Vroeger opstaan, maar hoe?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Vroeger opstaan, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 11:52

Hoi iedereen!

Ik ben zo iemand die al haar hele leven moeite heeft met uit bed komen. Vreemd, aangezien ik mezelf juist enorm als ochtendmens zou bestempelen; ik vind dit de fijnste tijd van de dag, ook om dingen in gedaan te krijgen.

Een tijdje geleden heb ik de schop-onder-je-eigen-hol methode toegepast. Dit heeft twee weken gewerkt, en wat voelde dat goed! 7 uur de veren uit, theetje zetten en ontbijtje maken, en alvast wat schrijven, naaien of wandelen zodat ik nog voordat ik naar werk ga wat gedaan heb. Ik vond dit erg prettig en voelde me er beter door, maar na die twee weken "lukte" het niet meer. Terwijl ik heel graag wil. Mijn wekker snooze ik eigenlijk zonder dit echt bewust te doen, de fijne klassieke wakkerwordt playlist hoor ik niet meer en het licht wat aangaat ook niet. Met als resultaat dat ik weer standaard half 9 helemaal verkreukeld wakker wordt, de dag al met een slecht gevoel begin, maar blijf thuiswerken en de hele dag baal van dat ik best wat uur "verloren" ben.

Punt is: ik heb naast werk een heleboel ambities die veel tijd kosten. Ik schrijf twee boeken, probeer een hele fashion collectie te naaien en schrijf over mode (zodat ik langzaam maar zeker mijn carrière binnen mijn eigen werkveld meer richting die kant kan buigen), ik ben een organisatie aan het opzetten en ondertussen zijn er nog een heleboel activiteiten die iets met al die ambities te maken hebben en die "gedaan" moeten worden om dit alles te realiseren. Daarnaast rij ik op woensdagavond paard en probeer ik ook drie keer per week te sporten.

Ja, dat is wat veel, maar ik wil dit alles echt heel graag doen. Ik heb er zin in, ik voel me er goed bij. Maar juist daarom zou ik die uren in de ochtend zo graag willen benutten. Als het niet is om alvast wat te werken aan m'n projecten, dan is het wel om de dag goed te beginnen en de energie te hebben voor alle bovenstaande dingen. Maar die energie is er gewoon niet zodra ik laat op sta, en het lukt maar niet om die routine van vroeg opstaan - vroeg naar bed gaan vast te houden.

Iemand met hetzelfde probleem, of iemand die hier tips over heeft?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Vroeger opstaan, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:55

en hoe laat ga je naar bed? Slaap je goed?

xSannee

Berichten: 4348
Geregistreerd: 02-03-10
Woonplaats: Renkum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:57

Hoe laat ga je naar bed?

Heb je al eens een wake-up light geprobeerd? Ik vind dat persoonlijk erg fijn.

Voor m'n vriend helpt het licht dan weer niks dus die legt zijn wekker aan de andere kant van de kamer zodat hij op moet staan om hem uit te leggen. Dan kun je niet onbewust snoozen.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 11:57

secricible schreef:
en hoe laat ga je naar bed? Slaap je goed?


Ik probeer 11 uur te liggen en half 12 het licht uit te doen. Lukt niet altijd, maar wel altijd uiterlijk 12 uur. Ik probeer na 10 uur niet meer op m'n telefoon te kijken in verband met dat licht.

Ik slaap goed, droom de laatste weken wel veel en slaap een beetje onrustig. Maar ik word niet wakker ofzo, en dat onrustige is niet iets wat ik al lange tijd ervaar.

Marije112

Berichten: 3395
Geregistreerd: 27-11-05
Woonplaats: Pretoria, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:58

Ik had een hekel aan de ochtend, ging het liefst zo laat mogelijk naar bed en zo laat mogelijk eruit.
Mijn man niet is precies het tegenovergestelde. Wij liggen gemiddeld rond 21.00 op bed en gaan er tussen 05.00 en 05.30 uit. Voor mij was het een kwestie van 'omschakelen'.
Dat ik niet meer in de horeca werkt scheelt ook wel een hoop :D !

