Wildgroei aan coaches

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 11:25

Een kleine ergernis, op dit moment ken ik mijn netwerk meerdere mensen die zich aan het omscholen zijn tot coach, een vrouwencoach, een leefstijlcoach, je-leven-veranderen-coach, kindercoach...

Eigenlijk is het ook heel makkelijk als je wat anders wilt, studies tot psycholoog, maatschappelijk werker, pedagoog etc. duren allemaal lang en iedereen mag zich coach noemen :') . En dan doe je nog een leuke cursus en dan ga je zo aan de slag :Y) .

De coaches die ik ken hebben ook allemaal zware gebeurtenissen meegebracht, die gebruiken ze nu om adviezen te geven en daarom hebben ze nu de wijsheid in pacht :Y) .

Ach en iedereen moet het zelf weten, maar voegen al die coaches wat toe? Is een coach beter dan een echte psycholoog? Nou, mijn ergernis een keer geuit *\o/* en wat vindt Bokt?

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 11:26

Volg het instagram account @onpersoonlijkegroei zou ik zeggen :D Kun je je lol op!

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 11:31

Pantykous schreef:
Volg het instagram account @onpersoonlijkegroei zou ik zeggen :D Kun je je lol op!


Geweldig *\o/*

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 13:38

Haha ja.. hier meld zich een coach :')Maar wel met een afgeronde maatschappelijk werk opleiding en jaren werkervaring.

Het klopt idd, er zijn er onwijs veel maar er is ook échte behoefte aan. Oke voor de een wat meer dan voor de ander ;)
Een coach is vaak een kleinere stap als een psycholoog of maatschappelijke werker en minder wachttijd. Bovendien geen tijdslimiet dus duurt het gesprek 1,5 uur ipv het maximale uur, dan is dat ook helemaal goed.

Maar ik vind er wel een zeker risico inzitten dat iedereen zich coach noemt! Vooral op bepaalde gebieden... Je zit dan toch met iemands persoonlijke verhaal en als je er verkeerd op reageert kan dat meer schade berokkenen.

Zelf coach ik trouwens creatieve ondernemers die zichzelf niet van nature een ondernemer voelen. Dit doe ik op basis van mijn eigen ervaringen als fotograaf maar zeker met mijn maatschappelijk werk achtergrond. Momenteel volg ik een NLP opleiding.

Maar ja. Je hebt ook coaches die maar coach worden omdat het zo hip is ofzo. Of omdat je een fb advertentie krijgt dat je er 20K per maand mee kan verdienen. Aan de klant om daardoorheen te prikken, maar daar heeft die weer een coach bij nodig :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:13

Om je eerste vraag te beantwoorden: een goede coach kan zeker wat toevoegen. Zoals ook Suuszels zegt is er een groep die wel enigszins vastloopt (ik neem mezelf maar even als voorbeeld) maar een psycholoog een stap te ver vind gaan (die wilde ik gezien de wachtlijsten ook niet belasten met iets "kleins"). Het traject dat ik met mijn coach doorlopen heb heeft me echt een flinke stap verder geholpen, en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Maar, dat was inderdaad geen coach met een weekendcursus :Y)

En vraag 2: Is een coach beter dan een psycholoog?
Dat hangt wat mij betreft van je "problematiek" (zwaar woord) af. Voor sommige mensen zal een psycholoog absoluut een betere keuze zijn. Anderen kunnen met een coach prima vooruit. Ik denk dat het een voordeel is dat beide opties er zijn. Sommige mensen zoeken wel hulp bij een coach en niet bij een psycholoog, en dan is enige hulp beter dan niks. (uitgaande van een kundige coach) Bovendien spreid dat de vraag een beetje, gezien de wachtlijsten voor psychische hulp is dat ook geen overbodige luxe. Wat dat laatste betreft heb je nog liever gewoon genoeg psychologen, maar gezien je daar ook geen blik van kan opentrekken :+

En tenslotte: mensen die zelf veel hebben meegemaakt kunnen als ervaringsdeskundige best wat brengen. Maar de ervaring alleen is in mijn ogen niet genoeg, daar hoort ook een gedegen opleiding bij.

Dus, korte samenvatting :Y) Ik ben blij dat er coaches zijn maar het zou goed zijn als coach ook een beschermde titel wordt (of er een register komt van gediplomeerde coaches) waarbij een goede opleiding een voorwaarde is.

Anoniem

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:17

Precies de reden waarom ik mijzelf geen (paarden) coach wil noemen.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:41

Precies, de ene helft van Nederland coacht de andere helft.

