Gedoe met buren over geluid

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 20:59

Sinds begin december woon ik samen met mijn vriend in een portiekwoning. Wij studeren beiden nog en zijn overdag vaak weg en over het algemeen vrij “rustige” studenten (geen feestbeesten, studentenvereniging etc). We hebben bewust voor een woning iets buiten de stad gekozen. Ik heb hiervoor ook in een middelste portiekwoning in een studentenbuurt gewoond en heb hier ook regelmatig geluidsoverlast gehad. Hier heb ik me verder eigenlijk nooit druk om gemaakt en vond het vrij normaal.
Een paar weken nadat wij hier zijn gaan wonen kwam de onderbuurman op een vrij botte manier aankondigen dat hij last heeft van de deuren die wij dicht doen en dat hij mijn vriend (vrij grote en brede man) de hele tijd door het huis hoort lopen. Wij hebben een peperdure geluiddempende ondervloer en stille apparaten gekocht. Ook lopen zowel wij als onze gasten altijd op sokken door het huis. Hierin hebben wij dus gedaan wat we kunnen en kunnen we ook niet zoveel in veranderen. De deuren hebben we ontzettend rekening mee gehouden en ik ben later weer bij hem op bezoek geweest om te peilen of deze irritatie inmiddels wat verminderd was. Hij gaf aan geen last meer van ons te hebben en bood zijn excuses aan dat hij zo bot over kwam. Afijn.
In de afgelopen maanden dat we hier wonen hebben we 3 keer een paar (hooguit 3) vrienden ‘s avonds over de vloer gehad. We zitten dan aan tafel met een muziekje en een drankje bord- en kaartspellen te doen. Het meest laat wat wij het hiermee hebben gemaakt is 1u ‘s nachts. Dit was elke keer in het weekend, behalve gisteren.
Gisteravond (maandag) hadden wij twee vrienden uitgenodigd om onze nieuwe woning te bewonderen en dus aan tafel spelletjes te doen. Rond 00:15 waren we al aan het afronden waarna de deurbel ging. De buurman stond met een rood hoofd voor de deur en begon te schreeuwen dat het nu klaar was, anders belde hij 112. Ik schrok hier natuurlijk ontzettend van en heb gelijk mijn excuses aangeboden. Het is een maandag, wij hebben vakantie maar wij hebben er niet goed bij nagedacht dat de rest van de portiek werkende zijn en dus geen vakantie hebben. De buurman vertelde dat hij de wooncorporatie ook al had ingelicht over dat wij telkens overlast veroorzaken. Ik gaf aan dat ik het heel vervelend vond om te horen dat hij de wooncorporatie al had geïnformeerd en de volgende stap al 112 zou zijn. De irritaties waren blijkbaar al zo hoog opgelopen. Ik had liever gewild dat hij aan had gebeld op het moment dat wij daadwerkelijk overlast veroorzaken. Ik had gedacht dat hij wel doorhad dat wij best bereid zijn ons aan te passen gezien onze omgang met de vorige keer dat hij aangaf last van ons te hebben. Wij waren onbewust en onbekwaam over de mate waarin deze buurman last van ons had. Ik heb gevraagd wat de overlast precies was, en hij gaf aan dat het de deuren zijn die telkens open en dicht gaan (dus naar toilet, balkon ivm roken etc.) en de wc die wordt doorgespoeld.
Vanmiddag heb ik aan de buurman naast ons gevraagd of hij ook last van ons heeft gehad. Hij gaf aan ons ook regelmatig te horen, maar niet in zo’n grote mate dat dit hem stoort.

De voorgaande bewoner van deze woning heeft deze woning voor andere doeleinden gebruikt en woonde hier dus niet. Hierdoor heeft de onderbuurman natuurlijk nooit geluid gehoord. De buurman naast ons vertelde dat er een aantal jaar geleden een andere groep studenten in de portiek gewoond heeft welke regelmatig feestjes tot in de ochtend gaven. Wellicht zit dit dus in de onderbuurman zijn allergie en is hij er bang voor dat weer hetzelfde bij ons gebeurd.

