Het weer is zo onvoorspelbaar...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 14:47

Ik wou even mijn ei kwijt :') het weer is de laatste weken zo wisselend en dat kan in je voordeel zijn maar ook in je nadeel. Zo geef ik buiten cursussen en elke dag afgelopen week was het beter weer dan verwacht, nu staat er voor het weekend ook weer regen en denk ik wat ga ik doen? Doorgaan of verzetten maar dan weet je het weet niet, het is in een bosgebied dus als het er wat bij zou gaan waaien kan het opeens gevaarlijk zijn, maar er zijn ook zoveel dagen waarop het weer uiteindelijk heel goed was. Daarbij zou verzetten betekenen een ander weekend gokken waarop mensen misschien niet kunnen dus ik denk maar regenpak aan en gaan... De websites geven ook steeds verschillende voorspellingen. Het valt me op dat het al een hele tijd moeilijk te voorspellen is, dit valt me heel erg op doordat ik ook een moestuin heb waarvoor ik vaak het weer in de gaten hou.

Ook wil ik een nacht weg en dan regel ik oppas voor de hond, maar ik wil graag dat het dan mooi weer is om wat te kunnen gaan doen, maar het wisselt steeds om van zon naar regen en andersom.

Waar blijft de het blijft de komende dagen zonnig en droog voorspelling? :')

Goof

Berichten: 28769
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:51

Ik weet niet wat voor cursus je geeft, maar van regen smelten mensen doorgaans niet hoor. Regenjas aan en gaan.
Ik zou alleen annuleren als het echt met bakken uit de hemel komt, maar van miezer of een normale regenbui merk je in het bos echt weinig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:51

Ik weet niet precies waar je woont, maar zoveel regen is er voor dit weekeinde toch niet voorspeld?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:56

Je doet wildpluk wandelingen? Hoe wild en puur wil je het hebben. Weer of geen weer gewoon gaan, jas aan plu mee. Hoort bij de beleving.

Danielleeee_
Berichten: 3173
Geregistreerd: 26-05-12
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 14:56

Ik klaag even mee :') Het weer ziet er al wekenlang elke dag regenachtig uit. Soms klopt dat ook, maar soms wordt het ineens last minute heel mooi weer, waardoor ik afspraken voor niks heb afgezegd.

Ik ben fotograaf en fotografeer altijd buiten. Ik ben dus best wel afhankelijk van het weer. Buiten dat niet al mijn apparatuur waterdicht is, ziet een natte hond er ook niet altijd leuk uit op de foto :+

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 14:58

Hier verandert het dus met de dag van zon en droog naar 3 druppels regen de hele dag. Ik ga het zo last minute ook niet meer afzeggen hoor, maar bijvoorbeeld laatst was ik in het bos, sloeg het weer om en viel deze voor mijn neus neer
Afbeelding

Regen is echt oke, regenpak aan en gaan zo dacht ik normaal ook, maar het kan ook snel gevaarlijk worden. Misschien dat ik daardoor nu wat voorzichtiger ben, je bent toch ook niet heel snel weer bij de auto. Laatst dat er een half bos was weggevaagd was volgens mij ook niet zo voorspelt

Maar sowieso heb ik het idee dat het echt al vanaf mei zo op en af gaat en voorspellingen niet kloppen. Ik weet het niks zo veranderlijk als het weer en misschien valt het me extra op door de moestuin, maar ik heb het idee dat het andere jaren meer kloppend was qua voorspellingen :o

Lekker barbecuen, oké toch niet, laten we toch maar niet naar het strand gaan, oké we hadden wel kunnen gaan, zo de plantjes kunnen eindelijk naar buiten en vervolgens begint het te gieten dezelfde dag :')
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 09-07-21 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-21 15:01

Danielleeee_ schreef:
Ik klaag even mee :') Het weer ziet er al wekenlang elke dag regenachtig uit. Soms klopt dat ook, maar soms wordt het ineens last minute heel mooi weer, waardoor ik afspraken voor niks heb afgezegd.

