Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 

Soepblik
Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-01-21

Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-21 13:29

Op basis van een ander topic open ik dit topic voor een nette discussie. Er is al langer regelmatig in het nieuws en algemeen bekend dat veel goedkope merken niet duurzaam worden gemaakt (lees: kinderarbeid, gif ter behandeling, etcetera..). Daarbij moet er toch een belletje gaan rinkelen wanneer je in winkels zoals de primark of shein een leuk jurkje voor een tientje of een shirtje voor 3 euro op de kop kan tikken - de stof kost geld, de transport kost geld, er moet winst op worden gemaakt en daarbij moeten de mensen die het gemaakt hebben ook betaalt worden (van welk geld? Aka: te weinig dus). Tot voor kort werd het katoen voor de kleding van de Primark onder andere gegroeid in concentratiekampen in China.

Mijn vraag is: waarom koop je het? Het is toch heel logisch dat zulke goedkope kleding niet duurzaam en eerlijk kán worden geproduceerd? Ik hoor vaak het argument dat niet iedereen evenveel geld heeft. Maar ook dan zijn er duurzame opties die niet duur zijn (bijvoorbeeld tweedehands? of toegankelijke duurzame merken). Tussen dure merkkleding en een shirt van 3 euro zit een enorm gebied van allerlei opties. En daarbij: als je weet dat een kledingstuk helemaal vrij van kinderarbeid en andere nare omstandigheden is, is het dat tientje wat je wellicht extra betaalt dat dan niet waard? In veel gevallen heb je ook nog een mooier stuk wat langer meegaat dan iets wat massa is geproduceerd.

Ik kan het zelf niet goed begrijpen, want in mijn ogen zijn er geen excuses voor kinderarbeid en probeer ik het zelf zoveel mogelijk te vermijden. Dat gaat natuurlijk niet altijd wanneer je iets écht niet weet, en dat neem ik ook niemand kwalijk. Uiteindelijk begint verbetering bij de fabrikant. Maar om bewust bij een winkel te blijven shoppen terwijl het zo voor de hand ligt en dat soort praktijken dus bewust blijft steunen, vind ik op zijn zachtst gezegd apart.

Ik ben zeer benieuwd naar meningen van beiden kanten. Laten we het vooral netjes houden en niet met modder gaan gooien.


Edit: het gaat hier uiteraard niet enkel over shein, maar nog veel meer merken.
Laatst bijgewerkt door Soepblik op 01-08-21 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt


tengeltje11
Berichten: 7037
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Waarom shoppen bij shein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:39

De openingspost is mij al scheef, want er zijn evenveel (heel) dure merken die op dezelfde manier hun kleren laten produceren.
Waar maak jij dan het verschil TS?
Want het zou niet over duur en goedkoop mogen gaan, maar over duurzaam,m en correct gemaakt tegenover dingen als kinderarbeid, milieu onvriendelijk,….

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:43

Wij konden vroeger niet enorm veel geld besteden aan kleren. Niet dat er arm waren maar mijn vader was een bedrijf aan het opbouwen. Omdat mijn moeder niet online wilde bestellen kwamen we hier toch al bij de primark of zeeman of Hema uit.
Als je dat gewend ben denk je niet echt na over kinderarbeid, hoe belangrijk ook.

En ook wel gemakzucht. Ik kocht vroeger ook liever in 1 keer mijn kleren ergens waar t goedkoop was dan allemaal apart tweedehands. Dacht toen nooit na over kinderarbeid en stond ver van je af.

Nu ik zelf ouder ben koop ik bepaalde merken en duurdere kleren en let je daarop. Maar als kind deed ik dat zeker niet en mijn moeder ook niet.

Niet perfect is ook goed

Majabeestje
Berichten: 3788
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:48

Shoppen bij shein is sowieso af te raden. Wat een troep :')

Kookaburra

Berichten: 5325
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:52

Ik vind het heel lastig. Ja ik heb wat kleding van Shein in prima tot goede kwaliteit (maar ook kleding van de Sting, H&M etc, en spullen van bijv. de Action). En je weet dat het productieproces verschrikkelijk is.