Ik vind dit een ontzettend vervelende situatie en lig er echt wakker van. Ik ga morgen de onderbuurman op de koffie uitnodigen om duidelijke afspraken en consessies te maken. Wij zijn zeker bereid om consessies te maken, maar ik ben bang dat de buurman dit niet is. Ik vind het een meer dan redelijke afspraak dat het doordeweeks na 22:00u stil is, maar ik vind ook dat wij best eens op een vrijdag- of zaterdagavond hier 2-3 vrienden over de vloer mogen hebben tot hooguit 1:00u.

Zijn er mensen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt? Hoe zouden jullie hier in staan/hiermee omgaan?

Groetjes Eline

Sanet

Berichten: 7938
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:07

Het doorspoelen van de wc? Hoe had de beste man dan bedacht dat dat zou gaan? Niet doorspoelen?

Goof

Berichten: 28770
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:07

Je kan in je deurposten tochtstrips plakken waardoor ze meteen zacht sluiten, dat scheelt al iets.
Vervelend wel. Het klinkt alsof het de gewone leefgeluiden zijn. Hoop dat je eruit komt met de buurman.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:10

Ik snap helemaal dat je hier een rotgevoel over hebt, maar volgens mij ben je heel redelijk. In zulke woningen hoor je elkaar gewoon en daar moet de buurman voor een deel ook mee dealen. Het is niet alsof jullie muziek hard aan staat en je loopt te stampen, de WC doortrekken kan je toch niet níet doen :+ Laat je dus niet te erg op de kast jagen.

Qua oplossingen;
-Misschien helpt het hem als je een paar dagen voor een feestje even een briefje door de bus doet dat je een feestje hebt en dat het misschien meer herrie is dan normaal maar dat het om 01:00 ook stil zal worden? Dan kan hij beter inschatten waar hij aan toe is en dat geeft wellicht rust.
-Heb je zelf al contact gehad met de woningbouw? Als je buurman contact met hen heeft kan het slim zijn zelf ook even te bellen, bijvoorbeeld over wat de regels zijn qua geluid (tot hoe laat bijvoorbeeld). Nuttig om die informatie te hebben voor een gesprek met de buurman én je toont je goede wil/redelijkheid bij de woningbouw.
-Kan je iets van strips op de deuren maken die geluid dempen?

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:19

Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik de buurman zou uitnodigen. Denk echt niet dat je daar iets mee opschiet. Iemand die al klaagt over het doorspoelen van de wc en lopen op sokken ga je simpelweg niet tevreden stellen in een gehorig flatgebouw.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 21:26

Vanillia schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik de buurman zou uitnodigen. Denk echt niet dat je daar iets mee opschiet. Iemand die al klaagt over het doorspoelen van de wc en lopen op sokken ga je simpelweg niet tevreden stellen in een gehorig flatgebouw.

Ik wil heel graag dat we duidelijke afspraken kunnen maken. We hebben nu beiden totaal andere grenzen en ik wil graag bereiken om deze enigszins gelijk te stellen. Ik ben jongerenwerker in deze wijk en sta dus ook regelmatig in contact met de wijkagent. Ik heb er echt geen zin in dat deze straks bij mij voor de deur staat om verhaal te halen.

Sanet schreef:
Het doorspoelen van de wc? Hoe had de beste man dan bedacht dat dat zou gaan? Niet doorspoelen?

Ja, ik vind het ook een beetje smerig om ‘s nachts de wc niet meer door te spoelen >;)

Goof schreef:
Je kan in je deurposten tochtstrips plakken waardoor ze meteen zacht sluiten, dat scheelt al iets.
Vervelend wel. Het klinkt alsof het de gewone leefgeluiden zijn. Hoop dat je eruit komt met de buurman.

Dat is inderdaad nog wel iets om naar te kijken! Dat wil alleen niet voor de deuren binnenshuis. Wel voor de balkondeuren.