[EDIT] Wij hebben wel geinvesteerd in een nieuw bed, dit scheelt ook een hoop.
Laatst bijgewerkt door Marije112 op 30-11-22 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 11:59

Wat is je kwaliteit van slaap, dus niet je hoeveelheid maar hoe slaap je?

Want als je uitgerust bent, kom je makkelijker je bed uit, heel zwart-wit gesteld. Dus de uren slapen die je nodig bent, met een goede kwaliteit van slaap, levert meer op dan 12 uur in je bed liggen te doezelen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:00

Ga je 's avonds wel op tijd naar bed? Zou het schelen om wat eerder naar bed te gaan zodat je 's morgens vroeg net wat beter uitgerust bent?

En bij mij helpt het wel om beneden iets klaar te hebben staan waar je naar uit kijkt. Soms is dat mijn werk waar ik graag aan verder wil, soms een leuke hobby, soms gewoon een lekker ontbijt dat maar in het tosti-ijzer geschoven hoeft te worden.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:02

Als ik vroeger opsta om te gaan rijden of sporten dan zet ik een wekker met de boodschap: "denk aan het goede gevoel achteraf" :')

Je hebt ook daglichtbrillen, equivalent van een daglichtlamp. In de winter/in het donker wil dat nog wel eens helpen als je moeilijk wakker wordt. Die kan je gewoon opzetten terwijl je nog in bed ligt.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:02

Tja, als jij om 12 uur het licht uit doet en om half 9 wakker wordt, slaap je dus 8-8,5 uur, en dat is een heel normale hoeveelheid slaap. Geen wonder dat de wekker om 7 uur niet werkt, dan zit je aan 7 uur slaap en dat is echt gewoon te weinig voor een gemiddelde mens.

Je kunt niet én laat naar bed én vroeg opstaan. Wekker om 7 uur betekent half 11 het licht uit. Dan slaap je van half11/11 tot 7 = 8-8,5 uur.

Mando

Berichten: 15693
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:03

Marije112 schreef:
Wij liggen gemiddeld rond 21.00 op bed en gaan er tussen 05.00 en 05.30 uit.



Wij ook, somds zelfs al om 20.30 ik vind het heerlijk.
Liggen vaak nog uurtje tv te kijken.

Ik ben echt een ochtendmens, je kan dan nog zoveel doen.

In de zomer gaan we later naar bed maar nu het zo vroeg donker is denk ik ook wel eens, wat moet ik nog zo laat op doen.
TV is ook vaak geen bal aan (ik hou niet van tv kijken) en in de ochtend doe ik nog heel veel.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:04

Ibbel schreef:
Tja, als jij om 12 uur het licht uit doet en om half 9 wakker wordt, slaap je dus 8-8,5 uur, en dat is een heel normale hoeveelheid slaap. Geen wonder dat de wekker om 7 uur niet werkt, dan zit je aan 7 uur slaap en dat is echt gewoon te weinig voor een gemiddelde mens.

Je kunt niet én laat naar bed én vroeg opstaan. Wekker om 7 uur betekent half 11 het licht uit. Dan slaap je van half11/11 tot 7 = 8-8,5 uur.



ja heb je gelijk in. Ik kom meestal rond half 7/7 uur uit werk. Eerst ging ik dan ook nog sporten, maar dat probeer ik nu wel meer overdag te doen. Dan nog eten, dan is het half 9. Ik wil dan vaak graag nog iets doen en dan is het plots laat.

afkepieteke

Berichten: 235
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:06

Sinds ik de wekker heb op mijn apple watch, 'trilt' deze mij wakker. Hierdoor wordt ik veel rustiger wakker, maar ook veel uitgeruster en hoef ik niet meer te snoozen. Ook ben ik direct wakker en val ik niet meer in slaap.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Vroeger opstaan, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:11

Ik zou inderdaad eerder naar bed gaan. Probeer eens een week gewoon om 10 uur naar bed te gaan, en dan om half 11 het licht uit.
Je wekker om half 7 zetten (ik heb een wake-up light, echt superfijn in de winter), even half uurtje wakker worden, en dan om 7 uur eruit.

Ik kan in de zomer prima wakker worden rond 6 uur. In de winter kost dat meer moeite.
Op tijd naar bed gaan en voldoende slaap zijn echt The Key.....

