Scheefwonen en verhuizen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-21 13:50

Ok... we zijn scheefwoners, hebben een sociale huurwoning war we 10jaar terug nog voor in aanmerking kwamen. Ons inkomen is iets gestegen sindsdien en we zitten nu net boven de huurgrens voor een sociale huurwoning.

Te laag inkomen voor een fatsoenlijke hypotheek, maar mag wel naar vrije sector of particuliere huur vanaf 750 en veel meer per maand. Dat kunnen we niet ophoesten.

Nu willen we wel graag verhuizen en denken na over woningruil, daar zijn diverse sites voor waar sociale huurwoningen worden aangeboden, maar moet je dan ook aan de inkomensvoorwaarden voldoen als je gaat ruilen? Wordt dat gecheckt?

We vallen overal net tussen/buiten en willen ook niet kromliggen voor een huurhuis en vervolgens niet meer kunnen sparen. We hebben een beetje het idee vast te zitten in ons huidige huis. Terwijl we om prive redenen en werk wat verhuisd is, gaar zouden verkassen.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:55

Geen idee of dat verschilt per woningstichting, maar hier (gemeente Hellendoorn/Wierden) kan je alleen ruilen binnen woningen die kloppen bij de inkomen.

Dus als je teveel verdient, kan je niet ruilen van woning. Alleen blijven zitten, kopen of particulier huren zijn dan je opties.

Emj_23
Berichten: 1184
Geregistreerd: 09-08-16
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:58

Ja, ook bij woningruil moet er passend worden toegewezen. Dus je inkomen moet worden gecontroleerd. Maar weet je zeker dat je echt zo scheef bent? Misschien wel voor je huidige woning, maar er zijn verschillende inkomensgroepen op basis van huishoudgrootte. Er is aanbod voor inkomens tot 44.655 en zelfs daarboven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 13:59

Lijkt me eigenlijk vrij logisch dat bij woningruil van sociale huurwoningen je gewoon nog steeds aan de inkomensvoorwaarden moet voldoen..

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:23

veneri schreef:
Nu willen we wel graag verhuizen en denken na over woningruil, daar zijn diverse sites voor waar sociale huurwoningen worden aangeboden, maar moet je dan ook aan de inkomensvoorwaarden voldoen als je gaat ruilen? Wordt dat gecheckt?

Yep, dat wordt gecheckt.

Bedenk ook dat bij een ruil de huur verhoogd mag worden.
Stel jouw woning is nu 500E per maand huur, een nieuwe huurder kan dan ineens 600E moeten betalen.
Ze mogen bij een nieuwe huurder (ook bij ruilen) opnieuw bepalen wat redelijk is voor de woning.

Ook kun je niet zomaar in een andere gemeente gaan wonen, dat ligt aan de regels die worden gehanteerd.
Citaat:
Nieuw huurcontract
Krijgt u allebei toestemming van uw verhuurder? Dan heet dit een contractuele woningruil. Uw oude huurcontract stopt en u krijgt een nieuw huurcontract. Dit heeft een paar gevolgen:

De nieuwe huurprijs kan hoger of lager zijn dan de huurprijs van de oude bewoner.
U moet allebei uw eigen woning opleveren aan de verhuurder, zoals u deze van uw verhuurder kreeg.
U blijft zelf verantwoordelijk voor een huurachterstand.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:44

Ik zou kijken hoe scheef ik wel niet zou wonen en anders mooi blijven zitten hoor.

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 14:49

Als ik jou was, zou ik blijven zitten waar ik zat. Zeker met de zwaar overspannen woningmarkt op dit moment.

Scheefhuren is geen misdaad, je krijgt alleen een hogere indexering ieder jaar. En aangezien de huur en/of koopwoningen nou eenmaal niet voor het oprapen liggen, zou ik even lekker afwachten en niks doen, tenzij je hele dringende redenen hebt om te verhuizen.

En ja, je inkomen wordt altijd getoetst. En wordt ook gebruikt voor de indexering.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:55

Ik zou me hier niet zo druk om maken. Zeker omdat je aangeeft niet particulier te kunnen huren of te kunnen kopen. Dan zit je nog terecht in sociale huur lijkt me.

