Samenwonen zonder hypotheek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 22:00

Ik weet het soms gewoon niet meer.
Mijn vriend, en ik wonen 1 1/2 jaar samen, en zijn verloofd. Het is zijn koopwoning. Hij heeft een hypotheek, en wil niet dat ik er een afsluit omdat hij in dit huis wil blijven als de relatie uit gaat. Ik zelf heb mijn huurwoning opgegeven waarvoor ik 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Geen ouders waar ik op terug kan vallen als het mis gaat. Er moet nog zoveel gebeuren aan het huis.

Nou komt het. Hoe moet je dit ooit regelen?. We willen als er wat met een van ons gebeurd ik niet uit huis gezet kan worden, en hij mijn auto krijgt. Stel dat we uit elkaar gaan dat ieder zijn eigen spullen mag houden.
Een deel van de kosten van de verbouwing van de keuken is voor mij. De badkamer moeten we nog verbouwen, en allerlei andere klusjes aan het huis. Stel dat hij mij eruit zet heb ik dus een heleboel in dit huis geïnvesteerd wat niet op papier staat. Normaal gesproken verkoop je het huis, en krijg je de helft. Hij had bedacht dat ik dan de dagwaarde van de keuken of badkamer terug krijg (van het deel dat ik betaald heb). Volgens mijn moeder is dit niet eerlijk omdat de waarde van het huis stijgt, en het geld wat ik erin stop ieder jaar minder waard is.

Er zit behoorlijk wat werk in dit huis. Soms maakt het mij erg verdrietig. Als ik een hypotheek had kon het huis gelijk af gemaakt worden. Nu moet alles van wat ik spaar. Deze maand super hoge kosten aan mijn auto gehad waardoor sparen moeilijk is. Op deze manier gaat het jaren duren, en ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.

Vraag me af of er nog meer mensen zijn met een soortgelijke situatie. Of dat er een mogelijkheid is om dit goed op papier te zetten zonder voor iedere verbouwing terug te moeten naar een notaris. Samen een ander huis kopen wil hij niet.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:04

elmiran schreef:
Ik weet het soms gewoon niet meer.
Mijn vriend, en ik wonen 1 1/2 jaar samen, en zijn verloofd. Het is zijn koopwoning. Hij heeft een hypotheek, en wil niet dat ik er een afsluit omdat hij in dit huis wil blijven als de relatie uit gaat. Ik zelf heb mijn huurwoning opgegeven waarvoor ik 9 jaar op een wachtlijst heb gestaan. Geen ouders waar ik op terug kan vallen als het mis gaat. Er moet nog zoveel gebeuren aan het huis.

Nou komt het. Hoe moet je dit ooit regelen?. We willen als er wat met een van ons gebeurd ik niet uit huis gezet kan worden, en hij mijn auto krijgt. Stel dat we uit elkaar gaan dat ieder zijn eigen spullen mag houden.


Met een samenlevingscontract en een testament. Als hij nu de pijp uitgaat, gaan zijn bezittingen naar zijn familie. Incl de opbrengst van het huis.
Of snel trouwen met huwelijkse voorwaarden (of (beperkt) gemeenschap van goederen)

Citaat:
Een deel van de kosten van de verbouwing van de keuken is voor mij. De badkamer moeten we nog verbouwen, en allerlei andere klusjes aan het huis. Stel dat hij mij eruit zet heb ik dus een heleboel in dit huis geïnvesteerd wat niet op papier staat. Normaal gesproken verkoop je het huis, en krijg je de helft. Hij had bedacht dat ik dan de dagwaarde van de keuken of badkamer terug krijg (van het deel dat ik betaald heb). Volgens mijn moeder is dit niet eerlijk omdat de waarde van het huis stijgt, en het geld wat ik erin stop ieder jaar minder waard is.

