Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amber_anne

Berichten: 6915
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:57

Ik snap niet dat er opmerkingen worden gemaakt waarvan de konijnen dood moeten of zullen lijden. Als het een kat was geweest waren die reacties ook niet geweest

De beste opties lijken mij
- zelf een omheining maken tegen de konijnen
- de konijnen vangen en naar het asiel brengen
- dierenbescherming bellen of laten bellen
- aanbieden dat je de konijnen wel wilt hebben en dan zelf naar het asiel brengen

Ik heb zelf 4 konijnen en die opmerkingen gaan me echt aan het hart. Als ik in de buurt woonde was ik je wel komen helpen met vangen om weg te brengen

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15112
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:58

Allereerst; vervelende situatie TS!
Kan me voorstellen dat je hier niet op zit te wachten..

Maar wat ik me afvraag, waarom niet inderdaad de omheining van jullie kant aanpassen? Ik lees dat je het van de zotte vind, maar uiteindelijk ben jij degene die er last van heeft. :) Dit is niet flauw bedoeld, maar op dit moment is er dus wel wat aan de situatie te veranderen zonder dat het uitloopt op ruzie of gedoe. Dat zou mijn voorkeur sowieso hebben, want blijkbaar wil de beste meneer zich simpelweg niet conformeren aan de feedback die hij krijgt, en lijkt dat ook niet op korte termijn te gaan veranderen.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:06

Komen ze door de omheining of graven ze zich met tunnels uit? Anders heeft een betere omheining natuurlijk geen zin.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:14

Amber_anne schreef:
Ik snap niet dat er opmerkingen worden gemaakt waarvan de konijnen dood moeten of zullen lijden. Als het een kat was geweest waren die reacties ook niet geweest

De beste opties lijken mij
- zelf een omheining maken tegen de konijnen
- de konijnen vangen en naar het asiel brengen
- dierenbescherming bellen of laten bellen
- aanbieden dat je de konijnen wel wilt hebben en dan zelf naar het asiel brengen

Ik heb zelf 4 konijnen en die opmerkingen gaan me echt aan het hart. Als ik in de buurt woonde was ik je wel komen helpen met vangen om weg te brengen

Kat was vroeger zelfs verplicht om te hebben in een aantal steden. Minimaal 2 per huishouden om muizen en ratten te bestrijden. Heel andere positie dus sinds oudsher. Tam konijn werd heel vroeger wel in soort kolonie setting gehouden in goed ommuurde tuinen als adelijk vleesvee (enkel met vergunning zelfs) en voor wild konijn waren er jachtrechten (en het gewone volk had pech qua schade er van).

Ik maak (noodgedwongen, anders draai je jezelf zo de psychiatrie in) redelijk hard onderscheid tussen mijn eigen dieren en die van een (onverantwoordelijke) ander. En zeker als ik er ivm terecht komen op mijn terrein iets mee moet. Zowel veiligheid eigen dieren, (wat prio 1 is) als die dieren.

Omheining aanpassen is zeker een overweging, want zulke buren trekken ook andere ongewenste beestjes aan en dan wil je die niet zo makkelijk bij jouw hebben. Maar aan de andere kant is het idioot dat deze buurman zijn eigen dieren niet veilig wil huisvesten op eigen terrein.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:25

Urielle schreef:
Komen ze door de omheining of graven ze zich met tunnels uit? Anders heeft een betere omheining natuurlijk geen zin.

Als ze er niet meer door heen kunnen gaan ze er vast wel onder langs met graven.
Konijnen zijn goede gravers.

Het advies wat mensen geven dan moet je zelf maar je omheining aanpassen want jij hebt er last van is heel leuk maar het gaat niet om een paar meter gaas mensen. Ik heb toen dezelfde adviezen gekregen toen wij overlast hadden van de hond van de buren, moet je er zelf maar geld tegen aan gooien.
Ik vind het van de zotte, het zijn niet jouw huisdieren dus hoor je er ook geen overlast van te hebben! Als je het aangeeft dat dat wel zo is moet je er wat aan doen zodat het klaar is.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:31

Chihuahua lenen?

LaPluche

Berichten: 1979
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:41

Heel hard Flappie draaien, misschien snapt hij de hint :')

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:51

even berichtje sturen dat je enkele wilde konijnen hebt gezien andere kant van je land met myxomatose ziekte verschijnselen

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:57

Ben bang dat zo iemand er nog blij mee is ook. Hoeft hij niets te ondernemen.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:23

DuoPenotti schreef:
Ben bang dat zo iemand er nog blij mee is ook. Hoeft hij niets te ondernemen.


dan doorgeven dat ze ivm met volksgezondheid geruimd moeten gaan worden dat dat veel geld kost voor de eigenaar van de konijnen (de buurman dus) maar dat jij ze door een kennis op kan laten halen wat buurman een fles wijn en bloemen kost

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:28

haha ja dat zou wel eens meer effect kunnen hebben.