Blijheid schreef:
Ik snap helemaal dat je hier een rotgevoel over hebt, maar volgens mij ben je heel redelijk. In zulke woningen hoor je elkaar gewoon en daar moet de buurman voor een deel ook mee dealen. Het is niet alsof jullie muziek hard aan staat en je loopt te stampen, de WC doortrekken kan je toch niet níet doen :+ Laat je dus niet te erg op de kast jagen.

Qua oplossingen;
-Misschien helpt het hem als je een paar dagen voor een feestje even een briefje door de bus doet dat je een feestje hebt en dat het misschien meer herrie is dan normaal maar dat het om 01:00 ook stil zal worden? Dan kan hij beter inschatten waar hij aan toe is en dat geeft wellicht rust.
-Heb je zelf al contact gehad met de woningbouw? Als je buurman contact met hen heeft kan het slim zijn zelf ook even te bellen, bijvoorbeeld over wat de regels zijn qua geluid (tot hoe laat bijvoorbeeld). Nuttig om die informatie te hebben voor een gesprek met de buurman én je toont je goede wil/redelijkheid bij de woningbouw.
-Kan je iets van strips op de deuren maken die geluid dempen?


We hebben wel muziek aan, maar niet harder dan wanneer wij de tv ‘s avonds aan hebben (huiskamergeluid) en deze muziek hoor je op de gang met de deur dicht ook al niet meer. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre het naar onderen klinkt maar ik kan me bijna niet voorstellen dat hij dat hoort. Strips gaan we inderdaad naar kijken. De woningbouw is een goede. Hier hebben wij ook al aan gedacht.

Ik ben in dit soort situaties al snel te toegeeflijk. Gelukkig is mijn vriend het tegenovergestelde dus komt er een mooi gemiddelde uit :Y). Ik ben erg bang dat ik hier straks niet meer fijn woon. Ik loop de hele dag voorzichtig en elke keer als ik een deur dicht doe of de wc doorspoel schiet het door mijn hoofd. Ik durf bijna niet meer de blender aan te doen.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:27

Blijheid schreef:
Ik snap helemaal dat je hier een rotgevoel over hebt, maar volgens mij ben je heel redelijk. In zulke woningen hoor je elkaar gewoon en daar moet de buurman voor een deel ook mee dealen. Het is niet alsof jullie muziek hard aan staat en je loopt te stampen, de WC doortrekken kan je toch niet níet doen :+ Laat je dus niet te erg op de kast jagen.

Qua oplossingen;
-Misschien helpt het hem als je een paar dagen voor een feestje even een briefje door de bus doet dat je een feestje hebt en dat het misschien meer herrie is dan normaal maar dat het om 01:00 ook stil zal worden? Dan kan hij beter inschatten waar hij aan toe is en dat geeft wellicht rust.
-Heb je zelf al contact gehad met de woningbouw? Als je buurman contact met hen heeft kan het slim zijn zelf ook even te bellen, bijvoorbeeld over wat de regels zijn qua geluid (tot hoe laat bijvoorbeeld). Nuttig om die informatie te hebben voor een gesprek met de buurman én je toont je goede wil/redelijkheid bij de woningbouw.
-Kan je iets van strips op de deuren maken die geluid dempen?


Tsja, al is twee mensen over de vloer niet echt een feestje. Heel vervelend. Ik ben bang dat hij niet snel tevreden zal zijn. Ik woon ook in een flat. Wij hebben ook regels om geen herrie meer te maken na een bepaalde tijd, maar daar vallen mi spelletjes spelen of zachte muziek niet onder.

marjo1996
Berichten: 827
Geregistreerd: 06-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:28

Vervelend TS, ik vind jullie erg redelijk ondanks de hele situatie. Het klinkt als gewone leefgeluiden waar je niet zoveel aan kunt doen. Ik heb ook wel eens mijn bovenbuurman horen overgeven midden in de nacht. Niet leuk om te horen, maar hij kan het moeilijk ophouden natuurlijk. Ook hun dwarsfluit geluiden kunnen we elke avond meegenieten, maar dan zetten we de tv wat harder en probleem weer opgelost. Zo is het nou eenmaal, als je bang bent voor geluid moet je een andere woning zoeken of 24/7 oordopjes gaan dragen. Het is zo erg als dat je het zelf maakt en zolang het gewoon normale leefgeluiden zijn moeten mensen niet zo zeuren.