Er zit behoorlijk wat werk in dit huis. Soms maakt het mij erg verdrietig. Als ik een hypotheek had kon het huis gelijk af gemaakt worden. Nu moet alles van wat ik spaar. Deze maand super hoge kosten aan mijn auto gehad waardoor sparen moeilijk is. Op deze manier gaat het jaren duren, en ik ben op een leeftijd dat ik binnen nu en 2 jaar aan mijn kinderwens moet gaan werken als we dit nog willen anders hoeft het niet meer.

Vraag me af of er nog meer mensen zijn met een soortgelijke situatie. Of dat er een mogelijkheid is om dit goed op papier te zetten zonder voor iedere verbouwing terug te moeten naar een notaris. Samen een ander huis kopen wil hij niet.


En verder zou ik een goed gesprek aan gaan. Dit klinkt niet eerlijk en verre van ideaal.
Bizar dat jouw spaargeld in het huis gaat en je er niks meer van terug gaat zien.

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:08

Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?

Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet :n

Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:08

Je bent verloofd? Na je trouwen kun je een soort schuldbekentenis opstellen wat hij je moet uitbetalen als je uit elkaar gaat. Een notaris kan je hier precies over informeren. Ook kan een notaris de wensen die je eerder aangeeft verwerken in een testament. Mijn advies is dan ook om contact op te nemen met een notaris. Mijn ervaring is dat ze je heel goed kunnen adviseren over uiteenlopende situaties, wij hebben een heel bijzondere situatie en ook voor ons is er een passende oplossing.

Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?
Laatst bijgewerkt door WenK op 19-04-22 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Eleeke

Berichten: 2031
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:08

Dit is precies het onderwerp dat je met een notaris bespreekt. Volgens mij zijn er constructies waarbij je niet voor elke verbouwing naar de Notaris hoeft , maar jij bij een scheiding wel recht hebt op wat je hebt ingebracht.

Dus ga naar een notaris voor een samenlevingscontract en testament en leg hem/ haar dit voor.
Een eerste advies gesprek is over het algemeen prima betaalbaar.


Je vraagt niet om mijn mening : maar ik geef hem wel. Dit voelt als een situatie waarin jij ondergeschikt lijkt te zijn aan zijn wensen. Wellicht valt het mee, maar het komt bij mij in dit topic wel zo over.

Ook dan is het goed om een Notaris eens te laten kijken om ervoor te zorgen dat jij financieel gelijkwaardig in de relatie staat.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:12

Een eigen huis is voor een flink deel een belegging en ook je pensioen voor later. Niet fair dat jij wel bijdraagt maar daar niks mee opschiet.

Niet zomaar akkoord gaan met het wegsmijten van je financiële toekomst!

Spenk
Berichten: 21769
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:13

WenK schreef:
Je bent verloofd? Na je trouwen kun je een soort schuldbekentenis opstellen wat hij je moet uitbetalen als je uit elkaar gaat. Een notaris kan je hier precies over informeren. Ook kan een notaris de wensen die je eerder aangeeft verwerken in een testament. Mijn advies is dan ook om contact op te nemen met een notaris. Mijn ervaring is dat ze je heel goed kunnen adviseren over uiteenlopende situaties, wij hebben een heel bijzondere situatie en ook voor ons is er een passende oplossing.

Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?

Ik lees het als dat hij absoluut weigert om het huis ook van haar te laten worden want als ze uit elkaar gaan dan wil hij het houden.

Dat vind ik heel wat anders dan dingen goed regelen.

GekOpFjorden

Berichten: 342
Geregistreerd: 13-10-21
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:14

Ik zou ook zaken vastleggen

Dat hij wil dat het huis van hem is en blijft kan ik nog inkomen maar dan heb ik de gedachte dat alle verbeteringen ook uit zijn portomonee moeten komen

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:14

Ik zou alles duidelijk vast laten leggen in een samenlevingscontract of straks in de huwelijkse voorwaarden bij de notaris (als je al vrij snel gaat trouwen).

Een goede notaris zal duidelijk vastleggen welk aandeel jij heb bijgedragen. Zo heb je ook rechten mocht je uit elkaar gaan. Verder vind ik dat hij wel veel van je vraagt op deze manier. Je kan nergens op terugvallen en investeert in zijn woning zonder daar zekerheid voor terug te krijgen. Dat lijkt me niet fair en daar zou ik het niet bij laten.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:18

troi schreef:
Een eigen huis is voor een flink deel een belegging en ook je pensioen voor later. Niet fair dat jij wel bijdraagt maar daar niks mee opschiet.