Suuszels

Berichten: 7325
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 14:48

Blijheid schreef:
Om je eerste vraag te beantwoorden: een goede coach kan zeker wat toevoegen. Zoals ook Suuszels zegt is er een groep die wel enigszins vastloopt (ik neem mezelf maar even als voorbeeld) maar een psycholoog een stap te ver vind gaan (die wilde ik gezien de wachtlijsten ook niet belasten met iets "kleins"). Het traject dat ik met mijn coach doorlopen heb heeft me echt een flinke stap verder geholpen, en ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb. Maar, dat was inderdaad geen coach met een weekendcursus :Y)

En vraag 2: Is een coach beter dan een psycholoog?
Dat hangt wat mij betreft van je "problematiek" (zwaar woord) af. Voor sommige mensen zal een psycholoog absoluut een betere keuze zijn. Anderen kunnen met een coach prima vooruit. Ik denk dat het een voordeel is dat beide opties er zijn. Sommige mensen zoeken wel hulp bij een coach en niet bij een psycholoog, en dan is enige hulp beter dan niks. (uitgaande van een kundige coach) Bovendien spreid dat de vraag een beetje, gezien de wachtlijsten voor psychische hulp is dat ook geen overbodige luxe. Wat dat laatste betreft heb je nog liever gewoon genoeg psychologen, maar gezien je daar ook geen blik van kan opentrekken :+

En tenslotte: mensen die zelf veel hebben meegemaakt kunnen als ervaringsdeskundige best wat brengen. Maar de ervaring alleen is in mijn ogen niet genoeg, daar hoort ook een gedegen opleiding bij.

Dus, korte samenvatting :Y) Ik ben blij dat er coaches zijn maar het zou goed zijn als coach ook een beschermde titel wordt (of er een register komt van gediplomeerde coaches) waarbij een goede opleiding een voorwaarde is.

Exact.
En je komt natuurlijk ook niet zomaar bij een psycholoog, als jij zegt, ja ik vind het lastig om mijn tijd goed in te delen of keuzes te maken... Dan krijg je echt geen doorverwijzing.

Een register voor coaches zou wel fijn zijn, dat heb je voor psychologen wel maar als je daar niet in staat mag je jezelf alsnog psycholoog noemen :+

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 15:40


Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:42

Ik denk dat een coach best wel een 'goed' beroep is. Juist voor de kleinere problematiek. Een outplacementcoach bijvoorbeeld kan echt goed werk doen bij een oudere werknemer die opeens op straat komt te staan en al 30 jaar geen sollicitatie meer gedaan heeft. Verschillende sessies gaan dan echt over 'hoe stel je een cv op?' 'hoe en waar zoek je vacatures?', 'hoe gedragen tijdens een sollicitatiegesprek?'
Informatie die zo gratis op het world wide web te vinden is, maar voor die persoon wiens wereld even door elkaar geschud is, is dat luisterende oor en die helpende hand heel wat waard. En zo geldt het voor alle coaches, wanneer het de juiste persoon op het juiste moment is, dan ben je blij dat ze er zijn. Heb je ze niet nodig? Ook leuk.
En uiteraard zal er heel wat kaf tussen het koren zitten, maar zo zijn er vast ook zat psychologen die met 11/20 en een paar getolereerde vakken hun diploma halen. :D

SjonnieZ

Berichten: 2304
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:43

Ik zie om mij heen ook het aantal coaches toenemen.
Wat mij opvalt is dat het veelal mensen Zijn die allen met zichzelf worstelen.

Ik vind het een levensgevaarlijke beroepsgroep.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:52

Iedereen is coach tegenwoordig. :+ Ik erger me daar dood aan. Ik ken een loopbaancoach die vroeger dr opleiding niet af heeft gerond en vervolgens 30 jaar niet gewerkt heeft. Die moet nu anderen adviseren over hoe ze wél hun opleiding moeten afmaken en moeten gaan werken. :')

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 16:57

Ze doen maar!

Ik neem ze niet serieus.

Gini
Berichten: 17903
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:00

Ragdollcat schreef:
Ze doen maar!

Ik neem ze niet serieus.


Wil je erover praten?

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:06

Voor elke scheetje is er een coach, hou op zeg!

Ik neem ze niet serieus!
Heb er velen die ik ken en zijn ermee gestopt.
Zegt genoeg toch!
:D

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:17

Dus een goede manier om te filteren op goede of slechte coaches zou het aantal jaar werkzaam zijn?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33784
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:17

Century schreef:
Dus een goede manier om te filteren op goede of slechte coaches zou het aantal jaar werkzaam zijn?

Nee want er zijn er genoeg die eigenlijk bijna niks verdienen maar teren op het inkomen van de partner. Maar wel lekker jezelf "coach" noemen. :')

Century

Berichten: 5945
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:27

Het kan een eerste schifting zijn. Er zijn vast nog wel meer parameters om op te filteren.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33784
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:35

Ja ik kijk zelf naar of ze een afgeronde zorgdiploma hebben en hoe ze zich profileren. Als het te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook. ;)

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 17:38

De coaches die ik ken slaan een nieuwe weg in, maar eigenlijk teren ze vooral op de zak van hun man. Ik moest pas lachen toen ik een man hoorde vertellen dat zijn vrouw een nieuwe weg in ging slaan en andere vrouwen ging coachen met hun leefstijl, ja, lekker op jouw zak teren man :') . Sorry, vooroordelen...

turtlelito

Berichten: 1696
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Re: Wildgroei aan coaches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:46

De leefstijl etc coaches vind ik nog niet zo erg. Als ze goed zijn helpen ze nog wat mensen, en anders is het "alleen maar" weggegooid geld.