Ik zou zoals hierboven genoemd inderdaad even met de woningbouw contact opnemen. Misschien valt er wat af te spreken, je kan het altijd proberen. Eventueel zou je in zijn woning kunnen luisteren naar de geluiden (laat je vriend bijvoorbeeld even heen en weer lopen en de deuren open en dicht doen). Ik denk dat je daarmee laat zien dat je je buurman serieus neemt en probeert mee te denken aan een oplossing. Mocht dat niet helpen zou ik toch via de woningbouw proberen de boel te sussen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:30

Heb je zelf al eens geluisterd bij de benedenbuurman als het avond is. Dan doorspoelen, muziek aan en lopen, wie weet klinkt het veel harder dan je denkt.

Muziek kun je ook zachter zetten, staan de boxen op de grond of tegen een muur aan? Wc s nachts niet doorspoelen voor een plas kan natuurlijk wel. Of zet er een emmertje water neer desnoods

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:32

Vanillia schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik de buurman zou uitnodigen. Denk echt niet dat je daar iets mee opschiet. Iemand die al klaagt over het doorspoelen van de wc en lopen op sokken ga je simpelweg niet tevreden stellen in een gehorig flatgebouw.


Je kunt het doen om goodwill te laten zien, maar ik denk ook dat bovenstaande het geval is.

Ik heb buren gehad die overal over klaagden. We hebben in veel gevallen aanpassingen gedaan maar dan was er wel weer wat anders, je kon ze nooit tevreden stellen en ik liep op eieren in mijn eigen huis (mocht 's nachts niet door het huis lopen om naar het toilet te gaan bijvoorbeeld). Wij zijn ook alles behalve luidruchtig, daar kan ik zelf helemaal niet tegen.

Shae
Berichten: 1373
Geregistreerd: 05-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:37

karuna schreef:
Heb je zelf al eens geluisterd bij de benedenbuurman als het avond is. Dan doorspoelen, muziek aan en lopen, wie weet klinkt het veel harder dan je denkt.

Muziek kun je ook zachter zetten, staan de boxen op de grond of tegen een muur aan? Wc s nachts niet doorspoelen voor een plas kan natuurlijk wel. Of zet er een emmertje water neer desnoods


Ja, maar wat áls die leefgeluiden echt duidelijk hoorbaar zijn? Je gaat toch niet stoppen met de wc doorspoelen. Dat en deuren sluiten zijn normale leefgeluiden.

Tochtstrips kunnen wellicht wat uitmaken, maar je gaat toch niet op eieren lopen omdat iemand boos wordt als je het toilet doorspoelt of je een spelletje speelt. Dan woont de buurman echt in het verkeerd soort woning als hij een allergie heeft voor woongeluiden.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:39

Eline_S_S schreef:
Ik ben in dit soort situaties al snel te toegeeflijk. Gelukkig is mijn vriend het tegenovergestelde dus komt er een mooi gemiddelde uit :Y). Ik ben erg bang dat ik hier straks niet meer fijn woon. Ik loop de hele dag voorzichtig en elke keer als ik een deur dicht doe of de wc doorspoel schiet het door mijn hoofd. Ik durf bijna niet meer de blender aan te doen.


Zou het een optie zijn om te verhuizen of is dat echt de allerlaatste optie waar je liever niet aan wilt?
Ik vrees er namelijk eigenlijk ook gewoon voor als die het doorspoelen van het toilet en het rondlopen op sokken al irritant vindt. Want wat als je straks wel eens eenmalig een wat luider feestje wilt houden? Normaal ga je dan de buren verwittigen en toestemming vragen of het oké is dat je die en die dag een wat luider feestje houdt, maar gaat deze buurman daar ooit akkoord mee gaan?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:40

Dan weet je in ieder geval wat de buurman hoort en geef je hem het idee dat je zijn probleem serieus neemt. En het kan idd meevallen maar ook tegenvallen. Dat het wel harder doorklinkt dan je denkt. Op mijn kamer waar ik woonde in tweede jaar van opleiding. Oud degelijk gebouwd herenhuis had de buurman last van een van mijn medebewoners. En ik hoorde de buren juist weer heel erg aan de andere kant.