Wij hebben eens een zwaar verwaarloosd hondje opgevangen.
Een kennis van me kwam dat diertje op het spoor. Hij wilde er geen afstand van doen, dierenbescherming deed niets. Maar toen ze begon over heel duur moet naar de dierenarts mocht ze hem ineens hebben.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-21 17:09

Ik ga even op een paar dingen reageren omdat die vaak herhaald worden:

DiantaM schreef:
Kidde schreef:
Misschien niet helemaal hoe het zou moeten, maar kan je zelf niet fijnmazig gaas ingraven aan jouw kan van de schutting? Ik begrijp dat er nu te grof gaas is waar ze doorheen gaan?

Dit dus..

Het is echt de ellende niet waard.


Ik ga geen 160m (lang, smal perceel, incl achterliggende weides) aan fijn gaas gaan sponsoren.
Het is ook niet 'enkel' het konijnenhok dat afgemaakt moet worden... Als het stukje waar ze dieren houden een rechthoek is met zijdes A, B, C, en D, kunnen wij gemeenschappelijke zijde A nog zo goed afspannen, als ze via B, C en D ontsnappen en zo alles omzeilen is dat dweilen met de kraan open.

Nogmaals vind ik niet dat het aan mij is om hun konijnen op hun eigendom te houden. Ik kan op dat stuk misschien ook wat 'te' principieel zijn.

En ergens wil ik het hem/ hun ook niet gewoon maken dat wij het wel zullen oplossen als er bij hun iets fout loopt.
Dat begint met een stukje draad voor de konijnen en eindigt met moeders die de kinderen hier afzet ipv bij de buren als ze ze weer eens beu is.

We willen wel in overleg helpen of gemeenschappelijke delen aanpakken, net zoals het deel wat al gedaan is. Alleen als wij een omheining voorzien die goed is voor kippen/ eenden, en dan steekt hij konijnen ...
Ik ben echt geen haatdragend persoon, in overleg is er veel mogelijk, maar toen mijn paard 1 keer op stap gegaan is heb ik direct stroom voorzien, betere poort(en) en de buur die het meldde een doos chocolaatjes gebracht met verontschuldigingen. (Andere buur dan die met de konijnen, voor alle duidelijkheid)

Ik vind dat als je dieren wil, je er ook voor moet zorgen en dat begint bij überhaupt een goede leefomgeving maken VOOR je ze koopt.


Poekkie schreef:
Voor geluidsoverlast idd steeds elke keer blijven bellen. Opname maken en noteren welke datum en welke tijdstippen. Ga gerust eens langs op het politiebureau zelf om daar verhaal te halen hoe je dit het best aan kan pakken. Ze zouden je wel verder moeten helpen dan.


Zoals al eerder gezegd, tenzij het hoorbaar is op de openbare weg, komt politie er niet aan te pas.
'Burenruzie' gaat in België via de vrederechter.


LaPluche schreef:
Heel hard Flappie draaien, misschien snapt hij de hint :')

Dat zou wel twee vliegen in 1 klap zijn, toch? 8-)
Dat is nu nog mogelijk -al vind ik het wat kinderachtig-, maar als er dus hier een kleintje is ook niet meer.
Al staat er toch al gehoorbescherming op de babylijst ... :)*

c_alsemgeest schreef:
Moest wel heel erg lachen om je incubator uitspraak :+

Op 31w is het leuke/ fijne er wel af, zeker icm het warme weer ... Dan maar ermee lachen ipv huilen!


Ik heb in de latere namiddag dus gereageerd dat we het appreciëren dat hij ze steeds vangt en als we even moeten meekijken waar er verbeteringen kunnen gebeuren (bvb aan gemeenschappelijke stuk) we best even willen meekijken of -denken.

Wordt vervolgd...

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:17

Met een hond met beetje jachtinstinct (je mag de mijne lenen moest ik niet zo ver wonen) komen die konijnen niet meer terug, als ze al levend het terrein verlaten.
Een beetje kat met jachtinstinct heeft hetzelfde effect (heb ik ook in de aanbieding) :+ .

