Basisschool speelt naast raam

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Basisschool speelt naast raam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 12:37

Hoi allemaal,

Even een vraag hier op Bokt, omdat ik er zelf niet zo goed raad mee weet en ik ook geen azijnpisser wil zijn, maar wel last heb van dit scenario.

Het zit als volgt. Naast ons huis is een groot grasveld. Op 200-300m zit een basisschool, die wij niet kunnen zien/horen. Deze heeft gewoon een mooi groot speelplein. Nu wil het echter dat, nu het weer mooi weer wordt, de basisschool gebruik maakt van dit grasveld naast ons huis. Dit gaat per groep (denk ik), waardoor er eigenlijk elk uur wel een andere groep op het grasveld speelt. Nu is spelen niet zo erg, maar ik hoor met het raam dicht nog veel geschreeuw en gegil. Ik ben student en werk de hele dag thuis; ik kan helaas niet ergens anders werken.

Ik ben benieuwd eigenlijk of dit 'mag' en of ik er wat van kan zeggen/het gesprek aangaan, of dat dit gewoon een normale situatie is en pech voor mij. Ik ben zelf helemaal geen zuur persoon en gun deze kinderen zeker het speelplezier, maar mijn werken gaat er onder lijden.

Wat vindt Bokt?


Deugenietje

Berichten: 2006
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Basisschool speelt naast raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:39

Ben bang dat je pech hebt.

Is een koptelefoon niet iets voor je?

Winged

Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:40

Is het terrein van school of is het openbare ruimte? Dan mag de school daar op spelen. Is het terrein van een persoon en heeft deze persoon daar toestemming voor gegeven? Dan mag er gespeeld worden. Is er geen eigendom of toestemming? Dan mogen ze er niet spelen.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:40

Iets met noise cancelling op je hoofd zetten? Ik denk dat het vechten tegen de bierkaai is.

Hebben je buren er ook last van?

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 12:41

Koptelefoon heb ik geprobeerd en werkt zeker wel, maar na 2-3 uur krijg ik hoofdpijn, dus ook geen ideale oplossing.

Het grasveld is gewoon openbaar, van de gemeente. Dus hebben ze geen toestemming nodig denk ik?

Buren weet ik niet, ik zal eens vragen!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:42

Ik denk dat dit wel een beetje inherent is aan zo dicht bij een school wonen...
Alleen is de situatie nu natuurlijk wel veranderd, met al het thuiswerken. Ik ben alleen bang dat je niet van een school kunt verwachten dat ze daar alles op aan gaan passen.
Maar ik neem toch aan dat ze niet de hele dag om beurten alle groepen voor een heel uur dat grasveld op sturen? Ik bedoel, hoe lang is een pauze, een kwartier? Al doen ze dat in 3 beurten, dan is het binnen een uur klaar toch? Of doen ze complete gymlessen op dat veld ofzo?

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:43

Quanneh schreef:
Koptelefoon heb ik geprobeerd en werkt zeker wel, maar na 2-3 uur krijg ik hoofdpijn, dus ook geen ideale oplossing.

Het grasveld is gewoon openbaar, van de gemeente. Dus hebben ze geen toestemming nodig denk ik?

Buren weet ik niet, ik zal eens vragen!


Als ze geen toestemming nodig hebben trek je in deze aan het kortste eind maar je kunt altijd contact met de school opnemen en vragen of jullie bepaalde uren of dagen kunnen afspreken.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:43

Openbare speel/grasvelden mogen ook door scholen gebruikt worden.
De vorige school van mijn kinderen had direct naast hun school een openbare speeltuin (speeltoestellen en een trapveldje) waar in de pauze ook de kinderen speelde. Ook werden daar (bij mooi weer) gymlessen gehouden.
Ondanks klachten van sommige omwonenden bleek dat dit gewoon mocht.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:44

Is het echt een speelkwartiertje of zijn het de gymlessen, die wel buiten mogen ivm Corona

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:44

Ik werk op een basisschool. Door de Corona mogen de kinderen niet met andere groepen samen buiten spelen in dezelfde ruimte. Bij ons is er nu 1 groep op het plein, 1 groep op het speeltuinveld achter de school enweer een andere groep gaat bij ons ook naar een grasveld verderop. Er is nog wel een speelveld achter school, maar daar wordt nu gymles gegeven. Dat mag momenteel niet binnen.
Is bij ons tijdelijk dus. Door de Corona kunnen we niet anders om alle leerlingen 2 pauzes buiten te kunnen geven. Zou dit ook zo bij jou kunnen zijn? Zou je kunnen vragen aan een leerkracht..

Geen leven zonder horsies!

Autumnn

Berichten: 8011
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Basisschool speelt naast raam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:46

Ik zou eens naar de school toegaan en vragen naar hun buitenspeelschema. Weet jij van te voren wanneer je kunt leren (en juist niet)

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 12:46

Nog even goed om te vermelden: het is sinds vorig jaar begonnen. Dus wellicht heeft het met corona te maken inderdaad?

