Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Corelli

Berichten: 9996
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:40

TS, ben je bekend met therapeutisch flesvoeden? Zo ja, dan zou ik dit ook aan de opvang overdragen, dikke kans dat ze dit niet kennen en de grote hoeveelheid bijvoeding daarmee te maken heeft :)

De andere dingen die je noemt, vind ik inderdaad ook niet schokkend (op het begroeten na), maar ik kan me wel helemaal voorstellen dat het voor jou even schuurt. Je kindje is nog klein en je moet het toch maar allemaal uit handen geven.

Ik vond, ter illustratie, het bijv vreselijk dat mijn baby zo naar de parfum van de leidsters rook als ik hem ophaalde. Ik was in staat om er wat van te zeggen maar heb gelukkig eerlijke vriendinnen die me dan even terugfloten :’) Achteraf (zoon is nu 2) ben ik blij dat ik daar niets van gezegd heb.

Dat gezegd hebbende: ik blijf me over sommige dingen ook wel verbazen , met name mbt het voedingsbeleid. Vruchtenhagel, smeerworst, smeerkaas, traktaties vol met suiker.. ik had dat niet helemaal aan zien komen en ben daarin dus ook regelmatig de uitzondering/zeurpiet.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:47

Ik heb alleen maar topervaringen gehad met kdv.
Altijd super lieve en betrokken medewerkers. Zeer op het individuele kind ingespeeld. Veel naar buiten (grote tuin) en uitstapjes. Super goede vers klaargemaakte biologische warme maaltijden.
Verschillende kamers en ook stille hoekjes waar ze konden terugtrekken.
Dochter ging er vreselijk graag heen en als ik af en toe te vroeg kwam wilde ze niet mee naar huis.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:49

Corelli schreef:
TS, ben je bekend met therapeutisch flesvoeden? Zo ja, dan zou ik dit ook aan de opvang overdragen, dikke kans dat ze dit niet kennen en de grote hoeveelheid bijvoeding daarmee te maken heeft :)

De andere dingen die je noemt, vind ik inderdaad ook niet schokkend (op het begroeten na), maar ik kan me wel helemaal voorstellen dat het voor jou even schuurt. Je kindje is nog klein en je moet het toch maar allemaal uit handen geven.

Ik vond, ter illustratie, het bijv vreselijk dat mijn baby zo naar de parfum van de leidsters rook als ik hem ophaalde. Ik was in staat om er wat van te zeggen maar heb gelukkig eerlijke vriendinnen die me dan even terugfloten :’) Achteraf (zoon is nu 2) ben ik blij dat ik daar niets van gezegd heb.

Dat gezegd hebbende: ik blijf me over sommige dingen ook wel verbazen , met name mbt het voedingsbeleid. Vruchtenhagel, smeerworst, smeerkaas, traktaties vol met suiker.. ik had dat niet helemaal aan zien komen en ben daarin dus ook regelmatig de uitzondering/zeurpiet.


Het laatste zou ik mij ook over verbazen. Ik heb bewust gekozen voor een opvang die geen suikers etc aanmoedigt. Traktaties waar ze over twijfelen gaan mee naar huis en broodbeleg is allemaal erg gezond, tot in zelfgemaakt van de groenten uit de eigen moestuin. Ik ben thuis echt geen zeurpiet maar vind het wel fijn om zelf die regie te hebben. Dankzij m'n opvang eet hij van alles, thuis ben ik niet zo creatief als dat zij zijn met combinaties haha.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:54

DiantaM schreef:
Ik vond de kinderopvang voor mijn kinderen niet heek fantastisch.

Waar ik vooral in het begin tegen aan liep, was dat de medewerkers heel weinig ervaring hadden met borstvoeding. Ze vonden veel te veel moeite, snapte de hoeveelheden niet en rommelden zelf aan.

Wat ik ook vervelend vond, is dat er baby’s waren die ze gewoon lieten huilen als ze in bed lagen. En dan heb ik het niet over 1 minuut huilen...


Hier wil ik wel even op inhaken vanuit mijn ervaring :)

Dat de medewerkers weinig van bv wisten geloof ik direct (ik ken ze ook), maar dat zal dan aan de bijscholing vanuit de organisatie hebben gelegen.. Bij mijn organisatie moet je een verplichte “baby expert cursus” volgen zodra je met baby’s gaat werken (Pm’ers op een baby- of verticale groep, en zelfs als invalkracht). Dit zal dus echt aan de organisatie gelegen hebben, en onwetendheid van de pm’ers..

En wat betreft het huilen: daar moet ik altijd wel omlachen. Tegenwoordig is iedere baby gewend om op de arm, aan de borst, of wiegend in slaap te vallen. Ik grap altijd dat ze eigenlijk bij de verloskunde praktijken ouders al voorlichting moeten geven: als je dat wil doen, PRIMA! Maar doe het NIET als je je kind naar het kdv wilt brengen :')
Het werkt gewoon niet. Het gaat niet. Het kan niet. Je moet je voorstellen dat jouw kindje op een babygroep er 1 van een vierling is. We werken 1 pm’er op 4 kinderen namelijk. Dus ja, het komt absoluut voor dat je kindje huilt in bed. En we laten ze heus niet aan hun lot over, we gaan om de X aantal minuten erheen: speentje geven, goed leggen, aai over de bol, maar ze zullen écht zelf in slaap moeten vallen. We kunnen ze niet aanwennen om op onze arm in slaap te vallen, hoe klein ze ook nog zijn. Ze moeten het echt zelf doen. En het is aan de ouder zelf wat je daar thuis mee doet.. Maar hoe meer je thuis wiegt, hoe beroerder het op het kdv zal zijn.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:57

Ik ben zelf pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf.
Wil je meegeven om aub direct met een van de leidsters in gesprek te gaan over wat je dwars zit. Ik geef dit ook aan bij een intake gesprek.

In het begin is het ook lastig. Iedereen moet elkaar nog leren kennen. Je kan inderdaad voeding meegeven, of je geeft gewoon duidelijk aan: als hij nog honger heeft, mag je zoveel extra geven en als hij dan nog steeds honger heeft wil ik graag dat jullie eerst even contact met mij opnemen.

Sokken zou ik mij echt niet druk om maken. Grote kans dat die zo hoog waren opgetrokken zodat ze niet steeds uit gingen. Liever zo dan koude voetjes.

Mijn kind zit zelf ook op een kinderdagverblijf, een andere als waar ik werk. Maar ben echt super tevreden. Haar leidsters zijn heel ervaren en helemaal dol op haar, dus heb haar nog nooit met een naar gevoel achter gelaten.

Geef het even de tijd, maar deel wel wat je dwars zit. Mocht je er nou echt een heel slecht gevoel bij hebben moet je verder zoeken. Want het is belangrijk dat je je kind met een fijn gevoel achterlaat.

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:58

lovecappie schreef:
En wat betreft het huilen: daar moet ik altijd wel omlachen. Tegenwoordig is iedere baby gewend om op de arm, aan de borst, of wiegend in slaap te vallen. Ik grap altijd dat ze eigenlijk bij de verloskunde praktijken ouders al voorlichting moeten geven: als je dat wil doen, PRIMA! Maar doe het NIET als je je kind naar het kdv wilt brengen :')
Het werkt gewoon niet. Het gaat niet. Het kan niet. Je moet je voorstellen dat jouw kindje op een babygroep er 1 van een vierling is. We werken 1 pm’er op 4 kinderen namelijk. Dus ja, het komt absoluut voor dat je kindje huilt in bed. En we laten ze heus niet aan hun lot over, we gaan om de X aantal minuten erheen: speentje geven, goed leggen, aai over de bol, maar ze zullen écht zelf in slaap moeten vallen. We kunnen ze niet aanwennen om op onze arm in slaap te vallen, hoe klein ze ook nog zijn. Ze moeten het echt zelf doen. En het is aan de ouder zelf wat je daar thuis mee doet.. Maar hoe meer je thuis wiegt, hoe beroerder het op het kdv zal zijn.


Zo’n opvang zou ik dus niet kiezen. Er zijn echt opvangen die het beter aanpakken imo. Er zijn hier kinderen die in de drager slapen, of in de kinderwagen of wat dan ook.
Het is niet in de natuur van baby’s om zelf in slaap te kunnen vallen.

Maar mede daarom heb ik ze het eerste jaar ook niet op een kdv gebracht, bang voor leidsters die zo denken :o
Bleek uiteindelijk mee te vallen op mijn opvang.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 20:59

Bij ons mocht maar 1,5 tot 2 baby tot 18 maanden per verzorger. Dus 3 of 4 babies zijn 2 verzorgers.
De wachtlijst was dus ook redelijk lang bij een baby en het was ook een stuk duurder de eerste 18 maanden.
Die babies werden dus zeker wel individueel tot slapen gebracht indien nodig. Er liepen ook vaak verzorgers met draagdoek als dat nodig was.
Oudere kinderen was 1 verzorger op 3 kinderen.
Natuurlijk niet allemaal volledig opgeleiden, er waren altijd een paar stagaires.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:04

Hier laatst mijn eigen draagzak meegenomen toen we een baby hadden die echt nog niet zelf in slaap kon komen. We probeerde het dan eerst zo en uiteindelijk hebben we hem toch in bed gekregen. Een oververmoeide baby kan namelijk helemaal niet meer zelf in slaap vallen.

Het is wel zo dat je op een kdv geen tijd hebt om eindeloos te wiegen. Er zijn namelijk nog meer kindjes die aandacht nodig hebben.
Mopperen laten wij ze wel, maar hysterisch huilen niet.
Wij hebben ook op iedere groep een hangmat, waar de kleine baby's in slapen. Daar valt eigenlijk iedere baby zo in slaap. En dan bouwen we dat na een tijdje gewoon weer af.

Wij werken met 1 pmer op 3 baby's onder het jaar. Als de kindjes ouder zijn mag je dan weer meer kindjes.

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:04

lovecappie schreef:
En wat betreft het huilen: daar moet ik altijd wel omlachen. Tegenwoordig is iedere baby gewend om op de arm, aan de borst, of wiegend in slaap te vallen. Ik grap altijd dat ze eigenlijk bij de verloskunde praktijken ouders al voorlichting moeten geven: als je dat wil doen, PRIMA! Maar doe het NIET als je je kind naar het kdv wilt brengen :')
Het werkt gewoon niet. Het gaat niet. Het kan niet. Je moet je voorstellen dat jouw kindje op een babygroep er 1 van een vierling is. We werken 1 pm’er op 4 kinderen namelijk. Dus ja, het komt absoluut voor dat je kindje huilt in bed. En we laten ze heus niet aan hun lot over, we gaan om de X aantal minuten erheen: speentje geven, goed leggen, aai over de bol, maar ze zullen écht zelf in slaap moeten vallen. We kunnen ze niet aanwennen om op onze arm in slaap te vallen, hoe klein ze ook nog zijn. Ze moeten het echt zelf doen. En het is aan de ouder zelf wat je daar thuis mee doet.. Maar hoe meer je thuis wiegt, hoe beroerder het op het kdv zal zijn.


Och och och wat ben ik blij dat mijn kindjes niet bij jou op de crèche zijn. En des te blijer met onze leidsters. Babies zijn niet gebouwd om alleen en huilend in slaap te vallen. En gelukkig snappen ze dat op onze crèche prima. Als een leidster met dit verhaal bij mij aankwam, was ik direct weg. Er zijn genoeg crèches waar dit niet zo gaat gelukkig.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:07

lovecappie schreef:
DiantaM schreef:
Ik vond de kinderopvang voor mijn kinderen niet heek fantastisch.

Waar ik vooral in het begin tegen aan liep, was dat de medewerkers heel weinig ervaring hadden met borstvoeding. Ze vonden veel te veel moeite, snapte de hoeveelheden niet en rommelden zelf aan.

Wat ik ook vervelend vond, is dat er baby’s waren die ze gewoon lieten huilen als ze in bed lagen. En dan heb ik het niet over 1 minuut huilen...