Als ik een paar dagen achter elkaar om half 12-12 uur zou gaan slapen, dan zou ik ook oververmoeid worden en mijn bed niet uit kunnen....

MarliesV

Berichten: 15195
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:12

Soepblik schreef:
Ibbel schreef:
Tja, als jij om 12 uur het licht uit doet en om half 9 wakker wordt, slaap je dus 8-8,5 uur, en dat is een heel normale hoeveelheid slaap. Geen wonder dat de wekker om 7 uur niet werkt, dan zit je aan 7 uur slaap en dat is echt gewoon te weinig voor een gemiddelde mens.

Je kunt niet én laat naar bed én vroeg opstaan. Wekker om 7 uur betekent half 11 het licht uit. Dan slaap je van half11/11 tot 7 = 8-8,5 uur.



ja heb je gelijk in. Ik kom meestal rond half 7/7 uur uit werk. Eerst ging ik dan ook nog sporten, maar dat probeer ik nu wel meer overdag te doen. Dan nog eten, dan is het half 9. Ik wil dan vaak graag nog iets doen en dan is het plots laat.


Logisch, maar je kan niet verwachten dat je en korter slaapt dan nodig, en niet vermoeid bent, en nog eens vrolijk om 7 uur naast je bed kan stappen met dit patroon haha.

Keuzes TS, op tijd naar bed= op tijd er uit als je gewoon kan slapen. Hier elke dag 22.30 uur het bed in en dus 'makkelijk' om 7 uur er uit. Op zondag slapen we uit, maar dan wordt het zaterdag ook later er in vaak.

Ik heb ook een horloge welke mij wakker trilt ipv op geluid, werkt hier goed. Maar als ik echt heel vermoeid ben dan slaap ik vaak door de 1e trilling wel heen. Maar goed, dat is 10 minuten en dan gaat hij weer.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:12

Wat ik weet is dat mensen slapen in blokken van anderhalf uur, misschien wordt jij dan midden in zo'n blok gewekt door de wekker waardoor je moeite hebt met uit bed komen. Je hebt dan ongeveer een half uur nodig om in slaap te komen en dan nog ongeveer 5 blokken van anderhalf uur. Dus dan kun je zelf uitrekenen hoe laat je naar bed moet als je om 7u wil op staan.

Ik ben ook geen ochtendmens en toch kan ik om 05.45 m'n bed uit als het moet, als je in dat ritme blijft dan wen je daar aan. Uitslapen wordt daardoor ook lastiger omdat je gewend bent om zo vroeg op te staan.

Ik ga meestal 21.30/22 u naar bed en kwart voor 6/6u gaat de wekker weer.

Forcalquier

Berichten: 2063
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:14

Ben je wel blij met wat je doet of grijpt het je naar de keel?

Mijn partner (ondernemer) heeft namelijk zo'n langdurige periode gehad.
Het bedrijf groeide en was eigenlijk heel vruchtbaar, tegelijkertijd groeide daarmee ook zijn verantwoording en problemen met instanties.
Resultaat was dat hij liever in bed bleef, geen motivatie had en in de nachten geen rust vond (piekeren) waardoor de ochtenden heel zwaar waren.

Ikzelf heb jaren geleden zo'n periode gehad. In de bloei van mijn carriere, jong, goed salaris maar toch een knagend gevoel van ongeluk waardoor ik mezelf echt het bed uit moest slepen. Nu doe ik iets heel anders, verdien veel minder, ben meer vrij voor mijn hobby's en echt blij als ik mag werken.
Op mijn vrije dagen snoep ik er wel eens een uurtje snoozen bij maar vroeg opstaan gaat tegenwoordig ook prima.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:17

Nog één probleem wat betreft eerder naar bed gaan: vriend en ik wonen samen in een redelijk klein huis. We zijn er heel blij en het enige nadeel is ook echt dat het klein is, verder is het top. Maar. Het is een studio met een vide, en op de vide staat ons bed. Er zijn dus geen muren ofzo. Vriend heeft een heel ander ritme dan ik (gaat veel later), waardoor ik dus snel wakker wordt zolang hij nog niet ligt. ik zou best 10 uur naar bed willen, maar dit gaat niet ivm dat hij dan nog bezig is met dingen. Hij werkt ook vrij veel over en is dan soms nog niet eens klaar met werken.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:23

Forcalquier schreef:
Ben je wel blij met wat je doet of grijpt het je naar de keel?

