. De boeken worden in overleg gekozen en als je een keer overslaat is dat prima.

Ik vind het echt wat toevoegen aan de leeservaring, om er achteraf met een groepje over te praten.

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Re: Fysieke boekenclub

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 21:55

Bedankt voor de reacties!
Wat kan ik me voorstellen bij het bespreken van een boek? Begint het gewoon met de vraag wat iedereen ervan vond bijvoorbeeld?

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-23 22:05

Ouwe schreef:
Bedankt voor de reacties!
Wat kan ik me voorstellen bij het bespreken van een boek? Begint het gewoon met de vraag wat iedereen ervan vond bijvoorbeeld?


Bijvoorbeeld. Of: wat is je het meest bijgebleven van dit boek?

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 15:56

Nou dit wil ik dus ook, lijkt me super leuk om het over boeken te hebben en ook gezellig!
Iemand bekend met websites of namen van Facebook groepen waar je zoiets kan vinden? :)
Of als er bokkers omgeving Groningen zoiets willen starten doe ik graag mee :D

Lian

Berichten: 638
Geregistreerd: 11-01-07
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-23 19:04

Ik zit nu ongeveer 2,5 jaar bij een boekenclub. We zijn ooit begonnen met zes, maar inmiddels met vier overgebleven door verhuizingen. Wij komen elke zes weken bij elkaar en bespreken dan een volledig boek (er zijn ook clubs die vaker bij elkaar komen en dan gedeeltes van een boek bespreken). We spreken afwisselend op een doordeweekse avond bij iemand thuis (soms met eten) of in het weekend bij een theehuis/koffietentje af.

Het ligt een beetje aan het type boek, maar heel vaak zijn er al vragen van andere boekenclubs te vinden als je even zoekt op google met de titel en de zoektermen boekenclub of book club (mits het boek in het Engels uitgebracht/geschreven is). Ook halen we soms bepaalde recensies aan. Verder leiden diverse boeken bij ons vaak tot gesprekken over maatschappelijke thema's of de actualiteit. We bereiden het niet heel uitgebreid voor, omdat we het een beetje laagdrempelig willen houden.

Ik vind het erg leuk! Ik lees door de boekenclub vaak boeken die ik zelf nooit zou uitkiezen. Dat geeft veel inzicht over je boekensmaak, verrast soms en zorgt er ook voor dat je wat meer doorzet. Normaal als een boek me niet bevalt, stop ik snel met lezen. Met een boekenclubboek doe ik toch meer mijn best het uit te lezen en dat kan toch best positief uitvallen :)

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:01

Lian schreef:
Ik zit nu ongeveer 2,5 jaar bij een boekenclub. We zijn ooit begonnen met zes, maar inmiddels met vier overgebleven door verhuizingen. Wij komen elke zes weken bij elkaar en bespreken dan een volledig boek (er zijn ook clubs die vaker bij elkaar komen en dan gedeeltes van een boek bespreken). We spreken afwisselend op een doordeweekse avond bij iemand thuis (soms met eten) of in het weekend bij een theehuis/koffietentje af.

Het ligt een beetje aan het type boek, maar heel vaak zijn er al vragen van andere boekenclubs te vinden als je even zoekt op google met de titel en de zoektermen boekenclub of book club (mits het boek in het Engels uitgebracht/geschreven is). Ook halen we soms bepaalde recensies aan. Verder leiden diverse boeken bij ons vaak tot gesprekken over maatschappelijke thema's of de actualiteit. We bereiden het niet heel uitgebreid voor, omdat we het een beetje laagdrempelig willen houden.

Ik vind het erg leuk! Ik lees door de boekenclub vaak boeken die ik zelf nooit zou uitkiezen. Dat geeft veel inzicht over je boekensmaak, verrast soms en zorgt er ook voor dat je wat meer doorzet. Normaal als een boek me niet bevalt, stop ik snel met lezen. Met een boekenclubboek doe ik toch meer mijn best het uit te lezen en dat kan toch best positief uitvallen :)


Dat vind ik inderdaad ook een toegevoegde waarde van zo'n leesclub. Ik heb boeken gelezen waardoor ik meer heb geleerd over bijvoorbeeld het kolonialisme en het Israel-Palestina conflict.

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 11:31

Ik zit sinds de herfst bij een fysieke boekenclub die iemand van mijn universiteit organiseert, waarvan de insteek pluralistisch is. Dus boeken van diverse auteurs met verschillende culturele achtergronden. Ons doel is om ongeveer maandelijks samen te komen, maar dit lukt niet altijd doordat we drukke studenten zijn uit verschillende hoeken van het land.
Iedereen die wilt brengt een boek in en daar stemmen we op, het boek met de meeste stemmen lezen we. De andere boeken die ingebracht worden belanden vaak op mijn ‘to be read’ lijstje als inspiratie.
Als we bij elkaar komen dan bespreken we het boek. Wat ons raakte, passages die ons bij bleven, wat we niet begrepen of apart vonden, wat we herkennen. Zelf vind ik dat heel fijn, omdat anderen vaak een hele andere leeservaring hebben dan ik, waardoor het diepgang toevoegt aan het verhaal en ik ook andere perspectieven eruit kan halen. Soms delen we citaten met elkaar en lezen die dan nog even voor. Verder linken we het aan actualiteit, onze eigen levens, geschiedenis, de maatschappij of onze studie (humanistiek).

Van te voren hebben we afgesproken hoeveel bladzijdes een boek max mag hebben, om het lezen ervan haalbaar te houden in een maand (rond de 300 p. max) en of er genres zijn die mensen liever niet lezen (zo lezen wij geen horror).

Ouwe

Berichten: 2531
Geregistreerd: 31-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-23 17:11

Erg interessant om te lezen allemaal. Hoe wordt het boek gekozen?

_Lois_ schreef:
Nou dit wil ik dus ook, lijkt me super leuk om het over boeken te hebben en ook gezellig!
Iemand bekend met websites of namen van Facebook groepen waar je zoiets kan vinden? :)
Of als er bokkers omgeving Groningen zoiets willen starten doe ik graag mee :D


Ik woon in Zwolle, dus niet direct om de hoek, wellicht wel een optie?

Suliko

Berichten: 4312
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 17:27

Bij ons brengt wie wil een boek in met een korte beschrijving, meestal is dat iedereen behalve degene wiens boek het laatst gekozen is. Vervolgens maakt iemand een poll met alle boeken en het boek met de meeste stemmen wordt gekozen. :)
In welke taal iedereen het leest verschilt ook trouwens, sommigen lezen het gekozen boek in het Engels, anderen in het Nederlands.

_Lois_

Berichten: 3284
Geregistreerd: 02-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 18:24

Ouwe schreef:
Erg interessant om te lezen allemaal. Hoe wordt het boek gekozen?

_Lois_ schreef:
Nou dit wil ik dus ook, lijkt me super leuk om het over boeken te hebben en ook gezellig!
Iemand bekend met websites of namen van Facebook groepen waar je zoiets kan vinden? :)
Of als er bokkers omgeving Groningen zoiets willen starten doe ik graag mee :D


Ik woon in Zwolle, dus niet direct om de hoek, wellicht wel een optie?



Ik ben zeker in! :D

@Suliko wat jij noemt lijkt me ook interessant en van toegevoegde waarde inderdaad, iedereen heeft zijn eigen lees ervaring :j
Ben dan ook wel benieuwd als mensen het in het Engels en Nederlands lezen of je daar verschillen in ziet.
Lezen jullie met name non fictie of ook fictie?

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-23 21:28

Wij lezen eigenlijk alleen non-fictie, soms een grensgeval (zoals het boek over Israel-Palestina). Er stellen bij ons mensen boeken voor en dan kiezen we gewoon met de mensen die er dan zijn. Horror etc. lezen we niet, er moet wel over het boek te praten zijn, anders dan: het was gruwelijk.

Ik vind het ook leuk om zo elkaar leessmaak te leren kennen en daardoor elkaar af en toe boeken aan te kunnen raden.