Ik las laatst een verhaal van een man die zijn koophuis verkocht met giga winst, het op de bank zette en ging huren. Dan denk ik wel hmmm, dat vind ik niet helemaal oké.

Yipee

Berichten: 1860
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 17:21

Als je er niet per se uitmoet en nog prettig woont, dan zou ik goed achter je oren krabben of je weg wilt. Bij woningruil kijken ze weer opnieuw naar je inkomen heb ik eens opgezocht hier. Als je wat anders wilt zul je kwa huur of hypotheeklasten sowieso meer gaan betalen.

Ik woon zelf ook hartstikke scheef met mijn vriend. Vanaf het moment van de sleuteloverdracht eigenlijk al. Mijn vriend had toen namelijk net weer een baan gevonden. Dus kwam goed uit. Maar onze woning is niet zo groot, ook echt een starters appartement van 55m2. Wij hebben goed kunnen sparen en wachten nu tot ons nieuwbouw huis wordt opgeleverd.

Hopelijk kan er dan weer een nieuwe starter blij worden van ons appartementje en goed sparen. Zoals het hoort te gaan.

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 21:59

Suzanne F. schreef:
Ik zou me hier niet zo druk om maken. Zeker omdat je aangeeft niet particulier te kunnen huren of te kunnen kopen. Dan zit je nog terecht in sociale huur lijkt me.

Ik las laatst een verhaal van een man die zijn koophuis verkocht met giga winst, het op de bank zette en ging huren. Dan denk ik wel hmmm, dat vind ik niet helemaal oké.


Zo werkt het niet. Als je huurt voordat je loon zo hoog is dat je niet meer in aanmerking komt voor sociale huur, mogen ze je niet uitzetten als je meer gaat verdienen.

Maar als je wilt huren of een andere woning binnen de sociale huur wordt je inkomen op dat moment getoetst.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:39

MarliesV schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik zou me hier niet zo druk om maken. Zeker omdat je aangeeft niet particulier te kunnen huren of te kunnen kopen. Dan zit je nog terecht in sociale huur lijkt me.

Ik las laatst een verhaal van een man die zijn koophuis verkocht met giga winst, het op de bank zette en ging huren. Dan denk ik wel hmmm, dat vind ik niet helemaal oké.


Zo werkt het niet. Als je huurt voordat je loon zo hoog is dat je niet meer in aanmerking komt voor sociale huur, mogen ze je niet uitzetten als je meer gaat verdienen.

Maar als je wilt huren of een andere woning binnen de sociale huur wordt je inkomen op dat moment getoetst.


Maar dat zeg ik toch ook of begrijpen we elkaar nu niet?

MarliesV

Berichten: 15186
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:41

Geen idee, jij zegt dat ze terecht in de sociale huur zit.
Ik vat dat op als, je kan wel een ander huis vinden in de sociale huur.

Dat ontkracht ik, maar misschien bedoel je het anders?

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 22:43

MarliesV schreef:
Geen idee, jij zegt dat ze terecht in de sociale huur zit.
Ik vat dat op als, je kan wel een ander huis vinden in de sociale huur.

Dat ontkracht ik, maar misschien bedoel je het anders?


Oh dat bedoel je. Nee ik bedoel dat ze blijkbaar niks anders kan betalen dus nu in haar huidige woning op de goede plek zit.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:21

Niet kunnen betalen en willen betalen is een verschil.

Ook al begrijp ik TS 100%

Huur is ontzettend duur. Ik zou dus blijven zitten waar ik zat. Zodat je in ieder geval kunt blijven sparen voor hopelijk in de toekomst je koophuis.

Het is gewoon belachelijk dat je wel 750 voor een huurhuis mag ophoesten maar een hypotheek van bijv 600€ niet geaccepteerd wordt.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 00:35

Bij een koophuis moet je wel rekening ermee houden dat je zelf geld apart zet voor onderhoud, herstel, en renovatie/nieuwe badkamer/keuken etc. Voor een gemiddelde gezinswoning wordt daarvoor zo'n €300,00 per maand aangeraden.
Bij een huurwoning zitten die kosten al doorberekend in de huur.
Niet gezegd dat iedereen braaf die 300 elke maand apart zet, maar wel een reden om je hypotheekbedrag niet te hoog te willen.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 14:27

MarChak schreef:
Bij een koophuis moet je wel rekening ermee houden dat je zelf geld apart zet voor onderhoud, herstel, en renovatie/nieuwe badkamer/keuken etc. Voor een gemiddelde gezinswoning wordt daarvoor zo'n €300,00 per maand aangeraden.
Bij een huurwoning zitten die kosten al doorberekend in de huur.
Niet gezegd dat iedereen braaf die 300 elke maand apart zet, maar wel een reden om je hypotheekbedrag niet te hoog te willen.

