Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 20:18

Tja, rare titel maar ik moest veel info erin proppen haha.
Mijn oom is gehandicapt en is positief getest op corona, waardoor hij nu in quarantaine moet op zijn kamer. Hij wordt in december 50 maar heeft door het syndroom van Williams een mentale leeftijd van 4. Hij kan niet lezen of schrijven, en raakt bij moeilijkere dingen snel zijn concentratie kwijt.

Hij verveelt zich natuurlijk dood nu op zijn kamer, dus wil ik hem iets geven waarmee hij zich een beetje bezig kan houden. Wie heeft er tips of ideeën?

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:19

Een houten puzzel een idee misschien :)?
Anders stiften/kleurboek.

Eliana

Berichten: 5452
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:20

Houd hij van lego?
Knutselen/kleuren/ verven.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:22

Lastig hoor. Vindt hij muziek leuk? Dvd'tjes van artiesten waar hij fan van is ( laten ) kijken? En idd puzzelen of kleuren.

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 20:23

Lego en puzzels kunnen soms misschien al te moeilijk zijn, helaas. Kleuren zou wel kunnen, maar knutselen of verven zonder toezicht…

Hij heeft een tablet en kan daarmee youtube kijken, dus weer iets dat puur en alleen kijken is is misschien ook minder. Maar bedankt voor het meedenken!

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12731
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:30

Nala schreef:
Lego en puzzels kunnen soms misschien al te moeilijk zijn, helaas. Kleuren zou wel kunnen, maar knutselen of verven zonder toezicht…

Hij heeft een tablet en kan daarmee youtube kijken, dus weer iets dat puur en alleen kijken is is misschien ook minder. Maar bedankt voor het meedenken!



Maar je hebt ook hele simpele puzzels. Ik bedoelde dus het type puzzel waarbij je houten vormpjes hebt, die niet aan elkaar horen. Mijn dochter van bijna 2 kan die al maken.
We hebben zelfs een puzzel waarbij je al kan zien waar welk stukje moet, ik zal even een foto maken :)

Edit:
Bovenste is die ik in eerste instantie bedoelde, onderste is de makkelijkere versie.
Afbeelding

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 20:34

Oh die! Die zijn denk ik weer een tikkeltje té makkelijk. Dat maakt het zo moeilijk, in zijn hoofd is hij zowel die 4-jarige als ook een volwassen man…

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34597
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:35

Heeft hij dagbesteding? Hebben die geen tips of advies?

SARINO

Berichten: 468
Geregistreerd: 06-07-12
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:36

Wat stoerdere duplo?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 20:37

SusanH schreef:
Heeft hij dagbesteding? Hebben die geeb tips of advies?


Ja die heeft hij! Een soort theater en een werkplek waar ze poetsen. Hij woont nog bij zijn ouders (mijn opa en oma) thuis en zit dus nu alleen op zijn kamer, en veel van de dingen die hij normaal doet kan hij nu niet, in ieder geval niet zonder begeleiding.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:37

Kan hij optellen? Dan zouden lijnpuzzels misschien leuk zijn of kleuren op nummer?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 20:40

troi schreef:
Kan hij optellen? Dan zouden lijnpuzzels misschien leuk zijn of kleuren op nummer?


Hij heeft het al ontelbare keren geleerd, maar vergeet het steeds weer. Dus ja en nee, zeg maar, haha. We dachten ook al aan diamond painting, maar dat lijkt me ook te minuscuul en precies.

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:43

Kleurboek voor volwassenen en dan een eenvoudige versie

_kimm

Berichten: 1785
Geregistreerd: 27-02-11

Re: Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:49

En iets als bijvoorbeeld kapla om mee te bouwen?

Kimbers

Berichten: 5103
Geregistreerd: 04-02-05

Re: Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:55

Hebben ze bij de instelling geen tips? Neem aan dat zijn begeleiders weten wat hij leuk vindt. Lijkt me een kortere klap dan het hier te vragen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 20:56

Kleien met zelf drogende hardende klei? Lekker bezig zijn met zijn handen en zolang hij beseft dat hij het niet mag opeten (daar ga ik van uit) is het een redelijk rustgevende bezigheid en hij houdt er nog leuke dingen aan over ook

SunnyHorse
Berichten: 1240
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:00

Nala schreef:
troi schreef:
Kan hij optellen? Dan zouden lijnpuzzels misschien leuk zijn of kleuren op nummer?


Hij heeft het al ontelbare keren geleerd, maar vergeet het steeds weer. Dus ja en nee, zeg maar, haha. We dachten ook al aan diamond painting, maar dat lijkt me ook te minuscuul en precies.


Toevallig vandaag nog een volwassen kalender leeftijd man met een ontwikkelingsleeftijd van ongeveer 5 in dezelfde situatie (isolatie) blij gemaakt met diamant painting: maar dan de “grote” variant. Grotere steentjes.
Ook een grote stapel “truck star” tijdschriften.
Maar Donald duck zou het ook goed doen.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:05

Ik denk aan een soort pixelart? Ik had vroeger een soort gekleurde kralen (met pin) en een bord met gaatjes waar je die in kon stoppen, en dan had je verschillende afbeeldingen die je daarover heen kon leggen (een vis, een bloem) en als je dan de juiste kleuren in de gaatjes deed, kwam dat patroon naar voren. Geen idee hoe dat heet of hoe je dat kunt vinden, maar het is erg gestructureerd en daardoor makkelijker alleen te doen.

Je zou zoiets overigens ook met lego- of duplo grondplaten kunnen doen, en dan bijvoorbeeld een patroon uitprinten.

Verder helpt het heel vaak als je dingen samen doet, dus misschien lukt kleuren wel als jij (of iemand van je familie) een kwartiertje samen gaat kleuren elk aan 1 kant van de camera. Misschien dat het ook wel helpt als jullie in de familie dit samen kunnen afspreken en verdelen en het per keer een vaste tijd en tijdsduur is.

En samen iets van gymnastiek, dat lijkt me ook goed. Misschien kun je ook iets doen met het toneelspelen (daarbij zou de dagbesteding misschien ook kunnen helpen, zijn er specifieke dingen die ze met toneel doen die vaak goed gaan, en kun je dat omzetten naar samen een filmpje opnemen?)

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:17

Shadow0 schreef:
Ik denk aan een soort pixelart? Ik had vroeger een soort gekleurde kralen (met pin) en een bord met gaatjes waar je die in kon stoppen, en dan had je verschillende afbeeldingen die je daarover heen kon leggen (een vis, een bloem) en als je dan de juiste kleuren in de gaatjes deed, kwam dat patroon naar voren. Geen idee hoe dat heet of hoe je dat kunt vinden, maar het is erg gestructureerd en daardoor makkelijker alleen te doen.


Bedoel je niet strijkkralen?

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:21

Ministeck?
Iets maken met k'nex? Daar heb je ook een wat grotere versie van.
Een kralenplank en dan patronen leggen?
Iets bouwen met kapla?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:25

Dominostenen?
Mogelijk wat grotere?
Ik heb wegens uitvalsverschijnselen een berg houten dominoset.

Maar ik heb ook magnetix, staafjes met magnetische balletjes.
Afbeelding

Als jullie denken dat hij dit kan let me know.
Ik heb wegens neurorevalidatie recent bij de kringloop 3 doosjes gekocht.
Als jullie ermee geholpen zijn om het te proberen wil ik met liefde wat opsturen?
Dan kunnen jullie eerst kijken of hij het kan voor je er veel geld aan uitgeeft.
Stuur maar een pb’tje als je denkt dat het enige kans maakt!
Als het niks is kun je het altijd terugsturen.

AnnemiekvM

Berichten: 8246
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Spel/bezigheid 50 jarige gehandicapte quarantaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:28

Iets met k'nex?
Smartgame voor jonge kinderen?
Iets wat op de computer kan?

Nala

Berichten: 8188
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-21 21:29

Bedankt voor de tips allemaal!

Iets dat echt vies/kapot kan maken zoals klei is denk ik geen geweldig idee, aangezien hij ook niet zo grondig is met hygiëne en dan misschien iets ervan binnenkrijgt.

Van Kapla heb ik nog nooit gehoord, ga ik eens opzoeken! K’nex en dergelijke heeft hij al. Videobellen gaat moeilijk omdat zijn ipad een kinderslot heeft. Hij duwt namelijk lukraak op knopjes omdat hij niet kan lezen, en heeft zo al eens virussen en productbestellingen binnen gehaald (niet echt de bedoeling…)


Moonfish, wat lief! Ik ga het voorstellen hier thuis.

Ellebel
Berichten: 4202
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:32

Iets met sensory play? (Ff googelen). Scheerschuim, rijst, pasta en dat je er dan mee kan spelen? Er zijn ook sensory play ideeen voor mensen die nog alles opeten

c_alsemgeest

Berichten: 20629
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 21:33

Play'doh... dan mag je gewoon opeten :P

Je kan soms ook van die fantasie/puzzeltafels huren... daar kan je allerlei dingen en makkelijke spellen op doen.