Hier wil ik wel even op inhaken vanuit mijn ervaring :)

Dat de medewerkers weinig van bv wisten geloof ik direct (ik ken ze ook), maar dat zal dan aan de bijscholing vanuit de organisatie hebben gelegen.. Bij mijn organisatie moet je een verplichte “baby expert cursus” volgen zodra je met baby’s gaat werken (Pm’ers op een baby- of verticale groep, en zelfs als invalkracht). Dit zal dus echt aan de organisatie gelegen hebben, en onwetendheid van de pm’ers..

En wat betreft het huilen: daar moet ik altijd wel omlachen. Tegenwoordig is iedere baby gewend om op de arm, aan de borst, of wiegend in slaap te vallen. Ik grap altijd dat ze eigenlijk bij de verloskunde praktijken ouders al voorlichting moeten geven: als je dat wil doen, PRIMA! Maar doe het NIET als je je kind naar het kdv wilt brengen :')
Het werkt gewoon niet. Het gaat niet. Het kan niet. Je moet je voorstellen dat jouw kindje op een babygroep er 1 van een vierling is. We werken 1 pm’er op 4 kinderen namelijk. Dus ja, het komt absoluut voor dat je kindje huilt in bed. En we laten ze heus niet aan hun lot over, we gaan om de X aantal minuten erheen: speentje geven, goed leggen, aai over de bol, maar ze zullen écht zelf in slaap moeten vallen. We kunnen ze niet aanwennen om op onze arm in slaap te vallen, hoe klein ze ook nog zijn. Ze moeten het echt zelf doen. En het is aan de ouder zelf wat je daar thuis mee doet.. Maar hoe meer je thuis wiegt, hoe beroerder het op het kdv zal zijn.


Oh hier krijg ik kriebels van. Niet elk kind kan direct uit zichzelf in slaap vallen. Dat heeft niets te maken met de manier van “aanleren”, maar is een vaardigheid die elk kind op een ander moment kan.

Ik heb twee kinderen en precies hetzelfde gedaan bij allebei. De oudste leerde pas na maanden uit zichzelf in slaap te vallen (en nee, laten huilen werkte dus echt niet!) terwijl de jongste in haar kraamweek al makkelijk in sliep.

xxxmh

Berichten: 3487
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:15

lovecappie schreef:
DiantaM schreef:
Ik vond de kinderopvang voor mijn kinderen niet heek fantastisch.

Waar ik vooral in het begin tegen aan liep, was dat de medewerkers heel weinig ervaring hadden met borstvoeding. Ze vonden veel te veel moeite, snapte de hoeveelheden niet en rommelden zelf aan.

Wat ik ook vervelend vond, is dat er baby’s waren die ze gewoon lieten huilen als ze in bed lagen. En dan heb ik het niet over 1 minuut huilen...


Hier wil ik wel even op inhaken vanuit mijn ervaring :)

Dat de medewerkers weinig van bv wisten geloof ik direct (ik ken ze ook), maar dat zal dan aan de bijscholing vanuit de organisatie hebben gelegen.. Bij mijn organisatie moet je een verplichte “baby expert cursus” volgen zodra je met baby’s gaat werken (Pm’ers op een baby- of verticale groep, en zelfs als invalkracht). Dit zal dus echt aan de organisatie gelegen hebben, en onwetendheid van de pm’ers..

En wat betreft het huilen: daar moet ik altijd wel omlachen. Tegenwoordig is iedere baby gewend om op de arm, aan de borst, of wiegend in slaap te vallen. Ik grap altijd dat ze eigenlijk bij de verloskunde praktijken ouders al voorlichting moeten geven: als je dat wil doen, PRIMA! Maar doe het NIET als je je kind naar het kdv wilt brengen :')
Het werkt gewoon niet. Het gaat niet. Het kan niet. Je moet je voorstellen dat jouw kindje op een babygroep er 1 van een vierling is. We werken 1 pm’er op 4 kinderen namelijk. Dus ja, het komt absoluut voor dat je kindje huilt in bed. En we laten ze heus niet aan hun lot over, we gaan om de X aantal minuten erheen: speentje geven, goed leggen, aai over de bol, maar ze zullen écht zelf in slaap moeten vallen. We kunnen ze niet aanwennen om op onze arm in slaap te vallen, hoe klein ze ook nog zijn. Ze moeten het echt zelf doen. En het is aan de ouder zelf wat je daar thuis mee doet.. Maar hoe meer je thuis wiegt, hoe beroerder het op het kdv zal zijn.


Dat laatste ben ik het zo mee eens. Ouders beseffen dat soms echt niet.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:16

In België is het in creche bij baby 's tot 18 maanden 1 op 8 baby's.
Dat is dus ook 1 van de reden waarom ik niet meer wil werken in crèche.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:17

Hier erg tevreden over het kdv van onze dochter, ze gaat er al ruim een jaar heen.
Heeft na de lockdown wel een paar weken moeite gehad met het afscheid maar dat was logisch na een lange periode thuis met mama.
Inmiddels is het regelmatig zo dat ze niet mee naar huis wil.

Enige minpuntje was toen ze net kwam, dan had ze haar fles smorgens nog niet goed op of was op zo’n tijdstip snachts gekomen voor een voeding dat de eerstvolgende fles op het kdv was, dat gaf met 1 juf discussie, duidelijk gemaakt dat ik m’n kind niet vol ga gieten totdat ze alles uitspuugt, en dat ik meer dan zat betaal en dus ook mag verwachten dat ze haar gewoon dr fles geven ook al komt dat wat minder uit, daarna nooit meer een probleem geweest...

Haar lievelingsjuf heeft sinds kort een andere baan, met haar had ze zo’n klik dat we nu privé regelmatig afspreken, juf miste onze dochter enorm, en de muppet vond het fantastisch om haar thuis weer te zien.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:18

dromertje2 schreef:
In België is het in creche bij baby 's tot 18 maanden 1 op 8 baby's.
Dat is dus ook 1 van de reden waarom ik niet meer wil werken in crèche.


Wauw...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:20

Als ik dit hoor heb ik het enorm getroffen op de opvang. Heb liever dat mijn kind naar parfum ruikt dan alleen achter gelaten wordt als hij huild. Als je, je baby veel aandacht geeft is het huilen steeds sneller opgelost spreek ik uit evaring. Juist kinderen die veilig gehecht zijn hebben minder problemen. Ik ben opgeleid hierin gelukkig. Dat maakt mij ook onzeker want ik wil juist alles goed doen.

Laten huilen was 15 jaar geleden al niet het advies. Mocht er zo gepraat worden ben ik ook weg met ons kindje. Hij gaat nu zo goed. Ze vinden hem ook mega zoet, en dan denk ik ja we doe het goed. Vergeleken met andere baby's is hij mega rustig en zoet. Kan heerlijk zo uren voor zich uit staren zonder speentje of met een verhaaltje erbij.

dromertje2
Berichten: 7541
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:22

Dat ligt natuurlijk niet alleen aan het feit dat je het goed doet. Je hebt rustige baby's, drukke baby's die weinig slaap nodig hebben, huilbaby's,....

Anoniem

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:25

Goh dromertje.. Je slaat gelijk mijn droom in duigen :9

Haha dat klopt, had ik erbij kunnen zeggen.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:26

Hier slaapt dochter met periodes slecht op het kdv, soms maar 20min op een dag, tja vervelend maar het is niet anders. Heb een tijd gehad dat ze meteen na het kdv thuis naar bed ging, savonds nog slapend een voeding kreeg en ik haar de dag erop pas weer met open ogen zag...
Hoe ze daarmee om moesten gaan, nou zodat het voor jullie ook haalbaar is en leuk blijft, dan slaapt ze maar niet hoor, en meestal lag ze driekwart van de laatste dag van de week op het kdv te pitten, dan kwam de man met de hamer

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:57

1 kind huilt zich in slaap, 1 kind slaapt in in een draagzak, 1 kind heeft een speen nodig en ga zo maar door.
Elk kind is anders maar ook elke verzorger is anders.
Daarom dus de communicatie! Van beide kanten. Want soms komen de leidsters op een kdv ook achter handige dingen die thuis opgepakt kunnen worden.