300 € is gemiddeld.

Dat bedrag is volkomen afhankelijk van je huis en wat je zelf kan!
Ik heb bijvoorbeeld een schuin dak dus veel kiepramen zonder kozijn.
Ik hoef niet veel te schilderen.
Verder is mijn huis netjes onderhouden dus kost het niet veel geld.
Ik heb vorig jaar 7000€ uitgegeven om de hele tuin opnieuw te doen. Overkapping en al. Maar dit was een smaak dingetje.
Het was niet noodzakelijk.

Aan mijn huis zelf ben ik niet meer dan 500€ kwijt geweest de afgelopen 2 jaar.
En de komende 10 jaar moet ik hoogstens een keer een nieuwe cv. En eens in de zoveel jaar de kozijnen schilderen. Dat kost zeker geen 300 per maand.

Koop je een huis met veel achterstallig onderhoud ben je veel meer kwijt dan 300 per maand.

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:20

Dubbelpost
Laatst bijgewerkt door MarChak op 20-06-21 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 19:21

Het scheelt inderdaad heel veel arbeidsloon als je veel zelf kan doen in/aan je eigen huis. Bij een huurhuis is het maar heel beperkt wat je zelf kan/mag doen, en heb je voor het meeste toestemming nodig (behalve voor binnenschilderwerk), of ben je totaal afhankelijk van de verhuurder wanneer er onderhoud uitgevoerd wordt.

veneri
Berichten: 877
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 09:14

we blijven voorlopig maar zitten waar we zitten. het huis is op zich fijn, maar vanwege verhuizing van het werk (verdubbeling reistijd) en omstandigheden in de buurt, zouden we graag verhuizen. het is toch belachelijk dat er gesproken wordt aan tekort sociale huurwoningen, maar dat als je door wilt stromen uit een sociale huurwoning (naar een misschien iets duurdere sociale huurwoning) je geen kant op kunt?
een woning boven de sociale huurgrens wordt veel te duur, dan blijft er geen ruimte meer over om iets te sparen en eens iets extra's te kunnen doen. (en nee, ik heb geen paarden)
ons inkomen is te laag om te kopen, terwijl daarmee je maandlasten weer lager zouden zijn dan met een woning boven de sociale huur. het is toch te krom voor woorden!

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:17

veneri schreef:
we blijven voorlopig maar zitten waar we zitten. het huis is op zich fijn, maar vanwege verhuizing van het werk (verdubbeling reistijd) en omstandigheden in de buurt, zouden we graag verhuizen. het is toch belachelijk dat er gesproken wordt aan tekort sociale huurwoningen, maar dat als je door wilt stromen uit een sociale huurwoning (naar een misschien iets duurdere sociale huurwoning) je geen kant op kunt?
een woning boven de sociale huurgrens wordt veel te duur, dan blijft er geen ruimte meer over om iets te sparen en eens iets extra's te kunnen doen. (en nee, ik heb geen paarden)
ons inkomen is te laag om te kopen, terwijl daarmee je maandlasten weer lager zouden zijn dan met een woning boven de sociale huur. het is toch te krom voor woorden!

Ja ik vind dat ook heel krom.

Maar ik heb wel gehoord dat er banken zijn die als jij bijvoorbeeld al 10 jaar lang huur op kan hoesten van bijv 650 € zij jouw dan ook een hypotheek willen geven ook al verdien je te weinig. Je toont daarmee aan dat je al jaren lang dat bedrag kunt ophoesten voor wonen.

Misschien hier eens naar informeren?

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Scheefwonen en verhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 17:44

Je kunt ook nog kijken naar duowonen. Dan wordt de grond waar je huis op staat gekocht door duowonen, en koop jij alleen het huis. Dan kom je soms makkelijker in aanmerking om toch te kunnen kopen, omdat het bedrag lager is