Mijn partner (ondernemer) heeft namelijk zo'n langdurige periode gehad.
Het bedrijf groeide en was eigenlijk heel vruchtbaar, tegelijkertijd groeide daarmee ook zijn verantwoording en problemen met instanties.
Resultaat was dat hij liever in bed bleef, geen motivatie had en in de nachten geen rust vond (piekeren) waardoor de ochtenden heel zwaar waren.

Ikzelf heb jaren geleden zo'n periode gehad. In de bloei van mijn carriere, jong, goed salaris maar toch een knagend gevoel van ongeluk waardoor ik mezelf echt het bed uit moest slepen. Nu doe ik iets heel anders, verdien veel minder, ben meer vrij voor mijn hobby's en echt blij als ik mag werken.
Op mijn vrije dagen snoep ik er wel eens een uurtje snoozen bij maar vroeg opstaan gaat tegenwoordig ook prima.



Ik ben op zich blij met wat ik doe, maar ik ben nog niet waar ik wil zijn. In mijn werkveld ben je als junior nog echt bezig met jezelf op de kaart zetten en ervaring opdoen en portfolio opbouwen, en dat portfolio is nog niet waar ik wil dat het is. Daar ben ik pas als ik al die dingen die ik in de OP beschreef erop heb staan, en dan is dat de manier waarop ik mezelf naar de wereld kan gaan uiten. "ik kan dit en dat en heb zus en zo gedaan", dat geeft mensen dan vertrouwen en dan weten ze waarvoor ze mij moeten hebben. Tot die tijd is het even "afzien". Afzien tussen aanhalingstekens omdat het wel allemaal dingen zijn die ik erg leuk vindt.

Wel merk ik dat mijn werk op de laatste plek staat om die reden; ik zie het momenteel vooral als een manier om ervaring op te doen en mijn netwerk uit te breiden, niet als hetgeen wat ik m'n hele leven wil blijven doen. Maar het is een ontzettend goede springplank van mogelijkheden, ze zijn heel vrij in hoe je je dag indeelt en als je iets wil doen hoef je enkel je bek open te trekken en dan krijg je dat project.

In het ideaal schrijf ik freelance voor vogue, maak ik creatieve campagnes binnen de fashionbranche en heb ik twee boeken uitgegeven waardoor er meer ruimte is voor nog meer schrijven. Op dat moment kan ik ook veel beter m'n eigen dagen inplannen, wat ik erg fijn vindt. Maar daar ben ik nog niet.

Lijsken
Berichten: 1025
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:26

Je kan inderdaad niet verwachten dat je langdurig vroeg kan blijven opstaan als je dan niet genoeg slaap hebt gehad. Dus, wil je iets in de ochtend, dan vroeger naar bed. Maar zelfs als eerder naar bed gaan niet lukt, dan nog kan je iets veranderen. Je schrijft nu:

Citaat:
Met als resultaat dat ik weer standaard half 9 helemaal verkreukeld wakker wordt, de dag al met een slecht gevoel begin, maar blijf thuiswerken en de hele dag baal van dat ik best wat uur "verloren" ben.


En dat is voor een groot deel mindset. Je kan ook opstaan met het gevoel dat je een leuke avond hebt gehad waarin je tijd had voor jezelf, lekker je acht uur hebt kunnen slapen en dan om half 9 fris aan de dag beginnen.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:37

Soepblik schreef:
Nog één probleem wat betreft eerder naar bed gaan: vriend en ik wonen samen in een redelijk klein huis. We zijn er heel blij en het enige nadeel is ook echt dat het klein is, verder is het top. Maar. Het is een studio met een vide, en op de vide staat ons bed. Er zijn dus geen muren ofzo. Vriend heeft een heel ander ritme dan ik (gaat veel later), waardoor ik dus snel wakker wordt zolang hij nog niet ligt. ik zou best 10 uur naar bed willen, maar dit gaat niet ivm dat hij dan nog bezig is met dingen. Hij werkt ook vrij veel over en is dan soms nog niet eens klaar met werken.