Niet zomaar akkoord gaan met het wegsmijten van je financiële toekomst!


Dit inderdaad.. Houden van is elkaar ook de kans gunnen om iets op te kunnen bouwen voor later.

Er is hier laatst een vergelijkbaar topic over geweest. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden..

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:20

GekOpFjorden schreef:
Ik zou ook zaken vastleggen

Dat hij wil dat het huis van hem is en blijft kan ik nog inkomen maar dan heb ik de gedachte dat alle verbeteringen ook uit zijn portomonee moeten komen


Zeker! En de aflossingen? Zou ik dan ook niet aan meebetalen. Ts, stort het geld dat je aan huur kwijt zou zijn op een aparte spaarrekening voor je toekomst/ pensioen. Jij hebt later immers niks, hij een paar ton aan overwaarde..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:22

Hier precies dezelfde situatie gehad. Na 10 jaar op een wachtlijst gestaan te hebben voor een huurwoning eindelijk een mooi huis gevonden te hebben, verliefd.. Op man met huis.. Ook een kinderwens en al wat ouder...na een jaar met veel verdriet mijn mooie huurhuis opgezegd omdat dit financieel voordeliger was.

Wat een keuzes.
Maar het moet wel eerlijk gaan en dit vind ik niet helemaal fair, of betaal je maandelijks niet mee aan de hypotheek? Een keuken is na verloop van tijd amper meer wat waard.

Ik betaalde overal aan mee en had ook nergens recht op. Ook betaalde ik de gehele inboedel want zijn spul was niet mijn smaak. Er moest veel opgeknapt worden wat ook mede voor mijn rekening kwam. 2 jaar lang zo geleefd, maar wel met een nette baan. Om mijzelf maakte ik geen zorgen, wel toen ik in verwachting raakte.. Wat nou als ik doodging bij de bevalling.. Was mijn grote vraag. Kan hij zichzelf zonder mij met ons kind erbij betalen? Wie wordt de Voogd als we samen komen te overlijden?

Uiteindelijk vond ik het dus toch wat naïef en zijn we samen naar de notaris gegaan en die heeft besloten dat ik een deel vd overwaarde zou krijgen vanaf het moment dat ik al mee betaalde. Dus met terugwerkende kracht mochten wij uit elkaar gaan. Ook zou ik een paar duizend mee krijgen om opnieuw te beginnen afhankelijk van wie het meest had gespaard en de situatie, terwijl hij in het huis zou blijven. Een notaris kan goed adviezen geven die eerlijk zijn naar beide.
De kosten voor de notaris deel je netjes.

Bij overlijden werd ook alles netjes op papier gezet voor ons aankomende kind. Superfijn en veilig gevoel. Via een htpotheekgesprek (wat ik je ook aanbeveel te gaan doen, voor wat als/ jullie samen een huis gaan kopen) kwamen we erachter dat als hij zou komen te overlijden ik via zijn toenmalige werkgever nihiel uitbetaald zou krijgen. Daar hebben we toen een verzekering voor af moeten sluiten. Voor het huis dat we later samen kochten.

Dat zijn allemaal intressante dingen waar je achter komt, die voor beide personen verhelderend zijn.

Wij gaan nu jaarlijks naar de boekhouder om alles op scherp te houden samen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-04-22 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:24

hiervoor moet je echt samen naar de notaris. Het kan niet af dat je een dagwaarde terug krijgt op het moment dat je uit elkaar gaat. Dat hij het huis niet op beide namen wilt zetten kan ik me deels inkomen maar ook hier kan je bij de notaris over in overleg. het is niet eerlijk dat jij straks geen recht hebt op een waarde die in het huis zit terwijl je er wel tijd geld en energie instopt. Het huis wordt immers ook meer geld waard. Dan zou hij alles ook moeten betalen.

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:24

Ladyson schreef:
troi schreef:
Een eigen huis is voor een flink deel een belegging en ook je pensioen voor later. Niet fair dat jij wel bijdraagt maar daar niks mee opschiet.

Niet zomaar akkoord gaan met het wegsmijten van je financiële toekomst!


Dit inderdaad.. Houden van is elkaar ook de kans gunnen om iets op te kunnen bouwen voor later.

Er is hier laatst een vergelijkbaar topic over geweest. Zal eens kijken of ik het terug kan vinden..


Gevonden, neus hier eens in TS

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=139&t=2048597&hilit=Toekomst+hypotheek

elmiran

Berichten: 7552
Geregistreerd: 11-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-22 22:26

Spenk schreef:
Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?

Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet :n

Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.

Hij wil dat ik dan de dagwaarde er van terug krijg.

Heb het al meerdere keren tegen hem gezegd. Tijdje terug was de druk zo hoog dat ik geprobeerd heb een betere baan te krijgen. Dit lukte niet waardoor ik nog meer gefrustreerd raakte. Deed hier zo mijn best voor, en nieuw personeel kreeg de functie.

Mijn vriend heeft zelf gekeken als we alvast trouwen (zonder feest) of we dan het e.a op papier kunnen laten zetten. We kregen er niet echt een duidelijk antwoord op. Volgens een jurist zou ik gewoon mijn geld kwijt zijn, en is dit een keuze voor luxe om een nieuwe badkamer, en keuken te nemen. Vreemd antwoord.

Anoniem

Re: Samenwonen zonder hypotheek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:30

Dan zat je dus bij de verkeerde. Wij hebben een geweldige hypotheekadviseur gehad. Soms moet je even zoeken voordat je de juiste mensen op je pad hebt.

Wel zou ik ook even een hartig woordje met je vriend spreken..

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:32

WenK schreef:
Edit; ik zie dat posters boven mij het gek vinden om dingen te regelen voor als je uit elkaar zou gaan. Iets regelen wil niet zeggen dat je ervan uitgaat dat het misloopt. Je hebt je verzekering toch ook niet omdat je ervan uitgaat dat je heftig ziek wordt, maar voor het geval dat?


Huh? Waar lees je dat in bovenstaande posts boven jouw post?

In beide staat dat het een vreselijk ongelijke situatie is júist omdat er nu niks geregeld is, en dat de regeling hoe die nu is verre van eerlijk is.

ingvdh

Berichten: 6370
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:35

Ik zou je goed voor laten lichten door een notaris. Als het nu uitgaat ben je alles kwijt namelijk.
Ik zou dagwaarde niet accepteren, wel een stukje meerwaarde wat je gecreëerd hebt door het financieren van deze dingen. In feite betaal je nu namelijk dik mee aan het huis en krijg je er, als het aan hem ligt, niets voor terug.

Dat is geen eerlijke verdeling.

Zorg dat je financieel onafhankelijk blijft. Dus wel sparen voor jezelf en niet in het huis stoppen als hij weigert jou daar een eerlijk deel van te geven.

Totdat het goed geregeld is voor het geval dat.

Nog een laatste tip, schrijf je weer in bij de woningbouw, zo spaar je weer jaren op. Ook weer een stukje zekerheid voor jezelf inbouwen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:35

Ik heb hier ook over nagedacht.

In mijn geval ben ik eigenaar van mijn woning.
Ik heb nu geen relatie meer.
Maar toen ik die wel had heb ik het hier wel over gehad.
In beginsel zou ik ook niet mijn huis op papier willen delen.
Ik heb behoorlijk moeten sparen om dit te kunnen kopen en ben niet van plan om iemand uit te gaan kopen.

Mijn idee was. Ik betaal hypotheek en alles wat bij het huis hoort. Andere vaste lasten delen we.
Hij legt het bedrag wat hij normaal aan huur kwijt zou zijn opzij.

