Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-20 19:20

Ik heb hulp nodig.

Mijn vriend en ik hebben samen een huis gekocht.
Om het allemaal goed te regelen willen we het een en ander laten vastleggen.
Of met een samenlevingscontract of met een geregistreerd partnerschap.
Is er een onafhankelijk iemand die ons kan helpen deze keuze te maken?

We zijn al bij de notaris geweest maar we vonden die niet onafhankelijk en dwong ons in de richting van het samenlevinscontract. Wij denken omdat hij daaraan verdient.

Onze situatie is:
we wonen beide nog thuis.
Geen kinderen.
Kopen samen een huis.
Mijn vriend legt spaargeld in.
Ik helaas vanwege een afgeloste studieschuld niet.

We willen dingen regelen wat betreft:
Stel dat 1 van ons overlijdt wat gebeurd er met het huis? en dat mijn vriend meer inlegd in het huis dus mochten we onverhoopt uit elkaar gaan dat hij dat gewoon terug krijgt.

Dus is er iemand die ons kan adviseren?

Of wat heb jij gedaan en waarom?


Persevero

Berichten: 2348
Geregistreerd: 17-09-05

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:22

Geregistreerd partnerschap regelt automatisch veer meer dan een samenlevingscontract. Oa bij overlijden enz.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:22

samenlevingscontract kan je tegenwoordig ook bij de hema en de kruidvat blijkbaar 'aanschaffen'
dit vertelde de notaris ons dat wij een huis kochten.

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

ievie

Berichten: 2194
Geregistreerd: 17-03-11
Woonplaats: het Laaaaaaaand van Maas en Waal

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:25

Wij hebben hier ook enorm over getwijfeld, uiteindelijk gekozen voor GP. We hebben ons ook laten adviseren door notaris en kwamen toen ook hier op uit. Met GP is alles goed geregeld. Ook bijv dat je pensioen van je partner krijgt als deze overlijdt, of als je partner in het ziekenhuis ligt dat je dan om info mag vragen.

Yvette81

Berichten: 462
Geregistreerd: 29-08-15

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 19:59

Geregistreerd partnerschap staat voor de wet gelijk aan een huwelijk. Denk daarbij aan erven bij overlijden, automatisch vaderschap bij geboorte kind, partnerpensioen enz.
Met een samenlevingscontract ben je niets van elkaar. Je hebt alleen samen een huis.
Wat willen jullie zelf? Wat ga je nog regelen voor elkaar? Hoe wil je uit elkaar gaan?

Patty14
Berichten: 6631
Geregistreerd: 08-05-05

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:03

Mijn vriend en ik hebben een samenlevingscontract. Voor ons was dit voldoende. We hebben alles duidelijk vast laten leggen bij de notaris.
Maar mochten er ooit kinderen komen dan moet het wel aangepast worden.

Radiostilte
Berichten: 984
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:04

Bij mijn weten komt geregistreerd partnerschap aardig overeen met trouwen. Is het enige verschil dat je met trouwen daadwerkelijk JA moet zeggen en bij geregistreerd partnerschap kan je het afdoen met prima/is goed etc :+ Maar volgens mij komt het qua wetgeving etc overeen met trouwen. En moet je met een samenlevingscontract zelf meer vastleggen etc. Kan je wellicht meer naar je wensen aanpassen maar is ook meer werk. En idd kan de notaris daar mee aan verdienen. Het is tegenwoordig zo met trouwen/geregistreerd partnerschap dat alles wat vooraf aan het trouwen ingebracht wordt door een ieder van die gene blijft. Dus in jullie geval. Je vriend legt geld in dus dat blijft van hem. Maar alles wat na het trouwen/geregistreerd partnerschap wordt ingebracht is van jullie samen dus ook qua aflossen en kopen meubels etc. Alles jullie daar een andere verdeling in willen zien moet je denk ik meer vastleggen.