Zodra het echt dieper gaat (persoonlijke en/of familieproblemen, soms echt terug te herleiden op (psychologisch) misbruik etc) vind ik het gewoonweg heel gevaarlijk.

Ik ben zelf afgestudeerd (maar nooit praktiserend geweest) psychologe. Zelfs BIG-geregistreerd etc, maar ik zal nooit iemand 'behandelen' omdat ik vind dat ik daarvoor te weinig praktijkuren (onder begeleiding) heb gedraaid. En als ik dan zie wat deze 'coaches' na een (in mijn optiek) cursus aanboren, brrrrr. Kan goed gaan hoor, als men er een beetje feeling voor heeft, maar je kunt ook echt veel schade berokkenen. Ik ben dan ook zeer voor een keurmerk/label (met noodzaak tot opfrissen/bijscholen etc.).

Shenavallie
Berichten: 11557
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 17:54

Niet alleen de in de OP genoemde coaches, maar ook een zee van paardencoaches komen er langs... Veelal zelfbenoemde 'coaches'.
Moet wel zeggen dat een lifecoach heel erg goed heeft geholpen bij mijn man. Die was echt gericht op de toekomst en vooruit kijken met zeer bruikbare handvatten, terwijl de meesten juist in het verleden blijven hangen of niet echt handvatten hebben.

Kookaburra

Berichten: 5384
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:11

Zal ik nog sterker vertellen? De term 'psycholoog' is niet eens beschermd. Dus ik zou mijzelf psycholoog kunnen noemen. Staat vast leuk achter mijn boktnaam. :x

De 'online psychologenpraktijken' schieten nu ook als paddestoelen uit de grond. En veelal is hulp daar niet verzekerd. (That does ring a bell...) Nu met de maatschappelijke druk en de onzekerheid ivm corona vind ik dat serieus spannend. Er is voor psychologen werk genoeg... Maar laat dat werk ook doen door mensen met relevante opleidingen en vlieguren.

Wat info over wel/geen beschermde titels:
https://www.psynip.nl/studenten/carrier ... istraties/


En hetzelfde gevoel krijg ik inderdaad bij therapeuten en coaches op 'mentale gezondheid'-gebied. Fijn als iemand een ander daadwerkelijk kan helpen. Heel fijn. Maar ik zie ook een risico in het helpen van mensen terwijl je die ervaring niet hebt...

VuurVleugels
Berichten: 1762
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:18

Vreselijk inderdaad, ik deel deze ergernis absoluut. Burn-out gehad? Dan ben jij DE aangewezen persoon om anderen te vertellen hoe ze van elk bloemetje in de wei moeten genieten. Bah, vreselijk.

Dat gezegd hebbende, ik ken iemand die een coach heeft en daar enorm gebaat bij is. Die heeft moeite met het overzicht houden en niet in de paniek schieten als ze het overzicht even niet meer heeft. Die coach kan haar daar fijn bij helpen en dat vind ik oké. Maar die verschrikkelijke voormalige Zuid-Assers die nu ineens het levenslicht zien... Die moeten vooral weer even met beide pootjes op de grond komen, denk ik.

Dinopino
Berichten: 11241
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 18:21

Is een beetje dezelfde vraag als wat is een goede rijinstructeur. Eentje die een diploma heeft of iemand die zelf ervaringen heeft opgedaan in de wedstrijdsport met diverse paarden. Heb je iets meegemaakt en je wilt het van je afschudden, dan kan je vriend of vriendin of moeder je coach zijn. Persoonlijk denk ik dat je je hulp vindt bij diverse mensen die je in het leven tegenkomt. Wanneer de hulp bij je past, of het nou professioneel is of via een vriend, is niet belangrijk. Jij beslist zelf waar je leven heen gaat.

Wanneer ik een verslaving heb, denk ik dat een ervaringsdeskundige mij waarschijnlijk meer helpt dan een ander. Ik zie en geloof dan ook dat er een oplossing is. Wanneer ik niet weet wat ik met mijn leven wil kan misschien iemand met opleiding en methode die me aanstaat verder helpen. is toch ieders vrije keuze. Een groot aanbod is toch gewoon luxe. Dan kun je kijken of en wat bij je past.

Ik ben er vast van overtuigd dat we in de toekomst geen coaches meer nodig hebben. Wanneer de bewustwording groter wordt en de drang naar compensatie voor je huidige leven daardoor ook verdwijnt, zal je zien dat er steeds mensen gelukkiger worden.
Laatst bijgewerkt door Dinopino op 29-12-21 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt