Onterechte incasso

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 14:51

Gister ontvingen wij een aanmaning van een incasso bedrijf. Ik was echt verbaasd, want we hadden echt geen factuur of herinnering gehad.

Bedrijf stuurt normaal per kwartaal een factuur. Dienst was 2e kwartaal, maar toen niks ontvangen, dus dachten dat het nu einde 3e kwartaal wel zou komen.

De vorige keer ook een herinnering ontvangen ondanks geen factuur, waarop hun reactie was dat het aan onze mail ligt of het misschien in de spambox komt. Dit is echt een k*t smoes, want we hebben dat e-mail adres al heel lang, nooit problemen en controleren en legen de spambox. En hun herinnering kwam toen wel.

Nu klopt ook het bedrag niet......

Eerder is er ook iets mis gegaan met de afspraken, dus het is daar soms een rommeltje qua administratie.

Maar goed, zowel het bedrijf als het incasso bureau gelijk gemaild en we wachten af, maar vraag me af wie wat moet bewijzen nu. Heb bewijzen gevraagd van de door hun verstuurde facturen, maar ja....

Het gaat om ene relatief klein bedrag, maar ben wel echt geirriteerd dat ik als wanbetaler wordt aangeschreven, terwijl wij echt alles automatisch betalen en dit soort losse rekeningen altijd gelijk verwerken. Ik heb nergens ooit schulden.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:56

Als het bedrijf de factuur per email heeft verstuurd, kunnen ze de oorspronkelijke mail met factuur toch opnieuw kunnen mailen als bewijs lijkt mij. Bij ons is dat wel zo. Incasso bureau moet, volgens de wet, in de aanmaning een termijn van 2 weken geven om zonder extra kosten te kunnen betalen. Hebben ze dat wel gedaan?

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:57

gewoon aangeven dat je facturen per post wilt hebben omdat hun mail niet aankomt, en anders kijken of je met een ander bedrijf zaken kunt doen?
(ik snap hun ook wel, wij hebben ook klanten die onze mails niet krijgen, maar dat is niet onze schuld, want wij kunnen namelijk zien dat de mail verstuurd is, ik vergelijk een mailbox altijd met een brievenbus, en als de brievenbus dichtgeplakt zit, dan heb ik de brief dus wel verstuurd, maar kan hij alsnog niet bezorgd worden, blijft wel erg lastig overigens)

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 14:59

Ik verplaats dit topic naar Leven zonder Paarden [LZP] daar past dit beter

sas66
Berichten: 632
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:00

Wat lique68 ook zegt, ze moeten de oorspronkelijke mail met de factuur aan je doorsturen als bewijs. Ik zou tevens, als dat mogelijk is, wel al het bedrag betalen dat niet in geschil is. Mocht je die hebben, kun je hiervoor ook je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

DuoPenotti

Berichten: 29475
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:02

Wij hebben van een auto garage ook een rekening niet gekregen. Dus uiteraard ook niet betaald. Vond hij vreemd want we betaalde al jaren netjes.
Gelukkig was hij zo netjes even te bellen hoe en wat. Ipv incasso er op te gooien. Bleek het wel mooi bij hem in het systeem fout te gaan. En hij Kwam er toen ook achter dat dit bij meerdere zo was.


Bij jou zou ik dus idd ook aangeven per post te willen ontvangen.
En als het moeilijk blijft betalen en vertrekken.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:03

Hier staat alles uitgelegd: https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-e ... -het-klopt
Zij moeten bewijs leveren en de originele factuur kunnen laten zien. Je moet ook minimaal 1 herinnering krijgen met 14 dagen tijd om te betalen zonder incassokosten. En ze moeten kunnen aantonen dat die is verzonden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:04

lique68 schreef:
Als het bedrijf de factuur per email heeft verstuurd, kunnen ze de oorspronkelijke mail met factuur toch opnieuw kunnen mailen als bewijs lijkt mij. Bij ons is dat wel zo. Incasso bureau moet, volgens de wet, in de aanmaning een termijn van 2 weken geven om zonder extra kosten te kunnen betalen. Hebben ze dat wel gedaan?