Door uiteindelijk bij elkaar te gaan luisteren maakte dat een hele hoop duidelijk. De buren die ik hoorde hadden niet door dat hun bed enorme bijgeluiden maakte. Bij elke beweging klonk het alsof ze in mijn slaapkamer waren. En de buren van mijn huisgenoot hoorde van hem echt alles.

Daar was dus links rechts geluidsdoorgave en niet onder boven.

Eline_S_S

Berichten: 3522
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-20 21:51

karuna schreef:
Heb je zelf al eens geluisterd bij de benedenbuurman als het avond is. Dan doorspoelen, muziek aan en lopen, wie weet klinkt het veel harder dan je denkt.

Muziek kun je ook zachter zetten, staan de boxen op de grond of tegen een muur aan? Wc s nachts niet doorspoelen voor een plas kan natuurlijk wel. Of zet er een emmertje water neer desnoods

Nog niet, maar is toen de eerste keer wel besproken inderdaad. De soundbar staat op onze tv meubel.

Gini schreef:
Eline_S_S schreef:
Ik ben in dit soort situaties al snel te toegeeflijk. Gelukkig is mijn vriend het tegenovergestelde dus komt er een mooi gemiddelde uit :Y). Ik ben erg bang dat ik hier straks niet meer fijn woon. Ik loop de hele dag voorzichtig en elke keer als ik een deur dicht doe of de wc doorspoel schiet het door mijn hoofd. Ik durf bijna niet meer de blender aan te doen.


Zou het een optie zijn om te verhuizen of is dat echt de allerlaatste optie waar je liever niet aan wilt?
Ik vrees er namelijk eigenlijk ook gewoon voor als die het doorspoelen van het toilet en het rondlopen op sokken al irritant vindt. Want wat als je straks wel eens eenmalig een wat luider feestje wilt houden? Normaal ga je dan de buren verwittigen en toestemming vragen of het oké is dat je die en die dag een wat luider feestje houdt, maar gaat deze buurman daar ooit akkoord mee gaan?


Verhuizen is voor ons echt geen optie. We hebben maanden in deze woning geklust en duizenden euro’s geïnvesteerd. Dit heeft me allemaal naast mijn studie, stage, werk, vrijwilligerswerk en paarden ontzettend veel energie gekost. Ik studeer nog 3 jaar voltijd en mijn vriend nog 4 jaar deeltijd. Zoals de planning was wonen we hier zo’n 5 jaar. Hierna werken we beiden voltijd en willen we een woning kopen (ook ivm vooruitzicht op kinderwens).

Lindsey_99
Berichten: 2484
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:54

Woningbouw inschakelen en informeren dat je niet normaal in je eigen huis kunt leven vanwege gehorigheid. Dat zelfs de toilet doorspoelen al overlast geeft. Als je in een portiekflat woont, een oudere, dan is de isolatie dusdanig slecht dat je nu eenmaal de buren hoort.

Geef aan dat je rekening houdt met de buurman onder en overige buren, maar wel af en toe visite wilt kunnen uitnodigen zonder gelijk een kwade buurman aan je deur te hebben. Als het eens een keer een feest met 30 man is kun je een briefje in de bus doen bij de buren dat je een feest geeft en dat het wat overlast kan geven. Verder hebben de buren gewoon te accepteren dat er iemand boven hen woont en dat ze die zullen horen met normale leefgeluiden. Wil de woningbouw niets doen dan heel simpel; hup naar de Rijdende Rechter.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:55

Kan je eens vragen of jij in zijn huis mag luisteren wanneer jouw vriend de geluiden maakt waarover de buurman klaagt? misschien kan je daaruit opmaken of het echt geluidruchtig is of hij zeurt om “niets”.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:56

Ik denk dat de buurman beter kan verhuizen. Hij is blijkbaar niet geschikt voor een gehorige flat met langs alle kanten buren.
Mij lijkt het bij normale leefgeluiden horen wat jullie aan geluid maken. Zelf kan ik daar overigens ook niet tegen en woon dan ook vrijstaand. Dat lijkt me zo te lezen voor buurman ook een stuk rustiger.