Mocht het dan uitgaan heeft hij een startkapitaal om iets te kunnen kopen.
Zou het serieus worden in de toekomst en het samenwonen gaat goed, dan zouden we alsnog het huis op beide namen zetten en het bedrag gebruiken voor verbouwing of aankoop grotere woning samen.

lovelynutia

Berichten: 4843
Geregistreerd: 26-05-04
Woonplaats: Almere-Haven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:36

Een betere (mogelijk duurdere) notaris nemen dat is geen antwoord uiteraard er moet iets op papier, zoals bij evamarie. Je opent een topic, het doet je mentaal geen goed deze onzekerheid dat telt mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:39

@Daantjuhh Dat laatste zou ik echt niet doen. Huis op 2 namen zetten. Ook na 10 jaar kan een relatie kapot en dan baal je... Samen een huis kopen zou eerlijker zijn.

Jouw idee over de verdeling vind ik top. Beter zelfs dan hoe ik het deed. Ik betaalde wel de hypotheek. Jouw idee is eerlijker omdat hij nu zelf dat geld overhoudt. Die ga ik onthouden om anders mensen te adviseren in soortgelijke situaties!

JoltsjeJarig

Berichten: 9027
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:43

Beste ts,

Volgens mij is hier al veel goed advies gegeven. Een notaris heeft veel ervaring en kan bijna alles vastleggen wat jullie willen.

Maar dan moeten jullie er samen wel uit zijn. En zoals ik het nu lees is het nog niet in balans, of in ieder geval, niet naar jou tevredenheid.

Mochten jullie uit elkaar gaan, dan is het huis voor hem. Kan ik me nog wat bij voorstellen. Maar dat je dan helemaal zobder geld op straat ataat vind ik not done. Ik zou voorstellen, de waarde die het had voor de keuken is zijn waarde. De overwaarde voor jullie later is elk de helft. Waarboj hij eerste optie op het huis heeft en jou dus mag uitkopen.

Hoe gaat het met de rest van de kosten? Hypotheek? Gwe en eten en overige uitgaven. Betalen jullie daar allebei evenveel?

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:57

Evamarie schreef:
@Daantjuhh Dat laatste zou ik echt niet doen. Huis op 2 namen zetten. Ook na 10 jaar kan een relatie kapot en dan baal je... Samen een huis kopen zou eerlijker zijn.

Jouw idee over de verdeling vind ik top. Beter zelfs dan hoe ik het deed. Ik betaalde wel de hypotheek. Jouw idee is eerlijker omdat hij nu zelf dat geld overhoudt. Die ga ik onthouden om anders mensen te adviseren in soortgelijke situaties!

Natuurlijk kan je na 10 jaar uit elkaar gaan.
Kan ook na 20 jaar.

Maar daar ga je niet vanuit als je serieus voor elkaar gaat.
Ik ben ook niet van plan om 20 jaar die kerel te laten sparen en ik alleen het huis betalen.

Je gaat wel met elkaar om samen iets op te bouwen.
Maar ik vind het wel verstandig om niet te snel zoiets te doen.
Ik zou als ik nu een relatie zou krijgen niet direct bij het samenwonen alles verdelen.
Maar ja, ik ben ook niet het type dat binnen 5 jaar gaat trouwen.
Maar uiteindelijk moet voor mij wel het doel zijn om samen iets op te bouwen.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:00

Ga samen eens met een notaris praten, ik vond het voor ons zelfs erna (na al gekocht te hebben en een kleine) heel erg verhelderend. Je hoeft niet direct opdracht te geven iets op te stellen, je kan ook eerst een gesprek houden.

Iets wat wel aan te raden is, voor het geval dat, is je weer inschrijven bij de woningbouw, dan bouw je in elk geval jaren op.

KimD

Berichten: 20415
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 23:03

Spenk schreef:
Dus je vriend gaat er van uit dat de relatie vroeg of laat toch wel strand?

Wat een bizarre ongezonde situatie dat jouw geld erin gaat en je er niks van weer ziet :n

Ik ga mee met hierboven , ik zou hier een goed gesprek aan gaan.


Dit dacht ik dus ook ja!