Deze aanmaning is 27Sept gekomen en met incassokosten en rente. Ook moet ik vanaf de 27e rente betalen als we nu niet betalen.


Sky_As schreef:
gewoon aangeven dat je facturen per post wilt hebben omdat hun mail niet aankomt, en anders kijken of je met een ander bedrijf zaken kunt doen?
(ik snap hun ook wel, wij hebben ook klanten die onze mails niet krijgen, maar dat is niet onze schuld, want wij kunnen namelijk zien dat de mail verstuurd is, ik vergelijk een mailbox altijd met een brievenbus, en als de brievenbus dichtgeplakt zit, dan heb ik de brief dus wel verstuurd, maar kan hij alsnog niet bezorgd worden, blijft wel erg lastig overigens)


Het is het enige bedrijf, we hebben geen keus.

Hun mail en facturen komen normaal wel aan. Eerdere rekeningen kwamen aan en 1x kwam alleen de herinnering, maar ook die kwam gewoon aan.
Ze hebben ook weleens per post gestuurd, hebben ons adres gewoon.......

Dit incasso bedrijf heeft zowel per post als mail gestuurd en beiden zijn ook gewoon aangekomen.

Wij hebben ook echt nooit problemen dat e-mails niet aankomen.

En zoals eerder, kwamen zij ook een keer op de verkeerde dag.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:05

DuoPenotti schreef:
Wij hebben van een auto garage ook een rekening niet gekregen. Dus uiteraard ook niet betaald. Vond hij vreemd want we betaalde al jaren netjes.
Gelukkig was hij zo netjes even te bellen hoe en wat. Ipv incasso er op te gooien. Bleek het wel mooi bij hem in het systeem fout te gaan. En hij Kwam er toen ook achter dat dit bij meerdere zo was.


Bij jou zou ik dus idd ook aangeven per post te willen ontvangen.
En als het moeilijk blijft betalen en vertrekken.


Ik heb de vorige keer gemaild en toen gaven ze hun fout niet toe. Normaal kwam het per post en of e-mail. Eerdere keren nooit problemen.

De dienst is aan huis, dus ons adres in hun adm klopt.

Er is geen ander bedrijf die deze diensten aanbiedt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:07

Dani schreef:
Hier staat alles uitgelegd: https://www.consuwijzer.nl/rekeningen-e ... -het-klopt
Zij moeten bewijs leveren en de originele factuur kunnen laten zien. Je moet ook minimaal 1 herinnering krijgen met 14 dagen tijd om te betalen zonder incassokosten. En ze moeten kunnen aantonen dat die is verzonden.


Dat dacht ik ook, maar de vorige keer gaven ze ons de schuld. Toen gewoon betaald en klaar.

Nu dus een incasso bureau erop incl verhoging.

Heb beiden gemaild met alle punten en ik heb gevraagd om hun bewijs dat zij wel een factuur en herinnering hebben verstuurd.

Ga de rest nog even goed lezen. Dank je wel

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:09

maar wat wil je nu dan?
dan is dus de optie de factuur gewoon betalen, en het voortaan in de gaten te houden en anders zelf te bellen dat je geen factuur gehad hebt?

andere opties zijn er dan toch niet?
Tenzij je er heel veel moeite in wilt steken, dan kan het weleens helpen flink te zeuren dat het toch echt hun fout is......

KSHancox
Berichten: 1251
Geregistreerd: 02-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:09

Sky_As schreef:
(ik snap hun ook wel, wij hebben ook klanten die onze mails niet krijgen, maar dat is niet onze schuld, want wij kunnen namelijk zien dat de mail verstuurd is, ik vergelijk een mailbox altijd met een brievenbus, en als de brievenbus dichtgeplakt zit, dan heb ik de brief dus wel verstuurd, maar kan hij alsnog niet bezorgd worden, blijft wel erg lastig overigens)


Ik wil je er voor de zekerheid wel op wijzen dat er vanuit de verzender meer mis kan gaan dan in eerste instantie zichtbaar is en dat niet elk bedrijf dat netjes afvangt voor extra pogingen.

