Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 10:29

Wij zijn zelf niet gelovig, en hebben ook geen behoefte om dat te worden :)

Maar ik vind het wel interessant en nuttig om er wat meer over te weten.
Ook die kleine van ons (bijna 7) laat ik graag vrij om te geloven wat hij wil.

En daar hoort imo bij dat we hem niet onze waarheid als DE waarheid verkondigen, maar dat we ook uitleggen dat andere mensen anders over dingen kunnen denken. En het geloof kan daar vaak best een grote rol in spelen. Ik vind het wel nuttig dat hij die verhalen leert kennen.

Maar - ik wil ook dat wel graag brengen als "een verhaal" en niet als "de waarheid" zeg maar :)

Heb wel een paar kinderbijbel-achtige dingen bekeken maar ik moet zeggen dat het nog niet echt aanspreekt. Vaak is het erg kort en feitelijk zeg maar, dat spreekt niet echt aan en neemt je niet echt mee in het verhaal. En al dat grove geweld van dood en verderf en brute straffen leest ook niet echt gezellig voor zo'n klein kind -O-

Ik snap dat dat bij het verhaal hoort, maar dan snapt zo'n kind er helemaal geen snars meer van hoe iemand God leuk kan vinden zeg maar, als die zulke dingen doet :(:)

Heeft iemand wellicht een leuke tip van een boek, of TV serie ofzo, waarmee een nog heel jong kind wel kennis kan maken met die verhalen zonder dat het meteen zo heftig is of probeert te bekeren...?

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:46

Ik kan je wel 2 goede films aanraden:
-Joseph, king of dreams
-The prince of Egypt (over Mozes)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33790
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 10:50


anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:16

JudithO schreef:
Ik kan je wel 2 goede films aanraden:
-Joseph, king of dreams
-The prince of Egypt (over Mozes)

Of het echt geschikt voor kinderen is weet ik niet maar zeker heel fraai vind ik de films: voor het Oude Testament: The Ten Commandments , en voor het Nieuwe Testament : Jesus Christ Superstar.
:

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 11:40

Wij zijn wel gelovig en onze kinderen maar deels. Dus ook de kleinkinderen worden dus verschillend opgevoed. Geen problemen mee. Ieder moet het leven lijden waar hij zich gelukkig in voelt.

Hier ligt dit boek voor het pakken

Afbeelding


Maar deze is voor grote kinderen en volwassenen prachtig. Niet zozeer " het verhaal" maar de tekeningen. Sowieso ben ik een grote fan van rien poortvliet


Afbeelding

Esmee_RS

Berichten: 4880
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Op het circuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:41

https://www.boekenvoordeel.be/onze-topp ... ore=french
Ik heb deze vroeger gehad! Leuk om te zien dat dit boek er nog steeds is. :)
Mijn moeder was gelovig, mijn vader is dat niet. Ik kreeg vroeger dit boekje en ik kan me nog zo goed herinneren dat ik het echt een mooi boek vond. De verhalen zijn op een leuke manier voor kinderen verteld, maar de tekeningen maken het echt af! Kan deze echt alleen maar aanraden.
Hoewel ik niet gelovig ben en destijds ook al vraagtekens plaatste bij het bestaan van een God, geloof ik niet dat er een kinderboek is waaraan ik warmere herinneringen over heb gehouden dan aan dit boek. :')

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 16:43


pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-22 19:43

Super bedankt voor de tips, ik heb ze bekeken en van de laatste zie ik een inkijk-exemplaar, die ga ik bestellen! https://www.zwijsen.nl/product/bijbel-v ... 00367658/#

Die schrijvers maken sowieso erg fijne boekjes, we hebben een aantal van hun boeken op rijm :)

Eigenlijk altijd weten ze precies de juiste toon aan te slaan waardoor het fijn wegleest, het leuk is voor kinderen en hen echt meeneemt, en het is gewoon grappig en positief. Hier zie ik ook dat het fijn wegleest. Hopelijk is dit hem +:)+

Heeft 240 pagina's zie ik dus ik neem aan / hoop dat ze de verhalen ook niet al te erg afraffelen :)
En van hun hoop ik ook dat ze al die narigheid een beetje gezelliger verwoorden :=

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 11:00

:) Ik kan alle verhalen voorlezen en ik ben net als jij daar kritisch op

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-22 12:37

Ben benieuwd, bedankt!

Ik had een paar maanden geleden een ander boekje gevonden, iets van kinderbijbel op rijm ofzo. Maar die vond ik toch niet zo'n succes eigenlijk...

Deze was ik nog niet tegengekomen, hopelijk is dit hem :)

Sababber

Berichten: 2690
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Re: Goede aanrader voor kinderbijbel boek / TV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-22 12:59

Op family7 wordt op tv ook wel het een en ander uitgezonden voor kinderen, daarnaast vond ik vroeger Ellie en Rikkert leuk om naar te kijken, die legde de bijbelverhalen ook op een leuke manier uit.