Ervaringen petroleumkachel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-21 21:55

Wie heeft hier ervaring mee gebruik je hem ook in huis? Welke gebruiken jullie in huis, en zijn ze ook reukloos? En waar zetten jullie hem neer.


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131995
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:11

Wij hebben vroeger petroleumkachel (Zibro Karmin) gehad om onze schuur/garage bij te verwarmen maar wij vonden het geen succes. Sommige mensen hebben er niet zo'n last van maar ik vind het enorm stinken. Ik zou het zelf nooit meer binnenhuis gebruiken (tenzij een noodgeval oid.).

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:24

Wij hebben ook een Zibro en jaren geleden werd die ook in huis gebruikt. Gaskachels en niets in de slaapkamer die daardoor veel te vochtig werd. Werkte op zich wel, maar aansteken buiten doen en even daar laten staan anders stinkt het. Gelukkig had deze een uitneembare petroliereservoir en dus hoefde de kachel nooit uit om die bij te vullen. 1 keer goed brandend rook je hem niet.

Maar als tip er zijn ook kachels op gasfles. Die stinken echt vrijwel niet. En met een speciale drukmeter kan en mag je die ook in huis gewoon gebruiken. Dat was later altijd mijn noodkachel mocht de cv het niet doen. Tot 2x toe gehad dat die in de winter vervangen moest worden.

Zowel de Zibro als de gasfleskachel altijd rondom vrij neerzetten. Hij stond bij ons dus voor de kast in de slaapkamer en/of vrijstaand in de woonkamer. De Zibro hadden we zelfs snachts branden.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:31

Ik heb vorige week er één aangeschaft. Een Qlima

Je hebt verschillende kwaliteiten brandstof, de duurste van Qlima schijnt aardig geurloos te zijn. Ik heb één kwaliteit eronder, je ruikt hem een beetje, maar is niet storend.

Ik heb dan wel een laser petroleum kachel, deze heeft een stopcontact nodig voor de ventilator en de ontbranding. Alles gaat automatisch, je drukt op de aan uit knop en stelt de gewenste temperatuur in. Bij het bereiken van de gewenste temperatuur gaat de kachel laag branden. Er zit een spaarstand op, die schakelt de kachel helemaal uit bij het bereiken van de gewenste temperatuur en schakelt weer aan als de temperatuur eronder zakt.

Ik heb hem gekocht ivm de stijging van de gasprijzen en als backup van de cv.

Ik haal de brandstof in België, scheelt zn €10 per 20L jerrycan.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-21 22:47

Die laser kachel gebruikt niet veel stroom?

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 22:53

Nee valt hartstikke mee qua stroomverbruik. Hier vorig jaar ook een qlima aangeschaft. Geeft heel snel fijne warmte.
Met elke soort brandstof ruik je wel wat, zeker tijdens ontsteking maar gezien ik een roker ben heb ik daar zelf totaal geen last van.

Denk dat ik eind oktober dan maar ritje Belgie doe, is voor dat prijsverschil de moeite.

Hier staat hij in de woonkamer, stond eerst naast de bank maar gezien de hond hem toen regelmatig stootte en hij gelijk uitsloeg staat die nu tegen de muur.

Het leven is als een kerstmuts

Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:00

Wij vinden ze niet geurloos. Mijn man krijgt er echt hoofdpijn van en ik ruik hem ook altijd goed als we bij vrienden de caravan in lopen waar hij gebruikt wordt.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:00

Ik heb een aantal Zibro-Kamins versleten, nou ja, gehad. Gebruikte ze eigenlijk overal waar je snel gezellige en lekkere warmte wilt hebben. Bij het aansteken ruik je hem even, maar na een paar minuten is dat over, eigenlijk zodra hij goed brandt. Even een raam openzetten bij het aansteken kan, maar is niet eens echt nodig.

Wij gebruikten ze in de woonkamer, in de speelkamer van de kinderen en in de werkkamer. Ze zijn eigenlijk heel veilig en gaan meteen uit als je ertegenop loopt of als ze om zouden vallen (wat bijna onmogelijk is).

Natuurlijk heb je wel wat ventilatie nodig, maar desondanks wordt het snel warm. De echte Zibro brandstof is wel duurder, maar ook schoner.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-21 23:57

Dorus schreef:
Wij vinden ze niet geurloos. Mijn man krijgt er echt hoofdpijn van en ik ruik hem ook altijd goed als we bij vrienden de caravan in lopen waar hij gebruikt wordt.



Het is open verbranding..... waarschijnlijk is de hoofdpijn ontstaan door gebrek aan zuurstof/ te veel co2.