Als IT'er helaas ervaring met meerdere scenario's waarbij e-mails die verzonden lijken zijn in de applicatie, maar dat niet zijn. Ik zou dus niet zo snel de brievenbus de schuld geven. Het bedrijf dat de postbezorging doet is ook niet altijd foutloos. ;)

Met name als e-mails normaal wel aankomen van dat bedrijf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:10

Sky_As schreef:
maar wat wil je nu dan?
dan is dus de optie de factuur gewoon betalen, en het voortaan in de gaten te houden en anders zelf te bellen dat je geen factuur gehad hebt?

andere opties zijn er dan toch niet?
Tenzij je er heel veel moeite in wilt steken, dan kan het weleens helpen flink te zeuren dat het toch echt hun fout is......


Ik ga natuurlijk niet een verkeerd bedrag dat hoger is betalen EN incasso kosten. Heb gewoon nooit een factuur of herinnering gehad. Zou toch te gek worden dat we dan maar even gewoon betalen.........

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:11

nee begrijp ik, maar dan is je enige optie zeuren bij het bedrijf tot ze de fout herstellen?
En het de volgende keer eerder zelf in de gaten houden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:13

KSHancox schreef:
Sky_As schreef:
(ik snap hun ook wel, wij hebben ook klanten die onze mails niet krijgen, maar dat is niet onze schuld, want wij kunnen namelijk zien dat de mail verstuurd is, ik vergelijk een mailbox altijd met een brievenbus, en als de brievenbus dichtgeplakt zit, dan heb ik de brief dus wel verstuurd, maar kan hij alsnog niet bezorgd worden, blijft wel erg lastig overigens)


Ik wil je er voor de zekerheid wel op wijzen dat er vanuit de verzender meer mis kan gaan dan in eerste instantie zichtbaar is en dat niet elk bedrijf dat netjes afvangt voor extra pogingen.

Als IT'er helaas ervaring met meerdere scenario's waarbij e-mails die verzonden lijken zijn in de applicatie, maar dat niet zijn. Ik zou dus niet zo snel de brievenbus de schuld geven. Het bedrijf dat de postbezorging doet is ook niet altijd foutloos. ;)

Met name als e-mails normaal wel aankomen van dat bedrijf.


Het is een groot bedrijf waar mail verkeer blijkbaar door verschillende wordt gedaan.

Het is wel heeeeeeeeeeeeeeeel erg toevallig dat we alleen bij dit bedrijf problemen hebben.

En als het per post zou zijn, zou het wederom weer heeeeeeeeeel erg toevallig zijn dat de postbode alleen hun post niet in onze bus kan stoppen. En dan niet 1x maar vaker.......

Maar goed, dat moet ik maar bewijzen dan. Kan me voorstellen dat een incasso bureau dit vaker hoort als smoes van wanbetalers en daar maak ik me dan even zorgen om.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:16

Sky_As schreef:
nee begrijp ik, maar dan is je enige optie zeuren bij het bedrijf tot ze de fout herstellen?
En het de volgende keer eerder zelf in de gaten houden?


Maar wat moet ik in de gaten houden?

Het is nu pas einde 3e kwartaal. Ik controleer de spambox en daar zitten ze niet in. Ze komen normaal ook bij de prio inbox binnen.

Moet ik ze elke week bellen of ze onze factuur wel maken en netjes opsturen?

Ik hou alles in de gaten, want zoals gezegd gaat het meeste automatisch en de rest dat binnenkomt, betalen we gelijk.

Maar het bedrag zelf klopt nu ook niet. Heb dus alleen geen factuur, dus dit wel gemeld, maar moet ook eerst afwachten waar dit vandaan komt.
Het is hoofdsom, rente en incassokosten.

