Samenleef vragen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
-Namiro-

Berichten: 1922
Geregistreerd: 22-08-05
Woonplaats: Het Limburgse land..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:06

Allereerst zul je de woning op jouw naam moeten laten zetten middels een akte van verdeling. Voor de hypotheek zul je een hoofdelijke ontslag moeten regelen bij de bank. Alleen dan staat het huis op jouw naam en is jouw partner niet meer aansprakelijk voor de hypotheek.

Voor wat betreft het samenlevingscontract is het belangrijk om goed te kijken wat hier in staat. Vaak eindigt een contract als je geen gezamenlijke huishouding meer vormt.. en Het is maar zeer de vraag of jullie straks nog eens gezamenlijke huishouding vormen.

Jullie moeten toch naar de notaris voor de verdeling en hypotheek dus neem je samenlevingscontract mee en bespreek de inhoud hiervan met je notaris.


fenijro_tani

Berichten: 1820
Geregistreerd: 22-12-13
Woonplaats: Leusden

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:32

Ts, jullie zijn al bezig met hoofdelijk aanslag begreep ik.
Jullie blijven wel bij elkaar toch?

Mijn tip (als afgestudeerd juridisch dienstverlener, rechten studerend momenteel) ga in gesprek met jezelf en partner. Kijk of een geregistreerd partnerschap iets voor jullie is. Daarmee ben je gegarandeerd dat het partnerpensioen goed geregeld wordt. Dit werkt namelijk automatisch net zoals het huwelijk en het partnerpensioen.

Lucky Tess Tess(nmprsxamha) 3x WRAN champion 2023. Tweemaal zilver op WRAN NK 2022, eenmaal zilver op WRAN NK 2023.
Canamorkus Dam(kwpner) L4 + 18 punten! Met pensioen.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30229
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 22:50

TS: als het goed is zit je voor de hypotheek en het huis al bij een notaris. Leg je vraag daar voor. Het is afhankelijk van een heleboel dingen die specifiek zijn voor jullie, en daar kan de notaris wel rekening mee houden. Wij als bokkers niet.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

pillow
Berichten: 7776
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:08

Joltsje schreef:
Hij blijft op jou adres ingeschreven. Dan blijf je volgens mij ook fiscaal partner.

Daarnaast als het samenlevingscontract blijft, dan is er qua pensioen volgens mij niets veranderd.

Enige wat er eigenlijk veranderd is dat jij het huis 'helemaal' koopt. Veel spannender is t niet


Als je op hetzelfde adres staat ingeschreven houd niet in dat je fiscaal partner bent. Ik woon (huur) in een gedeelte van de woning van de eigenaar die er zelf ook woont. We staan op hetzelfde adres ingeschreven, maar zijn geen fiscaal partner of pensioen partner of wat dan ook.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:28

Je bent fiscaal partner als je een samenlevingscontract hebt, of gedeeld pensioen. Of als er kinderen in het spel zijn. Dit kan je makkelijk terug vinden op de site van de belastingdienst.
Als je samenwoont maar verder geen kinderen, pensioen of contract of huwelijk aan de orde is ben je geen fiscaal partners.

anjali
Berichten: 15037
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:06

Martje80 schreef:
Hij wordt geroyeerd van de hypotheek en koopakte,zo zeg je dat toch? Destijds samen gekocht,ik ga er nu alleen mee verder. Dus ook geen fiscale partners meer.

Alleen zal hij dus, nadat hij geroyeerd is, wel (weer) op mijn adres ingeschreven staan. Dus hij wordt mijn huisgenoot,blijft mijn vriend.
We gaan een lat relatie aan. De helft vd tijd is hij voor werk al op zee. Heeft na het royeren geen postadres meer, en daarom blijft hij dus op dit adres ingeschreven .
Ik weet het het klinkt allemaal heel vreemd.
Bottemline, hij is niet geschikt om samen te wonen, hebben we 4 jaar gedaan,maar hij wordt er stapelgek van. Hij heeft nog een eigen werk/hobby locatie waar niet gewoond mag worden. We zijn nog steeds blij met elkaar alleen de financiën gaan uit elkaar,beide ons eigen plekje, maar willen wel goed voor elkaar zorgen voor nu en de toekomst

O jullie hebben het huis samen gekocht.Dan zul je hem moeten uitkopen wat zijn deel betreft denk ik.Dit maakt de situatie in mijn ogen nog veel ingewikkelder.Je mag hier wat mij betreft zeker wel advies vragen.Dat wordt zo vaak op Bokt gedaan en is ook leerzaam voor andere lezers.

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-20 10:01

Dat loopt idd allemaal nu anjali. Hypotheek voorstel voor mij is geaccepteerd en dat is dus allemaal in werking gezet

smurffie

Berichten: 11126
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Samenleef vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:25

Vanaf het moment dat ik met mijn partner een samenlevingscontract had waren wij fiscaal partners. Binnen je samenlevingscontract kun je wel dingen expliciet uitsluiten omdat het van jou alleen is ( auto, geld, huis).
Ik denk dat je dus fiscaal partner blijft maar je wel een contract met uitsluitsel van het huis kan opstellen.

Linksom of rechtsom, je hebt hier een notaris voor nodig dus daar zou ik ook het advies en werk laten doen.

Angeliquee18

Berichten: 2593
Geregistreerd: 17-11-10
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 10:37

Met partnerpensioen moet je even per pensioen de voorwaarden lezen.
Bij sommige pensioenen moet je bijvoorbeeld minimaal een jaar getrouwd zijn heb je hier recht op.

Mijn man is toendertijd naar een notaris geweest, wij woonden ook beide op ander adres. ( hij koopwoning ik huurwoning )
Maar hij was wel altijd op mijn adres.
Ons advies was toen gewoon trouwen, was altijd goedkoper dan alles vast laten leggen.
Toen hij overleed werd ik dus zijn erfgenaam.

Als je samenwoond op 1 adres zonder kinderen ben je niet gelijk fiscaal partners.

Als liefde het enigste word,
waar je je aan vast kunt houden ♡

Blog Wolter&Angelique
https://www.facebook.com/WolterAngelique-1997556280328153/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 bezoekers