Ik ben fotograaf en fotografeer altijd buiten. Ik ben dus best wel afhankelijk van het weer. Buiten dat niet al mijn apparatuur waterdicht is, ziet een natte hond er ook niet altijd leuk uit op de foto :+

Snap dat het voor jou ook heel lastig kan zijn inderdaad. Gelukkig ben ik niet de enige die het zo opvalt

Eilinora

Berichten: 11913
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:01

Kun je nagaan wat wij als boer hebben :')

Alle dagen aan het twijfelen "wanneer gaan we maaien, blijft het wel droog?"
"oliebol komt ineens regen aan op de dag van inkuilen, hoeveel is het? Risico waard?"

Word echt gek van dit wisselvallige weer en echt helpen doet het ook niet met verkoudheid enzo

mvdende

Berichten: 5690
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:07

Ja. Ben er al een aantal keren i gestonken. Helaas iedere keer andersom: droog voorspeld en regen krijgen.

Ook freaking annoying dat toen ik op vakantie was in het oosten van Nl, het dáár steeds slecht weer was, en thuis aan de kust scheen de zon. Vanaf het moment dat ik thuis ben, is het omgedraaid..... oosten heeft meer zo'n dan het westen.

Ook geven ze wisselend bewolkt op al de gehele week, met zn 6 uur zo'n per dag. Maar het is continu zwaar bewolkt en echt in het zonnetje zitten is er niet bij.

Hopelijk draait het weer nog bij en krijgen we nog een aantal weken stabiel zonnig weer deze zomer.

Onali

Berichten: 18457
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-21 15:18

moonsparkle schreef:
Regen is echt oke, regenpak aan en gaan zo dacht ik normaal ook, maar het kan ook snel gevaarlijk worden. Misschien dat ik daardoor nu wat voorzichtiger ben, je bent toch ook niet heel snel weer bij de auto. Laatst dat er een half bos was weggevaagd was volgens mij ook niet zo voorspelt


Er was een tornado voorspelt ze wisten enkel niet waar.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-21 10:54

Eilinora schreef:
Kun je nagaan wat wij als boer hebben :')

Alle dagen aan het twijfelen "wanneer gaan we maaien, blijft het wel droog?"
"oliebol komt ineens regen aan op de dag van inkuilen, hoeveel is het? Risico waard?"

Word echt gek van dit wisselvallige weer en echt helpen doet het ook niet met verkoudheid enzo

Ja dit kan ik mij zo goed voorstellen.
Echt lastig. Je neemt wel een risico met een oogst. Dat kost je echt geld als het mis gaat.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:41

Ik vind het weer eigenlijk niet onvoorspelbaarder dan voorheen. De voorspeller die ik volg zit eigenlijk vrijwel altijd juist. :)

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:51

moonsparkle schreef:
Regen is echt oke, regenpak aan en gaan zo dacht ik normaal ook, maar het kan ook snel gevaarlijk worden. Misschien dat ik daardoor nu wat voorzichtiger ben, je bent toch ook niet heel snel weer bij de auto. Laatst dat er een half bos was weggevaagd was volgens mij ook niet zo voorspelt

Dit was wel voorspelt dat er zeer slecht weer aan kwam en ook gewoon te zien op de buienalarm/buienradar websites dat er zeer hevig onweer tussen zat die dag dus dat je beter kon thuis blijven. Alleen die windhoos erbij was niet voorspelt inderdaad, maar wel dat er kans was daarop. Met onweer voorspelt zou ik inderdaad niet het bos ingaan, maar als er gewoon regen wordt verwacht kan het best. Ik ben ook wel eens zeiknat geregend met mijn pony, tja dat hoort erbij als je van buitenactiviteiten houd.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 11:52

Ik word er ook gek van, zit nu ook te twijfelen of ik vanmiddag met paard het bos in zal gaan...

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 12:04

Sorry als ik het verkeerd onthouden had van die heftige storm /tornado.