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:29

Ja blijkbaar wel.....
ik begrijp je frustratie echt wel.....maar goed, je wist dat je gebruik hebt gemaakt van een bepaalde dienst of iets. Blijkbaar is het vaker verkeerd gegaan, dus dan is de optie om er iets strakker op te zitten en de volgende keer na 1-2 weken te bellen waar de factuur blijft? Zodat je het direct kunt controleren of het klopt wat ze factureren, betalen moet je toch.

Want wat zou je anders willen? Het bedrijf is van mening de factuur verstuurd te hebben?

de volgorde waarin zij het doen is ook vrij logisch (een foutje op een factuur kan natuurlijk altijd, alleen na een aantal maanden is dat natuurlijk heel lastig om nog te controleren, vandaar dat je er dan beter korter op kan zitten, zodat bij fouten iedereen ook nog weet hoe het ook alweer zat), maar goed, je informatie over het product/de dienst is natuurlijk wat te vaag om er exact een antwoord op te geven.

Maar als ik na ga bij ons bedrijf, wij werken met een Technische dienst die bepaalde apparatuur maakt. Als er een klant 3 maanden niet betaalt, krijgen ze ook een herinnering etc.
Die klant zal dan echt niet precies meer weten wat onze monteur gedaan heeft (gelukkig noteren wij het wel echt uitgebreid), maar goed, als daar iets mis mee zou zijn, dan weet onze monteur natuurlijk nooit meer wat hij toen exact gedaan heeft. Een week na de reparatie is de kans groter dat hij het nog wel weet.
Ik zeg niet dat dit op jullie geval van toepassing is, want daarvoor is je informatie te beknopt.

Maar voor nu is het enige wat je kan doen er bij het bedrijf even achteraan gaan, dus administratie bellen en niet ophangen voor je duidelijkheid hebt, en voor in de toekomst toch zelf wat strakker op de factuur gaan zitten, dus als je gebruik maakt van dit bedrijf, zelf in de gaten houden dat de factuur tijdig komt, en controleren of deze klopt.

Een andere optie is er in mijn ogen niet??

AmyJamess

Berichten: 2119
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:30

Maar waarom bel je niet naar het bedrijf heen dan? Lijkt me makkelijker dan mailen.
Als je telefonisch doet krijg je meer info dan per mail en kom je er misschien ook achter waarom het steeds fout gaat.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:30

Dergelijk incassobureau's zijn meestal gebakken lucht.
Die dreigen onder een grotere naam, maar bij geen gewin adviseren ze hun klant voor de verder stappen (een zaak aanspannen of niet). Bij bedragen onder de 1000 euro wordt er zelden een zaak aangespannen.)
Ik zou het bedrag (het kloppende bedrag zonder de aanmaningskosten) betalen op de rekening van de leverancier (niet naar het incasso) en dit vermelden in je mail, aangeven dat je gezien het ontbreken van de factuur én herinneringen en wijzend op de 2 weken betaaltermijn zonder bijkomende kosten bij de eerste herinnering, het nettobedrag betaalt hebt maar niet akkoord gaat met de aanmaningskosten.
99.9 % dat je er dan nooit meer iets van hoort.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:35

Ten 1e zou ik het bedrijf schriftelijk verzoeken om de originele factuur op te sturen. Uiteraard aangetekend met de simpele reden, dat jij die factuur nooit heb gehad. Misschien hebben ze inmiddels de bedrag hoogte aangepast, waardoor bedragen die je in het verleden, niet meer overeenkomen met het bedrag dat op de aanmaningen staat.

Ik heb dit grapje al een aantal keren aan de hand gehad en kon het meestal telefonisch afdoen, omdat er een wijziging in het gebruikte systeem zat, of omdat de email met als bijlage de factuur, nooit feitelijk verzonden was.

1x ook omdat ik de spambox niet had gecontroleerd, telefoontje en het werd opgelost.
1x heb ik een bevriende advocaat in moeten schakelen omdat men door bleef gaan, door een systeemfout.