Ventileren is een must met deze kachels. Hoeft niet een raam open te zijn, luchtroosters zijn voldoende.

En een co2 én co meter zijn aan te raden.

Co2 meter om optijd extra te kunnen ventileren mocht de waarde te hoog worden en de CO melder omdat koolstofmonoxide natuurlijk hardstikke dodelijk is..... de kachels horen geen CO uit te scheiden, als de verbranding correct is. Maar voor de veiligheid heb ik tóch maar een CO melder aangeschaft (€14 bij de Action)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41549
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 06:23

Wij hebben een zibro kachel voor op de boot. Heerlijke snelle warmte die lang blijft hangen. Met goede ventilatie bij het aansteken heb ik geen last van de geur, ik ruik het dan nauwelijks.

We gaan de kachel deze winter ook in huis gebruiken om de stookkosten wat te verlagen.

Dorus

Berichten: 13202
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 07:03

mvdende schreef:
Dorus schreef:
Wij vinden ze niet geurloos. Mijn man krijgt er echt hoofdpijn van en ik ruik hem ook altijd goed als we bij vrienden de caravan in lopen waar hij gebruikt wordt.


Het is open verbranding..... waarschijnlijk is de hoofdpijn ontstaan door gebrek aan zuurstof/ te veel co2.

Hij krijgt ook hoofdpijn van bepaalde parfums, geurkaarsen en waxmelts en het niet na verloop van tijd, maar bijna direct als hij de ruimte binnen gelopen komt.

Weet je waar ik nu naar verlang? Een winterbuitenrit!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110638
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 07:10

Wij hebben ook een petroleum kachel gehad en zo ongeveer alle kwaliteit soorten brandstof gebruikt, maar vonden alles stinken en ik werd er echt benauwd door. Ook Qlima werkte flink op mijn luchtwegen, zelfs wanneer we deuren en/of ramen open hadden staan voor ventilatie.

Dorus: Dat heb ik ook. Bij mij komt het door chronische bronchitis in combinatie met bronchiale hyperreactiviteit: https://www.cyberpoli.nl/astma/faq/41

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:05

Wij hebben een Zibro in de stacaravan. Hebben daar ook een gaskachel maar is duur en duurt lang voor het dan warm is. De Zibro heeft het snel warm. Ja je ruikt m als je m aan of uit zet, maar ik vind het niet hinderlijk eigenlijk. Wij hebben in de buurt een pomp waar je petroleum kan tanken, dus is echt goedkoop tov de echte Zibro petroleum

JwZ6vNA4l, Gebruik mijn code bij Parfumado voor korting!

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 08:44

Je hebt verschillende soorten kachels en verschillende soorten brandstof ervoor.
Zo heb je er die alleen maar goed zijn voor in een geventileerde schuur, ook al doe je daar een wat duurdere brandstof in. Heeft ook te maken met het soort branderbed/lont wat erin zit.

Let wel. Mocht je zo'n kachel 2e hands willen kopen en het is een duurdere, ben er dan ook verzekerd van dat ze in het verleden ook de juiste brandstof voor dat model hebben gebruikt (sommige willen wel een voor de goedkope gaan en dan is het branderbed/lont vervuild en ruikt deze meer).

Eerder in een winkel gewerkt waar ze de Zibro's verkochten. Maar er is in die paar jaar zoveel weer verandert qua brandstof dat ik nu niet op de hoogte meer ben van welke de beste/schoonste is voor in huis bv

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Hevonen

Berichten: 5608
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:31

kiki1976 schreef:
Je hebt verschillende soorten kachels en verschillende soorten brandstof ervoor.
Zo heb je er die alleen maar goed zijn voor in een geventileerde schuur, ook al doe je daar een wat duurdere brandstof in. Heeft ook te maken met het soort branderbed/lont wat erin zit.

Let wel. Mocht je zo'n kachel 2e hands willen kopen en het is een duurdere, ben er dan ook verzekerd van dat ze in het verleden ook de juiste brandstof voor dat model hebben gebruikt (sommige willen wel een voor de goedkope gaan en dan is het branderbed/lont vervuild en ruikt deze meer).


Onze eerste Zibro was tweedehands en al erg veel gebruikt. We hebben toen een nieuwe lont/kous besteld, dat kan natuurlijk altijd.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 09:53

Hevonen schreef:
kiki1976 schreef:
Je hebt verschillende soorten kachels en verschillende soorten brandstof ervoor.
Zo heb je er die alleen maar goed zijn voor in een geventileerde schuur, ook al doe je daar een wat duurdere brandstof in. Heeft ook te maken met het soort branderbed/lont wat erin zit.