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 21:58

Eline_S_S schreef:
De buurman naast ons vertelde dat er een aantal jaar geleden een andere groep studenten in de portiek gewoond heeft welke regelmatig feestjes tot in de ochtend gaven. Wellicht zit dit dus in de onderbuurman zijn allergie en is hij er bang voor dat weer hetzelfde bij ons gebeurd.
Dit kan inderdaad heel goed meespelen, samen met gewenning dat hij een tijd niets heeft gehoord. Dit kan je bespreekbaar maken, maar hij moet ook redelijk blijven. Absurd als je niet kunt doorspoelen, geen bezoek kunt ontvangen of inderdaad met stress de blender zet. Rekening houden met moet dan ook van twee kanten komen.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:01

Eline_S_S schreef:
Gini schreef:
Zou het een optie zijn om te verhuizen of is dat echt de allerlaatste optie waar je liever niet aan wilt?
Ik vrees er namelijk eigenlijk ook gewoon voor als die het doorspoelen van het toilet en het rondlopen op sokken al irritant vindt. Want wat als je straks wel eens eenmalig een wat luider feestje wilt houden? Normaal ga je dan de buren verwittigen en toestemming vragen of het oké is dat je die en die dag een wat luider feestje houdt, maar gaat deze buurman daar ooit akkoord mee gaan?


Verhuizen is voor ons echt geen optie. We hebben maanden in deze woning geklust en duizenden euro’s geïnvesteerd. Dit heeft me allemaal naast mijn studie, stage, werk, vrijwilligerswerk en paarden ontzettend veel energie gekost. Ik studeer nog 3 jaar voltijd en mijn vriend nog 4 jaar deeltijd. Zoals de planning was wonen we hier zo’n 5 jaar. Hierna werken we beiden voltijd en willen we een woning kopen (ook ivm vooruitzicht op kinderwens).


Dat snap ik. Ik hoop dus echt dat het gesprek wat gaat uitmaken en dat je buurman zich schappelijker opstelt.

Janine1990

Berichten: 43803
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 22:11

Lindsey_99 schreef:
Woningbouw inschakelen en informeren dat je niet normaal in je eigen huis kunt leven vanwege gehorigheid. Dat zelfs de toilet doorspoelen al overlast geeft. Als je in een portiekflat woont, een oudere, dan is de isolatie dusdanig slecht dat je nu eenmaal de buren hoort.

Geef aan dat je rekening houdt met de buurman onder en overige buren, maar wel af en toe visite wilt kunnen uitnodigen zonder gelijk een kwade buurman aan je deur te hebben. Als het eens een keer een feest met 30 man is kun je een briefje in de bus doen bij de buren dat je een feest geeft en dat het wat overlast kan geven. Verder hebben de buren gewoon te accepteren dat er iemand boven hen woont en dat ze die zullen horen met normale leefgeluiden. Wil de woningbouw niets doen dan heel simpel; hup naar de Rijdende Rechter.


Ik vind dit een hele goede tip...

Daarnaast vraag ik me bij dit verhaal meteen af; hoe is de woonhistorie van jullie appartement? Hoelang hielden voorgaande bewoners het uit met deze buurman.

Ik woon in een tussenwoning in een rij van 4. Mijn buren op de hoek hebben nooit last van mij. Ik kan mijn muziek echt belachelijk hard zetten (1 á 2 keer per maand ongeveer 15 minuten per keer, overdag) en iedereen vind het oké.
Mijn andere buren die dus ook een tussenwoning hebben zijn van mijn leeftijd en horen mij ook nooit. Andersom hoor ik hun ook nooit. Ik kwam er pas na ruim een maand achter dat ze een puppy hadden. Een puppy die dus wel eens lawaai had. Waar de buurman in de andere hoekwoning dus wel last van had op zijn manier. Maar die had ook last van de muziek van mijn buren in de tussenwoning. Die op hun beurt weer aan mij vragen of ik ook last van ze had. Nou euh... Nee? Hoe kom je er bij!!!

De 'boze' buurman is echter wel een beetje bijzonder. Zijn vriendin (???) zit dan in de zomer in de tuin en luistert dan naar shantymuziek, die ze ook 'enig' kan meezingen... Zit je dan met je visite in de tuin... :Y) Anyhow... het overpad dat we met hem hebben ligt tegenwoordig bezaaid met stukken appel.
Dat zal wel een soort van statement zijn omdat ik het overpad dagelijks gebruik. Ach, niet mijn probleem.
Maar het geeft mij wel heel duidelijk aan hoe serieus we zijn klachten naar de buren moeten nemen.

Dus neem dat ook in overweging...

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:34

Vanillia schreef:
Als ik heel eerlijk ben denk ik niet dat ik de buurman zou uitnodigen. Denk echt niet dat je daar iets mee opschiet. Iemand die al klaagt over het doorspoelen van de wc en lopen op sokken ga je simpelweg niet tevreden stellen in een gehorig flatgebouw.


Dit en ik zou ook mijn bezoek niet tot bepaalde tijden gaan beperken hoor (binnen grenzen dan he, als je met je jaarclub wekelijks een housefeest geeft, is dat iets anders).
Dit heb je nou eenmaal in gehorige (sociale huur?) woningen. Dan gaat 'ie maar vrijstaand wonen, als hij niet eens tegen dit soort geluiden kan.

Neem contact op met je verhuurder, dat je het vervelend vindt en wil meedenken, maar dat je wel normaal in je huis wil kunnen wonen.

Rennie89
Berichten: 37245
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:49

Toen ik nog in een extreem gehorig beneden huis woonde heb ik er ook mee moeten dealen... sommige gebouwen zijn gewoon gehorig en je gaat niet klagen over overlast als mensen normaal leven. Ik hoorde mijn buurman snurken, werd elke ochtend wakker van zijn wekker waardoor ik helemaal gesloopt was met nachtdiensten want die wekker bleef gerust de hele dag piepen want hij zette het niet uit. Mijn bovenbuurman hoorde ik zelfs niezen, hij niezde altijd hard als zijn kleinkinderen er waren omdat die het fantastisch vonden. Ik niet. Maar heb daar echt nooit een woningbouw over ingelicht hoor? Wat zou ik dan een zure pruim zijn zeg, je leeft nou eenmaal in een gehorig pand, take it or leave it.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:51

Er zijn heel veel afleveringen van de Rijdende Rechter over burenoverlast. Als ik me het goed herinner, mag een buurman niet klagen over normale leefgeluiden. Wc doortrekken en de deuren normaal open en dicht doen. Moet je vloer wel goed gelegd zijn.
Je zou een onafhankelijke expert metingen kunnen laten doen (samen betalen?). Dan is het direct duidelijk of je inderdaad teveel geluid maakt of dat de buurman moet ophouden met klagen.

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 23:52

Met redelijkheid ga je het hier ook niet redden. Bij sociale woningen, zeker van 50 jaar of ouder hoor je nu eenmaal veel leefgeluiden. Belachelijk dat je je wc niet meer kunt doorspoelen. Waarom stuur je je vriend een keer niet om met meneer te gaan praten? Maak duidelijk dat jullie niet alles dulden en zelf ook contact opnemen met woningcorporatie. En laat hem maar lekker 112 bellen. Oom agent gaat geen muziekinstallie in beslag nemen als er een klein muziekje op staat in combinatie met een glaasje wijn. Niet over je heen laten walsen!

BigOne
Berichten: 38214
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 00:03

Pas op dat je niet elke keer maar toe gaat geven voor de lieve vrede. Die buurman zal telkens wel iets vinden wat hem dan weer irriteert. Woningbouw inschakelen, zelf kleine rubberen plakkers tussen de deuren.