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:41

Ik zou de telefoon op pakken.
Bedrijf bellen waar je de dienst af neemt en vragen of ze je nu per direct een kopie van de factuur willen sturen. Niet ophangen totdat je wat binnen hebt. Checken of het klopt met eerdere facturen. Nogmaals je e-mailadres en adres met ze controleren. Factuur dan aan hun betalen en niet aan het incasso bureau. Waarna ik het incassobureau zou mededelen dat je het geld hebt overgemaakt aan hun klant.

nikkel
Berichten: 2531
Geregistreerd: 29-11-18
Woonplaats: kennemerland

Re: Onterechte incasso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:43

Moonlight, zo heb ik het ook wel eens opgelost.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:51

Sky_as, zij zijn de enige die deze diensten aanbieden, dus kan niet naar een ander.

Ze sturen per kwartaal, dus dan ben je afhankelijk wanneer de dienst was hoe kort daarop de factuur komt.

Ik weet echt heel zeker dat wij geen factuur en herinnering hebben gehad.

De vorige keer op een herinnering gemaild en toen een ontkenning gehad, maar was het wel klaar. Nu dus een incasso bedrijf.

Ik heb nu gemaild naar beiden, omdat dan alles punt voor punt incl de data netjes op een rij staan en we niet in een discussie kunnen vervallen en ik nu ook bewijs incl datum heb van reageren.

Verwacht zeker wel een reactie en daarop zullen we reageren, afhankelijk van de reacties.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 15:53

Moonlight17 schreef:
Ik zou de telefoon op pakken.
Bedrijf bellen waar je de dienst af neemt en vragen of ze je nu per direct een kopie van de factuur willen sturen. Niet ophangen totdat je wat binnen hebt. Checken of het klopt met eerdere facturen. Nogmaals je e-mailadres en adres met ze controleren. Factuur dan aan hun betalen en niet aan het incasso bureau. Waarna ik het incassobureau zou mededelen dat je het geld hebt overgemaakt aan hun klant.


Al hun andere verkeer komt wel gewoon in de mail box of in onze brievenbus en de dienst is ook aan huis.

Dat incasso bureau wil hun gemaakte kosten nu ook ontvangen neem ik aan. Dus dan moet het bedrijf toch hun fout toegeven, zodat wij daar niet voor hangen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 15:57

Moonlight17 schreef:
Ik zou de telefoon op pakken.
Bedrijf bellen waar je de dienst af neemt en vragen of ze je nu per direct een kopie van de factuur willen sturen. Niet ophangen totdat je wat binnen hebt. Checken of het klopt met eerdere facturen. Nogmaals je e-mailadres en adres met ze controleren. Factuur dan aan hun betalen en niet aan het incasso bureau. Waarna ik het incassobureau zou mededelen dat je het geld hebt overgemaakt aan hun klant.


Daarmee kom je niet onder incassokosten en wettelijke rente uit.

Het is helaas vastgelegd in de wet dat een herinnering over een factuur niet meer hoeft. Je mag direct een incassobureau inschakelen als je dat wil. Of dat netjes is, is een tweede vraag.

Volgens mij is het zelfs zo dat als een incassobureau je aanschrijft als bedrijf een 14-dagen brief (WIK-brief) niet hoeft. Dat is alleen zo als je met particulieren te maken hebt. Hoe dat precies in elkaar zit weet ik niet, dat laat ik altijd over aan ons incassobureau.

In jouw geval zou ik gewoon contact opnemen met je leverancier en het verhaal uitleggen. Zij kunnen ook inzien dat jullie normaal altijd netjes de facturen op tijd voldoen. Een telefoontje vanuit hun kant voordat ze overgingen op incasso was wel zo netjes geweest.

Edit: ik zie net dat je het incassobureau ook benaderd hebt. Dat pleit zeker voor je, niets is zo vervelend als iemand die het incassobureau negeert. Dat zij hun gemaakte kosten willen ontvangen is het probleem van hun en jouw leverancier als blijkt dat zij het incassobureau onterecht ingeschakeld hebben.
Laatst bijgewerkt door EvaC op 29-09-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt