help, iemand betere weerleggingen (heb snel debat)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

help, iemand betere weerleggingen (heb snel debat)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 19:46

ik heb dus binnenkort een debat over abortus...
nou wordt vlak vantevoren pas bekend gemaakt wat je bent (voor of tegen...)

nou heb ik dus voor- en tegenargumenten en geprobeerd te weerleggen, alleen nou is de vraag of jullie misschien tips of andere weerleggingen hebben....

hier de argumenten + weerleggingen:
Citaat:

Voorargumenten

1. Een tienermoeder is niet in staat om een kind te verzorgen. Financieel en moreel.
2. Als je verkracht wordt, wil je niet de hele tijd eraan herinnert worden.
3. Als je een vrouw bent van een jaar of 50 en je bent zwanger, ben je op je 70ste geen oma, maar moeder.
4. Ouders van een (ongeboren) gehandicapt kind, moeten de beslissing krijgen of ze in staat zijn om voor het kindje te zorgen.
5. Abortus wordt vergoed.
6. Als het leven van de moeder in ernstig gevaar komt.
7. Als het leven van het kindje in ernstig gevaar komt.
8. Sinds abortus is gelegaliseerd is het aantal afgenomen, namelijk van 37.972 naar 34.168

Weerleggingen voorargumenten
1. Een tienermoeder kan ook de keus maken om de pil te slikken en veilige sex te hebben.
2. Je kan je kind dan ook afstaan voor adoptie
3. Ook oudere vrouwen kunnen de pil slikken en veilige sex hebben, hier kunnen ze voor kiezen.
4. Dit is een egoïstische beslissing, gehandicapte kinderen, die weinig kunnen, kunnen nog een heel leuk leven hebben.
5. Dit kost de overheid weer meer geld, dit kunnen ze beter ergens anders aan uitgeven.
6. Als de moeder in God gelooft, kan zij hierdoor besluiten om geen abortus te laten plegen. De Bijbel zegt namelijk dat abortus moord is.
7. Als de moeder in God gelooft, kan zij hierdoor besluiten om geen abortus te laten plegen. De Bijbel zegt namelijk dat abortus moord is.
8. X (hoe kun je cijfers weerleggen?)

Tegenargumenten
1. Het leven is een geschenk van God en dat mag je niet weghalen, omdat het tegen de wet van God ingaat.
2. Het is niemand toegestaan om het leven van iemand anders weg te nemen. Dit valt volgens het Wetboek van Strafrecht namelijk onder moord.
3. Als er sprake is van een gehandicapt kind, kunnen ouders besluiten om een abortus uit te voeren. Hier wordt dan dus misbruik van de ingreep gemaakt.
4. Abortus is gevaarlijk. Veel lichamelijke complicaties, maar ook veel geestelijke problemen zijn het gevolg.
5. Dergelijke ziektes die het kind tijdens de zwangerschap op kan lopen, worden soms veroorzaakt door de levensstijl van de moeder. Zij blijft gewoon doorroken en alcoholische drankjes nuttigen. Dan wil ze ook nog eens abortus plegen, terwijl ze zelf de schuldige is.
6. Een vrouw moet zelf haar eigen keus verantwoorden
7. Je kan het kind ook afstaan ter adoptie.

Weerleggingen tegenargumenten
1. Waar staat dit in de Bijbel?
2. Tot de 22ste week is het ‘kind’ (voor zover je het kind kunt noemen) nog niet levensvatbaar.
3. Het kost veel om een gehandicapt kind naar een speciale school te sturen en speciaal te laten begeleiden. Ook is het psychisch heel zwaar voor de ouders en eventuele andere kinderen om een broertje/zusje/zoontje/dochtertje te hebben dat gehandicapt is.
4. Het dragen van een zwangerschap is gevaarlijker dan het ondergaan van een abortus.
5. Als de moeder er niet voor heeft gekozen om zwanger te worden en ze mag geen abortus plegen, zal ze er alles aan doen om de zwangerschap te beëindigen.
6. Als een vrouw er niet voor kiest om zwanger te raken, dan is het een beetje moeilijk om haar aan te kijken op een keus die ze niet zelf gemaakt heeft.
7. Als het kind wat ouder is, zal het wel op zoek gaan naar zijn/haar biologische vader/moeder. Het leven van de vader/moeder wordt dan weer overhoop gehaald, net zoals toen bekend werd dat ze zwanger was.


ik hoop dat jullie me kunnen/willen helpen

alvast dank je wel OK dan!

liefs xxx

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.


annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:49

Om nou met tegen argument het over de bijbel gaan hebben als een paar mensen(waaronder ik) geen of een ander geloof hebben dan kan je die discussie gaan utivechten!!

Als iedereen aan zich zelf denkt....word er aan iedereen gedacht.
Kom kijken naar mijn website!!!!!, en help mijn carriere een stukje verder.
http://www.annefloorrutte.nl

annefloor

Berichten: 1902
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Bloemendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 19:49

Maar verder heel goed hoor!!!!!!!!

Als iedereen aan zich zelf denkt....word er aan iedereen gedacht.
Kom kijken naar mijn website!!!!!, en help mijn carriere een stukje verder.
http://www.annefloorrutte.nl

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 19:53

dank je,
wist ook niet hoe ik dat argument van geloof moest weerleggen Verward

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-04 20:59

heb echt hard hulp nodig!!!

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Linardsje23
Berichten: 1972
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Lisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 22:20

Ik vind het ook wel erg goed, het is wel een moeilijk onderwerp. Wij wilden in de klas ooit ook een keer een discussie houden over abortus, maar het werd egt een zooitje in de klas Schijnheilig .

Maar ik had nog 2 kleine puntjes Knipoog :

* 5. Abortus wordt vergoed.

Vind ik eerlijk gezegt zelf een beetje een raar punt. Als je je kind zou houden omdat je geen geld hebt Verward een kind kost nog veel meer


En inderdaad ook adoptie, vind ik een beetje een moeilijk punt. Maar dat had je zelf ook al opgeschreven, iniedergeval heel veel succes ermee!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:22

Citaat:
5. Dit kost de overheid weer meer geld, dit kunnen ze beter ergens anders aan uitgeven.


kinderbijslag kost ook geld....

tamary

Berichten: 29155
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-04 23:46

Om alvast een beetje te oefenen:


e_l_m_o schreef:
hier de argumenten + weerleggingen:
Citaat:

Weerleggingen voorargumenten
En de weerleggingen hierweervan
1. Een tienermoeder kan ook de keus maken om de pil te slikken en veilige sex te hebben.

* Dan ga je er dus vanuit dat de tienermoeder alleen uit vrije keus sex gehad heeft.

2. Je kan je kind dan ook afstaan voor adoptie

* Dan moet je dus wel fysiek en metaal instaat zijn om goed door de zwangerschap en bevalling heen te komen.

3. Ook oudere vrouwen kunnen de pil slikken en veilige sex hebben, hier kunnen ze voor kiezen.

* zie 1

4. Dit is een egoïstische beslissing, gehandicapte kinderen, die weinig kunnen, kunnen nog een heel leuk leven hebben.

* Niet iedereen is mentaal en financieel sterk genoeg om een gehandicapt kind zo'n leven te bieden

5. Dit kost de overheid weer meer geld, dit kunnen ze beter ergens anders aan uitgeven.

* Die uitkering, die de moeder krijgt omdat ze door de zwangerschap haar school niet heeft kunnen afmaken en dus geen (goede) baan heeft kunnen vinden kost meer.

6. Als de moeder in God gelooft, kan zij hierdoor besluiten om geen abortus te laten plegen. De Bijbel zegt namelijk dat abortus moord is.

* Vanaf wanneer is een feutus volgens de bijbel een mens? Vanaf de bevruchting, zodra het geboren is of ergens daartussenin?

7. Als de moeder in God gelooft, kan zij hierdoor besluiten om geen abortus te laten plegen. De Bijbel zegt namelijk dat abortus moord is.

* 2x hetzelfde

8. X (hoe kun je cijfers weerleggen?)

Plingat gaat niet zonder cijfers


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-02-04 14:48

hmz ja, tamary, je hebt wel gelijk...
alleen gaat het bij ons zo:

* opbouwbeurt v/d voorpartij (4 min)
* opbouwbeurt v/d tegenpartij (3 min)

* verweerbeurt v/d voorpartij (2 min) waarin ze de argumenten van de tegenpartij (vd opbouwbeurt) moeten weerleggen
* verweerbeurt v/d tegenpartij (2 min) waarin ze de argumenten van de voorpartij (vd opbouwbeurt) moeten weerleggen

* slotbeurt v/d voorpartij (herhalen van de belangrijkste argumenten)
* slotbeurt v/d tegenpartij (herhalen van de belangrijkste argumenten)


zo zit ons debat dus in elkaar....

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Athena1982, BeFunny, Elise_K, Galeo, Jussem, Lau, Lisewiesje, Maliboe, Poosje81, xLeoniee, xxxmh en 176 bezoekers