Nee zonder grappen, het is een vervelend probleem en ik hoop dat je er een oplossing voor vind, of beter dat je buurman z'n verantwoordelijkheid neemt.
Konijnen zijn verder vrij moeilijk te vangen of te verdrijven (tenzij dus jacht/roofdier). Een simpel draadje/gaas zal ze niet tegenhouden.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:26

Optiwolk schreef:
Ik ga geen 160m (lang, smal perceel, incl achterliggende weides) aan fijn gaas gaan sponsoren.
Het is ook niet 'enkel' het konijnenhok dat afgemaakt moet worden... Als het stukje waar ze dieren houden een rechthoek is met zijdes A, B, C, en D, kunnen wij gemeenschappelijke zijde A nog zo goed afspannen, als ze via B, C en D ontsnappen en zo alles omzeilen is dat dweilen met de kraan open.

Nogmaals vind ik niet dat het aan mij is om hun konijnen op hun eigendom te houden. Ik kan op dat stuk misschien ook wat 'te' principieel zijn.


Heeft in mijn ogen niets met principieel zijn, dat is gewoon normaal, je wilt je buren of wie dan ook niet tot overlast zijn, een keer afdoen met een grapje en dan zorgen dat alles op orde komt is prima, maar je moet er niet mee aan de gang blijven, dan wordt dat ergerlijk.
Net als met de kosten en de tijd die je er mee kwijt bent omdat een ander gewoon te makkelijk is en het allemaal wel best vindt. Zo werkt het gewoon niet.

Onze buurkinderen gooiden de eerste paar jaar van alles aan speelgoed over de schutting, in het begin gooide ik het terug, op een gegeven moment liet ik het wel eens een dag of wat liggen en gooide het dan terug, tot dat je het een keer zat wordt, toen ging alles de kliko in, ze waren het toen snel afgeleerd dat ze het speelgoed beter bij zich konden houden aan de goede kant van de schutting.
Net als de post van de vorige bewoners, krijg na 9 jaar nog steeds post, ook belangrijke post, pincodes en pinpassen, jaaropgave enzovoort, in het begin bracht ik het bij ze, toen ben ik het retour afzender gaan sturen, hielp ook niet, nu gaat alles de kliko in, ze hebben tijd genoeg gehad om het te regelen.

Telpeva

Berichten: 14714
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 17:30

Zou er ergens 2ehands goedkoop of gratis niet een simpel konijnenhok te vinden zijn, dat ze daar in kunnen totdat de buren iets beters hebben verzonnen? Dit kan toch niet joh, en nee een hok is voor die dieren ook niet leuk maar als jouw paard valt dan vind ik dat erger. Ik weet niet hoe het in België zit, zou de buurman niet ook gewoon aansprakelijk zijn voor alle schade die zijn dieren veroorzaken? Schade aan het land van ts, maar ook schade aan het paard (dierenartskosten) wanneer daar iets mee zou gebeuren vanwege de konijnen? Wellicht dat hij daar oren naar heeft, dan zou het hem veel geld kunnen kosten.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:11

Ik weet niet hoe ver je van een weg af woont?
Anders kun je ook de politie bellen en zeggen dat ze op de weg lopen en gevaarlijke situaties veroorzaken...

Poekkie

Berichten: 7351
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:20

Amy223 schreef:
Ik weet niet hoe ver je van een weg af woont?
Anders kun je ook de politie bellen en zeggen dat ze op de weg lopen en gevaarlijke situaties veroorzaken...


Ik denk niet dat de politie zal komen voor konijntjes.

anjali
Berichten: 15080
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:56

Amber_anne schreef:
Ik snap niet dat er opmerkingen worden gemaakt waarvan de konijnen dood moeten of zullen lijden. Als het een kat was geweest waren die reacties ook niet geweest

De beste opties lijken mij
- zelf een omheining maken tegen de konijnen
- de konijnen vangen en naar het asiel brengen
- dierenbescherming bellen of laten bellen
- aanbieden dat je de konijnen wel wilt hebben en dan zelf naar het asiel brengen

Ik heb zelf 4 konijnen en die opmerkingen gaan me echt aan het hart. Als ik in de buurt woonde was ik je wel komen helpen met vangen om weg te brengen

Die opmerkingen om de konijnen te doden vind ik ook echt gemeen.Want die kunnen er niets aan doen.Die weten niet dat ze op het terrein van hun lakse eigenaar moeten blijven.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:22