Ik denk dat je vriend ook baat heeft bij een ander ritme ;-)
maar goed, ik ben daar vrij duidelijk in. Ik heb mijn slaap nodig, dus ik zorg dat ik die krijg.

Je vriend kan toch ook gewoon eerder beginnen s morgens en op tijd naar bed?

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Vroeger opstaan, maar hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:39

Wij werken en slapen ook in dezelfde ruimte, en ik ga ook vaak vroeger slapen, maar mijn man houdt er dan rekening mee dat hij weinig/geen geluid maakt en ik heb oordoppen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 12:54

Soepblik schreef:
Nog één probleem wat betreft eerder naar bed gaan: vriend en ik wonen samen in een redelijk klein huis. We zijn er heel blij en het enige nadeel is ook echt dat het klein is, verder is het top. Maar. Het is een studio met een vide, en op de vide staat ons bed. Er zijn dus geen muren ofzo. Vriend heeft een heel ander ritme dan ik (gaat veel later), waardoor ik dus snel wakker wordt zolang hij nog niet ligt. ik zou best 10 uur naar bed willen, maar dit gaat niet ivm dat hij dan nog bezig is met dingen. Hij werkt ook vrij veel over en is dan soms nog niet eens klaar met werken.


allemaal super verklaarbaar, maar daar heeft je lichaam geen boodschap aan natuurlijk. Het lijkt alsof je niet genoeg uren maakt als je om 7u opstaat.

Kun je het niet omgooien en in de avond proberen productief te zijn? Dus in de avond een blokje voor jezelf afspreken dat je gaat naaien of andere functionele dingen doen? Waarom moet dat van jezelf per sé in de ochtend?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-22 12:59

secricible schreef:
Soepblik schreef:
Nog één probleem wat betreft eerder naar bed gaan: vriend en ik wonen samen in een redelijk klein huis. We zijn er heel blij en het enige nadeel is ook echt dat het klein is, verder is het top. Maar. Het is een studio met een vide, en op de vide staat ons bed. Er zijn dus geen muren ofzo. Vriend heeft een heel ander ritme dan ik (gaat veel later), waardoor ik dus snel wakker wordt zolang hij nog niet ligt. ik zou best 10 uur naar bed willen, maar dit gaat niet ivm dat hij dan nog bezig is met dingen. Hij werkt ook vrij veel over en is dan soms nog niet eens klaar met werken.


allemaal super verklaarbaar, maar daar heeft je lichaam geen boodschap aan natuurlijk. Het lijkt alsof je niet genoeg uren maakt als je om 7u opstaat.

Kun je het niet omgooien en in de avond proberen productief te zijn? Dus in de avond een blokje voor jezelf afspreken dat je gaat naaien of andere functionele dingen doen? Waarom moet dat van jezelf per sé in de ochtend?


Omdat ik 's ochtends heel goed in die concentratie en inspiratie zit. 's avonds ben ik al de hele dag creatief bezig geweest en dan is die batterij als het ware leeg. 's ochtends is die creatieve energie nog volledig aanwezig en kan ik me heel goed concentreren op wat ik moet en wil doen.

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 13:25

Ik gebruik al heel lang een wekker app die je slaap cyclus meet. Je kunt instellen dat de app je bijv. Tussen 6.30u en 7.30u wakker maakt en de app kiest dan het juiste moment in jouw slaap cyclus. Het werkt perfect. Je wordt dan uitgerust wakker. Ik ergerde me er alleen aan dat ik dan bijvoorbeeld nog een half uur langer had kunnen slapen dus ik heb hem nu ingesteld op een kwartier om af te gaan….
De app heet sleepcycle. Misschien het proberen waard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 14:07

En warmte?

Ik vind het moeilijk om op te staan in de kou. Een pyjama aan doen helpt, omdat het dan niet meteen zo'n kouval is als je onder dekens vandaan komt. Een kacheltje die automatisch in de ochtend aangaat is ook fijn (wij hebben een airco/verwarmer op de slaapkamer) en helpt me ook. Alleen zijn de energieprijzen er nu niet naar :)) .

Verder hebben we philips hue lampen, die hebben ook een daglicht effect en gaan langzaam aan in de ochtend. 't is nog steeds niet echt makkelijk, maar het zijn wel dingen die helpen :j .