Gelukkig was het vanochtend droog *\o/* , zelfs gisteravond toen ik keek stond er nog veel regen voorspelt voor hier.

@ayasha wie volg je dan?

juval

Berichten: 13198
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:22

Eilinora schreef:
Kun je nagaan wat wij als boer hebben :')

Alle dagen aan het twijfelen "wanneer gaan we maaien, blijft het wel droog?"
"oliebol komt ineens regen aan op de dag van inkuilen, hoeveel is het? Risico waard?"

Word echt gek van dit wisselvallige weer en echt helpen doet het ook niet met verkoudheid enzo


hier ook getwijfeld, maar toch gemaaid donderdag. En gisteren ronde balen laten wikkelen... het begon te regenen precies toen de loonwerker het erf weer af reed. Perfect getimed dus. Soms moet je een beetje geluk hebben :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:44

moonsparkle schreef:
Sorry als ik het verkeerd onthouden had van die heftige storm /tornado.


Gelukkig was het vanochtend droog *\o/* , zelfs gisteravond toen ik keek stond er nog veel regen voorspelt voor hier.

@ayasha wie volg je dan?

Ruben Weytjens, maar die voorspeld voor Belgisch Limburg. Had echter ook een paar uur op voorhand de storm in NL voorspeld. Alsin: Niet met 100% zekerheid maar wel een waarschuwing gegeven dat het daar lelijk kon worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 12:46

Voor boeren lijkt het me inderdaad wel erg lastig! Ik zoek altijd even op google 'weer *plaatsnaam* en dan zie je een overzichtje per uur. Verder gebruik ik de app Buienalarm, op de radar daarvan zie je de buien ook wel aankomen. En je kunt zelf ook wel een beetje aan de lucht, vogels en insecten zien of het weer gaat omslaan. Snap dat het wel lastig is met je cursussen! Met rotweer heb je wel gelijk een goede schifting tussen gemotiveerde cursisten en de mooiweermensen :P

Ik werk zelf ook veel buiten en vind de voorspellingen behoorlijk goed, maar je merkt wel dat het weer steeds extremer wordt! Die hele hete zomers, en die superkoude poolwind van afgelopen winter :brr:

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-21 12:54

Ik kijk inderdaad vaak Google weer, je ziet de voorspelling per uur maar de voorspelling op korte termijn verandert soms ook elk uur.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-21 13:00

Ik herken het hoor. Gisteren in lange broek vertrokken want het zou niet warm worden en bewolkt zijn. Hele dag zon gehad en spijt dat ik niet toch de korte broek mee had genomen.

Eigenlijk pakt het hier standaard beter uit dan verwacht de laatste weken.

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 08:53

Ik had dus eergisteren een wandeling voor vandaag verzet omdat er de hele dag onweer in de voorspelling stond en ik hield het weer al een aantal dagen in de gaten maar het veranderde niet, zelf tot gisteravond voor het slapen stond er voor de ochtend heel veel regen en vanaf de middag onweer. Guess what.. Nu schijnt de zon :\

Voelt nu dan wel stom dat ik het heb verzet, maar ja voor hetzelfde geldt was het wel onweer dan was iedereen misschien blij dat ze nog wat anders konden inplannen.

Gisteren zou het ook vanaf de middag gaan regenen en ongeveer elk uur waarop het zou gaan regenen veranderde het in een uur later, uiteindelijk toen ook geen regen gezien.

Ik gebruik knmi en Google weer omdat Google weer het dus per uur aangeeft maar is Google weer misschien niet zo betrouwbaar?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 25-07-21 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom
Berichten: 23028
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Het weer is zo onvoorspelbaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 08:58

Tja, ik zou het dus niet zo snel verzetten/uitstellen en minder afgaan op de voorspellingen. Natuurlijk is onweer niet prettig, maar uiteindelijk kom je het verst met een combinatie van gezond verstand, omhoog kijken en dan af en toe ook de voorspellingen in de gaten houden....