Let wel. Mocht je zo'n kachel 2e hands willen kopen en het is een duurdere, ben er dan ook verzekerd van dat ze in het verleden ook de juiste brandstof voor dat model hebben gebruikt (sommige willen wel een voor de goedkope gaan en dan is het branderbed/lont vervuild en ruikt deze meer).


Onze eerste Zibro was tweedehands en al erg veel gebruikt. We hebben toen een nieuwe lont/kous besteld, dat kan natuurlijk altijd.

Ja dat kan, maar de brander kan vervuild raken van de goedkopere soorten. En dan een minder schone verbranding hebben

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131995
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:25

Dat heb ik dus ook. Sommige mensen zeggen/vinden dat het reukloos is, maar ik vind het altijd stinken.

Een ander probleem is dat je vocht krijgt. Dat geldt ook voor de genoemde kachels met een gasfles. En dat vocht is echt fors hoor, waardoor je weer veel moet ventileren.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:31

Wij hebben begin dit jaar een petroleumkachel gekocht om ons "bouwval" in Zweden te verwarmen. Alleen bij het aansteken ruik je de petroleum even, daarna is hij volledig geurloos. Ik moet zeggen dat hij echt waanzinnig goed verwarmd, hij staat in een kamer van 20m2 waar nog geen deur in zit en er direct doorgang is naar de hal, toch is het echt heerlijk warm in de kamer als het kacheltje brandt.

We hebben deze tweedehands overgenomen samen met een grote kan olie en ik heb werkelijk geen idee welk merk het is. Maar hij doet het dus super. Zodra we in Zweden de elektrische kachels aan de wand hebben gaat dit kacheltje zeker terug hier naartoe om de CV te ondersteunen.

tamary

Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:32

Oscar schreef:
Dat heb ik dus ook. Sommige mensen zeggen/vinden dat het reukloos is, maar ik vind het altijd stinken.

Een ander probleem is dat je vocht krijgt. Dat geldt ook voor de genoemde kachels met een gasfles. En dat vocht is echt fors hoor, waardoor je weer veel moet ventileren.

Vocht niet, wel eerst moeten droogstoken, maar dat is niet gek met een pipowagen die al paar jaar onverwarmt staat ook al is alles verder wind en water dicht.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Yenni
Berichten: 5457
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:35

Wij hebben jaren lang een petroleum kacheltje gehad, in het begin ruik je het even maar hij verwarmt snel. Ik vind het een goede oplossing mocht het nodig zijn

mvdende

Berichten: 5685
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 10:55

Oscar schreef:
Dat heb ik dus ook. Sommige mensen zeggen/vinden dat het reukloos is, maar ik vind het altijd stinken.

Een ander probleem is dat je vocht krijgt. Dat geldt ook voor de genoemde kachels met een gasfles. En dat vocht is echt fors hoor, waardoor je weer veel moet ventileren.


Een cv droogt uit, dus als je de petroleum kachel samen/ als ondersteuning van de cv gebruikt, zal het met vocht wel meevallen.

Bij mij iig, heb vorig jaar zelfs een luchtbevochtiger gekocht omdat het zó droog was in huis.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131995
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:02

Het is natuurlijk niet zo dat het ene het andere zondermeer opheft.

Ik gok dat er vaak weinig last is van vocht omdat er slecht geisoleerd is, zodat je eigenlijk niet in de gaten hoeveel vocht er weg komt.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Joanne1987

Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:23

Wij hebben er 1 in de veranda op de camping, tanken petroleum in België
Heerlijk voor daar, maar ga dat ding echt niet in m'n huiskamer zetten

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

Echwel

Berichten: 12459
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Re: Ervaringen petroleumkachel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-21 11:47

In de voortent ging het goed, maar in huis gaan mijn longen echt in staking er van
Wij hebben een grote Qlima maar niet elektronisch.

Je moet hem echt niet in kleine ruimte gebruiken omdat hij heel.wat zuurstof vraagt

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-21 13:29

Oscar schreef:
Het is natuurlijk niet zo dat het ene het andere zondermeer opheft.

Ik gok dat er vaak weinig last is van vocht omdat er slecht geisoleerd is, zodat je eigenlijk niet in de gaten hoeveel vocht er weg komt.


Kijkend naar mijn huis gaat dit inderdaad goed op. Dat ventileert heel de tijd door.
Zelfs zodanig dat ik verleden jaar met maandelijks ongeveer 8 kuub aan gasverlies per maand door lekke leidingen hier zelfs geen last van had

Het leven is als een kerstmuts