Wat is dit ?fossieltje?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-05-21 09:35

Gothico, nee helaas is het weer en de waterstand (is nu normaal) niet heel geschikt nu :( Er komt langzaam aan weer beter weer aan en ik hou de waterstand in de gaten, heb toch wel heel erg zin om weer eens langs te gaan :=

heidy, even voor de zekerheid, we hebben het allebei over de smalle inkepingen aan de onderkant (foto 4), niet de tussenruimtes tussen de uitsteeksels toch? :D Ik google rond maar ben nog niet iets tegen gekomen dat een zelfde soort smalle inkepingen/insnedes heeft :(


pmarena

Berichten: 47931
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 09:47

Goh interessant wel! Ik weet nagenoeg niets van fossielen, maar heb wel de zelfde gedachtegang als jou: het is wel een erg netjes rechthoekig / plat ding en die uitsteeksels die steeds hoger worden, die keepjes er tussen, die sneetjes aan de onderkant..... als leek vind ik het er dan ook meer handgemaakt uitzien :)

Eelmo

Berichten: 2897
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 11:05

Ik ben een totale leek maar vind het wel interessant!
Het ziet er sowieso uit alsof het water het fossiel goed glad geschaafd heeft, dus het zou misschien kunnen dat daardoor tussenwervel openingen weer zichtbaar zijn geworden? Dat het kraakbeen gewoon niet gefossileerd is?

Ik vind het ook wel verdacht handgemaakt uit zien hoor, maar dat komt ook een beetje door de bronzen kleur :D Laat je het weten als je ergens een expert antwoord krijgt?

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 13:54

Volgens mij: versteend stukje ruggengraat van een pehistorische steur. (Vissoort). Het kan ook iets heel anders zijn,dat hoor ik dan graag!

heidy_wilco

Berichten: 4470
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-21 14:08

Lunameyza schreef:
Gothico, nee helaas is het weer en de waterstand (is nu normaal) niet heel geschikt nu :( Er komt langzaam aan weer beter weer aan en ik hou de waterstand in de gaten, heb toch wel heel erg zin om weer eens langs te gaan :=

heidy, even voor de zekerheid, we hebben het allebei over de smalle inkepingen aan de onderkant (foto 4), niet de tussenruimtes tussen de uitsteeksels toch? :D Ik google rond maar ben nog niet iets tegen gekomen dat een zelfde soort smalle inkepingen/insnedes heeft :(


Ja, het gaat om die smalle inkepingen. Ik bedoel niet zoeken op de ruggengraat ansicht, maar fossielen in het algemeen. Het is lang niet altijd een grote klomp.

*pum**pum**pum**pum**pum*

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 11:10

Zou dan zomaar kunnen zijn dat het inderdaad een stukje ruggengraat is van een vissoort! :j

Nog geen reactie van de Paleobiologische Kring, hoop die wel te krijgen maar aan de andere kant verwacht ik die ook niet te krijgen. Als iemand nog tips heeft waar ik het anders kan laten identificeren dan graag, ben ook wel benieuwd wat een expert er over zegt :) En ik laat het dan zeker weten hier!

ClaudiaHS

Berichten: 8054
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 11:13

ClaudiaHS schreef:
Ik kan het wel ff in de fossielen groep gooien waar ik lid van ben?


Ik heb ook geen enkele reactie gekregen :roll:

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 15:50

Weet je zeker dat het geen metaal is?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 16:43

ClaudiaHS: Ah jammer maar geeft niet, alsnog bedankt voot het delen!

Hevonen: Ja :) Daarnaast heb ik heb er natuurlijk niet veel verstand van, maar denk dat Jan het wel had opgemerkt als hij denkt dat het iets van een metaal is.

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 17:06

Lunameyza schreef:
ClaudiaHS: Ah jammer maar geeft niet, alsnog bedankt voot het delen!

Hevonen: Ja :) Daarnaast heb ik heb er natuurlijk niet veel verstand van, maar denk dat Jan het wel had opgemerkt als hij denkt dat het iets van een metaal is.

Een magneetje erbij, dan weet je het zeker.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 17:11

Slim := Getest, en er gebeurd niks :)

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 18:08

Nah, ik dacht eerder aan koper of brons, ivm de groene uitslag, magneten helpen dan niet. Maar toch bedankt!