@Eatshay: ze gaan inderdaad niet voor een heel uur, maar elk uur is er wel een groep die minstens 30 minuten op het grasveld rondspeelt. Dus niet alleen rond lunchtijd, maar wel echt pauze. Soms ook inderdaad complete gymlessen :)

Maar denken jullie dat het zin heeft om contact op te nemen met de school? Of is dat wel te zeikerig? :o

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 12:47

Autumnn schreef:
Ik zou eens naar de school toegaan en vragen naar hun buitenspeelschema. Weet jij van te voren wanneer je kunt leren (en juist niet)


Haha, ik heb echt gewoon een 50-urige leerweek helaas. Dus maandag-zaterdag gewoon van 9-6, avonden zijn met andere verplichtingen ingevuld vaak.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:48

Je zou kunnen uitzoeken wat Winged ook aangeeft, of de kinderen er wel mogen spelen. Maar ik denk dat zelfs al is er geen toestemming, het toch gedoogd zal blijven worden door de eigenaar van het veld. Wie weet weet de eigenaar van het veld niet eens dat er kinderen op spelen.
Je zou eens kunnen polsen of meer buurtbewoners er last van hebben of eens kunnen aangeven bij de school dat nu in Corona tijd het lastig is omdat jij zelf nergens heen kunt. Maar ik denk dat de school voor het belang voor de kinderen zal kiezen: lekker op een groot grasveld spelen. Om op je laatste vraag antwoord te geven: ja, ik denk dat de school zal denken: mens zeik niet zo.

Ik zou als ik jou was een koptelefoon opdoen met noise cancelling (probeer eens een andere die misschien beter zit) en een rustgevend muziekje aanzetten voor concentratie als de kinderen er spelen. Of je plakt aan de zijkant van je huis zo'n apparaatje met een enorm hoge pieptoon die jij zelf niet hoort maar de kinderen wel (iets wat ook katten zal verjagen). Maar om eerlijk te zijn vrees ik dat je je hierbij neer moet leggen. Of je moet op het platteland gaan wonen...

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:49

Quanneh schreef:
Maar denken jullie dat het zin heeft om contact op te nemen met de school? Of is dat wel te zeikerig? :o



Ik denk niet dat dat 'zeikerig' is, je hebt er immers last van, en ook jij moet maar zien te roeien met de riemen die je hebt en zit aan huis gebonden qua werk/studie. Dus waarom zou je het er niet over hebben met z'n allen? Van praten is nog nooit iemand dommer geworden. Alleen niet met gestrekt been erin gaan.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:49

Tuurlijk kun je even vragen of dit tijdelijk is door Corona. Ik denk het haast wel hoor, ook omdat je het over gymles hebt.

Geen leven zonder horsies!

Brainless

Berichten: 29665
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:50

AlphaDaemon schreef:
Je zou kunnen uitzoeken wat Winged ook aangeeft, of de kinderen er wel mogen spelen. Maar ik denk dat zelfs al is er geen toestemming, het toch gedoogd zal blijven worden door de eigenaar van het veld. Wie weet weet de eigenaar van het veld niet eens dat er kinderen op spelen.

De eigenaar is de gemeente (is een openbaar veld) dus ja de kinderen mogen daar de hele dag op spelen.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Rodevlinder

Berichten: 2262
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:50

Hier gymen mijn kinderen ook buiten op een veld tijdens corona tijd.
Ik zou zelf geen contact opnemen met de school als ik in jouw schoenen stond maar er gewoon mee dealen.

Hier heb ik mij jaren kapot geërgerd aan het verkeer van de school 1 straat verder, auto's stonden echt overal (grasveld voor de deur, op stoepen) maar dat was een beetje de pech van bij een school in de buurt wonen.

Echwel

Berichten: 12439
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:50

En een ander plekje in huis zoeken?

De wereld verandert door jouw voorbeeld, niet door jouw mening Paulo Coelho

Goof

Berichten: 28618
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:52

Ik zou gewoon de school even bellen, dan heb je direct contact en kan je je verhaal uitleggen.
Mijn achtertuin grenst aan een schoolplein en als er iets is loop ik even langa of bel ik. Werkt toch het beste. Andersom doen ze het ook, even een berichtje in de bus als ze een feest hebben oid.
Overigens heb ik nooit overlast, maar hebben zij snelgroeiende struiken/bomen staan en eens in de zoveel tijd bel ik met de vraag of ze kunnen snoeien omdat ik er last van krijg.

BigOne
Berichten: 38045
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:55

Op een andere kamer gaan zitten ? En zeker kun je op school navraag doen of dit tijdelijk is ivm Corona. Dan kun je misschien thuis wat aanpassingen doen en ook zou je gewoon aan kunnen geven dat het lastig is om met zoveel lawaai vlak bij je raam te studeren. Misschien kunnen ze wat verder van het raam wegblijven.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:56

Kun je misschien in huis nog iets doen met geluidsisolatie? Er zijn ook speciale soorten glas die geluid tegen houden.

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:57

Ik zou het gewoon eens bij de school aankaarten, misschien is een deel van de overlast al op te lossen door bijvoorbeeld het deel van het veld naast jouw huis niet te gebruiken (als het echt een groot grasveld is), of kunnen jullie afspraken maken over dagen en tijden. Misschien geven ze wel aan dat het vanwege coronamaatregelen even zo moet en ze zodra het weer kan weer op eigen terrein gaan spelen, dan weet je dat er een einddatum aan zit en dat geeft misschien ook (mentale) rust.

Muppett
Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-04-09
Woonplaats: Nederbelg in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-21 12:58

Ik zou de school bellen. Ik ben zelf juf maar kinderen kunnen buiten niet zachtjes doen en kunnen echt een klereherrie maken.

Allerliefste dikke bruine vriendin
16 maart 2001 ~ 25 mei 2021
Voor altijd in mijn hart

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-21 13:03

Bedankt voor alle reacties al!

Sowieso zal ik eerst eens met buren gaan sparren dan. Wellicht hebben zij ook al goeie oplossingen, als zij er inderdaad ook last van hebben.

Een ander plekje in het huis wordt lastig, aangezien we allemaal thuiswerken. Het glas vervangen gaat me iets te ver eerlijk gezegd, verder is het gewoon prima glas.

Mocht het met de buren ook uitlopen op dat zij er last van hebben, kan ik dan misschien een keer voorzichtig bellen met de school en even overleggen over deze 'pauze'.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 bezoekers