Maar dat komt ook omdat ik het lastig vindt om kledingmerken te vinden waarbij het hele productieproces netjes is, (niet dat 90% van het geld naar de aanbieder gaat, en de andere 10% wordt besteed aan de stof/mensen die het maken/transport etc) de kleding betaalbaar (ik wil best 20 euro meer betalen) en waarbij ik de kleding leuk vindt.

Soepblik
Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-21 13:55

tengeltje11 schreef:
De openingspost is mij al scheef, want er zijn evenveel (heel) dure merken die op dezelfde manier hun kleren laten produceren.
Waar maak jij dan het verschil TS?
Want het zou niet over duur en goedkoop mogen gaan, maar over duurzaam,m en correct gemaakt tegenover dingen als kinderarbeid, milieu onvriendelijk,….



Het gaat niet over duur en goedkoop; er wordt nergens ontkent dat er ook dure merken zijn die aan onduurzame praktijken doen. En ook daar ben ik tegen, en shop ik niet. Het gaat erover dat ik niet kan begrijpen hoe je bij je volle bewustzijn iets kan kopen wat op afschuwelijke wijze is geproduceerd. En dat ligt bij kleding van 3 euro meer voor de hand dan bij iets van laten we zeggen 40 euro. Daarom is het ook wanneer je duurdere kleding koopt belangrijk om te onderzoeken hoe en waar en door wie het wordt gemaakt.

Dat er dure merken zijn die ook op nare wijze produceren, is echter geen excuus om het bewust kopen van onduurzame kleding omdat het nou eenmaal goedkoop/leuk/watvoorredendanook is goed te praten.

verootjoo
Berichten: 35594
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Waarom shoppen bij shein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:07

Niet alleen shein, ik vraag me ook ernstig af waarom mensen in vredesnaam bij Ali en co bestellen

[o]

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Waarom shoppen bij shein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:11

Dit geldt toch ook voor Primark?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Onali

Berichten: 18335
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:11

Ik heb echt nog nooit van shein gehoord :')
Wat is het?

Black is the colour of my true love's hair

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:12

verootjoo schreef:
Niet alleen shein, ik vraag me ook ernstig af waarom mensen in vredesnaam bij Ali en co bestellen

Sommige mensen stellen geld boven kinderarbeid. Of door eigenbelang, of door onwetendheid.

En ja, daar ben ik er af en toe ook eentje van. Ik heb ook mijn telefoon hoesjes gekocht via Ali. Dat koop je zonder na te denken omdat het zo goedkoop is en die uit de winkel van mij verkleurden tot 2 x toe en toen een zooi goedkope besteld op Ali en die gaan als een malle mee.

Geen excuus, maar dat doe je soms zonder na te denken. En zo hebben meerdere dat.

Niet perfect is ook goed

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:12

Onali schreef:
Ik heb echt nog nooit van shein gehoord :')
Wat is het?

Zelfde idee als de primark alleen dan online !

Niet perfect is ook goed

Kookaburra

Berichten: 5325
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:14

Onali schreef:
Ik heb echt nog nooit van shein gehoord :')
Wat is het?

Chinese webshop. Daardoor weet je ook niet of hetgeen je koopt goed/slecht past, en of de kwaliteit een beetje oke is. Inderdaad wat vergelijkbaar als de online versie van de Primark.

Ladygiroc

Berichten: 5061
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:17

Hier iemand die bewust bij een Zeeman, Primark of Wibra koopt.
Waarom? Omdat het goedkoop is en ik totaal NIKS geef om merk. Ik koop iets omdat ik het leuk vind en dat de bovengenoemde 'merken' niet lang mee gaan zal mij een worst zijn, Ik koop bij wijze van 2 keer per jaar voor 20 euro 10 shirts van 2 euro de stuk die ik weg mik als de gaten erin vallen. Onderaan de streep slijt 1 shirt van 20 euro veul sneller dan 10 van 2 omdat je die minder vaak draagt.

Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:18

Om voor mijzelf te spreken, ik heb wel kleding van bijvoorbeeld Primark en C&A. Qua prijs verschillen die niet heel veel, beide hebben ze ook de claim dat ze zich ermee bezig houden dat alles eerlijk en veilig is, goed voor het milieu, en zo door. Die claims hebben ze ook beide al jaren, en nu las ik vanochtend dat die van de Primark dus niet alles is, maar hoe moet je zoiets weten als consument als je zulke berichten niet tegen komt, en het enige wat je wél tegen komt die claim is dat ze hun best doen voor hun mensen?

Niet helemaal on topic maar wat mij momenteel ook heel erg stoort sinds corona, is de enorm toegenomen hoeveelheid Aliexpres en Wish (en er zijn vast nog meer van zulke namen) rommel die hier in Nederland wordt aangeboden, in winkels, bij onderverkopers bij bijvoorbeeld bol, amazon, blokker. Je weet nu gewoon niet meer wat je koopt, het lijkt wel of je alles nu moet dubbelchecken op echtheid, afkomst, keurmerken. Allemaal omdat een groep mensen graag geld wil verdienen over de ruggen van anderen, en geen oog hebben voor de veiligheid of het welzijn van een ander.
Allemaal dezelfde goedkope rommel met dezelfde twijfelachtige afkomst, maar dan domweg duurder aangeboden waardoor het niet opvalt en de tussenpersonen er nóg meer geld aan overhouden. De makers worden genaaid, de kopers ook.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 01-08-21 14:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

Amado7

Berichten: 10713
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:19

Ik ben overigens ook wel benieuwd of je ergens lijsten kan vinden bij welke winkel je verzekerd ben van duurzame productie. Denk dat dat ook scheelt , mensen (zoals ik soms) zijn te lui om te zoeken en als ik in de winkel ben probeer ik er wel op te letten om naar bepaalde merken te kijken maar als ik op zoek ben naar iets specifieks loop ik de hele winkelstraat af in en uit om dat te zoeken en heb ik geen idee meer waar ze duurzame kleding verkopen. Terwijl je er echt wel op wil letten aan de andere kant.

Niet perfect is ook goed

Soepblik
Berichten: 1139
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-08-21 14:20

Ladygiroc schreef:
Hier iemand die bewust bij een Zeeman, Primark of Wibra koopt.
Waarom? Omdat het goedkoop is en ik totaal NIKS geef om merk. Ik koop iets omdat ik het leuk vind en dat de bovengenoemde 'merken' niet lang mee gaan zal mij een worst zijn, Ik koop bij wijze van 2 keer per jaar voor 20 euro 10 shirts van 2 euro de stuk die ik weg mik als de gaten erin vallen. Onderaan de streep slijt 1 shirt van 20 euro veul sneller dan 10 van 2 omdat je die minder vaak draagt.

Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.




Ironisch dat je zegt leven en laten leven, terwijl de persoon die jouw kleding maakt wellicht overlijdt aan de embarlijke omstandigheden? Voel je je daar dan niet naar door?

Ladygiroc

Berichten: 5061
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:21

Nee.. ver van mijn bed show.

En weetje, als ik het niet koop, koopt Pietje het wel.
Laatst bijgewerkt door Ladygiroc op 01-08-21 14:22, in het totaal 1 keer bewerkt

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110407
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:21

Ladygiroc schreef:
Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.


Maar als iedereen zo denkt, blijven dit soort praktijken sowieso bestaan.
Een betere wereld begint bij jezelf. Cliché maar wel waar.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

purny

Berichten: 27354
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:24

Hoeveel van dit soort topics gaan we nu zien?

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

Telpeva

Berichten: 14574
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:24

Leven en laten leven vind ik hiermee twijfelachtig, hoe het met stoffen voor kleding gaat daar heb ik geen kaas van gegeten maar ik weet dat er bijvoorbeeld voor het bewerken van leer (dus het proces van leerlooien) soms ook giftige stoffen worden gebruikt, waar die medewerkers wel lichamelijk mee in contact komen en waar ze de dampen van inademen. Als ik van een product weet dat het dat proces heeft doorstaan dan is de kans groter dat dat in een armer land is gebeurd onder twijfelachtige omstandigheden, vs de kans dat dat ergens in een veilig westerse lokatie is gebeurd waar mensen ten alle tijden veilig zijn gebleven van de giftige rommel.
Ik haal dat niet in huis, ook niet 2ehands.