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-05-21 18:26

Misschien dat het iets verkleurd is op de foto's, in het echt heeft het geen groene uitslag en is het echt alleen grijzig en beetje bruinig :)

jibberjabber

Berichten: 784
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Achter m'n voorhoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 19:10

Het zou Limoniet kunnen zijn. Veel gevonden op de maasvlakte en het bezorgt mij soms hoofdbrekens als ik het vind om het goed te kunnen determineren. De kleur en uiterlijk evenals de vorm doen mij wel vermoeden dat dit geen fossiel is want het past wel erg goed bij Limoniet.

http://www.bokt.nl/markt/ad/32393/bijzondere-oornetjes
"Moed betekent niet de afwezigheid van angst. Moed betekent angst voelen en toch je hart volgen!" Verberg nooit je angst in stilte !
Be like a duck. Remain calm on the surface and paddle like crazy underneath.

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-21 20:08

Lag er ook puin?Misschien een stuk van een siersteen,dakpan.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.

Eelmo

Berichten: 2897
Geregistreerd: 09-01-09

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 18:57

De kans dat je reactie zult krijgen acht ik klein, maar je zou misschien Naturalis kunnen vragen of zij een idee hebben?

"Today me will live in the moment. Unless it's unpleasant, in which case me will eat a cookie." - Cookie monster

senna21

Berichten: 11746
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-21 19:10


Books, minds and umbrella's only work when they are open.

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-21 19:11

Naturalis staat op mn 'gewoon proberen'-planning! Heb ondertussen ook Walter Langendoen gevraagd. Misschien allemaal een beetje veel moeite voor 1 simpel fossieltje, maar nu wil ik het weten ook :')

Aangezien twee archeologen zeggen dat het een fossiel is, ga ik daar van uit :)
Vind het lastig om me te herinneren of er puin bij in de buurt lag.

hazel

Berichten: 199
Geregistreerd: 16-08-06

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 08:49


Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-21 20:34

NOg iets wijzer geworden?

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-21 11:00

Nog niet, heb na een tijdje contact gekregen met Walter, hij gaf aan er binnenkort naar te kijken en te zeggen wat hij denkt dat het is :) Heb de afgelopen week nog niet andere mensen gevraagd, was/ben vrij druk met deadlines dus dit stond even op pauze, maar ben nog steeds van plan de andere genoemde mensen in dit topic te benaderen mocht Walter er ook niet uit komen :)

Ben laatst wel weer naar de Rijn geweest in Loo, ookal stond het water nog vrij hoog, en vond mijn eerste duitse 9mm kogel huls van de tweede wereld oorlog. Iets wat natuurlijk heel veel gevonden wordt, maar dat maakt mij niet uit :')

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-21 14:15

Ik heb zowaar 1 hele reactie van de 5 uitgegooide lijntjes! :):)
Had een mail met beschrijving + foto's naar de oude aarde gestuurd, en iemand daarvan zegt met een vrij zekere toon dat het geen fossieltje is maar iets van ijzer wat door mensen gemaakt is. Misschien een plaatje met openstaande ijzeren randjes en door het weggeroeste ijzer zijn de gleufjes ontstaan. Het ijzer is zich gaan binden met zand/klei en heeft zo voor het stenen effect met ronde randjes gezorgd.

In ieder geval, dit is wat die persoon er van zegt! Ik weet niet meer wat ik moet denken :') De een zegt zeker te zijn dat het ijzer is, de ander zegt zeker te zijn dat het een fossieltje is haha

Edit: Als ik het stukje er weer bij pak denk ik echt niet dat het ijzer is... Het is duidelijk afgebroken en dan zou ik daar ijzer moeten kunnen herkennen toch? Ook vrij zeker dat het plaatje er om heen niet van ijzer is aangezien de structuur puur op steen oid lijkt. Maar wie ben ik met mijn weinige verstand er van :')

pillow
Berichten: 7726
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 14:53

Even met een magneet testen of het ijzer is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Lunameyza

Berichten: 539
Geregistreerd: 14-06-15

Re: Wat is dit ?fossieltje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-21 14:56

Al gedaan, niet magnetisch :) Maar als het ijzer is vraag ik me af of de versteende laag dat kan blokkeren, al is dat laagje dan vrij dun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-21 15:23

Ha, wel erg leuk dat je reactie kreeg en weer een interessante invalshoek! :)) Je hebt in ieder geval iets bijzonders gevonden :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _chou, _kimm, Amazonbot, Besje, BETUWE, Blue_flower, Colien, ComscoreBot, Eapy, Emese_Flower, Femke_Tweety, flooooo, Froukje, GrapeshotBot, Hhilde, Inney, Jade91, jadeken, janna, luuntje, Melanie_D, Noor, Saskiaa_, Sintara, Telpeva, Tyke, verootjoo, wonanda, Zebrastreep en 70 bezoekers