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 09:05

Achterom schreef:
Tja, ik zou het dus niet zo snel verzetten/uitstellen en minder afgaan op de voorspellingen. Natuurlijk is onweer niet prettig, maar uiteindelijk kom je het verst met een combinatie van gezond verstand, omhoog kijken en dan af en toe ook de voorspellingen in de gaten houden....


Ja ik dacht juist liever dat mensen nog iets anders kunnen in plannen omdat de voorspelling al 3 dagen achter elkaar aan gaf (en uiteindelijk tot gisteravond) veel regen en onweersbuien, dan op de dag zelf daar staan of in de ochtend heel vroeg en dan moeten zeggen dat het niet doorgaat. Bij alleen regen had ik het wel gegokt vorige keer was het ook onverwacht droog,maar nu stond er ook onweer. Misschien dat ik volgende keer in de info mail erbij kan zetten dat mocht het weer slecht zijn ik wel pas af bel op de ochtend zelf oid om zoiets als vandaag te voorkomen, maar de wandeling start wel vroeg.

Misschien kan ik nog een cursus de lucht lezen /weer voorspellen gaan volgen :')

Bedankt voor jullie input, is ook handig om te weten wat anderen dan het liefst zouden willen als ze zich opgeven voor een buiten activiteit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-21 09:31

Gebruik je ook iets van Buienradar? Daarop kan je de buien echt zien aankomen via dat kaartje. Dan weet je ook gelijk of ze lang blijven hangen of dat het kort maar krachtig zal zijn. Desnoods ga je rond dat tijdstip even terug naar de auto's, als dat niet te ver is? En inderdaad, je een beetje verdiepen in verschillende soorten wolken en bijv gedrag van vogels/insecten bij een weersomslag kan ook helpen!

Ik werk ook veel buiten en door goed te blijven kijken en soms even die apps te gebruiken, kan ik mijn pauze vaak zo timen dat ik gewoon een volle werkdag kan maken. Ik heb in de afgelopen jaren nog maar 1x het werk moeten staken ivm (on)weer, dus in mijn ervaring valt het allemaal wel mee. Maar goed, ik ben niet verantwoordelijk voor een groep, dus dat is toch anders. Je wilt ook geen risico's lopen natuurlijk!

moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-21 09:47

culaccino schreef:
Gebruik je ook iets van Buienradar? Daarop kan je de buien echt zien aankomen via dat kaartje. Dan weet je ook gelijk of ze lang blijven hangen of dat het kort maar krachtig zal zijn. Desnoods ga je rond dat tijdstip even terug naar de auto's, als dat niet te ver is? En inderdaad, je een beetje verdiepen in verschillende soorten wolken en bijv gedrag van vogels/insecten bij een weersomslag kan ook helpen!

Ik werk ook veel buiten en door goed te blijven kijken en soms even die apps te gebruiken, kan ik mijn pauze vaak zo timen dat ik gewoon een volle werkdag kan maken. Ik heb in de afgelopen jaren nog maar 1x het werk moeten staken ivm (on)weer, dus in mijn ervaring valt het allemaal wel mee. Maar goed, ik ben niet verantwoordelijk voor een groep, dus dat is toch anders. Je wilt ook geen risico's lopen natuurlijk!


Buienradar gebruik ik soms ook ja, maar misschien beter om dat ook actiever te gaan checken of dat een beetje beter klopt, ik ga het gelijk de komende dagen in de gaten houden. Alleen je kunt wel volgens mij wel maar tot 24 uur kijken toch? Op zich zou ik dan wel de avond ervoor kunnen checken en evt bellen.
Ja we lopen natuurlijk een natuur gebied in dus het kan zo zijn dat we 20 minuten weg zijn van de auto's en ik wil inderdaad geen gevaar lopen.

Alle feedback is hartstikke welkom hoor! Ik ga er wat meer over rond vragen wat deelnemers zelf graag zouden willen.