Ever make mistakes in life? Let's make them birds. Yeah, they're birds now.
http://www.migaria.com/popcorn.gif

lenaa_tje

Berichten: 10339
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:24

Het lastige hieraan is dat ik het niet transparant vind wat nu wel duurzaam is en wat niet. En dat is ook lastig terug te vinden.
Ik kan er niet van uitgaan dat mijn laatste gekochte jurkje van 150 euro wel duurzaam is geproduceerd.
Mijn hemdje van de Hema heeft ook zo’n duurzaam label.

Daarbij is het fenomeen Ali expres natuurlijk wel meer dan alleen troep. Kleding heb ik er nog nooit gekocht maar wel een onderdeel om onze magnetron te repareren. Was in Nederland/Europa nergens meer te vinden. Op alie expres wel. Dat zorgde er voor dat ik geen nieuwe magnetron hoefde aan te schaffen. Tja..

Giolli
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!
Zeg maar Ber!

Berichten: 19216
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:26

Ik zat een poos geleden dus met dit dilemma. Ik wilde niet graag meer bij Primark e.d kopen, maar ik wil ook niet veel geld uitgeven aan kleding. Dat komt omdat ik 1) te gierig ben om geld voor kleding vrij te maken en 2) ik nogal veel van stijl en smaak verander dat mijn kledingkast er elk half jaar anders uit ziet.

De oplossing voor mij bleek uiteindelijk Vinted te zijn (wat overigens echt verslavend is) en alles wat er in gaat op deze manier, gaat er ook zo weer uit.

Onderschrift

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:28

lenaa_tje schreef:
Het lastige hieraan is dat ik het niet transparant vind wat nu wel duurzaam is en wat niet. En dat is ook lastig terug te vinden.
Ik kan er niet van uitgaan dat mijn laatste gekochte jurkje van 150 euro wel duurzaam is geproduceerd.
Mijn hemdje van de Hema heeft ook zo’n duurzaam label.

Daarbij is het fenomeen Ali expres natuurlijk wel meer dan alleen troep. Kleding heb ik er nog nooit gekocht maar wel een onderdeel om onze magnetron te repareren. Was in Nederland/Europa nergens meer te vinden. Op alie expres wel. Dat zorgde er voor dat ik geen nieuwe magnetron hoefde aan te schaffen. Tja..


Dit. Ik kan nergens terug vinden wat wel en niet duurzaam is. Als er eko textiel in het label staat en de winkelketen geeft een duidelijke lijst van de fabrieken waar ze zaken mee doen, plus de arbeidsvoorwaarden, dan ga ik er vanuit dat het ok is. Maar checken kan ik het niet.

Ladygiroc

Berichten: 5061
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:31

Cayenne schreef:
Ladygiroc schreef:
Hoe de productie in elkaar steekt heb IK geen boodschap aan.
Prima dat iemand duurzaam of zonder kinderarbeid etc wil kopen maar ik leef niet met de illusie dat ik die praktijken kan stoppen. Begrijp niet waarom ik me zou moeten verantwoorden omdat ik deze kleding, of Action spullen wél koop. Iets met leven en laten leven.


Maar als iedereen zo denkt, blijven dit soort praktijken sowieso bestaan.
Een betere wereld begint bij jezelf. Cliché maar wel waar.


Dat is leuk gezegde bij kleine dingen maar niet bij iets wat de wereld rond gaat, stel dat alle Nederlanders Primark boycotten, denken jullie dan echt dat de erbarmelijke praktijken stoppen bij de productie? Nee hoor, dan gaat de pri mss in NL failliet maar de rest wereldwijd veranderd niet.

insta Fenna.Ivy
Fenna ZZ+2
Ivy

[b]† Spekkie

lenaa_tje

Berichten: 10339
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Re: Waarom bewust shoppen bij onduurzame merken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 14:32

Tja dan kan je nooit dingen veranderen.
Kan je gewoon gas blijven gebruiken, hoef je niet na te denken over een elektrische auto etc etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers