Thuiswerken frustraties

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 13:36

Ik ben vast niet de enige die het gewoon echt niet lijkt te kunnen. Ik word helemaal gek van mezelf! Vreselijk vind ik dit.

Ik heb inmiddels zo ongeveer alles geprobeerd om productief te zijn, maar het lukt gewoon niet. Ik zit maar naar een volle mailbox te staren en er gebeurd niks.

Ik heb een aparte ruimte ingericht als kantoor. Heb geen afleidingen, en alle verleidingen weg. Maar de focus is er niet. Ik ren achter de feiten aan omdat het gewoon niet wil.

Ik had gehoopt dat het gewoon gewenning zou zijn, maar het is nu toch al een maand en nog altijd hetzelfde probleem.

Ik wil naar kantoor! Daar kan ik me focussen en wel een productieve medewerker zijn. Aargh! {:)-:(

Ik ben vast niet de enige, dus misschien kunnen we mekaar via dit topic een beetje proberen te motiveren?

cijsalover
Berichten: 3368
Geregistreerd: 03-01-05

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:38

Weet je ook waarom het niet lukt en waarom je je er niet toe kunt zetten?
In het begin lukt het bij mij ook echt niet, totdat ik een apart kantoor in huis had gecreëerd. Maar dat heb je al gedaan zie ik.

Hawkeye

Berichten: 1227
Geregistreerd: 24-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:39

Idem met mijn schoolwerk... Het is een ramp

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:42

Ik vind het thuiswerken juist heerlijk en voel me productiever nu er niet steeds mensen met vragen aan mijn bureau staan :P

Maar ik heb wel andere frustraties hoor. Niet even snel kunnen overleggen over iets kleins. De gezelligheid van mijn collega's om me heen. En het feit dat ik in mijn hoofd veel meer met mijn werk bezig ben, omdat ik het lastiger kan loslaten nu mijn werk ook thuis plaatsvindt en ik er ook altijd toegang toe heb.

Mettee

Berichten: 3093
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Deventer

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:45

Ik ben ook heel productief haha! Werk lekker rustig mijn mails af. Inderdaad het niet snel kunnen overleggen is balen maar kan iedereen altijd bereiken. Had aan het begin wel dat ik dacht pffff maar nu na een aantal weken zit ik op zich lekker in m'n ritme!

Lolacabana

Berichten: 3357
Geregistreerd: 05-08-09
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:45


Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:47

Waarom kan je je op kantoor wel focussen? :) Wat is daar anders dan thuis? Veel dingen uiteraard maar het kan lonen om het eens op te schrijven en weer op iets nieuws te komen dat je thuis misschien kan aanpassen. Het is trouwens ook niet erg om van thuis iets minder productief te zijn, elke werkgever zou dat moeten begrijpen.

Voor mij valt het reuze mee trouwens. Ik had verwacht dat ik het na een week beu zou zijn maar gelukkig is dat niet zo. Neemt niet weg dat ik liever op kantoor zou zitten en zou babbelen met collega's.

singa

Berichten: 739
Geregistreerd: 12-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:49

Ik sluit aan.

Kinderen en thuiswerken, het is gewoon pure waanzin. Vandaag is het zowat de moeilijkste dag van allemaal. Toen de jongste daarnet een luier had waarbij de str*nt mooi verdeeld zat tussen schouderbladen en enkels, heb ik even gedacht om de luier samen met het kind in de vuilnisbak te gooien. Echt, ik heb het gehad.

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4693
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:52

Ik zit aan de eettafel, met mijn privé laptop.
En dat werkt ook niet altijd even handig.

Op mijn privelaptop kan ik bij mijn mail en mijn "mijn documenten" maar niet op de schrijf waar alles echt op staat en ook niet in een aantal bedrijfsprogramma's.
Ik kan wel in het programma waar ik het meeste van mijn werk in doe, want dat is een website.

Verder heb ik regelmatig tekeningen pakketten die ik moet inzien en dan is het niet handig om geen ruimte te hebben om een A1 of A2 tekening even neer te leggen.

Op mijn werk heb ik een groot hoekbureau en nu maar een ruimte van 1x 0,5m
Dus zit ik met een boek met tekeningen op schoot te balanceren in de hoop dat de kat zich er niet mee gaat bemoeien.

Volgende week krijg ik mijn werklaptop, dan kan ik makkelijker bij alles wat ik nodig heb om mijn werk te doen. Hoef ik niet iedere keer meer mijn collega te appen, mailen, bellen of ze even een bestandje op kan sturen of even de facturen op wil zoeken.

ook ben ik mijn oude studeerkamer aan het opruimen. (zeg maar gerust uitmesten :+ )
Want dan kan ik daar misschien achter mijn bureau zitten om te werken.
Daar heb ik een bureaustoel en bureau met side table. Dus net wat meer ruimte.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:55

In het begin zat ik naast kind aan de keukentafel, hij aan zijn huiswerk en ik aan mijn werk. Daar werd ik echt gek van, elke 3 minuten was er een vraag of lastige kwestie. Dan kom je echt nergens toe... Nu zit ik apart op en kamertje en wordt kind bezig gehouden door de man des huizes, dan redt ik me eigenlijk best heel goed!

Kaplaars

Berichten: 1542
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:56

Ik zet een stipje! Misschien komen er nog meer tips!
Ik zit ook liever op mijn werk en dan thuis niks of zo min mogelijk. Het voordeel is wel dat ik nu tussen het werken door even de paarden kan aaien of buiten kan zetten.

Moirin

Berichten: 1368
Geregistreerd: 05-11-06
Woonplaats: Middelburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:59

Lolacabana schreef:
Ik gebruik de pomodoro techniek, anders komt er hier ook niks van terecht :+

Hier staat het wel fijn uitgelegd:
https://leventje.nl/pomodoro-techniek/


Dit is een fijne ja! Constant geconcentreerd blijven is geen doen.

Mri

Berichten: 15306
Geregistreerd: 01-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 13:59

Ik vind het juist heerlijk! in plaats van allemaal telefoontjes en vragen tussendoor heb ik er maar een handvol per dag.
Mailboxen kan ik eindelijk goed bijhouden. En moet ik even focussen om iets af te maken, dan klik ik mn mail gewoon even weg. zo goed als alle stoorzenders zijn dan weg!

Juist door het thuiswerken heb ik overdag tijd om tussendoor kleine dingetje in huis te doen

Anoniem

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:03

Ik heb nu thuis een kantoortje ingericht omdat ik er niet productiever van werd om in de woonkamer te werken, maar ik mis HEEL erg een creatieve omgeving. Mijn werkplek is normaal heel rumoerig, er is constant overleg en je kan altijd even een collega aanschieten om te sparren. Dat mis ik nu enorm.

Autumnn

Berichten: 8029
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:08

Ik had er voornamelijk de eerste twee weken “moeite mee”, vinden naar een ritme, balans houden. Maar uiteindelijk vind ik het erg fijn! Lekker rustig, geen lastige collega’s maar gewoon door kunnen werken. Tussendoor even de was doen.. alleen als ik eenmaal in het zonnetje zit is het wel weer lastig om “terug” te gaan. Dan bel ik vaak een collega zodat hij me weer in het werkritme gooit :)

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:22

Ik heb het de andere kant op...als ik het druk heb dan vergeet ik om af en toe pauze te houden of naar het toilet te gaan. Even wat drinken. Ik ga maar door en heb totaal geen structuur ingebouwd om rustmomenten te pakken. Heb het idee dat ik continu bereikbaar en aan het werk moet zijn en dat zorgt voor een opgejaagd gevoel (met hyperventilatie als gevolg) dat ik op kantoor niet heb. Dan maak ik af en toe een praatje, haal wat koffie, loop even naar die andere afdeling etcetera.

Gelukkig heb ik het de laatste dagen erg rustig, maar vanaf volgende week krijg ik het weer druk.

Toevoeging: wat mij ook frustreert door continu thuis te zijn is dat ik de hele dag door zie wat er nog gedaan moet worden in het huishouden (stofzuigen, dweilen, de was). Ik kijk er de hele tijd tegenaan of kom het onderweg tegen. Heel anders dan 's avonds thuis komen en denken :dat doe ik op mijn vrije dag.

Rodevlinder

Berichten: 2264
Geregistreerd: 16-02-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:28

Hier ook totaal niet productief thuis, nouja opzich wel als de kinderen weg zijn of de oppas zit met ze beneden en ik mezelf boven opsluit.
Maar heb ook nog wel eens de neiging om was te gaan vouwen thuis, dus ben liever op kantoor.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 14:28

Katyatje schreef:
Waarom kan je je op kantoor wel focussen? :) Wat is daar anders dan thuis? Veel dingen uiteraard maar het kan lonen om het eens op te schrijven en weer op iets nieuws te komen dat je thuis misschien kan aanpassen. Het is trouwens ook niet erg om van thuis iets minder productief te zijn, elke werkgever zou dat moeten begrijpen.

Voor mij valt het reuze mee trouwens. Ik had verwacht dat ik het na een week beu zou zijn maar gelukkig is dat niet zo. Neemt niet weg dat ik liever op kantoor zou zitten en zou babbelen met collega's.


Ik kan er mijn vinger niet helemaal op leggen. Misschien juist de afleiding. Een grapje tussendoor met collega's, even uit het raam staren naar fabriek (Ik vind fabrieken zo mooi om te zien :') ).

Het is misschien ook wel een beetje de eenzaamheid. Ik maak wel dagelijkse praatjes online maar ben verder helemaal alleen in een stad en land waar ik buiten mijn collega's om eigenlijk nog niemand ken.

Fijn om te horen dat ik niet de enige ben! Ik ga eens kijken naar die Pomodoro techniek.

Jenkins

Berichten: 3558
Geregistreerd: 27-02-07
Woonplaats: Koedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:29

singa schreef:
Ik sluit aan.

Kinderen en thuiswerken, het is gewoon pure waanzin. Vandaag is het zowat de moeilijkste dag van allemaal. Toen de jongste daarnet een luier had waarbij de str*nt mooi verdeeld zat tussen schouderbladen en enkels, heb ik even gedacht om de luier samen met het kind in de vuilnisbak te gooien. Echt, ik heb het gehad.


Precies dit ja _O-
Met kind van 3 en een van 1 is thuis werken echt niet te doen..
Overdag probeer ik zoveel mogelijk te doen, maar dat komt niet af met het gevolg dat ik als kids op bed liggen weer verder met werken ga.
Maar wanneer krijg ik dan tijd om te ontspannen :')

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:29

Ik ben ook juist veel productiever.
Wat voor mij helpt is het volgende:
- starten op de tijd dat ik altijd begin (in mijn geval tussen 7.30u en 8.00u).
- Takenlijstje voor de dag maken voor ik begin.
- elke ochtend hebben we een teamvergadering via Teams om 9.00u. Dan kun je iedereen even zien, bijpraten zowel privé of over werk, net waar behoefte aan is.
- Dan ga ik met mijn takenlijst aan de slag, eerst een prioritering (mail eerst afwikkelen dan verder, door de mail kan de takenlijst nog groeien voor die dag en anders op de takenlijst van de week)
- Ik plan tussen 10.30u en 11.00 even een pauze van een kwartier en tussen 12.00 en 12.30u een lunchpauze van een half uur.
- niet vasthouden aan per sé 8 uur werken per dag, maar aan die takenlijst. Dus werken met targets. Ik doe meer in minder tijd thuis, dus ik haal de 8 uur ook niet altijd. En waar ik over de 8 uur kom en normaal denk: 'doe ik morgen wel', maak ik het nu gewoon af.
- op vrijdag heb ik werkoverleg met mijn leidinggevende, dan spreken we de afgelopen week door en kijken we wat er de volgende week op de agenda staat.
- na dit overleg maak ik een takenlijst voor de week erna, zodat ik daar maandagochtend weer een lijstje voor de dag uit kan halen. De takenlijst voor de week groeit in de loop van de week wel na mail en belverkeer, maar dat blijft altijd de basis voor de daglijst.

Kortom: structuur, ritme, planning en discipline. Dat werkt voor mij heel goed.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:29

Cubone schreef:
Heb geen afleidingen, en alle verleidingen weg.


Behalve Bokt? :+ Misschien jezelf een ban geven? :P

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:30

Herkenbaar. Ik heb blijkbaar echt die overgang van thuis naar werk nodig, waarna ik op werk in overdrive ga en 's middags de deur achter me dicht trek en mijn werk op mijn werk laat. Ik mis het rumoer, de informele overlegjes, het even sparren, de gesprekken bij de koffieautomaat. Ik blijk veel socialer dan ik ooit gedacht heb :')

Een wandelingetje voordat ik aan de slag ga en het elimineren van afleiding helpt niet. En videobellen is voor mij geen alternatief voor een face to face gesprek.

Dat er hier ook nog een kleine rondloopt helpt niet, maar daar mijn partner en ik allebei thuis moeten werken, kunnen we de zorgtaak verdelen en hebben we beiden dagelijks een dagdeel om te werken. Dat is dus geen excuus.

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 14:32

Cayenne schreef:
Cubone schreef:
Heb geen afleidingen, en alle verleidingen weg.


Behalve Bokt? :+ Misschien jezelf een ban geven? :P

Bokt is nu juist mijn kletspraatje tussendoor dat ik anders met collega's heb. Even bijlezen/-praten over actueel nieuws, gebeurtenissen van de dag ervoor, soms persoonlijk, soms niet. Dus bokkers zijn de compensatie voor de afwezigheid van mijn collega's :+

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-20 20:58

Cayenne schreef:
Behalve Bokt? :+ Misschien jezelf een ban geven? :P


Ben Bokt speciaal gaan opzoeken omdat ik zo stom tegen mn scherm aan stond te staren :')

Gebruik Bokt misschien 15 minuten per dag :D

Het is me trouwens ook opgevallen dat eten ook een dingetje is.. Ik ben nu mijn ontbijt aan het maken. Ik sta netjes tussen 6.30 en 7 op, begin uiterlijk 8 uur met werken maar ritme verder is ver te zoeken.

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Thuiswerken frustraties

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-20 21:10

Ik merk dat mijn concentratie ver te zoeken is als ik helemaal alleen ben.
Noem het gek, maar eigelijk werk ik alleen goed als het niet te stil om me heen is.

Dus nu verplaats ik minn bureau zo wat naar de eettafel of waar er maar mensen zijn. Maar ik geef toe, even efficient als op het werk is het niet.