De 1 laat een kind 10 minuten huilen (let op, niet overstuur), de ander geeft zn kindje het hele eerste jaar nutrilon 1. Weer een ander doet geen fruithapje maar geeft gelijk een heel stuk fruit.

Wat is goed? Wat is fout?..
Je moet iets zoeken/vinden wat aan sluit of aan kan sluiten bij je opvoedmethode. En daarin van beide kanten flexibel zijn. Want de hele dag 1 op 1 begeleiding krijg je niet op een kdv, er zijn nog meer kindjes.

Anoniem

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 21:59

Ja en dan nog he al heb je je kindje 1 op 1 dan mag je alsnog fouten maken.

Cioccolato

Berichten: 6605
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:00

Ook dat idd!

Solistar

Berichten: 768
Geregistreerd: 31-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:11

dromertje2 schreef:
In België is het in creche bij baby 's tot 18 maanden 1 op 8 baby's.
Dat is dus ook 1 van de reden waarom ik niet meer wil werken in crèche.


Wat veel zeg.. Hier 1 op 3 gelukkig

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:18

Wacht ff hoor... Iedereen die me hier aanvalt. Ik zeg nergens dat ik kinderen hysterisch in bed laat liggen “krijsen”. Als ik zo’n monster was was ik allang mn baan kwijt geweest. Ik geef duidelijk aan dat ik om de zoveel minuten (in mijn geval vaak 2/3 minuten, mits ik even bezig ben) naar de slaapkamer loop en het kind kalmeer. De kinderen huilen vaak met hun ogen al dicht, zijn stil als ik naast ze sta en beginnen weer wat te mopperen zodra ik wegloop. En dit is wel degelijk aangeleerd gedrag: gewend om in de nabijheid van ouders/verzorgers in slaap te vallen (dit heeft echt niet iedere baby namelijk).

Waar ik met dit verhaal eigenlijk op doelde is, het komt dus absoluut voor dat je als ouder kinderen uit de slaapkamer kan horen huilen en dat dit dus op een volle groep niet vreemd is.
Maar maak jullie niet druk. Ik ben altijd open en eerlijk naar de ouders toe en ik vertel precies hoe het slapen is gegaan (en ook het in slaap vallen). Ouders beamen dit altijd. Ik heb nog geen ouder meegemaakt die het er niet mee eens was oid en er is ook nog geen kind van mn groep gehaald om deze reden (sterker nog, ik vertel het al bij de intake, dus ouders zouden zelfs dan al af kunnen haken. Nog nooit meegemaakt). Ik denk daarbij ook dat jullie “huilen” verkeerd interpeteren. Je hebt huilen en huilen. Huilen omdat ze zich niet veilig voelen, honger of pijn hebben, en natuurlijk laat je een kind dan niet liggen: deze kinderen gaan dus voor op mopperende kinderen. Want je hebt ook huilen om het mopperen. Het er niet mee eens zijn. En deze kinderen zullen even moeten wachten.

En over de ratio ga ik geen discussie voeren :') Bij de bokker waarbij er 2/3 baby’s in een groep zitten, betreft het waarschijnlijk een verticale groep. Ik werk op een babygroep met kinderen van 0-2 jaar (24 maanden). Ratio: 1 op 4. 3 van 0 jaar en daar mag ik een kind van 1 jaar bij hebben. Een totaal van 3 leidsters op 12 kinderen. Dit is wettelijk toegestaan.

En oja, draagzakken zijn bij ons niet toegestaan ivm ergonomisch werken.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:28

Wat is een vertikale groep?
Ik denk dat de aantallen vooral per land veel verschillen. Het is bij ons bij babies nooit meer dan 3 of 4 babies per 2 verzorgers. Van 18 maanden tot 4 jaar is het dan 1 op 3 tot hooguit 1 op 4.
Het is wel super duur. Ik woon niet in NL.

Fee_
Berichten: 6458
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-20 22:30

Verticale groep is een groep met kindjes van alle leeftijden. Dus een mix van 0j tot 4j.