Burenoverlast? Aankaarten of niet?

Moderators: Mjetterd, Sica, Dani, ynskek, Polly, Ladybird, Giolli, Hanmar

meisje_

Burenoverlast? Aankaarten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 22:22

Ten eerste ik hoop dat dit hier goed staat??

Hallo allemaal,
de titel zegt het eigenlijk al.
We wonen nu ruim een jaar in ons huisje en hebben lieve buren met een normaal contact. (Hoi hoe gaat het en daar blijft bet bij)

Onze buren zijn al op leeftijd 65+ en hebben de tv altijd erg hard staan. Normaal hoor je de tv ook aanstaan maar de laatste weken staat de tv danig hard dat wij mn boven maar nu ook beneden woord voor woord kunnen verstaan.
Eerder hoorde je t ook maar dit is toch wel storend..

Wij zijn echter een gezin met jonge kindjes en een hondje (niet blaffend oid maar toch).
Ik ben mij ervan bewust dat wij vast ook genoeg lawaai maken waar zij niks van zeggen maar dit is overdag. Vanaf 19u liggen de kindjes op bed.

Ik weet dus niet goed wat te doen, ik wil niet de zeikende buur zijn.. Maar wij slapen er nu slecht van dus vind dit een lastige. Ben bang als wij dit aankaarten zij ook wat gaan zeggen..

Duss brand los wat zouden jullie doen??

MarlindeRooz

Re: Burenoverlast? Aankaarten of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:23

Ik zou het aankaarten. Vinden ze vast niet erg. Er zijn speciale dingen die je om je nek kan hangen. Daarmee hoor je de tv beter en dan hoeft het niet zo hard. Misschien is dat een aanrader voor ze?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:26

Dus... ik vind dit een lastige. Zij hebben vermoedelijk ook last van jullie, dus als jullie in gesprek gaan hebben zij gewoon een punt.
Ik zou het laten voor wat het is. Oordoppen doen wonderen.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:28

Ik zou het bespreken met de buren. En dan het gesprek beginnen met: "We vinden het hier erg gehorig, hebben jullie soms ook last van ons?" Dan geef je hen de kans om eventuele punten uit te spreken, en geef je niet hen maar de gehorige woning de schuld. Dat bied een mooie ingang om aan te geven dat jullie last hebben van de tv. Als het schappelijke buren zijn willen ze vast meedenken over een oplossing. Mochten zij ook last hebben van jullie kun je voorstellen beide iets aan te passen.

Kings Mighty Mouse (Hotspot x Quattro B, 2017)
Kings Once upon a time (van Gogh x Negro, 2019 )

*Kings Stable*

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:29

Als je een gewoon gesprek met hun hebt zijn ze dan dovig? Als dat zo is kan je een verband leggen waar om de tv zo hard staat en misschien een oplossing zoeken

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-21 22:32

@marlinderooz: ik ga eens kijken naar die apparaatjes, bedankt!!

@achterom, hier neigde ik eerst ook naar. Ware het niet dat ik onze tv ook veel harder moet zetten omdat t geluid bijna word overstemd. Voor ‘s nachts hebben we weer oordoppen besteld!

@Eef: we weten idd dat zij de kindjes horen lopen en met name rennen. Hier proberen we dan ook op te letten! Pff vind dit echt lastig hoor..

@Snorkel; ja ze zijn echt wel hardhorend. Spreken ook heel luid. Als er bijv visite is hoor je alleen de buren spreken. Visite hoor je niet :') Dus ik durf wel te stellen dat ze dovig zijn.
We weten alleen niet goed waardoor het ineens verdubbeld lijkt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:37

Dat kan zo in eens gebeuren.. zou eens vragen of ze dat zelf ook ervaren ( dat dovige) en aangeven dat daar prima hulpmiddelen voor zijn en vaak ruim vergoed / of via fam eens vragen of hun dat zo ervaren ( maar ligt er aan hoe goed je hem kent

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 22:40

Een voordeel, als de buren daadwerkelijk een beetje doof zijn dan zullen ze waarschijnlijk niet zoveel last hebben van jouw kinderen. :+

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:38

Yipee schreef:
Een voordeel, als de buren daadwerkelijk een beetje doof zijn dan zullen ze waarschijnlijk niet zoveel last hebben van jouw kinderen. :+

Dat was precies wat ik dacht, maar TS zegt net dat de buren haar kinderen wel horen, hoezo haar kids wel en de tv op normaal volume niet vraag ik me nu dus af :=

<3 A HOUSE is not a HOME without a WESTIE <3

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 00:02

Ts, je kunt het toch gewoon aankaarten? Als hun er anders over denken en er niks aan veranderen, tja, dan heb je pech denk ik. Ruzie zou ik er niet om maken, maargoed, zo'n tv door je muur heen dederend zou ik ook niet op zitten te wachten. maargoed, op gillende kinderen zou ik ook niet op zitten te wachten, dus een beetje geven en nemen. Misschien dat ze ermee rekening houden, dan heb je geluk. :D

Pablo Shetlander: Ze zijn werkwillig, nieuwsgierig en leergierig.
Dexter Haflinger: Hij zal rustig en stabiel zijn werk doen, zolang zijn grenzen niet overschreden worden.
Diana Tinker: Is rustig, koelbloedig en heeft een goed en eerlijk karakter. Daarnaast zijn ze zeer nieuwsgierig en dapper
https://www.youtube.com/watch?v=itayDOc31yg & https://www.youtube.com/watch?v=1cA7egQ3rLE

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 06:45

Slechthorenden kunnen soms bepaalde tonen niet of juist wel horen. Dus het kan best zijn dat ze je kinderen of een gedeelte van het geluid wat ze produceren wel horen. En er last van hebben.
Maar je kan ze natuurlijk uitleggen dat de televisie wat hard staat en dat dat geen probleem is zolang jullie dezelfde programma’s kijken. :+ Alleen is dat niet altijd het geval.

Mijn moeder is slechthorend. De eerste keer dat ik haar wekker radio op een andere verdieping hoorde zat ik rechtop in bed. We hebben er vreselijk om gelachen maar het wel aangepast in een wekker met trilfunctie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 06:57

Of het kan zijn dat de een slechthorend is en dat daarom de tv zo hard staat. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:32

Ik zou er toch gewoon een keer over praten. Misschien kunnen ze de tv verplaatsen en helpt dat ook.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:35

Alwiene schreef:
Yipee schreef:

Dat was precies wat ik dacht, maar TS zegt net dat de buren haar kinderen wel horen, hoezo haar kids wel en de tv op normaal volume niet vraag ik me nu dus af :=

Omdat iets horen wat anders is dan iets verstaan.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 07:49

Mijn moeder is verhuisd naar een kleinere seniorenwoning, haar buurman is een hele aardige man, altijd belangstellend, zingt graag. Nu is mijn moeder ook aardig doof en eigenwijs, heeft hoortoestellen maar draagt ze zelden, ook zo'n mooi ding voor om haar nek zodat ze de tv beter hoort, maar ook dat ding ligt meer stof te happen dan dat ze hem gebruikt. Ze klaagt bij mij dat ze de buurman altijd hoort zingen, hij zit op een koor en oefent dus regelmatig de liedjes die ze zingen. Ze stoort zich er aan, toen zei ik terug maar moeders als ik bij jou aan kom hoor ik de tv/radio al 2 huizen van te voren buiten.... Nou dat was niet waar, toen wees ik haar erop hoe hard ze de tv aan heeft staan, hij geeft dat mooi weer als je op de volumeknop op de afstandsbediening drukt, dat getal wordt steeds hoger of niet, ja dat was waar. Maar dat deed ze om de buurman niet te horen zingen, nou de buurman zingt maar even en niet de hele middag en avond. Dus dat moet ze ook maar even kunnen verdragen. Nu hoort hij ook haar radio/tv maar klaagt daar niet over. Zelfs boven zijn eigen radio/tv uit dus dat is wel lastig. Ik heb het al een paar keer gezegd tegen mijn moeder, hoortoestellen gebruiken en dan kan dat volume ook naar beneden.... Maar ja ze is eigenwijs. Heb het ook tegen de buurman gezegd, die vindt het wel fijn dat ik het heb geprobeerd in elk geval.
Ik vind de tip die genoemd is Eef_Bam wel een hele goede, op die manier geef je ze de ruimte om wat aan te geven en krijg je zelf die ruimte ook. Vooral benadrukken dat je het prettig vind dat er goed contact is en dat je dat graag zo wilt houden. Zelf gebakken cake erbij doet wonderen als je dat gesprek aan gaat!

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-21 08:02

Alwiene schreef:
Yipee schreef:

Gillen word gelukkig niet of nauwelijks gedaan! Kan me voorstellen dat ze baby wel horen huilen.
Het gaat dan meer om rennen/springen. Zijn houten vloeren. Hiervoor dragen kindjes en wij binnen al geen schoenen.
Wij zijn van plan dit tzt te veranderen maar gaat natuurlijk niet meteen :D

De tv staat zover ik weet al aan de andere kant zeg maar dus niet tegen onze muur..

We kijken wel eens dezelfde programma’s… Maar de tv lopen niet synchroom :') :')

Ik ga het vandaag eens vriendelijk aankaarten. Wellicht hebben ze t zelf niet eens in de gaten!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:33

Jullie hebben gehorige huizen. Maak eerst een praatje, waarbij je de open vraag stelt of zij jullie wel eens horen. Zo kun je eerst pijlen hoe zij het leven naast jullie ervaren qua leefgeluiden.
Laatst bijgewerkt door Lindaonline op 15-09-21 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:39

Het is altijd aan te raden om een gesprekje aan te knopen met de buren bij geluidshinder.

Meestal hebben mensen geen besef dat je hinder ervaart.

Ik heb gisteren mijn beneden buurvrouw op haar blaffende hond gewezen. Zodra zij naar het werk gaat, gaat de hond helemaal los.

Zij was zich hier niet van bewust. En bedankte mij voor de melding zodat ze de hond verder kan trainen.

Dus, knoop het gesprek aan, of ga met gebak bij ze langs. Bedenk dat zij net zo goed jouw leef geluiden horen en probeer er samen uit te komen. :)

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:43

Goed dat je het gesprek aangaat! Ik zou niet te moeilijk doen (met omzichtig informeren etc), gewoon zeggen waar je last van hebt en kijken of er wat aan te doen is. Gelijk even vragen of er iets is waar zij last van hebben. Ik vind het zelf alleen maar fijn als mensen zoiets gewoon duidelijk zeggen. Maar goed, ik ben vrij direct.

Je kunt vervolgens samen bekijken of het op te lossen valt, bv de tv na een bepaald tijdstip zachter. Succes!

Haha, nou ja, wat Tallie hierboven zegt dus.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:47

Zodra je er last van hebt met slapen vind ik het wel tijd worden om het gesprek aan te gaan. Gewoon op een normale en vriendelijke manier en inderdaad ook vragen of zij last van jullie hebben. Waarschijnlijk zijn ze zich er niet bewust van dat de tv zo hard staat.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:54

Elisa2 schreef:
Zodra je er last van hebt met slapen vind ik het wel tijd worden om het gesprek aan te gaan. Gewoon op een normale en vriendelijke manier en inderdaad ook vragen of zij last van jullie hebben. Waarschijnlijk zijn ze zich er niet bewust van dat de tv zo hard staat.

Nou precies dit.

Dat je leefgeluiden van elkaar hoort is normaal. En het hoeft ook niet 50/50 te zijn he.
Hier naast hebben ze een hond en wonen ze met 4 mensen, ja die horen wij veel meer dan zij ons (2 personen, geen huisdieren).
Zolang dit normale geluiden zijn en iedereen gewoon lekker kan leven en slapen, zie ik daar het probleem niet van.

Zodra dit extremere vormen aanneemt zoals nu bij jullie is even om de tafel op zijn plaats.
Je hoeft geen vrienden te zijn als buren, maar je leeft toch dicht bij elkaar, enig begrip is wel fijn en kan alleen als er communicatie is.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 08:56

Je kunt toch gewoon een gesprekje aanknopen? Ik zou het zelf vervelend vinden als buren last van ons hebben en niets zeggen. Misschien hebben ze een nieuwe televisie of is 'ie verplaatst en hebben zij geen idee dat het meer overlast geeft.

Alleen foto's in een topic bekijken? Zet &if=1 achter de link.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 09:02

Ik zou het wel aankaarten. Nu, voordat het jullie slaaprust dusdanig verstoord dat het moeilijker is om een rustig gesprek te voeren.

Kan best dat ze zich er niet van bewust zijn.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-21 12:12

Dank voor de tips! Ga vanmiddag of straks even bij ze langs.
Het zijn verder vriendelijke mensen dus verwacht geen gedoe.
Het was/is meer wij hebben een baby, die huilt en ik ben bang dat ze het daardoor doen. Maar als hij stil is al uren hoor ik het nog dus dat zal het vast niet zijn.

Verdere dingen maken ons idd niet uit. Hoort bij normale leefgeluiden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:56

Die schoenen uit heeft weinig zin op een houten vloer. Naast mij woont ook een joch dat alleen maar kan rennen en ik word er gillend gek van. Al een paar keer proberen aan te kaarten bij de buren, maar het komt erop neer dat ik me aanstel en mn bek moet houden "want het is een kind". I dont care, ik heb er last van. Of het nou een kind van 5 is of een oma van 90. Niet rennen in huis lijkt me een hele mooie regel als je er zelf voor kiest om in een oud huis met houten vloeren te gaan wonen.

Ik wil hier niet mee zeggen dat jouw kinderen net zo veel of vaak rennen als die hiernaast, maar ik weet wel dat schoenen uit weinig zin heeft omdat het de steunbalken zijn die doordrammen naar het volgende huis :). Mijn "oplossing" (en geloof me, ik vind het vre-se-lijk) is dus ook om de tv harder te zetten. Misschien is dat bij jouw buren ook zo?

Met andere woorden: ik zou gewoon een gesprekje aangaan, voordat je straks in net zo'n situatie zit als ik hier :).

♥ Rewrite the Stars ♥