Nee die konijnen weten niet beter en hebben ook niet om het conflict gevraagd.
Maar ze (en bijgevolg de buurman, of beter z'n kinderen) hebben enorm veel geluk dat er geen roofdieren in de buurt zitten.
In mijn tuin zouden ze niet lang blijven. Ik heb een kat die konijnen vangt en een hond die best een handje helpt.
Op mijn eigen terrein ga ik hen ook niet verbieden te jagen. En moest ik prooidieren (konijn, kip etc) willen houden dan gaan die in een kat- en hondproof verblijf (en gelijk ook vosproof).
Iets wat buurman eigenlijk ook gewoon moet doen. Voor de veiligheid van z'n konijnen en in deze situatie ook voor z'n buren.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-21 13:01

Telpeva schreef:
Zou er ergens 2ehands goedkoop of gratis niet een simpel konijnenhok te vinden zijn, dat ze daar in kunnen totdat de buren iets beters hebben verzonnen? Dit kan toch niet joh, en nee een hok is voor die dieren ook niet leuk maar als jouw paard valt dan vind ik dat erger. Ik weet niet hoe het in België zit, zou de buurman niet ook gewoon aansprakelijk zijn voor alle schade die zijn dieren veroorzaken? Schade aan het land van ts, maar ook schade aan het paard (dierenartskosten) wanneer daar iets mee zou gebeuren vanwege de konijnen? Wellicht dat hij daar oren naar heeft, dan zou het hem veel geld kunnen kosten.


Voor zover ik weet ben je in België inderdaad aansprakelijk voor schade van je dier aan derden en hun eigendommen. Maar:
- moeten konijnen gechipt zijn? En als dat ja is, gok ik zo maar even dat dat niet in orde is
- moet ik sowieso kunnen bewijzen dat de konijnen van hem zijn
- moet ik kunnen bewijzen dat de schade van zijn konijnen komt en niet van wilde konijntjes


Amy223 schreef:
Ik weet niet hoe ver je van een weg af woont?
Anders kun je ook de politie bellen en zeggen dat ze op de weg lopen en gevaarlijke situaties veroorzaken...


Niet zo heel ver, en ik gok inderdaad dat in het buitengebied politie niet zal komen voor loslopende nijnen. Die zal eerder vragen waarom we de traktor niet pakken en ze tot moes rijden.

Onze pocketpanter van 6 kg die weleens een duif uit de lucht meegrist is trouwens even groot/ breed als die konijnen.
Dit zijn geen konijntjes die je koopt in de Tom&Co/ Intratuin en in je handpalm passen maar halve Vlaamse reuzen denk ik.

Goed, gisteren zijn ze konijnen komen vangen. Heb een foto gekregen van de konijnen in een veel te klein hokje samen met wat kippen.. :knuffel: Positief denken: ik heb dus beeld dat het zijn konijnen zijn.
Deze ochtend zaten er echter nog twee aan onze kant.
Foto gemaakt, broertje liep buiten dus die nog even aangesproken.
"Oh ik dacht dat we ze allemaal hadden".
Als er een teken is dat zegt "ik zorg niet voor m'n dieren" dan is het wel dat je niet weet hoeveel je er nu eigenlijk wel hebt ...

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 10:15

Update: Volgens hun waren alle konijnen gevangen.
We kregen nog een berichtje dat hij ze uitgezet had in het wild... :wow:

Gisteren merk ik op dat onze gloednieuwe haag, in december aangeplant, toch hier en daar een dor plantje heeft. Voor wie graag een rekensommetje maakt: 150stuks groene beuk van 1m hoog, 8u werkuren met 2 personen.
Vandaag zie ik ... een konijntje knabbelen aan/ rond de haag.

Toch maar even googlen of er geen lokale asielen/ opvangen zijn die graag een valletje willen plaatsen.

Of iemand een loodjesgeweer te leen?

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 10:54

Optiwolk schreef:
Niet zo heel ver, en ik gok inderdaad dat in het buitengebied politie niet zal komen voor loslopende nijnen. Die zal eerder vragen waarom we de traktor niet pakken en ze tot moes rijden.


Toen ik de politie eens belde voor een gevangen (waarschijnlijk uit de auto gezet) konijn, zei de politieagent na een paar seconden stilte: wil je het konijn niet houden? Euh nee. Ik moest dan maar naar het asiel bellen.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:24

Konijnen zijn erg lekker hoor.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:48

Echte dierenliefhebber, uitzetten in het wild, als je ze weer ziet het berichtje van hem nog een keer doorsturen met foto en opmerking: onze tuin is niet de wildernis. Linkje eventueel erbij van een konijnenopvang?

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Zijn konijnen, onze weides - buurman wat doet u nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 11:52

Tamme konijnen uitzetten in het wild is ook niet echt een goed idee.