Sidenote: Ik heb geen rechten etc gestudeerd, alleen enkele lesjes gehad op het hbo dat bij een hele andere studie. Dus of dit allemaal klopt durf ik niet mijn hand voor in het vuur te steken

Ceetje_bokt
Berichten: 5167
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:07

Wij zijn geregistreerd partner omdat wij elkaar als de sodemieter erfgenaam moesten maken ivm kopen van een huis en we wilden niet trouwen. Dit was voor ons de makkelijkste en goedkoopste manier om dat voor elkaar te krijgen. Ik denk dat je nu niet meer automatisch in gemeenschap van goederen geregistreerd bent, maar dat weet ik niet zeker.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:07

Jessy_luna schreef:
We zijn al bij de notaris geweest maar we vonden die niet onafhankelijk en dwong ons in de richting van het samenlevinscontract. Wij denken omdat hij daaraan verdient.

Onze situatie is:
we wonen beide nog thuis.
Geen kinderen.
Kopen samen een huis.
Mijn vriend legt spaargeld in.
Ik helaas vanwege een afgeloste studieschuld niet.

Wij hebben ons uitgebreid laten informeren en in vrijwel dezelfde situatie als die jij beschrijft gekozen voor samenlevingscontract en testamenten. Alles daarin geregeld zonder de extra consequenties die er aan GP zitten. Ik vind het advies van de notaris dan ook niet zo gek.

koeien op de weg...

dierenfan
Berichten: 9605
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:09

Wij hebben samenlevingscontract genomen maar met extra, hoe noem je dat, clausule, testament ?? Erbij ivm mogelijk overlijden van 1 of beiden en wat er dan moet gebeuren

DPTomboy

Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:37

Wij moeten het ook nog regelen en zijn er ook nog niet uit.

Belangrijke verschillen zijn voor ons:
- geregistreerd partnerschap zorgt dat je automatisch van elkaar erft, bij een samenlevingscontract moet er een testament bij.
- alles wat je na je geregistreerd partnerschap koopt valt in de gemeenschap van goederen, tenzij je het anders regelt in huwelijkse voorwaarden maar dan moet je alsnog naar de notaris. Gemeenschap van goederen kan nooit ontstaan bij een samenlevingscontract, dan moet je werken met gemeenschap van inkomen of iets dergelijks.
- bij geregistreerd partnerschap hoort een alimentatieverplichting, hier kom je niet onderuit tenzij de ontvanger hiervan afziet. Bij een samenlevingscontract is hiervan geen sprake.
- bij een geregistreerd partnerschap is het kind automatisch ook van de man, bij een samenlevingscontract moet de man het kind erkennen.
- Een basis geregistreerd partnerschap is veel goedkoper dan een samenlevingscontract en testament. Daarnaast wordt het geregistreerd partnerschap door veel werkgevers erkend en krijg je hiervoor een vrije dag en soms zelfs een gratificatie.

Wij zijn er zelf ook nog niet uit, maar dit waren de belangrijkste punten volgens de notaris.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 20:46

Ik weet niet of je trouwplannen hebt maar dat was voor ons de doorslaggevende reden om voor een samenlevingscontract te gaan. Als je een GP hebt heb je niet meer het moment van het tekenen op je huwelijk. Dan zal je alleen de kerkelijke ceremonie en het feest hoeven te doen. Nu kan je natuurlijk wel een nep iets in touw zetten maar dat vond ik niet waardig genoeg. Wij zijn niet gelovig dus dan bleef echt alleen het feest over :+

xlisza

Berichten: 2412
Geregistreerd: 05-04-09

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:01

Als je woning op beide namen staat is vaak een samenlevingscontract voldoende.
Een geregistreerd partnerschap is eigenlijk hetzelfde als trouwen (dezelfde rechten en plichten), dus vaak is een samenlevingscontract voor mensen fijner, ook als je in de toekomst ooit nog wilt trouwen met elkaar.
Daarnaast kan een notaris ook verdienen, zoals je het zegt, aan een geregistreerd partnerschap. Je kunt namelijk altijd partnerschapsvoorwaarden laten opstellen, om elkaar te beschermen tegen schuldeisers oid...

Ik zou zeggen in jullie situatie: ga voor een samenlevingscontract en regel daarin een vergoedingsrecht ten opzichte van de meer inbreng (of een losse onderhandse schuldbekentenis) dat kan ook. Zeker als je nu nog thuis woont en voor het eerst gaat samenwonen.

(werk als jurist bij een notaris en voer dagelijks besprekingen met mensen omtrent dit soort zaken). Wil je meer info, pb even!

Natuurlijke ondersteuning en lowtox verzorgingsproducten?Neem gauw een kijkje op mijn Instagram: https://instagram.com/lisa.vinus.essentials
O., E. & A.<3 <3

marleen_88

Berichten: 14045
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-20 21:05

Wij zijn voor een samenlevingscontract gegaan. Hierin hebben we alles laten vastleggen. Een huis kopen kostte al een klap geld, dus de kosten van dat contract konden er ook nog wel bij. :')

Doe wel en zie niet om

Eleionomae

Berichten: 19598
Geregistreerd: 08-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:43

dierenfan schreef:
Wij hebben samenlevingscontract genomen maar met extra, hoe noem je dat, clausule, testament ?? Erbij ivm mogelijk overlijden van 1 of beiden en wat er dan moet gebeuren

Dit hadden wij ook. Wij hebben hiervoor gekozen omdat we wisten dat we een jaar later gingen trouwen. Dan is het een beetje dubbel om dan eerst nog een geregistreerd partnerschap aan te gaan.

♥ Lieve Jos wat missen wij jou.. 07-04-2017 ♥

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 10:46

een GP wordt niet overal in het buitenland erkend, dat kan voor problemen zorgen.

lovelyfiefy

Berichten: 5091
Geregistreerd: 03-10-11
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:34

DPTomboy schreef:
Wij moeten het ook nog regelen en zijn er ook nog niet uit.

Belangrijke verschillen zijn voor ons:
- geregistreerd partnerschap zorgt dat je automatisch van elkaar erft, bij een samenlevingscontract moet er een testament bij.
- alles wat je na je geregistreerd partnerschap koopt valt in de gemeenschap van goederen, tenzij je het anders regelt in huwelijkse voorwaarden maar dan moet je alsnog naar de notaris. Gemeenschap van goederen kan nooit ontstaan bij een samenlevingscontract, dan moet je werken met gemeenschap van inkomen of iets dergelijks.
- bij geregistreerd partnerschap hoort een alimentatieverplichting, hier kom je niet onderuit tenzij de ontvanger hiervan afziet. Bij een samenlevingscontract is hiervan geen sprake.
- bij een geregistreerd partnerschap is het kind automatisch ook van de man, bij een samenlevingscontract moet de man het kind erkennen.
- Een basis geregistreerd partnerschap is veel goedkoper dan een samenlevingscontract en testament. Daarnaast wordt het geregistreerd partnerschap door veel werkgevers erkend en krijg je hiervoor een vrije dag en soms zelfs een gratificatie.

Wij zijn er zelf ook nog niet uit, maar dit waren de belangrijkste punten volgens de notaris.


dit zijn wel hele fijne dingen om te weten.
wij zijn er ook nog niet over uit wat wij willen dus dit is zeker wel fijn

Sabrina Fotografie
Ook op instagram: SabrinaFotografie92 & waylonhaflinger & paardponymaatje

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:43

Zelf heb ik er geen mega verstand van, maar wel ervaring mee helaas.
Wij hadden bij aankoop van ons huis enkel een samenlevingscontract, wij dachten dat dat voldoende was.
Helaas is mijn vriend 1,5 jaar geleden overleden en hoewel ik het huis mag houden ben ik geen erfgenaam voor aspecten als rekeningen & verzekeringszaken etc.

Mijn advies zou nu dus zijn samenlevingscontract met testament of geregistreerd partnerschap. En denk heel goed na wat je er allemaal in laat zetten.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:53

Heftig Josien….zo jong.... sterkte!

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:54

marleen_88 schreef:
Wij zijn voor een samenlevingscontract gegaan. Hierin hebben we alles laten vastleggen. Een huis kopen kostte al een klap geld, dus de kosten van dat contract konden er ook nog wel bij. :')


Hebben jullie dan voor het erven en overlijden wel een testament afgesloten? Want anders erft niet je partner maar je bloedverwanten.

TS, wij hebben gekozen voor een samenlevingscontract en testament.
Wij hadden mbt tot het huis en het erven best een aantal eisen qua verdeling. Die hebben we dus zowel in het samenlevingscontract (mochten we uit elkaar gaan) als in het erven (mocht 1 van ons of beide overlijden) geregeld.
Hebben geen 'standaard' contractje dus was alleen geregistreerd partnerschap sowieso niet voldoende voor ons.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

Tiggs

Berichten: 7522
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:37

Notaris hoort onafhankelijk te zijn en heeft echt geen reden om je richting samenlevingscontract te duwen?

Bij beide vormen kan je hetzelfde bereiken, al dan niet met partnerschapsvoorwaarden en/of testamenten. Het is dus vooral een gevoelskwestie. Mijn advies: zoek een betere notaris.

Edit: ok, twee verschillen. Bij een gp kun je niet vooraf afzien van partneralimentatie en een gp is iets lastiger te ontbinden.

Welkom in het Dunning-Krugerpark!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:26

xlisza schreef:
Als je woning op beide namen staat is vaak een samenlevingscontract voldoende.
Een geregistreerd partnerschap is eigenlijk hetzelfde als trouwen (dezelfde rechten en plichten), dus vaak is een samenlevingscontract voor mensen fijner, ook als je in de toekomst ooit nog wilt trouwen met elkaar.
Daarnaast kan een notaris ook verdienen, zoals je het zegt, aan een geregistreerd partnerschap. Je kunt namelijk altijd partnerschapsvoorwaarden laten opstellen, om elkaar te beschermen tegen schuldeisers oid...

Ik zou zeggen in jullie situatie: ga voor een samenlevingscontract en regel daarin een vergoedingsrecht ten opzichte van de meer inbreng (of een losse onderhandse schuldbekentenis) dat kan ook. Zeker als je nu nog thuis woont en voor het eerst gaat samenwonen.

(werk als jurist bij een notaris en voer dagelijks besprekingen met mensen omtrent dit soort zaken). Wil je meer info, pb even!

Was of is er ook geen belastingtechnisch verschil bij erven, wanneer één van de partners overlijdt?
(Er vanuit gaande dat er een testament is. ;) )


Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:29

Delphi2 schreef:
een GP wordt niet overal in het buitenland erkend, dat kan voor problemen zorgen.

Wat voor problemen kun je krijgen als men in het buitenland denkt (vindt) dat je niet getrouwd bent?


Jessy_luna
Berichten: 294
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-20 19:39

Bedankt voor alle reacties tot nu toe! Ik ga ze nog rustig even lezen. Er komt best veel op ons af deze tijd. Veel regelen.

Qua notaris zitten we niet verkeerd denk ik al vond ik het wel lastig m te volgen. Ik ben niet laaggeschoold maar vond het erg moeilijk de vaktermen te begrijpen..

Marie111
Berichten: 4666
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Samenlevingscontract of geregistreerd partnerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:20

Vraagje - hoeveel geld wil je eraan besteden om de dingen te regelen?

Want ik denk dat een samenlevingscontract bij de notaris met eventueel later nog dingen te regelen voor eventuele kinderen (erkennen e.d.) wel eens veel duurder kan zijn dan een geregistreerd partnerschap bij de gemeente (kan vaak op bepaalde tijdstippen gratis).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aeva, AhrefsBot, BETUWE, Chantalla, Charlottemv, DDD3, Dennenboom, Inney, Kabayo, Lalladidoo, Leukertje, maaikemuis, mvdende, MyrtheJ, Remembrance, Roosch, Selina, Stybba, Swift, Theseus en 180 bezoekers