Katalysator onder auto weg.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-21 23:46

Vorige week maandag startte ik de auto die ik nu tijdelijk van mijn vader leen en ik schrok me werkelijk kapot: Het leek of er een vliegtuig opsteeg, zoveel herrie maakte hij.
Uit veiligheidsoverwegingen heb ik de auto laten staan en onze andere auto gepakt. Door omstandigheden kon ik vandaag pas echt tijd vrij maken om er goed onder te kijken, want met een lekke uitlaat is prima te rijden maar als hij er half onder hangt niet meer natuurlijk.

Nouja, eh… Lek issie zeker:
Afbeelding
Afbeelding

Mijn hele katalysator is er ‘gewoon’ even tussenuit geslepen :oo!

Het aller vervelendst aan deze situatie vind ik nog wel dat het stelen van déze katalysator voor verkoop op de zwarte markt (vanwege de materialen die erin verwerkt zitten) echt geen zin heeft: het betreft een rijdend milieudelict uit ‘99 met maar 4 versnellingen, dus deze katalysator kan niet anders dan vervuild zijn: hij levert op de zwarte markt echt niets (meer) op lijkt me.

Maar wat nu… Vanwege mijn beperkte energie en mijn verwarring heb ik er vanmiddag niet direct wat mee gedaan, behalve dat ik bij het bedrijf waar de auto tegenover staat heb gevraagd of zij beelden kunnen/ willen terugkijken en ik heb mijn telefoonnummer daar achter gelaten.
Ik was vanmiddag al begonnen met het invullen van de aangifte maar er werden gelijk zoveel (detail)vragen gesteld waar ik ook niet direct antwoord op heb, dus dat heb ik voor nu afgekapt.

Wat moet/ kan ik doen? Politie bellen? Zouden ze willen komen kijken of volstaat een (online) aangifte? Of eerst contact opnemen met de verzekering? De schade laten bepalen bij de garage? Of ‘gewoon’ een ander eronder hangen met alle kosten van dien?
Ik overzie gewoon even niet wat eerst te doen en wat handig is om te doen op dit moment.

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:54

Jeetje wat bizar!!!

Voor tips mbt de volgorde zou ik als ik jou was morgenochtend even de verzekering bellen. Die kunnen dan aangeven wat zij nodig hebben, dan heb je gelijk een stappenplan. Ik snap dat je overweldigd bent, dit verwacht je niet :oo

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 23:59

Aangifte doen bij de politie is stap 1.
Schade laten herstellen bij de garage 2.
Indien je al risk verzekerd bent dan verhalen op je verzekering. Maar omdat de auto van 99 is denk ik dat je zelf mag betalen.

Zo’n ding brengt vaak enkele tientjes op.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 00:06

robert45 schreef:
Aangifte doen bij de politie is stap 1.
Schade laten herstellen bij de garage 2.
Indien je al risk verzekerd bent dan verhalen op je verzekering. Maar omdat de auto van 99 is denk ik dat je zelf mag betalen.

Zo’n ding brengt vaak enkele tientjes op.

Nouja, auto is WA+ verzekerd (beperkt casco) dus mogelijks zit er toch een stukje vergoeding in (hoop ik). Jammer dat ik enkele honderden euro’s mag gaan neertellen zodat een of andere onverlaat ‘enkele tientjes’ kan scoren op de zwarte markt, ALS die dat al op zou brengen: daarvoor moet een kat. nog wel aardig schoon zijn heb ik begrepen van wat ik vanmiddag gelezen heb. Als ik had mogen kiezen, had ik ‘m die tientjes gewoon gegeven zeg maar…

Maar thanks voor je advies, ook van jou @Ryder! Ik ben inderdaad ontzettend verbaast, dit verwacht je gewoon niet.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:07

Wat bizar, waarom zou iemand dit uberhaupt doen. en dat niemand het gehoord heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:09

Verdorie.. dit is laatst gebeurd op een carpoolplaats bij mijn vriend en zijn collega.. zijn collega deed direct aangifte, maar met je eigen risico heeft hij ervoor gekozen op de sloop een 'nieuwe te halen en is hem er zelf onder gaan zetten.. die 2 waren ook echt woest !

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:14

Mij helaas vorige week ook overkomen op een carpoolplaats... Echt niet normaal!!

Politie vertelde dat ze zo'n ding in 30 seconden onder je auto vandaan hebben... Het levert ze idd slechts een paar tientjes op en ons kost het honderden euro's, gore smeerlappen.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:28

Maar wat doen mensen er dan mee, is dit dan gewoon een rot geintje of valt er nog wat mee te verdienen?

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:31

De stoffen die waarde hebben blijven altijd inde katalysator zitten (ook al is hij oud) en hoe meer ervan in zit hoe meer geld ze opbrengen en de waarde fluctueert bijna dagelijks.
Op dit moment is de waarde best hoog en krijg je minimaal 100E (dit kan oplopen tot 1000E!!) per stuk.
https://www.autosloperijen.nl/blog/waar ... geld-waard

Citaat:
KATALYSATOR RECYCLING
Bij Smit Metaal Recycling krijgt u altijd de beste prijs voor uw oude katalysators. Door onze ervaring in katalysator recycling kunt u vertrouwen op de meest actuele en betrouwbare prijs voor u oude katalysator.

Afhankelijk van het merk en type kan u tussen de 150 en 900 euro krijgen voor een katalysator

https://smitmetaalrecycling.com/katalysator-recycling/
Laatst bijgewerkt door Brainless op 14-10-21 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 00:34

Iemand zal die dingen toch moeten opkopen? Maar stelletje ..... geld binnenhalen over de rug van anderen, dan mis je toch een stuk opvoeding -:(- of zijn het buitenlandse bendes die dit doen.

Voorkomen zal moeilijk zijn? Auto onder stroom zetten -O-

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 01:05

Brainless schreef:
De stoffen die waarde hebben blijven altijd inde katalysator zitten (ook al is hij oud) en hoe meer ervan in zit hoe meer geld ze opbrengen en de waarde fluctueert bijna dagelijks.
Op dit moment is de waarde best hoog en krijg je minimaal 100E (dit kan oplopen tot 1000E!!) per stuk.
https://www.autosloperijen.nl/blog/waar ... geld-waard

Citaat:
KATALYSATOR RECYCLING
Bij Smit Metaal Recycling krijgt u altijd de beste prijs voor uw oude katalysators. Door onze ervaring in katalysator recycling kunt u vertrouwen op de meest actuele en betrouwbare prijs voor u oude katalysator.

Afhankelijk van het merk en type kan u tussen de 150 en 900 euro krijgen voor een katalysator

https://smitmetaalrecycling.com/katalysator-recycling/

Ik heb 1x een auto gekocht waar bij de APK (bijna een jaar later) bleek dat er helemaal geen kat meer onder zat (uitlaat was wel netjes verlengd/dicht gemaakt).
Een nieuwe/2de handse was duurder dan de auto waard was, dus einde auto.. alleen door zo'n rot geintje.

Nou, dat dus. Terugkijkend op al het beeldmateriaal wat ik heb gemaakt zouden we bij opnieuw plaatsen niet klaar zijn met alleen het ‘vervangen’ van de kat., maar zullen we ook de middendemper en het spruitstuk voor moeten vervangen. Ze hebben hem zeg maar… Ruim weggehaald.

De waarde van een katalysator wordt ook bepaald door de leeftijd en de vervuiling, dus ik verwacht dat deze in de categorie ‘enkele tientjes’ valt.
https://www.unive.nl/blog/katalysator-v ... kom-je-het
En dat is extra zuur omdat de auto repareren mij gewoon enorm veel tijd, geld en energie gaat kosten.

Morgen maar even de verzekering contacten en dan bepalen wat handig is om te doen. Zelf de onderdelen bestellen en vervangen (zonder inmenging van de verzekering) of het (deels) laten vergoeden en het laten doen.

Edit: @Karuna: van wat ik begrijp zijn het bendes uit Oostbloklanden die hier heel gelukkig van worden. Gebeurd binnen enkele minuten en vrijwel geluidloos…

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 16:48

Update: gelukkig wel verzekerd tegen diefstal van onderdelen, heel wat geregel en gedoe (lees: een werkdag) verder, is de auto opgehaald door de berger die hem bij het schadeherstelbedrijf brengt.

De berger sprak zijn verbazing nog uit: déze katalysator zal niet meer dan €100 opbrengen, waar die van een hybride inderdaad mogelijk tot €900 kan opleveren.

Kosten nieuwe zonder montage: €850. Blij dat ik verzekerd ben.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:04

Hier kwam de waarschuwing op FB al langs, hetzelfde is hier gebeurt op een carpoolplaats. Ik had er nog nooit van gehoord maar lucratieve handel blijkbaar…

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:19

Kans is dik dat er niks mee gedaan wordt. Het is echt een probleem ... Bij ons is ook de katalysator gestolen. Wij hebben de keuze gemaakt om er geen energie in te steken en het zelf weer aan elkaar te lassen met een goedkope imitatie katalysator (auto is inmiddels verkocht).

Politie krijgt deze melding waarschijnlijk heel vaak nu. En de kans is bijna nihil dat je de daders vind (Tenzij je duidelijke camera beelden hebt)

Edit lees dat je er voor verzekerd bent. Dat is wel handig. Goed gehandeld! Qua politie en aangifte denk ik zelf niet dat het iets gaat helpen

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:25

Ik heb daarom mijn auto ook WA+ verzekerd.
Is diefstal en daarom heb ik geen no-claimverlies.

Jarenlang waren het airbags die gestolen werden en nu dus de kat.
Is zo gepiept en ze hebben snel geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:25

Kabayo schreef:
Politie krijgt deze melding waarschijnlijk heel vaak nu. En de kans is bijna nihil dat je de daders vind (Tenzij je duidelijke camera beelden hebt)

Edit lees dat je er voor verzekerd bent. Dat is wel handig. Goed gehandeld! Qua politie en aangifte denk ik zelf niet dat het iets gaat helpen

Ja he. Bij iemand in mijn kring zijn de elektronische buitenspiegels eraf gesloopt, net als bij alle andere BMW's in de wijk. De politie gaf aan dat het inderdaad georganiseerde bendes zijn die dit gewoon op bestelling doen, en dat ze inderdaad heel veel meldingen krijgen.

Ik zou toch (online) aangifte doen. Zo'n grote moeite is dat niet en je helpt de politie wellicht wel om beter in kaart te krijgen hoe deze eikels te werk gaan.

Fijn dat je verzekerd bent, TS! Echt balen, zulke ongein.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:26

Dit maar lassen onder de auto :')Afbeelding

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 17:36

Kabayo schreef:
Dit maar lassen onder de auto :')[ [url=m/BoRXOr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaaaa! Da’s een tof idee! (Tot je er zelf bij moet zijn voor het een of het ander)

Aangifte is idd ook gedaan en ik heb van de bedrijven waar de auto tegenover stond gevraagd of zij terug willen kijken op de camera’s, misschien hoor ik nog wat.

Politie ook nog gesproken en het is op dit moment inderdaad schering en inslag. De bendes klimmen over de hekken heen om kat.’s te jatten bij auto’s, sommige auto’s worden er gewoon voor op hun kant gezet. Echt vreselijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:45

Kabayo schreef:
Dit maar lassen onder de auto :')[ [url=m/BoRXOr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hihi :D

Goed bezig, Amyll!

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 17:49

Ik las net op omroepflevoland dat ze een voorkeur hebben voor Toyota en Volkswagen.

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 17:53

paddington schreef:
Ik las net op omroepflevoland dat ze een voorkeur hebben voor Toyota en Volkswagen.

Oh, echt? Nouja, dit betreft een volkswagen polo uit ‘99 dus dan ‘klopt’ er wel iets van zeg maar…

Ik dacht juist dat de hybrides voorkeur hadden omdat deze minder vervuild raken.

Oh, grappig nog in het gesprek met de politie:
Ik: ‘ik snap niet dat ze déze hebben gestolen, de auto betreft een rijdend milieudelict.’
Agent: ‘oh, moet ik nu jou nog verbaliseren dan?’
Ik: ‘…’ :')

paddington

Berichten: 2469
Geregistreerd: 19-07-06
Woonplaats: Rechts op me boxspring

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 18:17

Ik citeer vanaf hun site:

In de gemeente Dronten zijn de afgelopen tijd meerdere katalysatoren uit auto's gestolen. Dat meldt de politie. De laatste diefstallen waren op de parkeerplaats bij het treinstation.

Volgens de politie wordt vooral gestolen uit auto's van Toyota en Volkswagen. Dat gebeurt zowel overdag als 's nachts. Het is niet bekend hoeveel katalysatoren zijn gestolen in Dronten.

Hopelijk wijken ze niet uit naar andere plaatsen in de flevopolder.
Ik heb een nep Volkswagen dus een Seat ;-)

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Katalysator onder auto weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-21 18:20

Nou… Laat ik wat zeggen: ik gun dit gedoe aan niemand. Echt, wat een ellende…