Wat is dit ?fossieltje?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 14:02

Hoi allemaal :)
Omdat bokt kennis heeft over van alles en nog wat, dacht ik, ik probeer het gewoon eens hier!

In 2010 ben ik naar een stuk van de Rijn in Pannerden gegaan met mijn basisschool klas en mijn super leuke leraar die dat organiseerde, om dingen te leren over vroeger en eventueel oude objecten te vinden aangezien het water toen erg laag stond. Die dag vond ik niks interessants (een klasgenoot vond wel een speerpunt!) en ben ik kort daarna nog een keer met mijn ouders gegaan omdat ik het zo leuk vond. Toen vond ik twee interessante objecten; namelijk 2 potscherven die aan elkaar horen en die ook naast elkaar lagen, en een apart versteend 'iets'.

Ik was erg nieuwsgierig naar wat dit allemaal was en hoe oud het was. Ik ben toen naar naar het Liemers museum in Zevenaar gegaan in de hoop dat zij mij meer konden vertellen. Daar is Jan Verhagen er bij gehaald en heeft hij mijn objecten bekeken, super leuk natuurlijk! De scherven zijn me duidelijk, Jan schreef:
"2 scherven van een potbodem. Type: Proto-steengoed. Datering: 13e eeuw (1200-1300)". Als ik dat google dan lijken mijn scherven daar inderdaad erg op, hij zei dat je ook nog de vingernagel afdrukken kon zien in de rand :D

Maar het andere vreemde objectje is me nog iets minder duidelijk. Hij schreef:
"Het andere is een of ander fossieltje (heel oud) in een stuk natuursteen."
Ik heb het eigenlijk altijd zo gelaten en ben er nog altijd super blij mee aangezien ik archeologie interessant vind. Nu zag ik de objecten weer in mijn kast liggen en het begon weer te kriebelen, wat is dat 'fossielje' dan precies? Ik kan moeilijk Jan in twijfel trekken, maar toch heb ik het idee dat het misschien geen fossieltje is, ik vind het vrij handgemaakt overkomen door de uitsteeksels die steeds hoger worden, en door de kleine snedes in de onderkant op de plekken van de uitsteeksels. Ik vind de platte, rechthoekige vorm ook opvallend, ik zou niet denken dat dat natuursteen is want ik verwacht dat dat compleet rond is na eeuwen erosie. Het is 3,5cm breed en 4cm lang (in de richting van de uitsteeksels).

Kort:
Ik vroeg me dus af of iemand enig idee heeft wat het zou kunnen zijn of op welk gebied/tijd ik zou kunnen zoeken om te achterhalen wat dit 'fossieltje' kan zijn?

Foto's van het vreemde object/fossieltje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Foto's van de proto-steengoed scherven voor de liefhebbers :D:

Afbeelding
Afbeelding


anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:12

Het zou een stukje van de wevelkolom van een of ander dier kunnen zijn?

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:14

Pardon,wervelkolom bedoelde ik!

8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:30

Wat apart! Ik vind het er ook best wel handgemaakt uitzien.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

ClaudiaHS

Berichten: 8056
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:30

Ik kan het wel ff in de fossielen groep gooien waar ik lid van ben?

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:32

Misschien iets van de ruggengraat van een vis.En nu versteend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:34

Leuk, zeg! Die speerpunt is al helemaal gaaf.

Ik ga met Jan mee en denk inderdaad dat dit een fossiel is. In dat geval moet je niet bij de archeologen wezen, maar bij paleontologen. Je zou eens kunnen kijken of iemand van de Paleobiologische Kring je kan helpen; die hebben ook een eigen facebookpagina. Ik heb nooit contact met ze gehad, dus geen idee of ze helpen identificeren. Houd je ons op de hoogte? :))

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:38

Het lijkt op een versierde (pot)scherf of zoiets. Ik denk niet dat het natuurlijk is. Geen ruggengraatje in ieder geval.
Als de onderkant dezelfde vorm had gehad als de bovenkant had een versteende kern van een slakkenhuis geweest kunnen zijn. Maar aangezien dat hier niet het geval is verwacht ik dat het handgemaakt is.

Tot ooit Oscar, de liefste hond die ik ooit heb gekend. Dankjewel voor de 15 jaar plezier, dankjewel voor alles

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 14:48

Heel graag ClaudiaHS!

Ben nog niet helemaal overtuigd van een stukje wervelkolom, hoe kan het dat de onderkant zo plat is in dat geval en insnedes heeft? Maar ik ga er wat meer op googlen want heb er zelf weinig verstand van, alleen interesse :D

culaccino: Zeker, ik was ook wel een tikje jaloers op die klasgenoot die het vond! Ben nog steeds mijn leraar enorm dankbaar dat hij dit soort super leuke dingen met ons deed.
Ik zal er eens naar zoeken en als ik meer weet hou ik jullie op de hoogte! Bedankt voor de tip :)

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 14:59

hahah ik zag dit net op fb langskomen in een geologie groep waar ik in zit... ga ik verder met mijn open tabbladen zie ik hem hier weer... LOL maar sorry geen idee.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 15:01

Wat leuk om te horen dat mensen het delen en aan elkaar vragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 15:12

Lunameyza schreef:
Ben nog niet helemaal overtuigd van een stukje wervelkolom, hoe kan het dat de onderkant zo plat is in dat geval en insnedes heeft?

Zo plat kan echt een natuurlijke oorzaak hebben. Juist langs rivieren vind je niet alleen veel ronde kiezels (die hebben gerold), maar ook platte steentjes. Als er eeuwenlang zand en grind langs heeft geschuurd, dan kunnen ze zo plat worden (erosie).

Als de harde delen van een dier verstenen (fossiliseren), dan hebben die harde stukjes van het oorspronkelijke skelet een iets andere samenstelling dan het gesteente waar ze in zitten. Dat betekent ook dat dat bij een afwisseling van warmte en kou iets anders gaat breken/scheuren, zoals je hier ook op de achterkant ziet. Ik stem nog steeds voor fossiel, maar ik begrijp de twijfels!

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 15:26

Interessant, bedankt voor de uitleg!

Ik hoop stiekem dat er van de zomer weer eens laag water staat, dan wil ik nog eens naar de Rijn want ik heb het al die jaren niet meer gedaan :(

Warboel
Berichten: 14675
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Leiden

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:12

Huh waar is de openingspost?

Ik heb een keer een ruggenwervel gevonden op het strand, zo tof om dat soort dingen te vinden!

Otje de assistentie windhond: [BB] Onze weg naar Otje de assistentiehond
Otje & Appa op Instagram: Otje_and_Appa

Illustraties instagram: @thewanderingwindsprite

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:15

Warboel schreef:
Huh waar is de openingspost?

Die mis ik ook.

Schoentje, kerstmuts en [o]

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 16:29

Wat gek? Ik zie die zelf ook niet meer, heb er zelf niet aangezeten en heb nu niks om te bewerken. Kan het zijn dat ik te veel foto's heb geplaatst (stuk of 7) en dat een mod de opening post heeft weggehaald?

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:34

Oeps! Ik ga even uitzoeken hoe dit zit. :D even geduld aub...

Onderschrift

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:42

Openingspost staat er weer, geen idee wat er was gebeurd maar ik heb hem hersteld

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 16:42

Bedankt Giolli en Polly, we kunnen weer door speculeren :D

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:45

Ah kijk, Polly was me net voor. Opgelost!

Onderschrift

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 16:53

Als ik zo kijk oogt het mij niet dierlijk. Het is op het oog inderdaad versteent, maar het zou ook van steen gemaakt kunnen zijn. Wat het precies is kan ik je helaas niet bij helpen. Maar ik vind het wel interessant.

Ik woon in de buurt waar jij dit gevonden hebt. En heb er ook al vaker wat kleine dingen gevonden. Oud bot kan zelfs helemaal zwart uitgeslagen zijn als het lang in het water heeft gelegen. Zo heb ik een zwart stukje onderkaak van een (waarschijnlijk) hert gevonden.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:16

Leuke vondstjes!

Het lijkt in ieder geval niet op keramiek, en ook niet op een potversiering welke gebruikt is in in ieder geval noordwest Europa (over de rest van de wereld kan ik geen uitspraak doen). Ik denk ook dat het een versteend fossiel is dat door het water glad gemaakt is. Door de erosie van het water kunnen de handgemaakte elementen wat weggesleten zijn, maar het ziet er niet handgemaakt uit. Maar de Paleontologen zouden over het fossiel gedeelte inderdaad een beter antwoord kunnen geven :)

*pum**pum**pum**pum**pum*

Lunameyza

Berichten: 544
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-21 18:08

Gothico, leuk zeg om zoiets te vinden! Ik blijf het bijzonder vinden om iets te zien of vast te houden waarvan je weet dat het al zo oud is, of dat het ooit leefde of door mensen gemaakt is al die jaren geleden. Ga je wel eens naar de Rijn om te kijken of er iets interessants ligt?

Thanks voor de info heidy_wilco! Heb je misschien enig idee waardoor die inkepingen in de onderkant kunnen zitten die precies uitlijnen met de uitsteeksels? Ik blijf dat apart vinden, ik zou denken dat dat dicht versteend zou moeten zijn, of dat het misschien wel er omheen vesteend is maar dat tijd het niet kon afmaken om ook de inkepingen helemaal dicht te maken.

Ik heb de Paleobiologische Kring een mailtje gestuurd en hou jullie op de hoogte als ik reactie krijg! :)

Gothico

Berichten: 1335
Geregistreerd: 28-12-12
Woonplaats: Zaender

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:05

Ik moet eerlijk toegeven dat ik er al een tijdje niet ben geweest. Maar ik ben wel langs de Rijn wezen kijken een tijd geleden. Daar ook een mooie steen gevonden. Maar niet echt iets heel bijzonders.
Het weer vind ik nu ook niks om te gaan kijken om eerlijk te zijn.
Wat je zegt inderdaad. Het idee iets heel ouds vast te kunnen houden is geweldig. Ik heb thuis wel wat zwarte oude roggentanden. Die vind je niet zomaar. Die heb ik ook niet zelf gevonden.

Ben wel benieuwd wat het nu precies is. Die inkepingen aan de onderkant doet mij echt vermoeden dat dit iets gemaakt is. Maar wat is inderdaad de vraag.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 21:03

Opzicht zijn die inkepingen niet zo raar. Als je naar andere fossielen kijkt, zie je dat ze in allerlei vormen komen. Net als met deze ruggengraat (als het er een is, maar het lijkt wel zo) is het bot erg mooi versteend, en zijn de inkepingen gewoon de open plekken waar ooit merg zat. Deze worden niet per definitie opgevuld.

Ga maar eens googelen op andere fossielen, dan zie je zoveel verschillende soorten.

*pum**pum**pum**pum**pum*


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ComscoreBot, Gea99, pluisje88 en 145 bezoekers